Fjern 'the' i bandnavn
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-03-10 07:27

Hej

Jeg sidder og hygger mig med at rette lidt i id3-tags.

Jeg bruger programmet tag&rename.

Kort fortalt skal der alle de rigtige oplysninger ind, samt albumcover
osv. Det går fint.

Hvad gør i andre med 'the' i bandnavne/albumnavne. Som i 'The Rolling
Stones'. Hvis ikke det fjernes så listes der ret meget under 't'.

Det samme på playlists.

Fjerner I 'the' helt eller retter I f.eks. 'The Rolling Stones' til
'Rolling Stones, The'.

I tag&rename kan jeg da batchændre bandtaggget, men jeg tænker at
problemet er så almindeligt ved katalogisering, at der måske findes en
standardløsning- eller betegnelse for det.

Input modtages med glæde.

Hilsen

Mark

Fra : Max

Dato : 14-03-10 10:28

Hej Mark

> I tag&rename kan jeg da batchændre bandtaggget, men jeg tænker at
> problemet er så almindeligt ved katalogisering, at der måske findes en
> standardløsning- eller betegnelse for det.

Jeg sletter The som regel, men der findes bandnavne hvor The
altid udtales, så der tager jeg dem med.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-03-10 10:37

Max skrev:

> Jeg sletter The som regel, men der findes bandnavne hvor The
> altid udtales, så der tager jeg dem med.

Hvordan *alfabetiserer* du så "The Beatles", "The Band"
eller "The Who"?

--
Herluf :·)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 14-03-10 11:01

> Hvordan *alfabetiserer* du så "The Beatles", "The Band"
> eller "The Who"?
>
> --
> Herluf :·)

Det er da enkelt...de 2 førstnævnte under B og sidstnævnte under W. Det er
den eneste fornuftige måde at gøre det på. Ville nok gøre en undtagelse med
gruppen The The

Fra : Max

Dato : 14-03-10 11:25

Hej Allan

> undtagelse med gruppen The The

Den er jo også ligegyldig, den finder man uanset
hvordan man skriver det.

Max

Fra : Max

Dato : 14-03-10 11:25

Hej Herluf

> Hvordan *alfabetiserer* du så "The Beatles", "The Band"
> eller "The Who"?

Beatles
Band
The Who

Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-10 13:14

> Hej Herluf

> Beatles
> Band
> The Who
>
> --
> Mvh
> Max

Det var da noget af en underlig måde...

Det burde da være med Band først og Who til slut )

M.V.H....Benny..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-10 10:31

Mark Thomas Gazel <markgazel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> problemet er så almindeligt ved katalogisering, at der måske findes en
> standardløsning- eller betegnelse for det.

iTunes gør det helt automatisk ...

/thomas

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 14-03-10 17:31

On Sun, 14 Mar 2010 10:31:26 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>iTunes gør det helt automatisk ...

Ja, det er også den jeg bruger sammen med TuneUp til at tilrette tags
(http://www.tuneupmedia.com/).

Hvis jeg brugte en afspiller der ikke sorterede "The Beatles" rigtigt
ville jeg nok vælge at skrive "Beatles, The".

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-03-10 09:25

> iTunes gør det helt automatisk ...
>
> /thomas

Ikke nok med det: I iTunes kan man vælge et navn, der skal sorteres
efter, som er anderledes end det navn, som vises. Det kan for eksempel
være praktisk ved komponister, hvor man vil vise »Johann Sebastian
Bach«, men sortere efter »Bach, Johann Sebastian«.

Jeg går ud fra, at iTunes lægger det ind i mp3/aac-filen, så mon ikke
også at andre programmer kan redigere dette mærke (tag)?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Steen

Dato : 14-03-10 17:42

> [...]
> problemet er så almindeligt ved katalogisering, at der måske findes en
> standardløsning- eller betegnelse for det.

Jeg gør ikke det mindste. Når jeg putter en CD i drevet finder iTunes
selv ud af resten. Jeg har ikke oplevet at iTunes ikke kendte skiven, i
flere år, og jeg har smidt små tusind CD'er ind på min Mac

Fra : TL

Dato : 15-03-10 12:20

On Sun, 14 Mar 2010 16:42:03 +0000 (UTC), in dk.kultur.musik Steen
<isteen@gmail.com> wrote:

>Jeg gør ikke det mindste. Når jeg putter en CD i drevet finder iTunes
>selv ud af resten. Jeg har ikke oplevet at iTunes ikke kendte skiven, i
>flere år, og jeg har smidt små tusind CD'er ind på min Mac

Hvis bare det var som så. Jeg rejser meget, og istedet for ligegyldige
souvenir, så køber jeg ofte en lokal CD med musik, der er populært på
stedet. Der er mange kinesiske eller koreanske CDer der ikke genkendes
af iTunes

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-10 13:11

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet er så almindeligt ved katalogisering, at der måske findes en
> standardløsning- eller betegnelse for det.

Hej Mark...

Det har jeg gjort konsekvent i listen over hele albums...

I basen over enkeltnumre, har de fleste fået lov til at beholde det,
da det her er titlen på nummeret, der er interessant, og hvad der
sorteres efter....

Men indrømmet, skulle jeg købe noget med " The The " får de nok
lov til at hedde " The " ))

M.V.H....Benny..

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-03-10 22:43

Tak for input.

Jeg opdagede lige at at Tag&Rename under Tools har en funktion, der
hedder 'Artist field tools' og en af disse er *tadaaaa* 'Remove leading
'The' from artists name'.

Der kan man bare se.

Hilsen

Mark