Viser forskellige resultater i IE7 og IE8
Fra : rasmus primdal

Dato : 17-03-10 14:57

Hej,

jeg har et lille problem med IE. Af en eller anden grund vil IE8
ikke vise det samme resultat som IE7 og Firefox 3.x.

IE7 & Firefox 3.x:

http://www.medieweb.dk/hobbygros/eks1.jpg

IE8:

http://www.medieweb.dk/hobbygros/eks2.jpg

Hjemmesiden:

http://www.medieweb.dk/hobbygros/produkter.html

CSS:
http://www.medieweb.dk/hobbygros/css/style.css

Ved at bruge position absolute ved tabellen løses problemet, men
det er ikke den ideelle løsning da tabellen så ikke udvider sig i
den <div> den er placeret i, men udvider sig for sig selv.

Er der nogen der kan hjælpe mig ?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-03-10 15:24

rasmus primdal kom med denne ide:
> [...]
> det er ikke den ideelle løsning da tabellen så ikke udvider sig i
> den <div> den er placeret i, men udvider sig for sig selv.

Måske kan det hjælpe at rette valideringsfejlene.
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Det er *altid* første skridt, når "ting" opfører sig uventet - uanset
anvendt browser.

I den forbindelse, fjerne den øverste linie, så browserne ikke går i
quirks, men bruger den angivne doctype. Måske også overveje doctypen
XHTML1.1 - farligt fancy - med support for hieroglyffer (eller
hebræisk, eller andre fra højre mod venstre sprog, eller hvad det nu er
- kan aldrig huske det, kun at det er ganske uden betydning for sider
på "vesteuropæisk"), som er forskellen fra 1.0 til 1.1. Det har ikke
noget at gøre med fejlen (XHTML1.X er HTML 4.01, med strengere krav til
kodning) - jeg forstår ikke valget.

En (absolut positioneret) tabel med een række, brugt til layout.
Forældede metoder, i sidste nye doctype.
Vist ikke noget der ikke kan lade sig gøre med 4 helt almindelige
div'er. Måske ville det endda være nemmere?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : rasmus primdal

Dato : 17-03-10 15:46

> En (absolut positioneret) tabel med een række, brugt til layout.
> Forældede metoder, i sidste nye doctype.
> Vist ikke noget der ikke kan lade sig gøre med 4 helt almindelige
> div'er. Måske ville det endda være nemmere?

Det er vel ikke at foretrække da siden skal laves som indkøbskurv?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-03-10 17:35

Den 17-03-2010, skrev rasmus primdal:

> Det er vel ikke at foretrække da siden skal laves som indkøbskurv?

Jeg så vist bare den side du henviste til, og der er kun een linie i
tabellen.
Det kan desuden sagtens lade sig gøre at bruge div'er med forskellige
klasser, i stedet for tabeller.
Tabeller er til tabulære data - men har også nogle unike og anderledes
layout features. Man kan vel godt kalde en inkøbskurv for tabulære
data, men hvis tabellen giver layout problemer, er der ikke noget i
vejen for at bruge div'er i stedet.

Men jeg vil nu mene, du skal starte med at rette de 11 fejl i html'en
og de 2 i css'en. Før kan du ikke regne med, at det du ser, reflekterer
noget af den måde du har tænkt layoutet på.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : rasmus primdal

Dato : 18-03-10 09:12

Så lykkes det alligevel med tabel. Men jeg har et andet spørgsmål, under
validering af html'en, viser den fejl ved min menu.

Line 30, Column 51: document type does not allow element "div" here;
missing one of "object", "applet", "map", "iframe", "button", "ins", "del"
start-tag

Jeg er ikke helt med hvad problemet egentlig er, hvad er det den ønsker jeg
skal placerer for at den kan valideres?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-03-10 09:47

rasmus primdal skrev:
> [...]
> start-tag
>
> Jeg er ikke helt med hvad problemet egentlig er, hvad er det den ønsker jeg

Problemet er at du har har indsat div'er,
aom er blokelementer, i a-elementer (links),
som er inline elementer. Det er forkert.
Det er heller ikke nødvendigt.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-03-10 11:42

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Problemet er at du har har indsat div'er,
> aom er blokelementer, i a-elementer (links),
> som er inline elementer. Det er forkert.
> Det er heller ikke nødvendigt.

OBS OBS OBS
Overset i første omgang: Vigtigere end validering
er den alvorlige logiske fejl at du ikke har nogen
linktekster i din navbar, end ikke alt-tekster.

Slår man stylesheet'et fra vises faktisk ikke
ret meget.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 17-03-10 15:55

rasmus primdal wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> det er ikke den ideelle løsning da tabellen så ikke udvider sig i
> den <div> den er placeret i, men udvider sig for sig selv.

Hej

Fandt en fejl i din CSS der er en } for meget til slut

Mvh.
Kim

http://oz1jux.dk

Fra : rasmus primdal

Dato : 18-03-10 09:10

Så lykkes det, jeg satte bare en ubetydelig <div> rundt omkring min
tabel, hvis der nu var andre der havde samme problem