Så meget for brændstofbesparende biler
Fra : Henning

Dato : 16-03-10 21:29

Så lige et program på DR2 til aften om store container- og tankskibe.
1 skib forurener lige så meget som 50 millioner !!!! biler. 15
containerskibe i størrelse Emma Mærsk forurener lige så meget som hele
verdens bilpark! Så glem alt om at trille frem til krydset for at
spare på verdens forurening! Uhyggeligt! Der er absolut ingen
udvikling sket med skibsmotorer de sidste 100 år. Skibene sejler på
heavy bunker-olie, dette affaldsprodukt fra benzin- og
dieselproduktion er så billigt at det ikke kan betale sig at spare på
brændstoffet Og hvorfor ændre på en maskine som har fungeret i 100
år

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 21:44

Den Tue, 16 Mar 2010 21:28:55 +0100 skrev Henning:
> [...]
> dieselproduktion er så billigt at det ikke kan betale sig at spare på
> brændstoffet Og hvorfor ændre på en maskine som har fungeret i 100

Hvor meget forurener din bil ved at køre frem og tilbage så mange gange
det vil være nødvendigt for at flytte den samme mængde?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 16-03-10 22:10

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev
> Så lige et program på DR2 til aften om store container- og tankskibe.
> 1 skib forurener lige så meget som 50 millioner !!!! biler.

Ja, det er da skræmmende, hvis det altså passer. Sådan en dutdamper har nok
i omegnen af 100 000 HK, så med et bil-HK på 75 svarer det til godt 1300
biler, og ikke 50 mio.

Så enten forurener den 37 000 gange mere end end en bilmotor, eller også er
man kommet til svælge lidt i nullerne. Skal vi ikke sige der er plads til en
del svælgen?

Og midt i alle de kloges råben dommedag: Er vores luft virkelig så dårlig at
det er den der bestemmer vores levealder?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 22:28

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 1300 biler, og ikke 50 mio.
>
> Så enten forurener den 37 000 gange mere end end en bilmotor, eller også

Tjah, der er en del flere dårligdomme i tung fuelolie (tungmetaller, svovl,
benzen m.v.).
Dertil kommer at "udstødningen" ledes totalt urenset ud i luften. Samt at
effektiviteten sikkert ikke er særlig høj, på den slags motorer.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-03-10 22:41

On Tue, 16 Mar 2010 22:27:48 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Dertil kommer at "udstødningen" ledes totalt urenset ud i luften. Samt at
>effektiviteten sikkert ikke er særlig høj, på den slags motorer.

Det behøver ikke at være sandt.

Silja Line har monteret en katalysator på deres skibe.

Hvor effektiv den er, har jeg ingen idé om.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 22:59

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Det behøver ikke at være sandt.

Nope.

> Silja Line har monteret en katalysator på deres skibe.

De sejler også i indre farvande. "De andre" er jo mestendels ude, hvor ingen
kigger...

Fra : alexbo

Dato : 16-03-10 22:56

"Henrik B." skrev

> Samt at effektiviteten sikkert ikke er særlig høj, på den slags motorer.

Ulempen ved at have lastbilmotorer i skibene er brændstof-økonomien, der er
en væsentlig post på skibets drift.
- Lastbilmotorer er meget mere "tørstige" end egentlige skibsmotorer!

http://www.hjv.dk/MHV/Nyheder/Sider/16-cylindret%20Scania%20til%20søs.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 23:02

> Ulempen ved at have lastbilmotorer i skibene er brændstof-økonomien, der
> er
> en væsentlig post på skibets drift.
> - Lastbilmotorer er meget mere "tørstige" end egentlige skibsmotorer!

Ja, det er forurening skåret ned til CO2, som alle er så glade for at måle
forurening i. Men hvad med alt det andet "lort"?
En sådan Scania-motor er jo mega let at forsyne med katalysator og
partikelfilter - den er jo født med det.

Fra : Armand

Dato : 17-03-10 00:53

Henrik B. skrev:

> Dertil kommer ......
> at effektiviteten sikkert ikke er særlig høj, på den slags motorer.

Jeg tror nu nok at virkningsgraden på de moderne langsomtgående
stempelmotorer er godt oppe.
Dels gør den lave hastighed det muligt at optimere forbrændingen
optimalt, og dels har man udover turbo-ladning yderligere en
udstødnings-turbo med en generator på for at trække de sidste kW ud af
forbrændingen!
Og har man for meget strøm kastes dét i en generator/elmotor der ligger
direkte omkring skrueakslen og bliver derved et direkte plus for
virkningsgraden!

--
Armand.

Fra : ABJ

Dato : 17-03-10 12:50

> Dertil kommer at "udstødningen" ledes totalt urenset ud i luften. Samt at
> effektiviteten sikkert ikke er særlig høj, på den slags motorer.

Nu må du lige lade være med at udtale dig om noget som du tydeligvis ikke
aner noget om. Tror du at skibsrederne vil anvende motorer der ikke yder
mest muligt?

Effektiviteten på moderne skibsmotorer er meget høj, endda højere end de
mest moderne dieselmotorer til biler, de har en virkningsgrad på ca. 50% mod
bilmotorens ca. 30%.

Skibstransport er i særklasse den mindst forurenende transportform.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 15:52

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Effektiviteten på moderne skibsmotorer er meget høj, endda højere end de
> mest moderne dieselmotorer til biler, de har en virkningsgrad på ca. 50%

Hvorfor tror du jeg skrev "sikkert ikke"??

Når nu vi taler om ikke at vide noget om noget, så kan jeg oplyse dig om, at
moderne dieselbilers motorer ligger på omkring 47 - 48% i effektivitet,
sååååeee deeet...

Fra : ABJ

Dato : 17-03-10 17:38

> [...]
> at moderne dieselbilers motorer ligger på omkring 47 - 48% i effektivitet,

Beklager at min hukommelse vedr. virkningsgrader for autodieselmotorer ikke
var opdateret.

Jeg har søgt på effektivitet, og har fundet at MAN opgiver 45% for deres
nyeste lastvognsmotorer, personbilsmotorer ligger noget lavere, under 40%

Hilsen Aksel

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 18:11

> Jeg har søgt på effektivitet, og har fundet at MAN opgiver 45% for deres
> nyeste lastvognsmotorer, personbilsmotorer ligger noget lavere, under 40%

Eftersom personbilers motorer ofte er mere avanceret end lastbilers, hvordan
skulle de så have ringere virkningsgrad? Dokumentation tak.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-03-10 07:11

Henrik B. wrote:
> "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen

> Eftersom personbilers motorer ofte er mere avanceret end lastbilers,
> hvordan skulle de så have ringere virkningsgrad? Dokumentation tak.

Skibsmotorer, lastvognsmotorer og personbilsmøtorer er optimeret i hver
sin retning. Og man kan ikke både blæse og have mel i munden når det
gælder dynamik og høj udnyttelse af brændstoffet.

Store skibsmotorer er langsomtløbende og ensartet belastede i dagevis.
Turbolader har været in i mange år og udnyttelse af energien i varm
røggas er ved at vinde indpas. - Der har på www.ing.dk været indtil
flere artikler de seneste par år - Motor-optimering - optimering af
propel og på det seneste om at etablere en luftpude under skibet som
det så at sige sejler på. - Men alle disse tiltag findes fortrinsvis på
nyere skibe.

Lastbilmotorer yder bedst indenfor et lille omdrejningsområde men med
varierende belastning og i lang tid (når vi snakker et eksportvogntog
f.eks) Turbolader og intercooler har været in i mange år.

Personvognsmotorer er optimeret til at yde jævnt over et stort
omdrejningsområde ved f.eks bykørsel.
Turbolader og intercooler har vundet indpas de seneste ca 10 år.

- Enkelt forklaret og med plads til modifikationer.

/Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 16:00

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:4ba1c402$0$273$14726298@news.sunsite.dk...

> Personvognsmotorer er optimeret til at yde jævnt over et stort
> omdrejningsområde ved f.eks bykørsel.
> Turbolader og intercooler har vundet indpas de seneste ca 10 år.
>
> - Enkelt forklaret og med plads til modifikationer.

Jeg vil gå så vidt som at sige, at turbo har været på de fleste diesella'er,
de seneste 20 år.
Og for nogles vedkommende (én), har turbo også været der de sidste 30+ år.

Fra : ABJ

Dato : 18-03-10 16:21

> Eftersom personbilers motorer ofte er mere avanceret end lastbilers,
> hvordan skulle de så have ringere virkningsgrad? Dokumentation tak.

Det er muligt at personbilsmotorer er mere avancerede end lastbilsmotorer,
(det tvivler jeg på), men der er stor forskel på den normale drift af de to
typer.

Personbilsmotorer er optimeret til vekslende belastning og et bredt
omdrejningsområde, og kører sjældent i det belastningsområde hvor de har den
optimale effektivitet (omkring max. moment).
Jeg vil påstå (uden at kunne dokumentere det) at den opnåede effektivitet på
en diesel personbilsmotor ligger under 30%, fordi den normalt kører i
nærheden af tomgang.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 16:27

> Personbilsmotorer er optimeret til vekslende belastning og et bredt
> omdrejningsområde, og kører sjældent i det belastningsområde hvor de har
> den optimale effektivitet (omkring max. moment).

Tværtimod, så kører de netop hele tiden omkríng der maks. moment, p.g.a.
trykladningen.

> Jeg vil påstå (uden at kunne dokumentere det) at den opnåede effektivitet
> på en diesel personbilsmotor ligger under 30%, fordi den normalt kører i
> nærheden af tomgang.

Og min påstand er så, at moderne dieselbilers motorer, har en
effektivitetsgrad på mere end 45%.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 16:35

> Og min påstand er så, at moderne dieselbilers motorer, har en
> effektivitetsgrad på mere end 45%.

Og Wiki siger det samme:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine#Advantages_and_disadvantages_versus_spark-ignition_engines

"Poor power and narrow torque bands have been addressed by superchargers,
turbochargers, (especially variable geometry turbochargers), intercoolers,
and a large efficiency increase from about 35% for IDI to 45% for the latest
engines in the last 15 years.

Even though diesel engines have a theoretical fuel efficiency of 75%, in
practice it is less. Engines in large diesel trucks, buses, and newer diesel
cars can achieve peak efficiencies around 45%, and could reach 55%
efficiency in the near future. However, average efficiency over a driving
cycle is lower than peak efficiency. For example, it might be 37% for an
engine with a peak efficiency of 44%."

Fra : Armand

Dato : 18-03-10 21:05

Henrik B. skrev:
> [...]
> driving cycle is lower than peak efficiency. For example, it might be
> 37% for an engine with a peak efficiency of 44%."

Og så er vi tilbage ved en skibsmotors faste omdrejningstal døgn efter
døgn, imod et køretøjs svingende omdrejninger!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-03-10 20:58

ABJ skrev:

> [...]
> Jeg vil påstå (uden at kunne dokumentere det) at den opnåede
> effektivitet på en diesel personbilsmotor ligger under 30%, fordi den

Hvis en del af udnyttelsesgraden sker på grund af turboladning, kræver
det jo at turboen leverer et effektivt ladetryk. Kørsel i det laveste
omdrejnings-register vil næppe udnytte turboen til fulde, men er dog
økonomisk p.g.a. omdrejningstallet og gas-pedalens stilling!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 21:01

KLIP

> [...]
> omdrejnings-register vil næppe udnytte turboen til fulde, men er dog
> økonomisk p.g.a. omdrejningstallet og gas-pedalens stilling!

Det kompenserer man så for med 2 turboer..en lille og en stor.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 18-03-10 21:44

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Det kompenserer man så for med 2 turboer..en lille og en stor.

For min 1,4Hdi's vedkommende topper drejningsmomentet ved 1750rpm og dér
befinder man sig så snart man er udenfor bygrænsen, så det var mere for
princippets skyld.
Og så alligevel: Momentkurven viser max opnåelig drejningsmoment ved
sømmet i bund, men med den svage gasgivning der skal til for at holde
80kmt med 1800rpm i højgear er det vel behersket hvor meget at turboen
er i spil og derved hvor meget af turboladningens
effektivitets-forøgelse der reelt er inde i billedet :-/

Med andre ord: For at turboen bidrager til større effektivitet skal man
køre motoren med sømmet i bund ved laveste omdrejningstal for max.
moment og dét kan i sig selv være mere brændstof-effektivt end den
tilsvarende motor uden turbo kunne gøre det, men økonomisk er det ikke
nødvendigvis, og under almindelig brug kommer motoren sjældent op på den
mulige(!) udnyttelsesgrad!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 22:06

> [...]
> motor uden turbo kunne gøre det, men økonomisk er det ikke nødvendigvis,
> og under almindelig brug kommer motoren sjældent op på den mulige(!)

Effektiviteten/udnyttelsesgraden er der også ved let gas, på landevej.
Problemet opstår, når du begynder at køre op ad bakke, så pedalen skal
trykkes længere ned, for at holde hastigheden. Så falder udnyttelsesgraden i
og med du pøser mere diesel ind, uden at det udnyttes. Hér træder turboen så
til og hjælper med ekstra luft, som modsvarer den ekstra mængde brændstof.
Derved stiger udnyttelsesgraden igen.
Det er jo ikke turboen alene, som har været med til at hæve
udnyttelsesgraden. Det er også moderne motorstyringssystemer som helhed, og
det høje indsprøjtningtryk.

Fra : Armand

Dato : 19-03-10 13:21

Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Effektiviteten/udnyttelsesgraden er der også ved let gas, på landevej.

Jeg prøvede af nysgerrighed i dag: Når Hdi'en kører 80' med 1750rpm
trædes der så svagt på gaspedalen at en udkobling kun får omdrejningerne
til at stige 1.000rpm - Det er altså ikke meget :-|

> [...]
> Det er jo ikke turboen alene, som har været med til at hæve
> udnyttelsesgraden. Det er også moderne motorstyringssystemer som helhed,

Turboen står da for en væsentlig stigning i udnyttelsesgraden :-|
Populært sagt medfører dén en merydelse uden markant stigning i
brændstof-forbruget og dermed lavere forbrug end den nødvendigvis større
suge-diesel med samme ydelse!

Og fordelen er rigtigt nok at man hár kræfterne til rådighed når behovet
(á bakken) melder sig. Men jeg tvivler stadig på at der er meget
turbo-understøtning på en personvogn med 80km/t :-/

Da Hdi'eren var nykøbt tænkte jeg på at erhverve mig et
ladetryks-instrument, men jeg kom hurtigt til konklusionen at det ikke
er dét instrument man kan optimere sin daglige brændstof-økonomi v.h.a.:
Det ér omdrejningtælleren (á lavest mulige omdrejninger) der er faktor#1
- herunder især á omdrejninger i højgear (á hastigheden)!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-10 15:46

> Og fordelen er rigtigt nok at man hár kræfterne til rådighed når behovet
> (á bakken) melder sig. Men jeg tvivler stadig på at der er meget
> turbo-understøtning på en personvogn med 80km/t :-/

Tjah, jeg havde 300 Nm til rådighed ved 80 km/t på Saab'en. Det opnår man
ikke på en 2,3-liters sugemotor alene.
Og f.eks. ved Saab's 2,8-liters V6, er der masser af ladetryk allerede fra
1.500 rpm.

Fra : Armand

Dato : 19-03-10 16:14

Henrik B. skrev:
> [...]
> man ikke på en 2,3-liters sugemotor alene.
> Og f.eks. ved Saab's 2,8-liters V6, er der masser af ladetryk allerede

Jup!
Men hvor meget ladetryk er der ved 80 på lige landevej?

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 16:33

> [...]

Jeg har 400 nm til rådighed ved 1.450 omdr i min BMW...

> Men hvor meget ladetryk er der ved 80 på lige landevej?

Ca. 0 bar

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 16:43

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har 400 nm til rådighed ved 1.450 omdr i min BMW...

> Ca. 0 bar

80 km/t....langsommere kan min dieselpotte ikke køre uden automatisk at
skifte ned i 5. trin.

Jeg kan desværre ikke se ladetrykket.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 16:45

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> 80 km/t....langsommere kan min dieselpotte ikke køre uden automatisk at
> skifte ned i 5. trin.

OK - det går helt fin i min nye midlertidige bil: Smart 0.8 CDI

> Jeg kan desværre ikke se ladetrykket.

Man ka ikke få alt

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 16:46

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - det går helt fin i min nye midlertidige bil: Smart 0.8 CDI

> Man ka ikke få alt

Jeg vil...!...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 16:49

> Jeg vil...!...

Jeg var iøvrigt forkert på den vedrørende momentet, fordi min BMW 335i
afleverer de 400 Nm allerede ved 1.300 omdr. !!

En 286 hk's BMW 535d skal til sammenligning ha' 1.750 omdr. for at aflevere
SIT max.

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 16:55

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> afleverer de 400 Nm allerede ved 1.300 omdr. !!
>
> En 286 hk's BMW 535d skal til sammenligning ha' 1.750 omdr. for at

Jep, jeg var naturligvis inde og sammenligne...;)

Deraf kommer du så også hurtigere fra start...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 16:59

> Jep, jeg var naturligvis inde og sammenligne...;)
> Deraf kommer du så også hurtigere fra start...

Shit mand totalvægten er tæt på hinanden, men det skyldes jo nok å', at min
vugn skal slæbe på ca. 200 kg extra forstærkning af bilen, grundet det
"løse" tag

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 17:03

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Shit mand totalvægten er tæt på hinanden, men det skyldes jo nok å', at
> min vugn skal slæbe på ca. 200 kg extra forstærkning af bilen, grundet det
> "løse" tag

De opgiver endnu ikke, hvad den nye 306 Hk 535D med 7-trins gearkasse kan.

Jeg tro faktisk, den kommer ret tæt på dig.

Den nye 530 er hurtigere i accelration end min !!!

Må se at få fingre i den nye software..

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 17:10

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

RETTELSE

De opgiver endnu ikke, hvad den nye 306 Hk 535D med 8-trins gearkasse !!
kan.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 18:08

> [...]
> RETTELSE
> De opgiver endnu ikke, hvad den nye 306 Hk 535D med 8-trins gearkasse !!

Jég synes, det er optrækkeri - 6 trin bør være mere end rigeligt til
almindelig brug, hvor man ikke partout behøver at ligge konstant i det rette
omdrejningsfelt ift. moment, idet man ikke kører vildt stærkt på motorvejen
i DK. I Tyskland er det en anden sag, IMO...

Da jeg med en kollega kørte en 7 trins Mercedes CDI, havde vi begge
uafhængigt hinanden oplevelsen af, at gearkassen skiftede gear konstant.

> Må se at få fingre i den nye software..

OK - den ska vel bare ha en gang BSR as usual

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 18:22

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - den ska vel bare ha en gang BSR as usual

Såfremt jeg skulle finde på det, så ender det med en Landberg..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 20:43

> Såfremt jeg skulle finde på det, så ender det med en Landberg..

IMO ingen sammenligning - ville til hver en tid vælge BSR...

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-03-10 21:27

KLIP

> IMO ingen sammenligning - ville til hver en tid vælge BSR...

Har du glemt, jeg nu kører bimmer og ikke Volvo ej heller Saab ?..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 21:27

> Har du glemt, jeg nu kører bimmer og ikke Volvo ej heller Saab ?..

Hvad skulle undskyldningen være for ikke at køre BSR? )

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 21:28

> Hvad skulle undskyldningen være for ikke at køre BSR? )

Ud over at din model ikke findes på deres liste....? *LOL*

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 21:29

> Ud over at din model ikke findes på deres liste....? *LOL*

Men der må i så fald være nogle kompetente tyske firmaer, som kan tage sig
af dén sag?

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-03-10 21:30

KLIP

> Hvad skulle undskyldningen være for ikke at køre BSR? )

Iht. deres oplistning af potte-modeller, her de åbenbart ingen interesse
(måske endda erfaring) med BMW..

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-03-10 21:33

KLIP

> Men der må i så fald være nogle kompetente tyske firmaer, som kan tage sig
> af dén sag?

Der er masser som tibyder opdatering af sligt.

Jeg kan godt lide Landbers nye box ala BSR.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 21:53

> Jeg kan godt lide Landbers nye box ala BSR.

Har du talt med Wildau om hans erfaringer med Landbergs program?

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 00:06

KLIP

> Har du talt med Wildau om hans erfaringer med Landbergs program?

Nej, var han ikke tilfreds med hans CDI ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-10 00:22

> Nej, var han ikke tilfreds med hans CDI ?

Jo, vældig. Blot ikke S/W'en....

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 00:26

KLIP

> Jo, vældig. Blot ikke S/W'en....

O.k., jeg har nu heller ikke tænkt mig at chippe bimmeren.

Den har rigeligt til mig og jeg har slet ingen problemer med at følge
trafikken..

Der skal passes på den, da den skal holde i mange år.

Jeg har ikke råd til at skifte bil hvert 3. år á 400.000 til 500.000
kr.....det lader jeg dem med beatlt firmabil om....

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-03-10 05:59

> O.k., jeg har nu heller ikke tænkt mig at chippe bimmeren.
> Den har rigeligt til mig og jeg har slet ingen problemer med at følge
> trafikken..

Der er ellers vældige muligheder for lidt hk:
360 hk/731 Nm for 2.295 kr
www.chiptuning-direct.dk/bmw/535/bmw_535_d_286hk_/_210kw_cr_da.html

Søger man på indehaverens navn, kommer der meget andet end lige chiptuning
frem...

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-03-10 09:16

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Søger man på indehaverens navn, kommer der meget andet end lige chiptuning
> frem...

Uha dada...

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-10 10:17

http://www.slideshare.net/hannuvangsgaard

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 16:52

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - det går helt fin i min nye midlertidige bil: Smart 0.8 CDI

Hallo...har du kun 1 !

Så må du da bruge den som løbehjul, da du ikke kan have begge ben
indendørs..

Få 1 mere, så har du nemlig et helt sæt rulleskøjter...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 16:54

> Hallo...har du kun 1 !

Smart eller bil?

> Så må du da bruge den som løbehjul, da du ikke kan have begge ben
> indendørs..

Der er forbavsende go plads i bilen - også i bagagerummet.

> Få 1 mere, så har du nemlig et helt sæt rulleskøjter...

Den er uden soltag, men ellers var din idé nu ellers go nok

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-03-10 16:56

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Smart eller bil?

> Der er forbavsende go plads i bilen - også i bagagerummet.

> Den er uden soltag, men ellers var din idé nu ellers go nok

Man kan ikke få alt..))

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-03-10 18:09

> Man kan ikke få alt..))

Jow da

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-10 15:56

> Smart eller bil?

Registreringsattesten siger bil får sådan en rulleskøjte

> Der er forbavsende go plads i bilen - også i bagagerummet.

Men det halter mere med lastevnen - Den må kun tage et par hundrede kg og
deraf kun 50kg i bagagerummet. Det er ikke meget i forholdt til størrelsen.
Der kan ligger 12 rammer dåser under bagvinduet.

> Den er uden soltag, men ellers var din idé nu ellers go nok

Merprisen for frit himmer er lidt høj - eller nærmere at den ordinære pure
coupe er realtivt billig pga den store rabat på registreringsafgiften.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-10 15:51

> OK - det går helt fin i min nye midlertidige bil: Smart 0.8 CDI

Måske en ScangaugeII kan vise dig det

Ganske anvendeligt lille instument til biler med for ringe boardcomputer ...
(kan ikke huske om den kan vise det på smarten )

http://www.scangauge.net/

/A

Fra : Bjørn J.

Dato : 23-03-10 15:56

KLIP

> Måske en ScangaugeII kan vise dig det

Desværre er jeg ikke helt vild med sådanne ad on instrumenter.

Til min T6 kunne jeg få turbotrykket vist i pottens display med noget hard-
og software fra Heico Sportive i Tyskland.

Se det er smart..

Mon ikke en smart tysker kan lave noget tilsvarende BMW..?..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 16:33

> Til min T6 kunne jeg få turbotrykket vist i pottens display med noget
> hard- og software fra Heico Sportive i Tyskland.
>
> Se det er smart..

Nej, det er smart når potten er udstyret med det - ab fabrik. )

Fra : Bjørn J.

Dato : 23-03-10 16:40

KLIP

> Nej, det er smart når potten er udstyret med det - ab fabrik. )

Tjaee....i bund og grund er jeg lige glad med pottens turbotryk..)

Hvis turboerne svigter, så hjælper et sådan instrument ikke en pind
alligevel..

Det er meget sjovere at holde øje med pottens økonometer......

....specielt når man giver den kniven..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 16:43

> Det er meget sjovere at holde øje med pottens økonometer......
>
> ...specielt når man giver den kniven..

Nope, skulle man det, kan man lige så godt lade helt være med at køre bil -
eller køre i en eller anden lille ligegyldig trillebør.

Fra : Bjørn J.

Dato : 23-03-10 16:53

KLIP

> Nope, skulle man det, kan man lige så godt lade helt være med at køre
> bil - eller køre i en eller anden lille ligegyldig trillebør.

Sludder, når nålen på økonometeret banker i bund fra 1 km/t op til
begrænseren ved 250 km/t før den overhovedet beværger sig igen.....;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 21:02

Bjørn J. skrev:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Tjaee....i bund og grund er jeg lige glad med pottens turbotryk..)

Det blev også min konstantering da jeg rodede med slige planer!
I grunden viser det vel kun om man kører op af bakke eller accelererer,
og dét skulle man vel gerne kunne fornemme uden brug af elektroknik!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 21:24

> Det blev også min konstantering da jeg rodede med slige planer!
> I grunden viser det vel kun om man kører op af bakke eller accelererer, og
> dét skulle man vel gerne kunne fornemme uden brug af elektroknik!

Det er rart f.eks. i forbindelse med trim, ligesom det kan give et fingerpeg
om fejl på turbosystemet...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-03-10 18:31

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Til min T6 kunne jeg få turbotrykket vist i pottens display...
> Se dét er smart.

Det ka man også i min bil

Fra : Bjørn J.

Dato : 23-03-10 19:33

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ka man også i min bil

Så et eller andet sted ligger softwaren jo.

Eneste ulempe, det tager nok 8 timer at uploade en komplet ny software til
potten...det er jo trods alt en BMW..

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 20:58

Anders Majland skrev:

> Måske en ScangaugeII kan vise dig det
>
> Ganske anvendeligt lille instument til biler med for ringe boardcomputer
> ... (kan ikke huske om den kan vise det på smarten )

Det er vel op til om fabrikanten har skønnet at det er et praktisk
parameter at kunne 'se' på en motortester :-/

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-03-10 10:25

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> 80 km/t....langsommere kan min dieselpotte ikke køre uden automatisk at
> skifte ned i 5. trin.

Så la vær med altid at køre i sportmode

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 20:44

> Så la vær med altid at køre i sportmode

*ROFL*

Fra : Hr. V

Dato : 23-03-10 16:06

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har 400 nm til rådighed ved 1.450 omdr i min BMW...

Jeg har også 406 nm til rådighed

> Ca. 0 bar

Samme her, men det er fordi den er uden trykladning..

--
Hr. V.
5,7 V8.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-03-10 18:32

"Hr. V" <spamisdelicious@eatmyshorts.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har også 406 nm til rådighed

I min anden bil har jeg 560 Nm til rådighed

> Samme her, men det er fordi den er uden trykladning..

OK...

> 5,7 V8.

/MK
Tidligere: '98 Chevrolet Camaro Z28 5,7l V8

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-10 21:09

> [...]
> omdrejnings-register vil næppe udnytte turboen til fulde, men er dog
> økonomisk p.g.a. omdrejningstallet og gas-pedalens stilling!

Nu er turboteknologien så kommet så langt på biler, at man kan turboen til
at levere tryk allerede fra under det omdrejningstal man min vil køre i, til
daglig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 22:02

Armand skriver:

> Hvis en del af udnyttelsesgraden sker på grund af turboladning, kræver
> det jo at turboen leverer et effektivt ladetryk. Kørsel i det laveste
> omdrejnings-register vil næppe udnytte turboen til fulde

Jo. Det er derfor man har variabel turbogeometri. Så yder turboen sit
fulde tryk ved selv lave omdrejninger, når der så er tryk nok til
rådighed og motorens omdrejninger stiger, ændrer man vinklen på
ledeskovlene i turboen og dens omdrejingstal stiger ikke det voldsomme
og wastegaten træder ikke i funktion

Klaus

Fra : Armand

Dato : 19-03-10 13:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> rådighed og motorens omdrejninger stiger, ændrer man vinklen på
> ledeskovlene i turboen og dens omdrejingstal stiger ikke det voldsomme

Og dét mener du der sidder i Hr Hansens C.R.-diesel, som således har en
udnyttelsesgrad på 45% under brug?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-03-10 13:12

Armand skriver:

> Og dét mener du der sidder i Hr Hansens C.R.-diesel, som således har en
> udnyttelsesgrad på 45% under brug?

Jeg kender ikke det voldsomme til CR diesel vhvad det angår, men det
system har VW brugt på deres PD maskiner i _mange_ år.
Jeg ved også at systemet kan kokse sammen og derfor findes der (blandt
andet på Youtube) vejledninger til hvordan man får vingerne løs igen.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-03-10 13:33

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Jeg kender ikke det voldsomme til CR diesel vhvad det angår, men det
> system har VW brugt på deres PD maskiner i _mange_ år.

Læs evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines#1.9_R4_TDI_PD_43-118kW

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-10 15:46

> Og dét mener du der sidder i Hr Hansens C.R.-diesel, som således har en
> udnyttelsesgrad på 45% under brug?

Ja, det sidder der rent faktisk på rigtig mange familiepotter i dag....

Fra : Armand

Dato : 17-03-10 23:28

ABJ skrev:

> [...]
> mod
> bilmotorens ca. 30%.
>
> Skibstransport er i særklasse den mindst forurenende transportform.

Ihvertfald ud fra at vi er vilde med at købe de forbrugsgoder der sejles
ind hvorfor mængden af gods er så uhyrlig at der i praksis ikke findes
anden transportform.

Der kán spares væsentligt på brændstof og forurening ved at sænke
farten, men desværre er farten et tungt argument i konkurrencen mellem
rederne og forøvrigt også et krav fra de evigt hungrende forbrugere.
Og dét kan de forøvrigt tillade sig fordi olien immervæk er billigere
end den var for f.eks. 30 år siden ( iforhold til pristallet)!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-03-10 00:47

Preben R. Sørensen skrev:

> [...]
>
> Så enten forurener den 37 000 gange mere end end en bilmotor, eller også
> er man kommet til svælge lidt i nullerne. Skal vi ikke sige der er plads

Det drejer sig ikke om forbruget så mege som forureningen og det der gør
forskellen er at damperne ikke har katalystor og forbrænder noget
svovlholdigt billig-olie

--
Armand.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 17-03-10 01:06

> [...]
> Det drejer sig ikke om forbruget så mege som forureningen og det der gør
> forskellen er at damperne ikke har katalystor og forbrænder noget

Og det opgør du til en faktor 37 000?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-03-10 23:31

Preben R. Sørensen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev >>
>
> Og det opgør du til en faktor 37 000?

37.000 lyder voldsomt, men faktisk klarer en katalysator sit job så godt
at der i praksis næsten ikke er rester tilbage i udstødningsgassen. Uden
at kunne huske forholdstallet mellem udledningen fra en bil uden hhv.
med katalysator, så ér det overraskende højt!

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-03-10 01:41

On 16 Mar., 22:10, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> i omegnen af 100 000 HK, så med et bil-HK på 75 svarer det til godt 1300

Den er godt nok, der var en artikle på ing.dk for noget tid siden.

> [...]
>
> Og midt i alle de kloges råben dommedag: Er vores luft virkelig så dårlig at
> det er den der bestemmer vores levealder?

Mange dør faktisk af sygdomme relateret til luftforurening.
På frostklare morgener kan man fra indfaldsvejene tit se smog selv i
byer som Århus og KBH.

--
Christian

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 13:28

On 16 Mar., 22:27, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Dertil kommer at "udstødningen" ledes totalt urenset ud i luften. Samt at
> effektiviteten sikkert ikke er særlig høj, på den slags motorer.

Vrøvl vrøvl. En hver der kender lidt til motorteknik/teori ved at
tvangsfodrede 2 taks dieselmotorer har en effektivitet der er 25 til
50% højere end 4 taks dieselmaskiner. En veltrimmet 4 taks diesel
nærmer sig 45% (teoretisk max), mod benzin moterens 25-30%. En 2 taks
turbo diesel motor nærmer sig 60% (teoretisk max).

Problemet er udledningen af toxiner og partikler. Effektiviteten
fejler ikke noget.

Benny

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 13:40

> [...]
> Turbolader og intercooler har vundet indpas de seneste ca 10 år.
>
> - Enkelt forklaret og med plads til modifikationer.

Der har du ret. Årsagen til at Fisker Carma er så energieffektiv, er
ideen om en stempelmotor, der altid kører med den optimale
RPM, er maksimal økonomisk. Så lader Fisker elmotoren være dynamisk.
Det er en kendt fejl at bilmotor fabrikanterne først optimerer motoren
maksimalt. Det kan fabrikanterne bare ikke bruge. De vil have motorene
til at trække fra 1500 til 6000 RPM eller mere. Der ryger i området af
30% mere brændstof på den konto.

Der har været artikler på www.ing.dk om 2 taks skibsmotorer og der
rivende udvikling de er gennemgået de sidste 5 år.

Benny

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 13:48

On 18 Mar., 16:27, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Tværtimod, så kører de netop hele tiden omkríng der maks. moment, p.g.a.
> trykladningen.

> Og min påstand er så, at moderne dieselbilers motorer, har en
> effektivitetsgrad på mere end 45%.

Nja. Ikke over 45% der er den maksimale for 4 taks dieselmaskiner med
turbo.
Det smarte med 2 taksmaskinerne er den totale luftfornyelsen ved hvert
stempelslag. Det er noget som kun langsomtkørende tvangsfodrede
motorer kan gøre.

Benny

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 13:51

On 18 Mar., 16:35, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> cycle is lower than peak efficiency. For example, it might be 37% for an

75%. Det vil jeg sku gerne se. Så skal Aalborg Universitet sku have
deres lærepenge tilbage.

Benny

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-10 20:55

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen

> 75%. Det vil jeg sku gerne se. Så skal Aalborg Universitet sku have
> deres lærepenge tilbage.

Du forstod godt at det er en teoretisk effektivitet...?

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 14:58

On 22 Mar., 20:55, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Du forstod godt at det er en teoretisk effektivitet...?

Ja, og der har jeg et tal på 45 - 47% for en 4 taks diesel.

De 75% har jeg aldrig hørt. Jeg mener at kunne huske at
forbrændingenskamret udforming og boring/slaglængde forholdet sku
ændres for at kunne komme over de 47%.

Benny

Benny

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 15:22

On 22 Mar., 21:57, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> De 75% har jeg aldrig hørt. Jeg mener at kunne huske at
> forbrændingenskamret udforming og boring/slaglængde forholdet sku

Fandt lige en fed udtaelse på www.ing.dk:

" Når vi er kommet til Månen 12 år efter vi første gang trådte ud i
rummet, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være et problem at
presse bilindustrien til andet end at udvikle eljusterbare sæder."

Læs evt det her om nye tiltag:
http://ing.dk/artikel/95388-benzin-i-dieselmotoren-skal-oege-virkningsgraden-til-60-procent

Og Jeg har fundet dine 75%. Det er helt tilbage til 1893 da motoren
blev opfundet. Der er bare et lille minus. Det kræver et
kompressionsforhold på 90 til 1 eller derover. Det er vist mere end de
fleste biler i dag

Benny

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-03-10 22:54

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> dieselproduktion er så billigt at det ikke kan betale sig at spare på
> brændstoffet Og hvorfor ændre på en maskine som har fungeret i 100

Du bør nok ikke ta alle over een kam:
http://viewer.zmags.com/getMagPdf.php?mid=wwqdhh

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 23:06

> Du bør nok ikke ta alle over een kam:
> http://viewer.zmags.com/getMagPdf.php?mid=wwqdhh

Alt lyder lyserødt i rekvalmer. )
Hvorfor nævnes der intet om katalysator og partikelfiltre? Hvorfor ikke
fjerne svovlen helt fra fuelolien? Hvad med de titusind andre rederier og
hundredetusind andre skibe, som ikke er så miljøbevidste?
Det er stadig pengene som driver forretningen - ikke miljøhensyn.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-03-10 23:13

> Hvad med de titusind andre rederier og hundredetusind andre skibe, som
> ikke er så miljøbevidste?

Som sagt: Du bør nok ikke ta alle over een kam

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 17-03-10 08:01

Henning wrote:
> Der er absolut ingen
> udvikling sket med skibsmotorer de sidste 100 år.

Der er sket rigtigt meget igennem årene og især inden for de seneste 10
år med at øge udnyttelsesgraden af brændstoffet og rense røggassen - Men
desværre kun i nybygninger.

Der er næppe nogen reder der sejler under bekvemmelighedsflag med
"tussegamle plimscullere" der lægger nye effektive maskiner i deres
skibe. ROI er alt for dårligt til at det kan betale sig i forhold til
andre driftsomkostninger, selvom de sejler på verdenshavene i mange
flere år end f.eks Emma Mærsk lommer til. Og som så mange andre steder
er også der spild af kapital det værste spild der findes.

/Lars

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-10 15:41

Henning forklarede:
> [...]
> dieselproduktion er så billigt at det ikke kan betale sig at spare på
> brændstoffet Og hvorfor ændre på en maskine som har fungeret i 100

Hvor ville du gøre af dette affaldsprodukt, hvis ikke skibene brændte
det af?
Er det ene bedre end det andet (af svarene)?
Jeg kender ikke selv svaret.
Kai

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 15:54

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Hvor ville du gøre af dette affaldsprodukt, hvis ikke skibene brændte det
> af?

Nu er tung fuelolie ikke som sådan et affaldsprodukt. Det er blot ikke
raffineret, som f.eks. benzin, diesel, fyringsolie, jetfuel, petroleum m.v.

Fra : Brian

Dato : 17-03-10 16:26

> [...]

> dieselproduktion er så billigt at det ikke kan betale sig at spare på
> brændstoffet Og hvorfor ændre på en maskine som har fungeret i 100

Selv om man midt i forargelsen let kan hoppe på sådan en historie, sker der
trods alt en løbende udvikling. I skibsbranchen fokuseres der meget på
forbruget og optimering - ligesom i alle andre brancher.
F.eks er malingen på skibene, ikke bare maling fra den lokale flügger.
Malingen er specielt udviklet til at holde alger fra skroget, da det
virkelig koster knaster at sejle med et "grønt" skib. På det felt er der en
konstant udvikling, og en evig jagt efter brændstofbesparelse, hvor selv
promiller er værd at tage med.
Det samme med navigeringen. Kaptajnen eller 2. styrmanden står jo ikke på
broen og hiver lidt i roret. Der er computer indover, for at finde og styre
skibet af den mest optimale rute.

Så at man lader stå til med forbruget fordi brændstoffet er billigt, er tæt
på en lodret løgn. Desuden er det jo ikke sådan at de bruger brændstof, som
umiddelbart uden yderligere bearbejdning, kan bruges til meget andet
alligevel. Jeg vil ihvertfald nødig køre i en bil der stinker af HFO, og har
bygget et ekstra fyr på, der bruges til at varme skidtet op.

/Brian

Fra : Benny

Dato : 22-03-10 16:13

> [...]
> alligevel. Jeg vil ihvertfald nødig køre i en bil der stinker af HFO, og har
> bygget et ekstra fyr på, der bruges til at varme skidtet op.

Min tidligere arbejdskollega vil være ked af hvis de påstande i denne
tråd var sande. Han er ansat i MANs udviklings afd. i Frederikshavn.
Med de enorme mængde brændstof der løber gennem en sådan motor, er et
par procenter absolut noget at jagte.

Benny