El-motorvarmer - erfaringer?
Fra : Hr. V

Dato : 18-03-10 10:42

Hej folkens,

Jeg pønser på at montere en elektrisk dyppekoger-motorvarmer i bilen, men
har svært ved at finde brugeres erfaringer med sådan en. Om det skal være
med el. uden kabinevarmer er jeg ikke afklaret med, men jeg har
Webasto-oliefyr i firmabilen, og hold fest hvor er det bare lækkert, mand!

Min egen bil har 17 liter kølervæske, så jeg skal nok have en dyppekoger af
en vis størrelse. Hvad siger eksperterne?

--
Hr. V.
5,7 V8.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-03-10 11:02

On Thu, 18 Mar 2010 10:41:53 +0100, "Hr. V"
<spamisdelicious@eatmyshorts.com> wrote:

> [...]
>
>Min egen bil har 17 liter kølervæske, så jeg skal nok have en dyppekoger af
>en vis størrelse. Hvad siger eksperterne?

Hva' fa'en, Vestman!? )

Er du blevet hemmelig agent, eller sådan noget?

Bortset fra det, så troede jeg ikke at den ældre amerikaner blev
vinterkørt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hr. V

Dato : 18-03-10 11:15

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Hva' fa'en, Vestman!? )
>
> Er du blevet hemmelig agent, eller sådan noget?
>
> Bortset fra det, så troede jeg ikke at den ældre amerikaner blev
> vinterkørt.

Haha, ja - dav, Folmer! Agent? Ikke hvad jeg ved af.. I så fald er det
ulønnet.

Nej, den kan sagtens tåle lidt sne - ingen 'trailer queens' her . Efter
at den blev dyppet i Pava, så har jeg ingen kvaler mht. sne og salt.
Den stod i øvrigt umådeligt godt fast her i vinter med dens Goodyear UG og
to tons egenvægt.

/V

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-03-10 11:08

> [...]

>med el. uden kabinevarmer er jeg ikke afklaret med, men jeg har
>Webasto-oliefyr i firmabilen, og hold fest hvor er det bare lækkert, mand!
Og kan ikke sammenlignes med en elektrisk dyppekoger-motorvarmer og
slet ikke til den motorstørrelse du har.

Prøv at kigge på hvilken størrelse oilefyr der anbefales til din
motorstørrelse.

/Hans

Fra : Hr. V

Dato : 18-03-10 11:31

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Og kan ikke sammenlignes med en elektrisk dyppekoger-motorvarmer og
> slet ikke til den motorstørrelse du har.
>
> Prøv at kigge på hvilken størrelse oilefyr der anbefales til din
> motorstørrelse.

Ja, det skal jo have noget der kan drive et mindre parcelhus, og er derfor
oppe i den helt dyre ende (ca. 12-15k), hvis det skal være et fyr.
Men svenskerne elsker jo deres dyppekogere - er de helt stive i hembrännt,
eller hvad?

/V

Fra : alexbo

Dato : 18-03-10 11:47

"Hr. V" skrev

> Men svenskerne elsker jo deres dyppekogere - er de helt stive i hembrännt,
> eller hvad?

Deres elpriser er anderledes, svinger mellem gratis og dyrt, men ofte med
lav pris om natten.
Nogen gange gratis dansk strøm.

http://avisen.dk/stroemprisen-dykker-om-natten_69408.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-03-10 14:53

On Thu, 18 Mar 2010 11:30:56 +0100, "Hr. V"
> [...]

>oppe i den helt dyre ende (ca. 12-15k), hvis det skal være et fyr.
>Men svenskerne elsker jo deres dyppekogere
Sverige er så at sige indrettet til biler med dybkoger, der er
strømudtag med indbygget timer rigtigt mange steder.

Men se på hvor mange kW den anbefalede oilebrænder leverer og
sammenlign med hvor mange kW en dybkoger til din bil leverer.
Så hvis oilefyret kan klare opgaven på 30 minutter skal dybkogeren
måske have 4-8 timer, og så er det slet ikke sikkert at den kan
leverer samme vare som fyret.

Men det er klart bedre med dybkoger end ingenting, specielt når det er
koldt, men forvent ikke mirakler når det er koldt, men forvent lang
tilkoblingstid.

/Hans

Fra : Preben

Dato : 18-03-10 11:59

Den 18.03.2010 kl. 10:41 skrev Hr. V <spamisdelicious@eatmyshorts.com>:

> [...]
> af
> en vis størrelse. Hvad siger eksperterne?

Jeg har prøvet en varmer fra Defa,
http://www.defa.com/heating3.php3?lang=5&ndid=1
med både motorvarmer, kabinevarmer, batterilader og timer.
Det virker fint men du skal jo hele tiden rode med ledninger og have
adgang til en stikkontakt.
Prisen løb op i nærheden af kr. 5000,- inkl. montering.
Jeg har nu en Webasto, som er supergod. Den er jo noget dyrere (ca. kr.
13.000), men jeg mener, den er alle pengene værd.
Den lille fjernbetjening kan aktivere den på op til 600 meters afstand, og
hvis det ikke er nok, kan der monteres et modul, så man kan starte den med
en SMS

--
mvh/Preben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-03-10 15:09

Hr. V kom med følgende:
> [...]
>
> Min egen bil har 17 liter kølervæske, så jeg skal nok have en dyppekoger af
> en vis størrelse. Hvad siger eksperterne?

Havde Calix i sin tid i Granadaen og et par Kadetter på anbefaling af
FDM og jeg var ikke tilfreds; lang tilkoblingstid og svag varme.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hr. V

Dato : 18-03-10 15:26

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Havde Calix i sin tid i Granadaen og et par Kadetter på anbefaling af FDM
> og jeg var ikke tilfreds; lang tilkoblingstid og svag varme.

OK, d'herrer - det handler simpelthen om at effekten er for tøset, kan jeg
forstå. Og jeg kan så også regne ud, at skal den være lækkervarm, så skal
den køre i mange timer med 2kW på hhv. motor- og kabinevarmer - 4 kW ialt.
Det bliver også til penge, medmindre man har en vindmølle, solceller o.s.v.,
og så kunne man ligeså godt have startet med et Webasto-fyr... Er det ikke
moralen?

/V

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-03-10 15:31

Hr. V:
> [...]
> så kunne man ligeså godt have startet med et Webasto-fyr... Er det ikke

Déngang var "strømmen billigere end benzinen" så mit argument for
ikke at blive ved med at bruge systemet var ikke kroner og ører men
mere at resultatet var så pauvert at det ikke kunne lønne sig at bøvle
med det

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hr. V

Dato : 18-03-10 15:34

> [...]
> at blive ved med at bruge systemet var ikke kroner og ører men mere at
> resultatet var så pauvert at det ikke kunne lønne sig at bøvle med det

Ja, det er jo det - bliver den ikke andet end smålunken, er det jo ligemeget
om det er så var gratis i drift. Er det samtidigt besværligt, så begynder
det at falde til jorden, må jeg sige.

/V

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-03-10 15:47

Hr. V kom med denne ide:

> Ja, det er jo det - bliver den ikke andet end smålunken, er det jo ligemeget
> om det er så var gratis i drift. Er det samtidigt besværligt, så begynder det
> at falde til jorden, må jeg sige.

Noget af dét man jo skal huske hver gang man tar hjemmefra er at man
skal hive stikket ud inden man kører; dér har jeg fået en reminder en
gang imellem!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hr. V

Dato : 19-03-10 11:33

> [...]
>
> Noget af dét man jo skal huske hver gang man tar hjemmefra er at man skal
> hive stikket ud inden man kører; dér har jeg fået en reminder en gang

Teknik og talent, Hans. Teknik og talent

--
Hr. V.
5,7 V8.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-03-10 14:18

Hr. V udtrykte præcist:

> Teknik og talent, Hans. Teknik og talent

Jeg glemmer altid jeg har sådan en dårlig hukommelse!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 18-03-10 16:34

"Hans Paulin skrev

> Déngang var "strømmen billigere end benzinen" så mit argument for ikke
> at blive ved med at bruge systemet var ikke kroner og ører men mere at
> resultatet var så pauvert at det ikke kunne lønne sig at bøvle med det

Virkningen passer også bedre i et koldere klima, motoren varmet op fra -25
til + 10 grader og batteriet ladet helt op og forvarmet en smule af laderen,
er den virkning der efterspørges i kolde egne, her i landet ønsker man
stuevarme i kabinen og klare ruder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-03-10 19:10

alexbo skrev den 18-03-2010:
> [...]
> er den virkning der efterspørges i kolde egne, her i landet ønsker man

Ok

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 15:39

"Hr. V" skriver:

> Det bliver også til penge, medmindre man har en vindmølle, solceller o.s.v.,
> og så kunne man ligeså godt have startet med et Webasto-fyr... Er det ikke
> moralen?

Jo, og fordenlen er at så virker opvarmningen også når du er i
byen......

Klaus

Fra : Sørensen

Dato : 18-03-10 15:32

"Hr. V" > skrev

> [...]
>
> Min egen bil har 17 liter kølervæske, så jeg skal nok have en
> dyppekoger af en vis størrelse. Hvad siger eksperterne?

Jeg har kørt med el-patron i en 1,3 opel og en 5 liters mustang,
jeg monterede selv i kadeten ved at slå en frostprop ud og banke
en 500 watt patron i, jeg mener at der er 2 patroner i en V8 men
alligevel bliver den kun lidt lunere end kold.

vh.
Sørensen

Fra : Hr. V

Dato : 18-03-10 15:36

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> patron i, jeg mener at der er 2 patroner i en V8 men alligevel bliver den

Jeg skal nok også bruge to patroner/dyppekogere, kan jeg regne ud.

Sært, at man ikke kan kombinere det med en cirkulationspunpe i kølevandet.
Burde det ikke hjælpe? Eller skulle man opfinde en
luft/vand-varmepumpesystem, som jo er enormt energieffektivt?

Hmm...

/V

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-03-10 15:48

Hr. V formulerede spørgsmålet:

> Jeg skal nok også bruge to patroner/dyppekogere, kan jeg regne ud.
>
> Sært, at man ikke kan kombinere det med en cirkulationspunpe i kølevandet.

Dét var osse dét jeg tænkte gennem årene...

I Granadaen sad dyppekogeren endda til overflod i toppen af blokken...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-03-10 16:18

On Thu, 18 Mar 2010 15:36:20 +0100, "Hr. V"
<spamisdelicious@eatmyshorts.com> wrote:

>Jeg skal nok også bruge to patroner/dyppekogere, kan jeg regne ud.
>
>Sært, at man ikke kan kombinere det med en cirkulationspunpe i kølevandet.
>Burde det ikke hjælpe?
Der fås løse cirkulationspunpe, så det er bare at monterer en.
Men effekten af en dybkoger er og bliver ikke særlig stor, prøv selv
at lave en sammenligning.

Et hint, en dybkoger er ofte omkring 700W og et fyr starter fra 4 kW
og til din er det nok et fyr på omkring 6-7 kW der anbefales, så hvor
lang tror du du når på 2*700W ? Men stadig det er bedre end ingenting
når det er koldt.

/Hans

Fra : Hr. V

Dato : 19-03-10 11:45

> [...]
> Der fås løse cirkulationspunpe, så det er bare at monterer en.
> Men effekten af en dybkoger er og bliver ikke særlig stor, prøv selv

Man burde da lave en kobling, så man kunne forbinde bilens kølesystem til
husets! Sådan lige en hurtig snapkobling? De relativt få liter kan da ikke
gøre det store udslag på det årlige varmebudget.

> [...]
> og til din er det nok et fyr på omkring 6-7 kW der anbefales, så hvor
> lang tror du du når på 2*700W ? Men stadig det er bedre end ingenting

Haha - 10 dyppekogere alle mulige steder i motorrummet... det kunne se stort
ud. Måske man skulle investere i et par hundrede kvadratmeter solceller,
så..

Løsningen på det hele er vist bare at flytte til Florida, eller vente på Al
Gores globale opvarmning.. LOL!

--
Hr. V.
5,7 V8.

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 11:54

"Hr. V" <spamisdelicious@eatmyshorts.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Haha - 10 dyppekogere alle mulige steder i motorrummet... det kunne se
> stort ud. Måske man skulle investere i et par hundrede kvadratmeter
> solceller, så..

Lars, hvorfor ikke en varmepumpe eller en vindmølle i baghaven/på terrassen
?

Udløser det ikke offentlig tilskud ?....

mvh/Bjørn J.

Fra : Hr. V

Dato : 19-03-10 12:20

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Lars, hvorfor ikke en varmepumpe eller en vindmølle i baghaven/på
> terrassen ?
> Udløser det ikke offentlig tilskud ?....

Ha, jo - det gør det vist. Overvejer kraftigt en luft-til-vand-varmepumpe
når vi får hus en dag, da den er billig i drift. Og så går jeg nok igang med
noget Georg Gearløs

--
Hr. V.
5,7 V8.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-03-10 14:21

Hr. V frembragte:

> Man burde da lave en kobling, så man kunne forbinde bilens kølesystem til
> husets! Sådan lige en hurtig snapkobling? De relativt få liter kan da ikke
> gøre det store udslag på det årlige varmebudget.

Omkring 1985 kom der en kasse på markedet til at anbringe i
bagagerummet; den var højisoleret, fyldt med kølevædske og tilsluttet
bilens kølesystem

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 19-03-10 15:41

> [...]

>Min egen bil har 17 liter kølervæske, så jeg skal nok have en dyppekoger af
>en vis størrelse. Hvad siger eksperterne?

Jeg har haft Defa dyppekoger i bilerne de sidste 15 år. Mine
erfaringer er at, den skal være tilsluttet i 1½-2 timer før afgang. Så
opnåes ca. 40 grader i motoren ( der er åbenbart en termostat i selve
dyppekogeren) , for den bliver ikke varmere, hvis den bruges om
sommeren. Den afgiver så varme til afisning med det samme og kabinen
bliver hurtigt varm. Der kan så udvides med en lader og kabinevarmer,
jeg har haft begge dele liggende, men jeg har ikke gidet montere
disse.
Jeg kan naturligvis anbefale at montere en dyppekoger, men det kan
ikke sammenlignes med olirfyret, jeg også har monteret.

Til oliefyret bør der montereset ekstra batteri, da det har et
temmeligt stort strømforbrug. Jeg bruger oliefyret til opvarmning (
sidder ofte i bilen til pauserne ) 2-3 gange om dagen, og så er der
ikke meget krudt til at starte bilen med.

Vh.
Klaus