Såkasser af flamingo?
Fra : Carsten

Dato : 17-03-10 12:04

Hej gruppe,

Nu er det ved at være forår for alvor, og der skal forspires alverdens ting.

Jeg har dog ledt forgæves efter flamingokasser til at så i, gerne ala
sådan nogen som man kan se på denne hjemmeside -
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/961.html.

Er der nogen der er faldet over nogen i samme stil, eller ved hvor man
eventuelt kan starte med at lede? Tja, eller har gode alternativer til
flamingokassen måske?

Venlig hilsen,
Carsten

Fra : John V.

Dato : 17-03-10 15:27

Den 17-03-2010 12:03, Carsten skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der er faldet over nogen i samme stil, eller ved hvor man
> eventuelt kan starte med at lede? Tja, eller har gode alternativer til

Spørg din lokale grønthandler, de bruges til at forsende forskellige
frugt og grønt ting.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-10 19:02

On Wed, 17 Mar 2010 12:03:58 +0100, Carsten <spaaaaaaam@gmail.com>
wrote:

>Nu er det ved at være forår for alvor, og der skal forspires alverdens ting.

Det nærmer sig hastigt i hvert fald - det er godt.

> [...]
>
>Er der nogen der er faldet over nogen i samme stil, eller ved hvor man
>eventuelt kan starte med at lede? Tja, eller har gode alternativer til

Den slags kasser bruges ofte når havecentre får
sommerblomster/udplantningsplanter hjem. Prøv at kigge i nærmeste
planteskole om de har nogle. Det er dog nok først senere de kommer frem
der for alvor.

De kan selvfølgelig købes, men så skal du nok tage mindst 50 kasser, og
de koster nok også en god slat i fragt. De fylder jo godt.

Måske du kan finde nogle højere/større flamingokasser i en
dagligvarebutik - så kan du altid skære noget af siderne, så højden
bliver mere passende.

Hvor i verden befinder du dig?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 17-03-10 23:06

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
>

> Måske du kan finde nogle højere/større flamingokasser i en
> dagligvarebutik - så kan du altid skære noget af siderne, så højden

Oftest er grøntkasser i (det såkaldte) Flamingo hullede i bunde af
hensyn til ventilation af grøntsagerne, men det kan omkringgåes med en
foring med et stykke plastfolie eller en pose.
Når man så alligevel forer med et vandtæt lag, kan selv en æblekasse af
træ, eller for den sags skyld en kraftig pap-kasse udgøre spire-containeren!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-10 15:38

On Wed, 17 Mar 2010 23:06:21 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Oftest er grøntkasser i (det såkaldte) Flamingo hullede i bunde af
>hensyn til ventilation af grøntsagerne, men det kan omkringgåes med en
>foring med et stykke plastfolie eller en pose.

De kasser som er på billederne Carsten linker til, har også huller i
bunden. Undtagelsesvis findes de i samme størrelse som på billederne,
men uden huller i bunden. Men det er meget, meget sjældent.

>Når man så alligevel forer med et vandtæt lag, kan selv en æblekasse af
>træ, eller for den sags skyld en kraftig pap-kasse udgøre spire-containeren!

Det er selvfølgelig en mulighed, men når man f.eks vander som jeg, ved
at bruge over det hele med vandslangen, så vil pap slet ikke være egnet,
og træ vil blive lidt for "trælst". Det vil jo suge vand og gøre kassen
noget tungere end flamingo hvis/når man flytter med den. Jeg finder også
selv flamingo lidt skønnere at håndtere, end trækasser, når de bruges
til at så i.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hauge

Dato : 18-03-10 15:44

Carsten skrev:
> Er der nogen der er faldet over nogen i samme stil, eller ved hvor man
> eventuelt kan starte med at lede? Tja, eller har gode alternativer til
> flamingokassen måske?

Flamingokasser (termokasser) man bruger til transport af mad, de er ikke
så rablende dyre. Kan købes i Metro og lign. steder.

Mvh Hauge

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-03-10 10:12

Carsten wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der er faldet over nogen i samme stil, eller ved hvor man
> eventuelt kan starte med at lede? Tja, eller har gode alternativer til

Stor-køb af kød i et supermarked (f.eks Bilka) er pakket i sådan nogle
kasser - Nårhja, det er måske mere eller mindre afløst af nogle
fad-formede bakker i sort plastic der ikke afgiver blødgørere til kødet.

Om det kan svare sig at skaffe dem på den måde afhænger så af hvor mange
du skal bruge.

Min kone har forresten brugt æggebakker og alverdens plasticdåser fra
f.eks makrelsalat og slik-dåser i den lokale kiosk mm til at forspire i.

/Lars