Mit liv med en Seat Leon TDI 170 FR :) (~
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-03-10 20:21

Så er det ved at være slut med at køre '08 Leon TDI FR - faktisk leveres
bilen tilbage den 31/3. Derfor kunne der være grund til at se på, hvorledes
de 93.000 km er forløbet. Og lad mig sige det med det samme - det er ikke
stop og uplanlagte værkstedsbesøg, som har været dagsordenen. Tværtimod har
bilen faktisk fejlet meget lidt i perioden.

Det største problem har været det elektriske system, som har fejlet vedr.
låsesystemet. Bilen har været for nem at bryde op, og VAG har ikke erkendt
problemet (måtte selv betale for en ændring). Ligeledes har fatningen i
højre baglys og venstre foreste positionslyd fejlet periodisk, men
udbedringerne har dog hjulpet. Radioen har fra tid til anden hylet, hvor
sluk/tænd ved at pille sikringen ud har løst problemet.

Køremæssigt kan man ikke klage - den trækker forrygende, og accelerationen
op til de 150-160 stykker er til stor irritation for medbilisterne. Mange
kan ikke forstå, at den er så hurtig, som den er, og en ferie sydpå kan på
dét punkt være en stor pestilens for een, fordi de færreste TDI/HDI trækker
ind, selvom de er langsommere end FR'en.

Interiør og sæder bærer ikke slidmæssigt præg af "turen" - alt ligner sig
selv. Sportsæderne er særdeles fine til brug i hverdagen, men ubrugelige på
en lang ferietur til Spanien. Kæft hvor får man ondt i benet af at side i
dem i lang tid - det er en ommer (flere justeringsmuligheder ønskværdigt).
Navigationen er fantastisk og det bedste system jeg har prøvet indtil
videre - det slår sgu umiddelbart navigationen i min BMW.

Brændstoføkonomien er blevet bedre med tiden - og der skulle gå lang tid,
inden den kom op på knap 15 km/l gennemsnitligt. Meget lang tid (mange km).
Motoren er begyndt at bruge lidt olie, men ikke mere, end at den lige ka'
holde de 15.000 km, der er mellem service. På en ferietur skal man dog holde
godt øje med oliepinden og især, hvis det er vd at være tæt på
servicetidspunktet.

Det største problem har været støjen - fra motor og fra dæk. Seat har
forsøgt at justere sig ud af motorlarmen, men uden held for mig (har hjulpet
andre). Og det er sgu irriterende, at andre ligefrem gør een opmærksom på,
at der må være noget galt, sådan som den motor larmer. Ligeledes larmede
dækkene ganske forfærdentligt, hvilket blev afhjulpet ved at skifte til
Michelin. De originale Bridgestome var ifgl. forhandleren desuden ubrugelig
til bilens sportsundervogn, hvilket VAG ikke ville erkende. Leasingfirmaet
gav mig nye dæk - fin service.

Summa:
Dejlig bil i hverdagen, som kører forrygende og med en rimelig økonomi. Jeg
vælger ikke een igen, fordi jeg gider simpelthen ikke den larm mere. Så
hellere en HDI, som jeg kom fra - super dieselmotor! Og så gider vi ik' at
undvære bagsædet - det var indrømmet en fejl at vælge bilen på gule plader.

Erstatningen bliver indtil videre med 6 cylindret benzinmotor bi-turbo, og
jeg har 2 at vælge mellem

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 20:47

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Erstatningen bliver indtil videre med 6 cylindret benzinmotor bi-turbo, og
> jeg har 2 at vælge mellem

Noget GM (Opel/Saab)? BMW (335i)?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 05:52

> Noget GM (Opel/Saab)? BMW (335i)?

Jeg har jo købt en BMW 335i cab :)

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 07:29

>Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har jo købt en BMW 335i cab :)

Ok. Tillykke med den.
Det er nu specielt at køre Cab.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 18:01

> Ok. Tillykke med den.

Tak

> Det er nu specielt at køre Cab.

He he ja det ka jeg se :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-03-10 21:25

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> Erstatningen bliver indtil videre med 6 cylindret benzinmotor bi-turbo, og
> jeg har 2 at vælge mellem

Dem er der heller ikke meget bagsæde i..

Navigationen i en BMW: jeg giver dig helt ret i, det er ikke det bedste, der
findes. Det er alt for omstændeligt.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 22:11

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Navigationen i en BMW: jeg giver dig helt ret i, det er ikke det bedste,
> der findes. Det er alt for omstændeligt.

BMW tager vel også en mindre formue for kortopdateringer?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 05:54

Kort køber man ikke ved BMW - dem køber man ved www.navicd24.de

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 18:09

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kort køber man ikke ved BMW - dem køber man ved www.navicd24.de

Ved du, hvad der menes med BMW DVD Road Map *High* 2010 ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 18:12

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen news:4ba25e01$0$56774

> Ved du, hvad der menes med BMW DVD Road Map *High* 2010 ?

Nope.
Fordelen ved at handle hos navicd24 er også den, at de svarer hurtigt på
henvendelser pr mail (især når du nu kan tysk, ligesom de kender de
forskellige systemer, og hvilken CD netop dit anlæg behøver.

Husk at oplyse dit CVR nr

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 18:19

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> henvendelser pr mail (især når du nu kan tysk, ligesom de kender de
> forskellige systemer, og hvilken CD netop dit anlæg behøver.

Ok. Jeg vil gerne have visning af de store vejtavler også. Det kan jeg se,
der er (i dag) på BMW's hjemmeside.

Jeg har naturligvis panorama view, men ikke de fine motorvejstavler..;)

> Husk at oplyse dit CVR nr

Jep, nu er det jo pludselig fradragsberettiget i modsætning til den
forgangne hvidpladepotte..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 18:23

> Ok. Jeg vil gerne have visning af de store vejtavler også. Det kan jeg se,
> der er (i dag) på BMW's hjemmeside.
> Jeg har naturligvis panorama view, men ikke de fine motorvejstavler..;)

Man ka ikke få alt
Hvorfor downloader du ik blot een fra nettet, der er fyldt med den slags he
he.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 18:27

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man ka ikke få alt

Jeg vil !!..

> Hvorfor downloader du ik blot een fra nettet, der er fyldt med den slags
> he he.

Har jeg prøvet, men den virkede ikke rigtig og desuden har jeg ikke flere
dual layer DVD'ere på lager..;)

De er brugt til den anden potte...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 18:43

> Jeg vil !!..

Det har du så også fået - næsten

> Har jeg prøvet, men den virkede ikke rigtig...

Så er dit udstyr for billigt. Hvis du skal ha succes med det, kræver det en
super brænder...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 18:44

> Så er dit udstyr for billigt. Hvis du skal ha succes med det, kræver det
> en super brænder...

Undskyld mig, men hvad??
En DVD-brænder brænder det PC'en be'r den om....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 18:47

> Undskyld mig, men hvad??
> En DVD-brænder brænder det PC'en be'r den om....

Det er muligt - jeg kan kun citerer, hvad en IT-expert har nævnt for mig,
Hanrik B.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 18:54

> Det er muligt - jeg kan kun citerer, hvad en IT-expert har nævnt for mig,
> Hanrik B.

Jeg er så ikke enig med din IT-ekspert.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 18:50

KLIP

> Undskyld mig, men hvad??
> En DVD-brænder brænder det PC'en be'r den om....

Det vil jeg da også mene.

Jeg har aldrig problemer med min Asus-brænder, men jeg har svært ved finde
8.5 GB DVD-skiver med LightScribe til en ordentlig pris.

Grossisten har dem ikke....

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 18:54

> Jeg har aldrig problemer med min Asus-brænder, men jeg har svært ved finde
> 8.5 GB DVD-skiver med LightScribe til en ordentlig pris.
>
> Grossisten har dem ikke....

Dem køber man i Germanien eller hos Briterne. )

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 19:33

KLIP

> Dem køber man i Germanien eller hos Briterne. )

Smid lige et par links, tak ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 20:28

> Smid lige et par links, tak ?

Done!

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 20:30

KLIP

> Done!

Tak, kigger lige i mailboksen.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 20:32

> Tak, kigger lige i mailboksen.

MSN do'...

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 20:35

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> MSN do'...

Ha, så var det derfor, det gik ned.

Prøv lige igen.

mvh/Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-10 22:07

Hvordan med økonomien i den ?

> Så er det ved at være slut med at køre '08 Leon TDI FR - faktisk leveres
> bilen tilbage den 31/3

Er det privat eller firmaleasing ?

Hvis firma har du vel kun haft beskatningen at tænke på ...

Men har det været privat er leasingydelser jo også interessante så man kan
sammligne med hvad det koster at købe øsen ...

/A - der regner med at skulle have et par tilbud på leasing når c5'en skal
skiftes - altså hvis det bliver til en ny igen.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 05:56

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvordan med økonomien i den ?
> Er det privat eller firmaleasing ?

Firmaleasing...

> Hvis firma har du vel kun haft beskatningen at tænke på ...

Jep :)

> [...]
> /A - der regner med at skulle have et par tilbud på leasing når c5'en skal
> skiftes - altså hvis det bliver til en ny igen.

Altså en spritny Fiat 500 for 1.495 inkl. service er jo vildt billigt.
Hvorfor vælger "alle" i DK ikke dén løsning som bil nr. 2 ?

Fra : Brian Lund

Dato : 18-03-10 08:07

> Altså en spritny Fiat 500 for 1.495 inkl. service er jo vildt billigt.
> Hvorfor vælger "alle" i DK ikke dén løsning som bil nr. 2 ?

Jeg kender nogen der har præcis den løsning... Som nr 1!

Max 45.000 km over 3 år, ikke mange km, slet ikke taget i betragtning af at
fyren (det er et par) har 35-40 km på arbejde og arbejder 4 gange om ugen,
det er ikke mange km de har ved siden af at køre i.

Iøvrigt skulle de punge 20.000 ud som de ikke får igen, det er 73.820 kr for
at have den i 3 år, eller ca. 50% af nypris. Det er vel næsten billigere at
eje selvom man skal betale billånsrenter?

Anyways så ville jeg ALDRIG eje sådan en 500'er, adr! Det er slemt nok jeg
var tvunget til at køre i en i 2 uger som lånebil sidste år! Jo jo den kører
da fint, men føj den er grim og der er jo ingen plads i den overhovedet
andet end forsæderne... (begrænset bagsædeplads, ingen bagagrerumsplads)

Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-10 08:19

> Altså en spritny Fiat 500 for 1.495 inkl. service er jo vildt billigt.
> Hvorfor vælger "alle" i DK ikke dén løsning som bil nr. 2 ?

Der er jo også lige en førstegangsydelse ...

Men er man typen der overvejer en servicekontrakt er skridtet videre til at
lease bilen ikke stor ...

Og jeg er nået til helt sikkert at overveje servicekontrakt da det er min
oplevelse nu med 2 biler at servicen ikke koster det jeg har fået oplyst før
køb, men er væsenligt dyrere ...

Fandt lige dit fiat tilbud:
http://www.terminalen.dk/nyheder/Default.aspx?id=14559

3år og 45000km 20000+12*3*1495 = 73820kr eller 1,64 kr/km
Det er vel så excl forsikring & ejerafgift og vinterdæk

Til sammenlignnig have jeg en fabia kombi fra 2004 til 2007 og 6555620km.
Lidt dyrere i indkøb end en "fiat 500 pop" men der endte regnskabet i 1,18
kr/km for afskrivning og service (dertil burde retteligt lægges
renteudgifterne. Måske op mod 0,10kr/km men har ikke lige den eksakte
udregning.

Til sammenligning ligger c5'en efter 3år og 69000 nok omkring 2,63 hvis jeg
skulle afhænde den idag. Med med renterne nok tæt på 3kr/km stadig uden
diesel og forsikring/afgift

Men en af de ting der kan afholde folk fra at privatlease er nok
opsigelsesmulighederne. Hyundai kan f.eks først opsiges efter et år og
koster så 6 måneders leasingsydelse. Dernæst usikkerheden om fradrag for
skader og mangler ved returnering. Tror de fleste biler ved alm brug vil
have svært ved at undgå bilka buler, stenslag og lign. og så ende de i en
vurdering om det akceotable eller ikke akceptale skader.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 15:53

> Altså en spritny Fiat 500 for 1.495 inkl. service er jo vildt billigt.
> Hvorfor vælger "alle" i DK ikke dén løsning som bil nr. 2 ?

Du kan få en Clio for 1995,- med kun 6.900,- i startydelse.
Derudover kan du købe (låne til) en Chevrolet Spark. Det kan gøres for ca.
950,- pr. md. Hertil kommer så service.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 18:04

> Du kan få en Clio for 1995,- med kun 6.900,- i startydelse.
> Derudover kan du købe (låne til) en Chevrolet Spark. Det kan gøres for ca.
> 950,- pr. md. Hertil kommer så service.

Ja der er mindre grund til at eje selv nu om stunder !

/Mogens
Smart CDI Individuel :)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-03-10 06:07

> [...]

> Så hellere en HDI, som jeg kom fra - super dieselmotor! Og så gider vi
> ik' at undvære bagsædet - det var indrømmet en fejl at vælge bilen på gule

Jeg bør lige nævne een ting mere, som overrasker een ved længere tids brug.
Bilen har en fast undervogn, som styrer forrygende. Det virker umiddelbart
sjovt, men er trættende i det lange løb. Især hvis man er "sælger" og kører
mange km. Bilen virker generelt stiv, hvilkt ikke kun gælder FR-modellen
(min kammerat har 2 andre Leon-udgaver - det er det samme med dem).

BMW's sportsundervong kan det samme og mere til, men er langt mere
komfortabel. Måske længden på vognen har noget at sige - en Leon er jo
relativ kort...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 20:09

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Så er det ved at være slut med at køre '08 Leon TDI FR - faktisk leveres
> bilen tilbage den 31/3.

Og det er så imorgen - underlig feeling egentlig :)