2-column problem
Fra : Thore

Dato : 16-03-10 10:30

Hej...

www.repc.dk har jeg et lille problem:

Som det er nu er det OK, men hvis jeg i html'en bytter om på INDHOLD og
NAVI/MENU, så INDHOLD er øverst, loader indhold godt nok først, men
navi/menu lægger sig nedenunder og ikke i siden... Nogen der har en
løsning?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-03-10 11:32

Thore kom med denne ide:
> [...]
> NAVI/MENU, så INDHOLD er øverst, loader indhold godt nok først, men
> navi/menu lægger sig nedenunder og ikke i siden... Nogen der har en

#topline, #header, #navi, #indhold i en wrapper #side
alting er enten ikke positioneret eller relativt, undtaget #navi, der
er absolut positioneret.
Du mangler at angive top for #navi - ellers bruger den en default, som
er der hvor den ville have været, hvis den var relativt positioneret -
og altså under indholdet, hvis den kommer efter #indhold i koden.
Så top : 85px; i #navi skulle gøre det - deromkring i hvert fald...

Du kan også gå bort fra den absolutte placering og floate #navi til
venstre og #indhold til højre. Det giver måske nogle problemer med
bredden i stedet...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thore

Dato : 16-03-10 11:55

On Tue, 16 Mar 2010 11:31:39 +0100, Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com>
wrote:

> [...]
>og altså under indholdet, hvis den kommer efter #indhold i koden.
>Så top : 85px; i #navi skulle gøre det - deromkring i hvert fald...

Prøvede lige denne, men så gik den godt nok op, men placerede sig som en
del af #Indhold...

Tror jeg arbejder lidt med nedenst....

BTW: Tak for forsøget og det hurtige svar..:)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-03-10 15:22

Thore frembragte:

> Prøvede lige denne, men så gik den godt nok op, men placerede sig som en
> del af #Indhold...

Næppe. Absolut positionerede er taget ud af det almindelige flow. Du
har #navi i #side - at du giver den en værdi for top, flytter den ikke
til et andet element.
Men måske skal den sidde i #indhold - det vil umiddelbart være nemmere
at positionere den.
(Lyder lidt somom du har forsøgt at flytte indhold over #navi i koden,
men afslutningen </div> af #indhold ikke er blevet flyttet med.)

> Tror jeg arbejder lidt med nedenst....
>
> BTW: Tak for forsøget og det hurtige svar..:)

Et andet lille råd - hvad sker der hvis den besøgende ændrer sin
skriftstørrelse?
Din div og h5 med &nbsp; i toppen vil få tingene til at rykke sig, så
de ikke står rigtigt mere.
Afstanden i toppen, kan i al sin enkelthed, skabes med margin på din
header.
Du har et anchor i den øverste div - det kan du også flytte til header,
ved at give header is'en fra anchoret.

Eller, opret i stedet en klasse, som du giver en given højde, til at
holde afstand, skift h5 med en div, og tildel de to div'er den klasse.
..afstand {
font-size : 0px; /* nogle browsere gør plads til whitespace, selvom
der ikke er indhold */
height : 15px;
width : 100%;
}
Så er tingene uafhængige af font størrelser - hvilket er lidt smart,
når der alligevel ingen tekst er

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-10 16:17

Birger Sørensen wrote:

> Et andet lille råd - hvad sker der hvis den besøgende ændrer sin
> skriftstørrelse?

Overdrivelse fremmer forståelsen.

Når jeg forstørrer skriften (rigeligt), ser det sådan her ud:
<http://w-o-p-r.dk/images/column.png>

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-03-10 13:07

Thore skrev:
> [...]
> NAVI/MENU, så INDHOLD er øverst, loader indhold godt nok først, men
> navi/menu lægger sig nedenunder og ikke i siden... Nogen der har en

http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_4.html

er den første artikel i en tutorial i hvordan du /med
den samme HTML kode/ kan ordne det sådan at du alene via
dit stylesheet kan vælge hvilken side artikel, henholdsvis
navigation skal positioneres i.

Den introducerende artikel er
http://webdesign101.dk/www/layout/floatlayout.php

Jørgen Farum Jensen