/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Købeloven og køleskabe
Fra : Preben


Dato : 18-03-10 11:50

Jeg har et 1 år gammelt køleskab, hvor håndtaget er revnet. Det er ikke
knækket over endnu, men der tydelige revner, som bliver større hver dag.
Ved henvendelse til forhandleren fik jeg at vide, at producenten giver 2
års reklamationsret på køleskabet, men kun 1/2 år på håndtag og hylder.
Jeg mener ikke, at købeloven giver mulighed for undtagelser i forhold til
de normale 2 års reklamationsret. Jeg mener endvidere, at de aftaler
producenten måtte have med forhandleren er forbrugeren (mig) uvedkommende.
Hvad siger eksperterne?

--
mvh/Preben

 
 
Jesper Lund (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 18-03-10 12:27

Preben wrote:

> Hvad siger eksperterne?

Var mangelen til stede da du købte køleskabet?

I dette tilfælde skal en "mangel" nok defineres som et håndtag i et så
dårligt udført materiale, eller en anden produktionssvaghed, at det ikke
kan holde til normal brug.

I de første 6 måneder gælder formodningsreglen, så butikken groft sagt
skal bevise at du har mishandlet håndtaget, hvis de vil slippe for at
udbedre manglen. Efter 6 måneder ligger bevisbyrden for at der er tale om
en køberetslig mangel hos dig.

At der kun er 6 måneders reklamationsret på håndtaget er noget vrøvl.
Selvfølgelig kan du reklamere efter 1 år, det er bare ikke sikkert at der
er tale om en mangel..

--
Jesper Lund

Peter J (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 18-03-10 12:44

Jesper Lund skrev:

> Selvfølgelig kan du reklamere efter 1 år, det er bare ikke sikkert at der
> er tale om en mangel..

Med mindre sælger kan bevise at der er tale om unormalt brug af
håndtaget (efter køber har fortalt sælger at håndtaget er brugt på
normal vis), vil der efter min overbevisning være tale om en klar
mangel. Det må kunne forventes at et håndtag på et køleskab kan holde i
mere end et år.

Sælger bør tilbyde køber et nyt håndtag og vil sælger ikke det, har
køber i teorien ret til at hæve hele købet.


Peter J

Kurt B. Andersen (19-03-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 19-03-10 00:37


"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen
news:4ba20df7$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Preben wrote:
>
>> Hvad siger eksperterne?
>
> Var mangelen til stede da du købte køleskabet?
>
> I dette tilfælde skal en "mangel" nok defineres som et håndtag i et så
> dårligt udført materiale, eller en anden produktionssvaghed, at det ikke
> kan holde til normal brug.
>
Sjovt spørgsmål. Er du i tvivl om han købte med eller uden håndtag, eller om
han har skiftet det?

KUrt



Peter J (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 18-03-10 12:40

Preben skrev:

> Jeg mener endvidere, at de aftaler
> producenten måtte have med forhandleren er forbrugeren (mig) uvedkommende.

Korrekt. Køber kan altid reklamere direkte til sælger og sælger kan ikke
skubbe reklamationsansvaret over på en producent med mindre køber
accepterer dette.


Peter J

Preben (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 18-03-10 13:18

Den 18.03.2010 kl. 12:26 skrev Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>:


> Var mangelen til stede da du købte køleskabet?

Nej, det var den ikke. Så havde jeg jo nok reklameret straks.


> I dette tilfælde skal en "mangel" nok defineres som et håndtag i et så
> dårligt udført materiale, eller en anden produktionssvaghed, at det ikke
> kan holde til normal brug.

Ja, det ser sådan ud for mig.


--
mvh/Preben

Hauge (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 18-03-10 13:37

Hej
Preben skrev:
> Ja, det ser sådan ud for mig.

Det er også sket før, at nogle importører/producenter "bare" sender
kunden et nyt håndtag, selvom forhandleren ikke er hjælpsom. Importøren
kender til eventuelle generelle svagheder og forhandleren har typisk
"aldrig" hørt om problemerne før.

Så prøv dem (importøren) og drop forhandleren for eftertiden, så slipper
forhandleren for en kunde og du slipper for fremtidige problemer.

Beklager hvis dette svar er ikke-juridisk, men til tider er virkligheden
mere virklighed, end jura er.

Mvh Hauge

Preben (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 18-03-10 14:04

Den 18.03.2010 kl. 12:43 skrev Peter J <peterjusenet@yahoo.com>:

> Jesper Lund skrev:
>
>> Selvfølgelig kan du reklamere efter 1 år, det er bare ikke sikkert at
>> der er tale om en mangel..
>
> Med mindre sælger kan bevise at der er tale om unormalt brug af
> håndtaget (efter køber har fortalt sælger at håndtaget er brugt på
> normal vis), vil der efter min overbevisning være tale om en klar
> mangel. Det må kunne forventes at et håndtag på et køleskab kan holde i
> mere end et år.

Der er tale om normalt brug af 2 voksne mennesker.

>
> Sælger bør tilbyde køber et nyt håndtag og vil sælger ikke det, har
> køber i teorien ret til at hæve hele købet.


Forhandleren har nu givet mig et nyt håndtag, så problemet er løst, men
han påstår, at producenten (Zanussi) stadig mener, de kan gradbøje
løbeloven, som de har lyst til.

--
mvh/Preben

Peter J (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 18-03-10 14:51

Preben skrev:

> Forhandleren har nu givet mig et nyt håndtag, så problemet er løst, men
> han påstår, at producenten (Zanussi) stadig mener, de kan gradbøje
> løbeloven, som de har lyst til.

Heldigvis er det ikke producenten men sælgeren (butikken) du har købt
ved, så hvad producenten mener er egentlig ligegyldigt for dig (køberen).

Selv hvis køleskabet fx skulle lække vand og lave en vandskade, kan du
som køber gå til sælger for erstatning.

Godt du fik et nyt håndtag :)


Peter J

Preben (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 18-03-10 14:10

Den 18.03.2010 kl. 14:04 skrev Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>:


>
> Forhandleren har nu givet mig et nyt håndtag, så problemet er løst, men
> han påstår, at producenten (Zanussi) stadig mener, de kan gradbøje
> løbeloven, som de har lyst til.
>

Købeloven skulle det så lige være
--
mvh/Preben

Jesper Lund (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 18-03-10 15:32

Hauge wrote:

> Beklager hvis dette svar er ikke-juridisk, men til tider er virkligheden
> mere virklighed, end jura er.

Er det din principale eller subsidiære påstand?

[den slags skal man altså ikke sige i en juragruppe ]

--
Jesper Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408191
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste