Aircondition eller ej
Fra : jørgen

Dato : 18-03-10 18:08

Er aircondition de ekstra 10,000 kr værd eller er det nok med varmeblæseren?
Jeg tænker mest i forbindelse med regnvejr og ruden dugger. Hvornår blev
det normalt med aircondition i biler, de gamle biler har det vel ikke?

mvh jørgen.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 18:21

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> varmeblæseren? Jeg tænker mest i forbindelse med regnvejr og ruden
> dugger. Hvornår blev det normalt med aircondition i biler, de gamle biler

Jeg skal aldrig mere eje en bil uden klima! Så for mit vedkommende - ja! Det
er det vigtigste ekstraudstyr.
M.h.t. gamle biler, så er vi her i Europa langt efter amerikanerne, som har
haft aircon i deres biler siden 70'erne. Eller måske allerede fra slut
tresserne.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 19:15

jørgen skriver:

> [...]
> Jeg tænker mest i forbindelse med regnvejr og ruden dugger. Hvornår blev
> det normalt med aircondition i biler, de gamle biler har det vel ikke?

Min nuværende og min firmabil har begge klimaanlæg, min forrige bil
havde aircondition ("køleskab"). Jeg brugte det ikke det meste af året
i den gamle bil. En bil med AC eller klima er måske lettere at komme
af med igen, men helt ærligt ville jeg hellere have et oliefyr til at
afdugge ruderne med, end AC.

Klaus

Fra : Henning

Dato : 18-03-10 20:58

>i den gamle bil. En bil med AC eller klima er måske lettere at komme
>af med igen, men helt ærligt ville jeg hellere have et oliefyr til at
>afdugge ruderne med, end AC.

Hvordan det, når der sidder 4 regnvåde mennesker i bilen?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 22:05

Henning skriver:

> Hvordan det, når der sidder 4 regnvåde mennesker i bilen?

Når de kommer ind i en bil der er 20 grader varm, sætter duggen sig
ikke på de kolde ruder - de er nemlig varme.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-03-10 12:57

On 18 Mar., 18:07, jørgen <brothers_b...@hotmail.com> wrote:
> Er aircondition de ekstra 10,000 kr v rd eller er det nok med varmebl seren?
> Jeg t nker mest  i forbindelse med regnvejr og ruden dugger. Hvorn r blev
> det normalt med aircondition i biler, de gamle biler har det vel ikke?
>
> mvh j rgen.

Jeg har haft klima i de 2 seneste biler og vil nødig undvære det. Min
Honda Civic (2001) kunne ikke dugge ruderne af uden anlægget tændt,
heller ikke om man kørte i en time. Min nuværende Jaguar (1992) er så
automatisk at jeg reelt ikke tror jeg kan slå det fra...

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 20:21

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> heller ikke om man kørte i en time. Min nuværende Jaguar (1992) er så
> automatisk at jeg reelt ikke tror jeg kan slå det fra...

Har den ikke en "Econ" knap?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-03-10 20:03

> [...]
> varmeblæseren? Jeg tænker mest i forbindelse med regnvejr og ruden
> dugger. Hvornår blev det normalt med aircondition i biler, de gamle biler

Rudeafdugning?
Ved godt mange skriver det med rudeafdugning, men helt ærligt, aircon/klima
er lavet til at køle bilen en varm sommerdag, og det er bare lækkert at
have.

Mvh Niels

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 20:11

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ved godt mange skriver det med rudeafdugning, men helt ærligt,
> aircon/klima er lavet til at køle bilen en varm sommerdag, og det er bare
> lækkert at have.

Herunder skal vel også indregnes en behagelig fugtighedsprocent, evt.
stinkfri kabine og ikke mindst rimelig fri for uønskede partikler ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 20:22

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Herunder skal vel også indregnes en behagelig fugtighedsprocent, evt.
> stinkfri kabine og ikke mindst rimelig fri for uønskede partikler ?

....og differencerende temperatur-zoner. På den nye 9-5'er er der eksempelvis
hele tre separate zoner.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 20:24

KLIP

> ...og differencerende temperatur-zoner. På den nye 9-5'er er der
> eksempelvis hele tre separate zoner.

Jow, og på andre fabrikater hele 4..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 20:30

> Jow, og på andre fabrikater hele 4..

Hvem? Og hvilke prisklasse?

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 20:33

KLIP

> Hvem? Og hvilke prisklasse?

BMW og MB.

Alt har sin pris Henrik..

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 19-03-10 14:32

> BMW og MB.

Selv en familieskude som C4 Grand Picasso har mulighed for 4 zoner - det er
nu ikke ligefrem sjældent.

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 15:04

KLIP

> Selv en familieskude som C4 Grand Picasso har mulighed for 4 zoner - det
> er nu ikke ligefrem sjældent.

Næh, 3 zoner har været standard i flere år i en del potter medklimaanlæg.

Min hedengangne Mazda 929 3.0 V6 18 Valve fra 1986 havde 3 zoner.

mvh/Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-03-10 15:17

On Fri, 19 Mar 2010 15:04:09 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Næh, 3 zoner har været standard i flere år i en del potter medklimaanlæg.
>
>Min hedengangne Mazda 929 3.0 V6 18 Valve fra 1986 havde 3 zoner.

Nu du ta' gas po mig, joooaaaa???????

Havde en Mazda fra '86 virkelig 3-zoners klima, eller er det nogen
helt andre zoner vi taler om?.

Jeg er mere tilbøjelig til at tro, at der er tale om deformérbare
zoner for og agter, samt en evt. erogen zone.

Havde det været nogle år tidligere kunne du have føjet en fjerde zone
til, nemlig et bjergningsabb. hos Zonen.

Du undskylder naturligvis min uforbeholdne skepsis, men man kommer jo
altid i tanker om Mogens' og dit eget uhæmmede praleri af Jeres
respektive transportmidler.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 15:48

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du undskylder naturligvis min uforbeholdne skepsis, men man kommer jo
> altid i tanker om Mogens' og dit eget uhæmmede praleri af Jeres
> respektive transportmidler.

Det skulle ikke undre mig om du kun kan huske den version som kun kunne fås
med en 2.0 maskine.

Den jeg havde, kunne så men også fås med en Wankel-motor i coupe-udgave og
med klaplygter.

Jeg havde den glæde at prøve en racerkøres tunede coupe-version ag 929 og
bare lyden af de 10.000 omdrejninger var fantastisk.

http://www.auto-motor-und-sport.de/mazda-929-3.0-i-glx-16567.html

Den var ret morsom (som den gamle T6) da ingen anede, den kunne sætte fra og
køre stærkt.

Jeg husker tydeligt en Saab 9000 kører efter en gang lej. Han ville end ikke
hilse på mig ombord på færgen..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-10 15:58

> Jeg husker tydeligt en Saab 9000 kører efter en gang lej. Han ville end
> ikke hilse på mig ombord på færgen..

Det var ikke Torben E, kan jeg konkludere. )

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 16:06

KLIP

> Det var ikke Torben E, kan jeg konkludere. )

Det var en turbo i hvert fald ....)

En nostalgisk US commercial to enjoy !

http://www.youtube.com/watch?v=FuVXNuEJkms&feature=related

mvh/Bjørn J.

Fra : Topper

Dato : 19-03-10 18:00

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message

> Det var ikke Torben E, kan jeg konkludere. )

Det var det ikke, jeg vil spørge om jeg kunne få en tur hvis det
utænkelige skete

Torben E
Nu med 4WD ,5 cylindre ,20 ventiler og 6 gear

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 18:21

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu med 4WD ,5 cylindre ,20 ventiler og 6 gear

Audi !! ?

Du må godt få en tur..

mvh/Bjørn J.

Fra : Topper

Dato : 19-03-10 20:27

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> wrote in message
> Audi !! ?

Jep

> Du må godt få en tur..

Det bliver ikke nødvendigt

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 20:41

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jep

S?

Fra : Topper

Dato : 21-03-10 22:58

> S?

4

Torben E.

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-03-10 23:54

> "Topper" <nope@gmail.com> skrev i meddelelsen

> S?

Årgang ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Topper

Dato : 22-03-10 16:11

> Årgang ?

Gammel

UrS4 93´er Avant

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-10 16:13

> Gammel
>
> UrS4 93´er Avant

Har du pillet ved den, eller er det undervejs??

Solgt Saab'en?

Fra : Topper

Dato : 22-03-10 16:36

> "Topper" <nope@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Har du pillet ved den, eller er det undervejs??
>
> Solgt Saab'en?

Jep, dog til en kammarat så jeg kan godt få en tur

Der er ikke pillet pt. kun chip, men det er der om en uge, forventet
effekt fornuftige 400-430 hk det er jo min pendler / carpool bil.

Torsen center diff + spær på bagenden, det er sååå fedt

Torben E.

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 16:44

KLIP

> Har du pillet ved den, eller er det undervejs??

Det er han da pisket til med 2.2L, 5-cylindred mølle med 227 Hk..hvis han
skal op på Saab-niveau..

mvh/Bjørn J.

Fra : Topper

Dato : 22-03-10 16:48

> Det er han da pisket til med 2.2L, 5-cylindred mølle med 227 Hk..hvis han
> skal op på Saab-niveau..

Ja sådan noget kan man ikke være bekendt at ses i , den har
dog ca 280 med chip, så jeg klarer nok den sidste uge uden
abstinenser

Torben E.

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 16:52

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja sådan noget kan man ikke være bekendt at ses i , den har
> dog ca 280 med chip, så jeg klarer nok den sidste uge uden
> abstinenser

Det er åbenbart moderne at skrue i den årgang, men sikkert også en anelse
kostbart:

http://www.motortopia.com/vehicles/view/p/cars/v/5369/i/red_sled

Her er lidt at dulme med..

mvh/Bjørn J.

Fra : Topper

Dato : 22-03-10 17:17

> Det er åbenbart moderne at skrue i den årgang, men sikkert også en anelse
> kostbart:

Jo al tuning koster jo lidt hvis man vil udover en chip, jeg har
ca 22-23000 i stumper for de ca 400 hk, så er der også
skiftet / opgraderet lidt sliddele som turbo, kobling, og rustfast
udstødning.

Det er egentligt ikke så galt.

Torben E

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 17:24

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ca 22-23000 i stumper for de ca 400 hk, så er der også
> skiftet / opgraderet lidt sliddele som turbo, kobling, og rustfast

Næh, ikke når du selv kan skrue.

Har du ikke skulle gøre noget ved selve bilen eller er den i 112% stand ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Topper

Dato : 22-03-10 17:37

> Har du ikke skulle gøre noget ved selve bilen eller er den i 112% stand ?
>
> mvh/Bjørn J.

Den er mekanisk 112 %, kosmetisk som kan forventes af sådan
en årgang, i almindelig brugsstand vil jeg mene.

Torben E.

Fra : Topper

Dato : 22-03-10 17:40

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> wrote in message

> Har du ikke skulle gøre noget ved selve bilen

Jo forresten, jeg har skiftet en slange til bremse hyd. pumpen og
et forlygteglas, ikke noget særligt.

Torben E

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 17:48

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo forresten, jeg har skiftet en slange til bremse hyd. pumpen og
> et forlygteglas, ikke noget særligt.

Fantastisk, jeg kan se på mobile, de handles omkring 4.000 til 5.000 euro.

Så det er et rimeligt grundlag for en omfattende "optimering"..

mvh/Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-10 20:28

> [...]
> varmeblæseren? Jeg tænker mest i forbindelse med regnvejr og ruden
> dugger. Hvornår blev det normalt med aircondition i biler, de gamle biler

Afhænger imho er budgettet ... Er formålet at få bil billigst muligt og man
kigger på biler som Chevrolet Spark er det relativt meget extra... Der vil
jeg sige glem det og køb ESP istedet...

Er det bil i firmaklassen vil jeg mener at minimum må være et 2 zone
klimaanlæg, ligesom ESP, 5 NCAP stjerner fartpilot, elruder osv er standard.

Derimellem er det en prioritering ...

I Smarten (der prismæssigt ligget tættest på spark'en), har jeg følgende
extra i priorietet rækkefølge

Sædevarme
Fartpilot
Kopholder
Isofix
Aircon (temperaturereguleret på indblæsningen men ikke et rigtigt klimaanlæg
der måler kabine temperatur)
Automatgear

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-03-10 13:43

On 18 Mar., 20:20, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Har den ikke en "Econ" knap?
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence.http://www.saabklub.dk

Jo da, jeg kan vælge mellem 3 trin køl: Eco - 1 og 2 samt mellem
automatisk og manuelt samt selvfølgelig temperatur, men den køler
uanset indstilling hvis det er varmt nok. Måske virker det ikke
rigtigt, men jeg lever med det. Det var værre hvis den ikke kølede....
og den bruger alligevel samme mængde benzin stort set uanset
belastning og tempo

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 20:54

> Jo da, jeg kan vælge mellem 3 trin køl: Eco - 1 og 2 samt mellem
> automatisk og manuelt samt selvfølgelig temperatur, men den køler
> uanset indstilling hvis det er varmt nok. Måske virker det ikke

Ved "Econ" kører din kompressor ikke. Den forsøger så at holde den angivne
temp, uden brug af kompressor.

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-03-10 14:49

On 18 Mar., 20:54, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Ved "Econ" k rer din kompressor ikke. Den fors ger s at holde den angivne
> temp, uden brug af kompressor.

Det er det samme manualen siger, men jeg oplever altså køling. Jeg må
jo stille mig og kigge på om kompressoren kobler ind eller ej...

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 22:02

> Det er det samme manualen siger, men jeg oplever altså køling. Jeg må
> jo stille mig og kigge på om kompressoren kobler ind eller ej...

Det er klart, at hvis du har kørt på Auto, så går der lige nogle minutter,
inden rørene er tømt for kold luft.

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-03-10 02:53

On 18 Mar., 22:02, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Det er klart, at hvis du har kørt på Auto, så går der lige nogle minutter,
> inden rørene er tømt for kold luft.

Jeg arbejder med konstruktion af komponenter til køleanlæg, så jeg er
ikke helt uvidende på området. Ved stop af kompressoren vil
fordamperen vil indeholde kølemiddel, der skal fordampe før
køleeffekten aftager, men det bør være overstået på ret kort tid hvis
det er varmt. Et par minutter er et godt bud.

Hvis jeg slår over på Econ skal jeg opleve luft, der som minimum er
samme temperatur som luften udendørs. Vi er enige om anlægget skal
bruge lidt tid på at regulere sig ind, men når der på en varm
sommerdag stadig opleves køling efter en halv time konkluderer jeg at
AC-kompressoren stadig arbejder. Forbrugsmåleren viser heller ikke
lavere forbrug, og det burde den jo.

Som sagt er jeg fint tilfreds med at AC altid er aktiv, men jeg er
selvfølgelig tilpas nysgerrig til at jeg har skulle prøve alle
indstillinger. Jeg har ikke mod på at at splitte instrumentbdet ad
selv for at forsøge finde fejlen, og jeg 'gider' ikke kaste 15-30.000
kr efter en renovering af et anlæg, der gør det jeg har brug for.
Kompressoren kan ikke bruge meget effekt i forhold til hvad der ellers
skal til for at drive skuden fremad, så merforbruget er ikke noget der
vælter min verden.

Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-03-10 15:18

> [...]

sommerdag stadig opleves køling efter en halv time konkluderer jeg at
AC-kompressoren stadig arbejder. Forbrugsmåleren viser heller ikke

====

Det er mit indtryk at afkølingen stiger til maksimum et kort øjeblik, når
man har slået kølingen fra ..??

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 15:32

"Leo Jensen" skrev

>Hvis jeg slår over på Econ skal jeg opleve luft, der som minimum er
samme temperatur som luften udendørs.

På min Mitsubishi Carisma stiger indblæsningsluften fra ca 7g til ca 15g
ved econ, jeg formoder at kompresseron blot slår oftere fra.

Den tempføler der sikrer at kølelegemet ikke fryser til har vel bare 2
funktioner.
Slå fra ved 5gr. eller slå fra ved 13 gr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael

Dato : 19-03-10 03:07

> [...]
> Jeg tænker mest  i forbindelse med regnvejr og ruden dugger. Hvornår blev
> det normalt med aircondition i biler, de gamle biler har det vel ikke?

Det er de 10.000 ekstra værd, hellere bruge 10.000kr. på aircon end på
noget andet lir som fælge osv.

jeg har klippet lidt fra en artikel "Men selv helt ned i de mindste
bilklasser er aircondition eller klimaanlæg vigtigt for køberne af
brugte biler, og gode alufælge, der passer til bilen, trækker også
op." http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/dette-udstyr-gor-bilsalg-lettere

Det passer også godt med den besked jeg fra fra forhandleren sidst jeg
handlede bil, det bliver langt nemmere at komme af med en bil der har
aircon end en der ikke har.

Personligt vil jeg aldirg mere undvære det.

Mikael

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-03-10 15:26

> [...]
> varmeblæseren? Jeg tænker mest i forbindelse med regnvejr og ruden
> dugger. Hvornår blev det normalt med aircondition i biler, de gamle biler

Air-con er nedkøling af luft. Klimaanlæg er kontrolleret nedkøling af luft
med displayvisning.

Klimaanlæg står på en temperatur, som du normalt aldrig rører ved. Uanset
udetemperaturen bliver temperaturen holdt i kabinen - du regulerer faktisk
kun for påklædning og solindstråling. Jeg har min stående på 23 grader i
vinterperioden, ved høj solskin eller kørsel i overtøj justerer jeg
temperaturen ned på 20 grader.

Den står også på 23 grader om sommeren, når jeg kører sydpå, men det er for
at holde temperaturen _nede_ på det.

Oliefyr eller air-con ... jeg har begge dele. Jeg er glad for mit oliefyr om
vinteren. Er der is på ruden, får fjernbetjeningen for oliefyret lige en på
knappen, så jeg kan se noget når jeg kommer ind i bilen.

--
Per