Skift til sommerdæk?
Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 14:06

Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk? I
Påsken?

Ole

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-03-10 14:27

On Mon, 15 Mar 2010 14:05:47 +0100, "Ole" <-> wrote:

>Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk? I
>Påsken?

>--

Påsken er jo ikke et stationært tidspunkt, så det er ikke særligt
velegnet, bortset fra at de fleste har tid.

Men når temperaturen nogenlunde følger klokken, så sker der noget.

Måske lidt før.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 15:18

folmer@rasmussen.dk wrote:
> On Mon, 15 Mar 2010 14:05:47 +0100, "Ole" <-> wrote:
> Påsken er jo ikke et stationært tidspunkt, så det er ikke særligt
> velegnet, bortset fra at de fleste har tid.

Er Påsken ikke stationær?? Øhh, på min kalender står der ellers at Påsken
rammer landet de 5 første dage af april

Ole

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-03-10 15:37

On Mon, 15 Mar 2010 15:17:59 +0100, "Ole" <-> wrote:

>Er Påsken ikke stationær?? Øhh, på min kalender står der ellers at Påsken
>rammer landet de 5 første dage af april

>--

Og hvornår var påsken sidste år?

Og næste år, hvornår kommer den så?

Jeg véd hvor svært det er at læse mellem linierne, men jeg ville bare
advare imod at gøre det til en regel at skifte dæk i påsken.

Til orientering kan jeg fortælle dig, at den 29. marts for 25 år
siden, da sneede det.

Det står tydeligt i min erindring, idet det var på den dato jeg
indledte 25-årskrigen med min hustru.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 16:19

folmer@rasmussen.dk wrote:
> On Mon, 15 Mar 2010 15:17:59 +0100, "Ole" <-> wrote:

> Og hvornår var påsken sidste år?
> Og næste år, hvornår kommer den så?

Hehe, nej det var i år jeg mente om I skiftede ved Påsketid.
Ikke sidste år. Men jeg kan se misforståelsen nu.

> Til orientering kan jeg fortælle dig, at den 29. marts for 25 år
> siden, da sneede det.

For 25 år siden... hmm, heldigvis er det meste smeltet.

> Det står tydeligt i min erindring, idet det var på den dato jeg
> indledte 25-årskrigen med min hustru.

Ja, det er nok en krig du må indse at tabe. Den kan vist ikke vindes.

Ole

Fra : Preben

Dato : 15-03-10 14:35

Den 15.03.2010 kl. 14:05 skrev Ole <->:

> Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk?
> Påsken?

Når dagtemperaturen er stabil omkring 8-10 grader. Eller når jeg ikke
længere behøver at tænde oliefyret i Octaviaen
--
mvh/Preben

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-10 17:35

Den Mon, 15 Mar 2010 14:05:47 +0100 skrev Ole:
> Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk? I
> Påsken?

Tidligst midt i april. Da jeg var lille måtte vi engang gå hjem fra byen
første april, da der på den tid vi handlede var faldet så meget sne at
rutebilen ikke kørte længere.

Hellere være på den sikre side.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-10 10:09

Ole wrote:
> Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til
> sommerdæk? I Påsken?
>
> Ole

DMI lover godt nok plusgrader de næste mange døgn men det ser ud til at
blive lidt koldere på den anden side af weekenden igen, så vinter dækkene
får lov til at blive på bilen lidt endnu... Det er muligt de bliver skiftet
ud lige omkring påsken dog, jeg venter dog og ser hvordan vejret bliver!

Sidste år skiftede jeg den 30/03 kan jeg se!

Brian

Fra : Mikael

Dato : 16-03-10 03:23

On 15 Mar., 14:05, "Ole" <-> wrote:
> Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk? I
> Påsken?

Når det er varmt nok 8-10 grader og absolut minimal risiko for mere
sne, jeg vil gætte på en gang i midten af april.

Mikael

Fra : tiper

Dato : 16-03-10 03:30

On 15 Mar., 14:05, "Ole" <-> wrote:
> Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk? I
> Påsken?

Tjaeeee, om eftermiddagen er vejene jo tørre og lune. De næste par
dage lover regn.
Dvs. at sikkerhedsmæssigt skal der skiftes til sommerdæk nu, da de har
bedst egenskaber på de veje.
Ja der er stadig nattefrost, man skal man tilsidesætte sikkerheden om
eftermiddagen for at køre sikkert om morgenen eller omvendt??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-10 03:44

On 16 Mar., 10:30, tiper <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Ja der er stadig nattefrost, man skal man tilsidesætte sikkerheden om
> eftermiddagen for at køre sikkert om morgenen eller omvendt??

Jeg vælger den større sikkerhed om morgenen lidt endnu, forskellen på
tørre og våde veje er ikke ret stor, mens den på glatte veje er ret
stor.

--
Christian

Fra : Brian Lund

Dato : 16-03-10 10:54

> [...]
> Ja der er stadig nattefrost, man skal man tilsidesætte sikkerheden om
> eftermiddagen for at køre sikkert om morgenen eller omvendt??

Jeg kører næsten udelukkende sent aften og tidlig morgen såeh...

Brian

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-03-10 04:41

On 16 Mar., 11:27, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Mener du i grav-alvor at man tilsidesætter sikkerheden ved at køre på
> vinterdæk om eftermiddagen i disse dage?
>
> Jeg håber godt nok jeg har misforstået dit indlæg...

Here we go again...

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-03-10 04:55

On 16 Mar., 11:47, fol...@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> L nge nok til, at intet burde kunne komme bag p dig, af underlige
> overvejelser.
>
> Det siger jo for fanden sig selv, at hvis man vover sig ud p
> eftermiddagst rre veje, p vinterd k, s har man tilsidesat
> sikkerheden for sig selv og andre, i en grad som ikke h rer nogen
> steder hjemme.
>
> Hvis der skulle v re en m lbar forskel p performance mellem sommer-
> og vinterd k, ved adstadige 110 km/t., s kunne man jo evt. kompensere
> ved at ge afstanden til de forank rende med 8-10 cm.
>
> Hysteriet kender ingen gr nser, og almindelig omtanke blev afskaffet

Jeg er da heldigvis i den lykkelige situation at have 2 biler, en med
vinterdæk og en uden. Der skal kun en smule taxakørsel til for at få
skift til den korrekte bil til at gå op i en højere enhed, men det er
da en beskeden udgift for at undgå risikoen ved at køre med forkerte
dæk.

I dag tog jeg dog cyklen, jeg var ikke sikker på hvilket dæk jeg
skulle bruge her til morgen.

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-03-10 11:28

> [...]

vinterdæk om eftermiddagen i disse dage?

Jeg håber godt nok jeg har misforstået dit indlæg...

"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-03-10 11:47

On 16 Mar 2010 10:27:50 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Mener du i grav-alvor at man tilsidesætter sikkerheden ved at køre på
>vinterdæk om eftermiddagen i disse dage?
>
>Jeg håber godt nok jeg har misforstået dit indlæg...

>--

Martin, hvor længe er det nu du har været med herinde?

Længe nok til, at intet burde kunne komme bag på dig, af underlige
overvejelser.

Det siger jo for fanden sig selv, at hvis man vover sig ud på
eftermiddagstørre veje, på vinterdæk, så har man tilsidesat
sikkerheden for sig selv og andre, i en grad som ikke hører nogen
steder hjemme.

Hvis der skulle være en målbar forskel på performance mellem sommer-
og vinterdæk, ved adstadige 110 km/t., så kunne man jo evt. kompensere
ved at øge afstanden til de forankørende med 8-10 cm.

Hysteriet kender ingen grænser, og almindelig omtanke blev afskaffet
med pædagogernes indtog som opdragere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-03-10 12:33

> Here we go again...

Sorry..

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-03-10 12:34

> Martin, hvor længe er det nu du har været med herinde?

Siden 1994 tror jeg nok... puha alt for længe.

Fra : ShutEye

Dato : 16-03-10 23:21

> Til dem af jer der kører med vinterdæk: Hvornår skifter I til sommerdæk? I
> Påsken?

Tja jeg skifter i morgen, onsdag, da jeg har kørt et søm op i højre fordæk.
Ville gerne ha' ventet lidt længere med sådan skulle det ikke gå :)