Jordforbedring
Fra : Hamden Grimme

Dato : 17-03-10 20:06

Jeg skal bruge nogle kubikmeter jord + jordforbedring til højbede. Den
jord jeg har i forvejen, er ret klæg og sidste år (som også var mit
første år på stedet), blev mine kartofler meget skurvede.

Bestiller je bare en vognmand til at komme med et læs muld? De har
altid et lager, som angiveligt er overflademuld fra f.eks.
byggemodninger og altså tidligere markjord, men kvaliteten og
"boniteten" er der jo ingen garanti for.

Hvis jeg enten køber jord ude fra, eller bruger noget fra min egen
grund, hvad kan/skal jeg så blande op med, for at få en porøs og god
jord til højbede: Sphagnum, kompost fra genbrugspladsen eller ...?

Fra : Tom Andersen

Dato : 17-03-10 20:45

"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad kan/skal jeg så blande op med, for at få en porøs og god
> jord til højbede: Sphagnum, kompost fra genbrugspladsen eller ...?

Hvorfor bruger du ikke bare de gode erfaringer med kommune-kompost, som du
har fra din tidligere køkkenhave - jvnf. dit foregående indlæg?

Tom

Fra : Hamden Grimme

Dato : 17-03-10 21:08

On Wed, 17 Mar 2010 20:45:05 +0100, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor bruger du ikke bare de gode erfaringer med kommune-kompost, som du
>har fra din tidligere køkkenhave - jvnf. dit foregående indlæg?

Jo, det har du ret i, men jeg prøver at fiske efter alternative bud.
Man skal jo ikke være blind for andre og måske bedre løsninger.

Fra : ABJ

Dato : 17-03-10 22:06

"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> grund, hvad kan/skal jeg så blande op med, for at få en porøs og god
> jord til højbede: Sphagnum, kompost fra genbrugspladsen eller ...?

Bland din jord op med bakkesand, halvt af hver, så får du en meget lettere
jord, tilsæt evt. kompost

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-03-10 15:00

> [...]
> grund, hvad kan/skal jeg så blande op med, for at få en porøs og god
> jord til højbede: Sphagnum, kompost fra genbrugspladsen eller ...?

Det " Muld " de ofte sælger ville jeg godt nok ikke hælde i mine højbede,
medmindre det drejer sig om noget der er skrabt af hvor der er sandjord.
Jeg har selv haft held med at lægge et lag kompost fra kommunen ( 10-15 cm )
ovenpå et i forvejen fræset bed som derefter igen blev fræset.
I denne blanding gror grøntsagerne som ukrudt eller faktisk bedre end
ukrudtet
Denne fremgangsmåde har jeg brugt i 3 år og jorden er allerede blevet meget
forbedret.

Steen.