Understreg af link - hoover/visited
Fra : Kenneth Rafn

Dato : 14-03-10 23:46

Jeg vil markere links v.h.a. en farve der adskiller sig fra den
oprindelige tekst og ikke ved en understregning. Understregningen
skal komme frem når jeg fører musen over linket. Efter at have
aktiveret linket (visited) skal linket fungere som før.

Jeg kan godt få det til at fungere, men kun indtil at jeg har
aktiveret linket første gang - visited går ind og tager over.

der sker det at enten bliver understregningen permanent eller
osse for svinder den. Mit stylesheet ser sådan ud:

a:link {
   text-decoration: none;
   color: #77000A;
}

a:hover {
   text-decoration: underline;
   color: #77000A;
}

a:active {
   color: #77000A;
}

a:visited {
   color: #77000A;
   text-decoration: none;

i dette tilfælde forsvinder understregningen. Jeg kan fjerne
"text-decoration: none;" men så er linket understreget permanent
efter at have aktiveret det.

Nogen forslag?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kenneth Rafn

Dato : 15-03-10 00:26

Kenneth Rafn wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> i dette tilfælde forsvinder understregningen. Jeg kan fjerne
> "text-decoration: none;" men så er linket understreget permanent

Efter flere timers desperat søgen ser det ud som om problemet er
løst:

Rækkefølgen skal være:
link
visited
hoover
active

Har jeg ret eller?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-03-10 08:07

Den 15-03-2010 00:26, Kenneth Rafn skrev:

> Rækkefølgen skal være:
> link
> visited
> hoover
> active
>
> Har jeg ret eller?

Rune svarede åbenbart samtidig med dig selv (fed huskeregel i øvrigt).
Jeg kan dog tilføje, at eftersom du tilsyneladende har samme erklæring
på både link, visited og active, kan koden forenkles til dette:

a {
   text-decoration: none;
   color: #77000A;
}

a:hover {
   text-decoration: underline;
}

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-03-10 09:24

Philip Nunnegaard wrote:

> Rune svarede åbenbart samtidig med dig selv (fed huskeregel i øvrigt).

Enig, og det er jo netop sådanne huskeregler, der gør det lettere, men hvor
placerer man dem?

Det er vist ikke de store opdateringsbølger der forgår på nettet, mere
henvisninger til 'sådan har det altid været'.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-03-10 13:08

Stig Johansen skrev:

> Enig, og det er jo netop sådanne huskeregler, der gør det lettere, men hvor
> placerer man dem?

Side 53 i Webdesign med stylesheets

Og skal man være lidt pernitten er det
LoVeFuckHAte for
a:link
a:visited
a:focus
a:hover
a:active

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-03-10 00:30

Den 14-03-2010 23:46, Kenneth Rafn skrev:
> [...]
>
> i dette tilfælde forsvinder understregningen. Jeg kan fjerne
> "text-decoration: none;" men så er linket understreget permanent

Ikke umiddelbart i dag, det er lidt for sent at gå i kode/test-mode nu,
men din rækkefølge i stylen er i hvert fald forkert. Det er sjældent,
man skal tage hensyn til dette, men lige links er en undtagelse.

Du skal bruge rækkefølgen LoVe HAte, altså

1. Link
2. Visited
3. Hover
4. Active