Fliseklæb eller "cement"
Fra : Hamden Grimme

Dato : 17-03-10 19:14

Jeg skal mure/lime et stort antal herregårdssten sammen på højkant, da
jeg vil lave højbede i bløde former.

Hvad er bedst: færdigkøbt fliseklæb eller sand+cement+vand? Hvad
består fliseklæb egentlig af?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-10 20:24

On Wed, 17 Mar 2010 19:13:53 +0100, Hamden Grimme <hamden@grimme.dk>
wrote:

>Jeg skal mure/lime et stort antal herregårdssten sammen på højkant, da
>jeg vil lave højbede i bløde former.
>
>Hvad er bedst: færdigkøbt fliseklæb eller sand+cement+vand? Hvad
>består fliseklæb egentlig af?

Fliseklæb! Så kan du lime dem sammen helt tæt, uden fuger.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 17-03-10 20:49

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev >

> Fliseklæb! Så kan du lime dem sammen helt tæt, uden fuger.

Men er det overhovedet vandfast/frostfast? Det mener jeg ikke det er. Hvis
problemet er vedhæftning, er tricket at drysse cementpulver på våde sten, og
mure med stærk cement/sand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 17-03-10 21:01

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet er vedhæftning, er tricket at drysse cementpulver på våde sten,

Nogle produkter er. F.eks. limes Isokerns DM skorstene sammen med en art
fliseklæb, der i deres variant godt nok kaldes skorstenslim.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ABJ

Dato : 17-03-10 22:03

> [...]
> problemet er vedhæftning, er tricket at drysse cementpulver på våde sten,

Der findes mange typer fliseklæb, nogle er frostsikre, klæber er meget
lettere at bruge end sand/cement.

Hilsen Aksel

Fra : jos

Dato : 18-03-10 00:28

ABJ wrote:

> Der findes mange typer fliseklæb, nogle er frostsikre, klæber er meget
> lettere at bruge end sand/cement.
og har "cementfarve"
set billigst i jem&fix. (gul papæske, "polyetellerandet"
rør gerne op med 25% cement og 25%strandsand, og lim herregårdsstenene
sammen med "klatter" - lidt rigeligt i ender og hjørner.. Dette gør at vand
kan "rende igennem" istedet for at trykke dem ud af kurs. Har et par buer
af ~60 cm højde 6m bredde som har ligget stabilt på denne måde i over 10 år.

finn

Fra : CC

Dato : 17-03-10 22:52

"Hamden Grimme" skrev i meddelelsen ...
> Jeg skal mure/lime et stort antal herregårdssten sammen på højkant, da
> jeg vil lave højbede i bløde former.
>
> Hvad er bedst: færdigkøbt fliseklæb eller sand+cement+vand? Hvad
> består fliseklæb egentlig af?

Du skal lime med en fliseklæber, der er beregnet til anvendelse udendørs,
fx. Lip, Alfix og der er sikkert flere.
Hvor mange sten limer du sammen på højkant? Der er jo ikke meget at binde
på.
Hvis du skal op i højden, og der kommer jordtryk på, bør du bagstøbe
stenene.
Læs denne brochure:
http://www.rc-beton.dk/UploadetFiles/10442/25/St_ttemurer_brochure_2009_APE_-_Til_web(1).pdf
så får du en ide, om fundament, hældning etc.

Fra : S.B.

Dato : 18-03-10 17:07

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.rc-beton.dk/UploadetFiles/10442/25/St_ttemurer_brochure_2009_APE_-_Til_web(1).pdf
> så får du en ide, om fundament, hældning etc.

Min mur er også limet sammen, og blev frarådet at lave så vandet kunne løbe
igennem, da det med tiden kan give en plettet mur.
Samtidig med kan man risikere at vand der evt står mellem stenen fryser og
udvider sig, og dermed gør at muren kan revne.
For at undgå det har jeg plastic på bagsiden og et dræn til at tage vandet,
så der ikke kommer for meget bagtryk på den.
Nederste sten har jeg lagt så den er under jorden, hellere det end at man
risikere at komme for højt op så soklen bliver synlig

Muren er 130 cm høj, og har holdt i en del år efterhånden.

Søren