Dimensionering af spær?
Fra : N. Foldager

Dato : 18-03-10 19:53

Vil en erfaren tømrer give et skøn på følgende:

Jeg skal lave et isoleret inderrum i en lade. Det skal have et loft,
hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).

Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver
4,5 meter. På den anden led bliver loftet 7,4 meter. Ingen søjler midt
på.

Med udgangspunkt i kvalitet K18 tykkelse 100 mm: Hvor høje bør
spærene så være? Mon ikke 200 mm er nok?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Martin Bak

Dato : 18-03-10 20:06

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på.
>
> Med udgangspunkt i kvalitet K18 tykkelse 100 mm: Hvor høje bør
> spærene så være? Mon ikke 200 mm er nok?

Det er rigeligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ABJ

Dato : 19-03-10 12:47

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> på.
>
> Med udgangspunkt i kvalitet K18 tykkelse 100 mm: Hvor høje bør
> spærene så være? Mon ikke 200 mm er nok?

Brug spærtræ. 45x195, det er rigeligt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-10 17:18

N. Foldager wrote:

> [...]
> hvorpå man kan gå, og hvor der kan lagres materialer (træ).

> Spærene skal lægges med 0,6 m imellem og spærenes spændvidde bliver

Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest trekantet
til at lægge tag på.

Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
forbandet tungt, når der er meget af det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 17:42

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest
> trekantet til at lægge tag på.

Ikke rigtigt. Du kan have ret i, at vi her teknisk taler om et bjælkelag,
fordi konstruktionen i forvejen er under tag, men spær er altså andet end
hanebånds- eller gitterspær. Bjælkerne der bærer et vandret eller næsten
vandret tag hedder også spær.

> Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
> forbandet tungt, når der er meget af det.

8 tommer er et meget fornuftigt valg. Det er primært højden på tømmeret der
afgør styrken i forhold til nedbøjning eller decideret sammenbrud. Men jeg
vil også mene at 4x8" er ret voldsomt med den nævnte afstand. Med 3x8" vil
man stadig være rigeligt sikker. Hvis ikke der skulle lagres noget på
loftet, ville jeg nok vælge 2x8".

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-10 22:31

Martin Bak wrote:

> [...]
> altså andet end hanebånds- eller gitterspær. Bjælkerne der bærer et
> vandret eller næsten vandret tag hedder også spær.

Jeg skrev netop, at spær oftest er trekantede - dermed indikeret, at de ikke
_altid_ er det. Men stadig er det de bjælker hvorpå taget lægges.

En etageadskillelse er et bjælkelag - hvis den ikke er en del af en
spæropstilling (hanebåndsspær).

Fra : N. Foldager

Dato : 22-03-10 12:24

"Erik Ginnerskov":

>Nej, du skal have et bjælkelag. Spær er noget opretstående oftest trekantet
>til at lægge tag på.

Hvorfor opretstående?

Jeg kalder nu dette for et tag, og tømmeret for spær, da rummet står
selvstændigt inde i laden.

>Skal det belastes som du skriver, ville jeg vælge 3x6 tommer. Træ er
>forbandet tungt, når der er meget af det.

Så forstår jeg ikke, hvorfor du går ned i dimension i forhold til de
ellers anbefalede 8". Det er højden, der er vigtigst.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 13:19

N. Foldager skrev:

> Så forstår jeg ikke, hvorfor du går ned i dimension i forhold til de
> ellers anbefalede 8". Det er højden, der er vigtigst.

Eftersom bygningen ikke står ude er det ikke nødvendigt at dimensionere
ud fra snetryk!?

--
Armand.

Fra : N. Foldager

Dato : 22-03-10 19:13

>Eftersom bygningen ikke står ude er det ikke nødvendigt at dimensionere
>ud fra snetryk!?

Nej, men som sagt vil jeg belaste med materialer.

Og de 8 tommer har jo også deres begrundelse i ønsket om isolering.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-10 14:41

N. Foldager wrote:

> Hvorfor opretstående?

Et spær til et sadeltag skal nu en gang stå oprejst - kippen øverst.

> Jeg kalder nu dette for et tag, og tømmeret for spær, da rummet står
> selvstændigt inde i laden.

Du lægger ikke tag på. Du lægger gulv på. Derfor er det ikke spær.

> Så forstår jeg ikke, hvorfor du går ned i dimension i forhold til de
> ellers anbefalede 8". Det er højden, der er vigtigst.

Da jeg skrev, havde jeg ikke set andre foreslå 8 tommer, så jeg er ikke
'gået ned' i dimmension. Jeg overvejede og sammenlignede med mit halvtag
over olietanken: 2x4 tommer, 90 cm. afstand over 4 meter. Klarede findt den
halve meter sne i vinters uden synlig nedbøjning.

Du vil reducere afstanden med 1/3 og jeg foreslog så en øgning af
dimmensionen med 50%. Du kan jo lade en ingeniør regne på det - og overvej
samtidig, om den øgede (og måske unødvendige) bjælkevægt er en ødelagt ryg
værd.

Fra : N. Foldager

Dato : 22-03-10 19:15

Erik Ginnerskov:

>Du lægger ikke tag på. Du lægger gulv på. Derfor er det ikke spær.

Det er jo en utrolig vigtig detalje for at forstå mit oprindelige
spørgsmål.

Mvh

Niels Foldager