Indløsning af crosset check fra privat vir~
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 18-03-10 15:57

Havde en oplevelse i min bank idag..

Jeg har solgt nogle emner på en auktion og idag modtaget afregning fra
auktionshuset. Checken var en crosset check fra Fionia Bank. Jeg ved, at for
at indløse denne, skal jeg i mit eget pengeinstitut, som ikke er Fionia
Bank. Jeg skal vel reelt i min egen afdeling, men det var ikke her der skete
noget jeg ikke helt forstod eller havde oplevet før..

Jeg blev gjort opmærksom på, at beløbet var spærret i 5 bankdage og derfor
IKKE kunne indløses. Da jeg spurgte med hvilken begrundelse, fik jeg
beskeden at der var tale om en check udstedt af en privat person/virksomhed
til en privat og at beløbet var over 1.000 kr. Der var i henhold til
Checkloven derfor ret til at forbeholde udbetalingen i 5 bankdage. Var jeg
utilfreds med dette, kunne jeg jo tage checken igen og forsøge mig i Fionia
Bank.

Jeg har sidenhen forsøgt at finde denne pasus i Checkloven, som jeg fandt
her :

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/searchinclude/lovsamling/checkloven.html

Jeg synes dog ikke her at kunne finde nogen ting omkring dette emne og der
synes ikke at være belæg for denne handling..

Nogen der kan bekræfte eller afvise bankens påstand. Helst med evt.
henvisning til lov §

PFT

Finn Stampe Mikkelsen
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : alexbo

Dato : 18-03-10 17:06

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev

> Jeg synes dog ikke her at kunne finde nogen ting omkring dette emne og der
> synes ikke at være belæg for denne handling..

§42
Giver 4 bankdage for udstederbank til at meddele "din" bank at der ikke er
dækning, og det er denne dækning bank vil have sikkerhed for inden de vil
udbetale til dig.

Banken behøver jo sådan set ikke noget lovgrundlag for at afvise at indløse
checken kontant, hvis checken havde lydt på flere millioner ville du vel
ikke undre dig over at "din" bank lige vil høre udstederbank om den nu også
er
god nok.

Det er ikke anderledes end at en butik ikke vil acceptere en check som
betaling.

SKAT modtager ikke checks i hvert fald ikke når det gælder,
Betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag :
Der kan betales med kontanter eller med Dankort på et skattecenter. Vær
opmærksom på, at der ikke kan betales med check, hverken ved skranken i et
skattecenter eller ved fremsendelse af check til SKAT.

mvh
Alex Christensen