Stafetten: Sange eller musik til børn.
Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 08:48

Sange eller musik til eller for børn. Danske eller udenlandske. Gerne
lidt opfindsomme og "bedre" udgaver end de traditionelle.

Inge Inge Aasted og "De små Synger" og hendes udsendelser i radioen
"Godnat til de små", er det første jeg husker om børnesange.
Jeg kan ikke finde klip med hendes børnesange på YouTube, og det er
sikkert meget godt.

Så skete der en fornyelse af repertoiret med norske Thorbjørn Egner i
70'erne. "Folk og røvere", "Karius og Baktus" og så selvfølgelig "Dyrene
i Hakkebakkeskoven".

Her er "peberkagebagersangen":

http://www.youtube.com/watch?v=9YRTUaeYXyQ&feature=related

Siden kom de, mange af dem fine, genindspilninger af danske børnesange i
"Pa-pa-papegøje"serien, som vistnok radioen var medvirkende til.

Disney fabrikken har, trods alt det meget kommercielle, bidraget med
mange melodier og sange. Her "Med et smil og en sang" fra "Snehvide"

http://www.youtube.com/watch?v=VRAg8fpXyq4&feature=related

Nyere børnesange? Der har jeg ikke rigtigt fulgt med. Her er en, som jeg
håber, vil blive en klassiker for børn:

Povl Dissing og Benny Andersen med "Barndommens Land":

http://www.youtube.com/watch?v=gvg4gadc5uY&feature=PlayList&p=FEDF4B4D5073DE51&playnext=1&playnext_from=PL&index=13

Henning.

----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Fra : Max

Dato : 17-03-10 14:11

Hej Henning

> Sange eller musik til eller for børn. Danske eller udenlandske. Gerne
> lidt opfindsomme og "bedre" udgaver end de traditionelle.

Her er så et område hvor vi kan være stolte af vort lille land,
der findes intet sted i verden hvor kvaliteten af musik for
børn er så højt som i Danmark, og det skyldes med sikkerhed
at Danmarks radio altid har kikket efter kvalitets musik
til sine børneprogrammer.

Jeg vil kun nævne en af mange, nemlig Sebastian
og så spille dem her

HODJA FRA PJORT
http://www.youtube.com/watch?v=PTi_w03UC34

Fuld af Nattens Stjerner
http://www.youtube.com/watch?v=KYOuMQjSWxM&feature=related

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 17:40

On 17-03-2010 14:11, Max wrote:
> [...]
> børn er så højt som i Danmark, og det skyldes med sikkerhed
> at Danmarks radio altid har kikket efter kvalitets musik

Enig.....

> HODJA FRA PJORT
> http://www.youtube.com/watch?v=PTi_w03UC34

Er egentlig en utrolig simpel sang, men alligevel helt unik. Sebastian
har en sjælden evne til at komponere noget, der aldrig er hørt før, og
som alligevel går "rent ind".
Med "aldrig er hørt før", mener jeg, at store dele af hans musik ikke
ligner alt andet, eller er "stjålet" andre steder fra.

En anden af Sebastians musicals, "Ronja Røverdatter", har jeg et
specielt forhold til, fordi min datter engang har medvirket i en
opførelse. Den sang derfra, som jeg ville have henvist til, er ikke på
YouTube, men her er "Din skov min skov":

http://www.youtube.com/watch?v=DGOnwPfn2Eg&feature=related

> Fuld af Nattens Stjerner
> http://www.youtube.com/watch?v=KYOuMQjSWxM&feature=related

Jeg kan ikke tilføje mere end det ovenfor, men kun svare, at jeg har
været så heldig, at høre den live et par gange.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-03-10 00:00

Hej Max.

Jeg kan se, at Bisse ikke har reageret.
Jeg vil hermed overrække dig stafetten for "Sebastian".
Det må ikke gå i stå.
Jeg håber, at du vil sige ja tak og friste med et nyt emne.

Bisse må så prøve, at generobre stafetten en anden gang.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Max

Dato : 19-03-10 12:57

Hej Henning

> Jeg håber, at du vil sige ja tak og friste med et nyt emne.

Jeg udtænker et nyt emne og offentliggør det i aften.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-03-10 13:31

On 19-03-2010 12:57, Max wrote:
> Hej Henning

Tak skal du ha'.

Henning.

----------

Fra : Bisse

Dato : 17-03-10 14:27

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Sange eller musik til eller for børn. Danske eller udenlandske. Gerne lidt
> opfindsomme og "bedre" udgaver end de traditionelle.

Så må jeg tilbage til ungernes barndom og finde nogle af dem frem, som de
elskede dengang:

http://www.youtube.com/watch?v=GlHU_pNbeV4

http://www.youtube.com/watch?v=_ZnppnGrks4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=rZrvZS8GSx8&feature=related

I dag er børnene noget mere frisindede:

http://www.youtube.com/watch?v=y3Gw3uc2f24&feature=related

Men dette er nok verdens værste børnesang:

http://www.youtube.com/watch?v=ApRPz9FzkQM

Bisse

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 17:47

On 17-03-2010 14:26, Bisse wrote:
> Så må jeg tilbage til ungernes barndom og finde nogle af dem frem, som
> de elskede dengang:

> http://www.youtube.com/watch?v=GlHU_pNbeV4

"Tusindben". Den havde jeg glemt... ja den var populær.

> http://www.youtube.com/watch?v=_ZnppnGrks4&feature=related

"Blops Godnatsang". En sød sang, der burde indgå i det almindelige børne
repertoire. Sven Gyldmark står som komponist til filmens musik, så jeg
går ud fra, at det også gælder for denne sang?

> http://www.youtube.com/watch?v=rZrvZS8GSx8&feature=related

Her er Sven Gyldmark igen komponisten. "Du er min øjesten" var i mange
år, en af de sange som forældre kunne finde på, at synge for deres børn.
Selv uden filmens romantik, er det er en rigtig sød sang.

> I dag er børnene noget mere frisindede:
> http://www.youtube.com/watch?v=y3Gw3uc2f24&feature=related

Jeg må tilstå, at det er første gang jeg hører efter teksten i denne sang.
Teksten er flot skrevet og meget mundret, og en morale der maner til
eftertanke. En rigtig god sang.

> Men dette er nok verdens værste børnesang:
> http://www.youtube.com/watch?v=ApRPz9FzkQM

"Vi voksne kan også være bange" ja, men desværre sand.

Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 11:44

Jeg håber, at Bisse vil overtage stafetten for "Quangs Sang" og komme
med et nyt emne.

> I dag er børnene noget mere frisindede:
> http://www.youtube.com/watch?v=y3Gw3uc2f24&feature=related

Jeg fik hørt nyt og genhørt gammelt. Jeg har jo googlet lidt rundt i
denne forbindelse, og der er dukket mange op, undervejs. En italiensk
klassiker: Carlo Buti med "Torna Picciba", Connie Talbot med "Over The
Rainbow", en indiansk børnesang "Navajo Puppy Song", Billy Joel
"Goodnight My Angel" o.s.v. Og jeg nåede ikke, at finde ud af om Tom
Lehrers "The MLF Lullaby", er/var en børnesang.

Jeg vil slutte med en sang fra min barndom, som var en af dem, der blev
sunget for mig.
Som voksen brugte vi den selv som børnesang, med en hjemmelavet dansk
tekst. Vores danske tekst skal jeg skåne jer for:

Paul Robeson "My curly headed baby":

http://www.youtube.com/watch?v=Ob0YKZdHCZw&feature=related

Hilsen Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-03-10 00:04

On 18-03-2010 11:44, Henning Jensen wrote:
> Jeg håber, at Bisse vil overtage stafetten for "Quangs Sang" og komme
> med et nyt emne.

Hej Bisse.

Jeg har tilladt mig at give stafetten videre til Max. Det må ikke gå i stå.
Jeg håber at du vil prøve, at generobre den en anden gang.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Bisse

Dato : 19-03-10 07:37

> [...]
> stå.
> Jeg håber at du vil prøve, at generobre den en anden gang.

Helt ok, da jeg ganske har overset, at jeg havde fået den :)

Hilsen Bisse

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-03-10 16:57

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Sange eller musik til eller for børn. Danske eller udenlandske.

Så er der jo "Negermanden":
http://www.youtube.com/watch?v=__hbtRs0jy0&feature=related

og "Skorstensfejren gik en tur": http://www.youtube.com/watch?v=bHYrVAc1VMU

og af helt nye børnesange er det umuligt at komme udenom "Snappi". Det er
nok den største af de nye:

Her på tysk: http://www.youtube.com/watch?v=Oe3FG4EOgyU
og her på hollandsk:
http://www.youtube.com/watch?v=FJNd007TqLg&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 18:00

On 17-03-2010 16:56, Åge Halldorsson wrote:
> Så er der jo "Negermanden":
> http://www.youtube.com/watch?v=__hbtRs0jy0&feature=related

Godt husket. Synd at teksten er lidt racistisk. Det har sikkert
forhindret den i større udbredelse. Men er det i øvrigt ikke "lovligt"
nu, at bruge ordet neger?

> og "Skorstensfejren gik en tur": http://www.youtube.com/watch?v=bHYrVAc1VMU

Det var sjovt, at du havde fundet et eksempel med Kashmir.
Jeg tror, at jeg kan huske da sangen udkom, det må være en gang først i
70'erne.
Jeg burde også kunne huske b-siden af EP'en, men den har jeg glemt.
Måske var det Wilhelm Hansens musikforlag der stod bag, kan du huske det?

> og af helt nye børnesange er det umuligt at komme udenom "Snappi".
> Her på tysk: http://www.youtube.com/watch?v=Oe3FG4EOgyU
> og her på hollandsk:
> http://www.youtube.com/watch?v=FJNd007TqLg&feature=related

Den kendte jeg ikke. Igen en enkel og let sang.

Du er jo tysklandseksperten i denne gruppe. Har du kendskab til gamle
tyske sange, f.eks. fra film, hvori der er børnerelaterede sange?

I skrivende stund kan jeg kun huske en med Zarah Leander der synger "La
Habanera ":

http://www.youtube.com/watch?v=JEt4mI0O5Tk

Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-03-10 20:26

> Godt husket. Synd at teksten er lidt racistisk.

Er den racistisk ? ? ? - den udgave jeg lige har lyttet til med Lille Bo er
ikke racistisk.

> Det har sikkert forhindret den i større udbredelse.

Ja, til lande som opfatter ordet "neger" som et skældsord, heriblandt det
muhamedanskprægede Sverige.

>Men er det i øvrigt ikke "lovligt" nu, at bruge ordet neger?

Det har aldrig været forbudt at sioge "neger" eller "hvid mand" i Danmark

> Den kendte jeg ikke. Igen en enkel og let sang.
>
> Du er jo tysklandseksperten i denne gruppe. Har du kendskab til gamle
> tyske sange, f.eks. fra film, hvori der er børnerelaterede sange?

Ja da. Vores egne JAN OG KJELD har medvirket i tyske film:
http://www.youtube.com/watch?v=AsebfDNsPfE

Verdensberømte HEINTJE medvirkede i mange tyske film
http://www.youtube.com/watch?v=04AwI4tQ2oY&feature=PlayList&p=F909801CA6EEC142&index=0&playnext=1 http://www.youtube.com/watch?v=0ftoPvMJUXc&feature=PlayList&p=F909801CA6EEC142&index=3Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 21:03

On 17-03-2010 20:25, Åge Halldorsson wrote:

> Ja da. Vores egne JAN OG KJELD har medvirket i tyske film:
> http://www.youtube.com/watch?v=AsebfDNsPfE

Et fint forslag, Åge. Det er netop noget sådant, at jeg håber du vil
henvise til.

> Verdensberømte HEINTJE medvirkede i mange tyske film
> [...]

"Letzte Rose" og "Deine Liebe, deine Treue".
Jeg kendte ham ikke. Jeg må videreklikke efter ham, på YouTube.
Jeg kender slet ikke noget til tysk musik, med, om og for børn.
Gode links. Spændende. Tak.

Hvad med egentlige tyske børnemusicals? Har du kendskab til nogle sådanne?

Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-03-10 21:48

> Hvad med egentlige tyske børnemusicals? Har du kendskab til nogle sådanne?

Den var straks sværere. Jeg kender kun VOLKSMUSIKSPATZEN, som laver små
indslag i showprgrammer. Jeg har set den lave noget MARY POPPINS-halløj.
Her er de med noget opvisning:
http://www.youtube.com/watch?v=AekVkF8ZBMM&feature=related

Men her er noget volksmusik (folkelig musik) for kinder: Der er mange gode
sange: http://www.youtube.com/watch?v=jU2rKclagH4&feature=related

Her er forresten børnekoret "MÜHLENDORF-MUSIKANTEN":
http://www.youtube.com/watch?v=83Ul_LPOxQg

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 23:03

On 17-03-2010 21:48, Åge Halldorsson wrote:
r set den lave noget MARY POPPINS-halløj.
> [...]

Det må der kigges og lyttes lidt mere på. Jeg er helt tom på dette område.
Børnekoret ser ud til, at kunne lide at synge.
Jeg syntes, at jeg ser et rødt/hvidt flag, er de ikke tyske?

Henning.

----------

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-10 09:40

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du er jo tysklandseksperten i denne gruppe.

Hmm... at kalde en person der ikke taler sproget, og som aldrig har været
syd for Otto Duborg for "ekspert", er vist lidt af en overdrivelse ;)

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 11:33

On 18-03-2010 09:40, Alex Linaa wrote:
> Hmm... at kalde en person der ikke taler sproget, og som aldrig har været
> syd for Otto Duborg for "ekspert", er vist lidt af en overdrivelse ;)

Rolig nu....... rolig.

Henning.

----------

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-10 12:59

> Rolig nu....... rolig.
>
> Henning.
>

> ----------
> Take time to laugh - it's the music of the soul.
> Henning Jensen.

Det er måske søskende syndromet som udmærket er beskrevet her

http://www.youtube.com/watch?v=e6rZh9FiEFk

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 16:05

On 18-03-2010 12:58, Benny Mortensen wrote:
> Det er måske søskende syndromet som udmærket er beskrevet her
> http://www.youtube.com/watch?v=e6rZh9FiEFk

Vær nu ikke så skarpsindig.

Henning.

PS. det er forresten sange som mange børn holder af.

----------

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-10 12:55

> [...]
>
> Henning.
>

> ----------
> Take time to laugh - it's the music of the soul.

Nu har jeg ikke hørt alle links, så om den har været fremme før ??

http://www.youtube.com/watch?v=ijHwZqLTlaM

Om den så er racistisk ???.. Men i min barndom blev der sunget
niggerdreng, stadig uden det skulle opfattes racistisk....
Ja ordet var vel ikke engang opfundet dengang... Og Kim Larsen
var stadig, en sanger vi havde tilgode...

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 16:33

On 18-03-2010 12:54, Benny Mortensen wrote:
> Nu har jeg ikke hørt alle links, så om den har været fremme før ??
> http://www.youtube.com/watch?v=ijHwZqLTlaM

Jeg nævnte ganske kort i begyndelsen, at de eksisterede.
Nej, der har ikke været foreslået nogle af de nyindspilninger, af danske
børnesange, der har givet dem et fantastisk løft. Dette er et af de
virkelig gode eksempler, af en i forvejen, sød sang.

> [...]
> Ja ordet var vel ikke engang opfundet dengang... Og Kim Larsen
> var stadig, en sanger vi havde tilgode...

Jeg opfatter ikke personlig ordet niggerdreng som racistisk. Men
debatten omkring ordet neger, nigger, har blusset op en gang imellem.
Jeg husker svagt, at der var en del vrøvl, da børnebogen "Lille sorte
Sambo", for mange år siden, skulle genudgives. Man var endda inde på, at
ved en genudgivelse, måtte bogen ikke længere handle om en sort dreng.
Og så mener jeg at kunne huske, at der for omkring en lille snes år
siden, igen var et eller andet problem omkring ordet, og at det da, blev
hævdet, at ordet nu var fuldt legitimt, og ikke længere kunne betragtes
som racistisk.
Når jeg sidder og skriver noget, som disse kommentarer, så er det ikke
altid med dokumentation foran mig. Det er efter hukommelsen, og den er
ikke altid helt god.
Nu også du tager det op, så må jeg erkende, at det er egentlig et meget
interessant spørgsmål, og måske skulle det tages op i sproggruppen. Jeg
kunne godt tænke mig, at få det afklaret lidt, for jeg er selv i tvivl.

Og tak for Kim Larsen og alle de andre nyfortolkede danske børnesange.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 17:31

On 18-03-2010 12:54, Benny Mortensen wrote:

> Om den så er racistisk ???.. Men i min barndom blev der sunget
> niggerdreng, stadig uden det skulle opfattes racistisk....

Jeg har stillet spørgsmålet i gruppen dk.kultur.sprog

Hilsen Henning.

----------

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 17:46

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Sange eller musik til eller for børn. Danske eller udenlandske. Gerne lidt
> opfindsomme og "bedre" udgaver end de traditionelle.

Du får en enkelt fra mig, nemlig "I skovens Dybe Stille Ro" i den smukkeste
udgave jeg kender, nemlig med NHØP og Kenny Drew:
http://www.youtube.com/watch?v=_XZ3jPkeYjE

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 18:08

On 17-03-2010 17:46, Alex Linaa wrote:
> Du får en enkelt fra mig, nemlig "I skovens Dybe Stille Ro" i den smukkeste
> udgave jeg kender, nemlig med NHØP og Kenny Drew:
> http://www.youtube.com/watch?v=_XZ3jPkeYjE

Det er ikke kun dig, der kender den sådan. Ikke en eneste tone for meget
eller for lidt.
Og man savner slet ikke teksten. Jeg bør ikke tilføje mere.

Hilsen Henning.

----------

Fra : J.Madsen

Dato : 17-03-10 21:00

Henning Jensen wrote:
> [...]
>

> Henning.
>

> ----------
> Take time to laugh - it's the music of the soul.
Synes at sangene til Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe og Emil fra
Lønnebjerg er ganske glimrende.

Pippi:
http://www.youtube.com/watch?v=fjUMZvLvzLQ

Emil:
http://www.youtube.com/watch?v=Ef3GhVJVZCg

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 21:49

On 17-03-2010 20:59, J.Madsen wrote:
> Synes at sangene til Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe og Emil fra
> Lønnebjerg er ganske glimrende.

Selvfølgelig skal Astrid Lindgren med. Ligeså svensk som Sebastian er dansk.

> Pippi:
> http://www.youtube.com/watch?v=fjUMZvLvzLQ

På introen til pippi-serien: Musik: Jan Johansson og George Riedel.
I http://da.wikipedia.org/wiki/Jan_Johansson er Jan Johansson skrevet
som eneansvarlig for titelmelodien.
Desværre er stafetten ikke om Jazz ellers skulle der medtages endnu et
nummer med ham.

> Emil:
> http://www.youtube.com/watch?v=Ef3GhVJVZCg

"Emil".
Jeg kan ikke lade være med, også at tage denne, George Riedel's "Idas
Sommarvisa" med.

Du ska inte tro det blir sommar
Ifall inte nån sättar fart
På sommarn och gör lite somrigt
Då kommer blommorna snart
Jag gör så att blommorna blommar
Jag gör hela kohagen grön
Och nu så har sommaren kommit
För jag har just tagit bort snön

Her med Lisa Nilsson:

http://www.youtube.com/watch?v=4-gHwLs0G_E&feature=related

Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-03-10 21:55

"J.Madsen" <pjm@grumail.com> skrev i meddelelsen

> Synes at sangene til Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe og Emil fra
> [...]

.......og jeg synes også at musikken fra tv-serien SKIPPY er helt utroligt
gode. Her er de 4 sange fra maxi-cd-en, som man udgav under serien.
Den første vi hører er den sang som som indledte alle afsnitte.
http://www.youtube.com/watch?v=6H4jeJcZaA4&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 23:14

On 17-03-2010 21:54, Åge Halldorsson wrote:

> ......og jeg synes også at musikken fra tv-serien SKIPPY er helt
> utroligt gode.
> http://www.youtube.com/watch?v=6H4jeJcZaA4&feature=related

Australsk.
Jeg kender slet ikke TV-serien. Kan du se Australsk TV?

Komponisten Eric Jupp "slog jeg op" i Wikipedia, og han er for mig ny og
spændende læsning.
Tak for link.

Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-03-10 16:20

> Australsk.
> Jeg kender slet ikke TV-serien. Kan du se Australsk TV?

Nej, jeg ahr set den fra norsk tv. De har sendt den om og om igen gennem
årene. Da serien blev lavet i 1968-70 blev den købt af over 128 lande og i
nogle lande blev den faktisk sendt på mange forskellige tv-stationer, bl.a i
USA. Den går den dag i dag stadig sin sejrsgang over hele jordkloden. I
øjeblikket sendes den vist bl.a. i Kina og Iran og sidste år blev den vist i
Norge. I årtier var den en af de mest udbredte tv-serier i verden og
Australsk tv`s største tv-serie-salgs-succes nogensinde. Den var på højde
med FLIPPER i verdenssucces. Den kom umidelbart i forlængelse af FLIPPER og
bagmændene havde FLIPPER som inspirationskilde til serien. Serien er
fuldstændig som FLIPPER i stil. Den er bare med en kænguro i stedet for en
delfin.
Underligt nok tror jeg ikke Dansk tv har vist den, men vore nabolande
har. Arrrrhhhh, dog ikke Sverige, men derovre er man heller ikke helt
normale. Der blev den forbudt, fordi man mente at den kunne få børn til at
tro at kænguroer kunne mere end de egentlig kan.

> Komponisten Eric Jupp "slog jeg op" i Wikipedia, og han er for mig ny og
> spændende læsning.
> Tak for link.

Selv tak. Altid til rådighed. Og du kan da lige få dette australske link,
hvor du kan læse rigtig spændende læsniong om tilblivelsen af tv-serien
SKIPPY - the busch kangoroo.
http://www.classicaustraliantv.com/Skippy.htm

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 16:39

On 18-03-2010 16:20, Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> normale. Der blev den forbudt, fordi man mente at den kunne få børn til
> at tro at kænguroer kunne mere end de egentlig kan.

Umiddelbart vil jeg hævde, at den ikke har været vist her i Danmark.
Hvis serien er god, så kunne man da foreslå TV, at sende den.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-03-10 16:58

meddelelsen news:4ba244aa$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
¨
> Selv tak. Altid til rådighed. Og du kan da lige få dette australske link,
> hvor du kan læse rigtig spændende læsniong om tilblivelsen af tv-serien
> [...]

..............og for Sørensen, hvor man postede penge i serien. Pengene
væltede jo også ind fra hele verden, sådan som den blev solgt. Ligesom i
FLIPPER var der i SKIPPY en masse forkellige ting som man brugte i serien.
Man byggede f.eks. en hel stations-bygning inde i buschen. Den fungerede som
administrationscenter for bestyreren af nationalparken og her boede far, to
sønner og ansat helikopterfører og en pige i huset. Og så havde man en
helikoper som man rekronogserede i og man havde en enorm stor speedbåd til
kontrol af et stort vandområde og man havde en stor landrowerbil. Der var
bare det hele og man kom virkelig ud i området og filmede. Man kunne
tydeligt fornemme at her var der saft suseme ikke sparet på noget som helst.
Kvalitetsniveauet var extremt højt og det var også det bagmændene mente at
det skulle være. Serien skulle skille sig ud ved at være af enorm høj
kvalitet.
Det var deres oplevelser på nationalpark-stationen vi fulgte med i og de
bestod altid af en lille spændende historie/krimi hver gang. Nogle gange
skulle de f.eks. ud at hjælpe en vogn som var kørt fast under en frygtelig
regnbyge eller stoppe nogle folk som i nattens mulm og mørke smuglede
koalaer ud af fra nationalparken. Det var faktisk mange gang et helt
dyreprogram, hvor vi så kænguroer, koalaer og andre "sjove" australske dyr,
bl.a. en masse flotte papegøjer. Hold da kæft hvor den serie var fantastisk.
Ikke engang FLIPPER overgår den, selv om det er tæt på.
De medvirkende var Far Mat Hammond og sønnerne Sonny på 9, som, havde
SKIPPY som ven og den anden bror som var Mark på 16. Jerry var ansat som
helikopterfører og Clancy var en pige på 15 som af en eller anden grund kom
til at bo hos Hammond-familien på stationen.
Der en en del klip fra serien på youtube. Men ellers hold øje med norsk
TV2 lørdage og søndage kl. 10.00 - da sender de den slags tv-serien, som
SKIPPY, FLIPPER og LASSIE.
SKIPPY skal nok komme tilbage igen, for når de først går igang med en serie,
så fortsætter det bare med 2 afsnit hver weekend og når de er færdig plejer
de lige at genudsende serien umidelbart efter at de har sendt sidste afsnit.
Altså en gentagelse lige oveni. Den får ikke for lidt.
Kl. 10.30 sender de grand old tv-serier for voksne. De har kørt løs med
BONANZA jeg ved ikke hvor længe, men der er jo også flere hundrede afsnit.
Og hvis de lige kører en gentagelse oveni, så kan det tage år før de er
færdige.

Her er lige et klip som giver et godt indtryk af området hvor serien foregår
og hvor vi ser alle hovedpersonerne. Men der var massevis af
gæste-skuespillere næsten hver gang, både forbrydere, gæster o.s.v.
http://www.youtube.com/watch?v=0kwxrhQMMl8&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-03-10 17:53

On 18-03-2010 16:58, Åge Halldorsson wrote:
> Kvalitetsniveauet var extremt højt og det var
> også det bagmændene mente at det skulle være. Serien skulle skille sig
> ud ved at være af enorm høj kvalitet.

Tv har vel ikke været opmærksom på TV seriens kvalitet. Du må skrive til
programledelsen på de forskellige TV-stationer og gøre opmærksom på
"SKIPPY".

> Der en en del klip fra serien på youtube.
Jeg har set dem i forbindelse med stafetten her.

> LASSIE.

Du ved formentlig godt, at Lassie også havde sit eget radioshow i gamle
dage. Men det er radiosnak og hører ikke hjemme her i gruppen.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 17-03-10 23:12

On Wed, 17 Mar 2010 08:47:32 +0100, Henning Jensen wrote:

> Sange eller musik til eller for børn. Danske eller udenlandske. Gerne
> lidt opfindsomme og "bedre" udgaver end de traditionelle.

Her er temaet fra den serie jeg husker bedst fra jeg var barn:

http://www.youtube.com/watch?v=z-_QLNkh-zI

Den her husker jeg også ret godt:

http://www.youtube.com/watch?v=YG-5nwMYhMY

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-10 23:40

On 17-03-2010 23:11, Thomas Jespersen wrote:

> Her er temaet fra den serie jeg husker bedst fra jeg var barn:
> http://www.youtube.com/watch?v=z-_QLNkh-zI

Jeg var slem forfalden til The Muppets, da de begyndte i TV. Det var/er
god underholdning og ofte med en fin satire.
Og slet ikke kun for børn, men også for barnlige sjæle, som f.eks. mig.
Hvem kan stå for Miss Piggy:

http://www.youtube.com/watch?v=UHcsAc8db48&feature=related

> Den her husker jeg også ret godt:
> http://www.youtube.com/watch?v=YG-5nwMYhMY

"Buster". Med den har Nanna ramt noget rigtigt. Noget enkelt, som man
ikke bliver træt af at høre. Jeg har faktisk "Pletskud og Vildskud".

Henning.