VW Golf 3 1,6 Benzin Motor
Fra : Benjamin Germansen

Dato : 14-03-10 22:48

Hej

Jeg har kig på en Golf 3 1,6 benzin fra 1996.

Jeg er lidt i tvivl om den har kaburator eller Insprøjtning,
der sidder et rundt luftfiler på toppen af motorblokken.

Er der nogen i gruppen der ved om den er med insprøjning?

Mvh Benjamin

Fra : Armand

Dato : 15-03-10 00:23

Benjamin Germansen skrev:
> [...]
> der sidder et rundt luftfiler på toppen af motorblokken.
>
> Er der nogen i gruppen der ved om den er med insprøjning?

Déngang var det et markant tiltag, hvorfor jeg skulle mene at Folkevogn,
i lighed med resten af markedet, nok skulle gøre opmærksom på dét med et
'i' på bagsmækken :-/
Med andre ord, så er det næppe en i'er hvis du er det mindste i tvivl!

Er du blot lidt teknik-oplyst burde du endvidere kunne se hvorvidt der
forekommer et decideret svømmerhus på 'klumpen' under luftfilteret -
Indsprøjtning har ingen svømmer/-hus!

Golf III bruger elektrisk bensinpumpe iflg. T-Hansen, så den ellers
tydelige ledetråd á bensinpumpe på topstykket (=karburator) siger intet
om karbureringen

Det er heller ikke alene for 'i'et på bagsmækken at man gik over til
indsprøjtning: Indsprøjtning blev hverdagsvare med implementeringen af
katalysator på udstødningen - Sagt med andre ord: Ingen katalysator =
karburator, så kom ind under bunden og kig efter!

Man kan også en vis udstrækning bruge bruge TanteHansens
(on-line)katalog til at fiske efter forskelle på 1,6'eren dé år:
Omtalte elektriske bensinpumpe, der ellers ser ud til at matche det
meste af motor-registeret, ophører med at blive listet til biler efter
efter 1997.
Modsat findes der en luftmængdemåler (begrebet stinker af indsprøjtning)
passende til Golf's efter 1997.
Ergo: Iflg TanteHansens hylder sker skiftet fra karbunade i løbet af 1997!
I tilfælde af skepsis til Tantens opgivelser, kan man verificere
ovennævnte forekomster i andre givne og mere tillidsfyldte kataloger

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-10 06:09

Armand skriver:

> Déngang var det et markant tiltag, hvorfor jeg skulle mene at Folkevogn,
> i lighed med resten af markedet, nok skulle gøre opmærksom på dét med et
> 'i' på bagsmækken :-/

Nej

> Med andre ord, så er det næppe en i'er hvis du er det mindste i tvivl!

Der kan det sgtens være.

> Golf III bruger elektrisk bensinpumpe iflg. T-Hansen, så den ellers
> tydelige ledetråd á bensinpumpe på topstykket (=karburator) siger intet
> om karbureringen

Specielt ikke, da den bruger monopoint, groft sagt "sidder dysen i
karburatoren"

> [...]
> katalysator på udstødningen - Sagt med andre ord: Ingen katalysator =
> karburator, så kom ind under bunden og kig efter!

Se det var noget helt andet.

Men da katalysator blev obligatorisk på alle benzinbiler i 1990, bør
bilen have katalysator og ikke mindst indsprøjning, hvis dens
oprindelse er dansk.

Klaus

Fra : Benjamin Germansen

Dato : 15-03-10 11:39

Jeg fandt ud af hvad for en motor der skal sidde i bilen,
men hvor på motoren finder jeg motorkoden?

På forhånd tak

mvh benjamin

Fra : Armand

Dato : 16-03-10 01:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Specielt ikke, da den bruger monopoint, groft sagt "sidder dysen i
> karburatoren"

Det er netop dét jeg refererer til med tippet til at kigge efter
svømmerhus: Med svømmerhus = Karbunade; uden svømmerhus = monopoint-'klump'!

Anyhow, så er det en helt anden højtydende bensinpumpe der bruges til at
forstøve gennem en dyse, end til at fylde et svømmerhus, og det er derom
jeg tager VW's std. bensinpumpes retræte fra TH's katalog som tegn på
brugen af nyere og kraftigere :-/

> Se det var noget helt andet.
>
> Men da katalysator blev obligatorisk på alle benzinbiler i 1990, bør
> bilen have katalysator og ikke mindst indsprøjning, hvis dens
> oprindelse er dansk.

ØHH ?
Katalysator-kravet á 1990 galdt i første omgang kun større motorer á
2-liters og over, men trods et ramaskrig fra forbrugerne omkring at man
skulle trækkes med dette fremmede objekt ved lov, indførte fabrikanterne
det på de mindre motorer længe inden den deadline der var sat for dém.

Og jeg tvivler på at Folkevogn tog hele skridtet og overgik til
indsprøjtning sammen med katalysatoren, i modsætning til f.eks. Yogo
der havde en kikset karburator-løsning som især ikke klarede at optimere
under bykørsel hhv. kortere ture. Så er der katalysator på, burde der
ligeledes være indsprøjtning!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-10 06:09

Armand skriver:

> [...]
> skulle trækkes med dette fremmede objekt ved lov, indførte fabrikanterne
> det på de mindre motorer længe inden den deadline der var sat for dém.

Du kan øøøøh'e alt det du vil, 1989 for over 2 liter og 1990 for under
2 liter!
http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/FAQ/Koretojer/Udenlandske%20koeretoejer/Godkendelse%20af%20brugt%20bil%20fra%20udlandet.aspx

> Og jeg tvivler på at Folkevogn tog hele skridtet og overgik til
> indsprøjtning sammen med katalysatoren

De gik direkte på monopiointen.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 16-03-10 21:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Du kan øøøøh'e alt det du vil, 1989 for over 2 liter og 1990 for under
> [...]
Men dét får jeg jo så ikke behov for længere, hvor det er blevet skåret
ud i pap for mig og erindringen således bør være bedre omkring dét emne
fremover!

--
Armand.

Fra : -

Dato : 15-03-10 17:16

Armand skrev:

> [...]
> 'i' på bagsmækken :-/
> Med andre ord, så er det næppe en i'er hvis du er det mindste i tvivl!

Hvor gammel er det lige du tror den er?
Katalysatorer blev indført ved lov i 1988 og 1990. (store og små
motorer). Så en eller anden form for indsprøjtning har den i 1996.
ABS blev almindeligt i starten af 90'erne og airbags i midten af 90'erne.
Så skulle den ged vist været barberet.

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 15-03-10 05:45

On 15 Mar., 11:39, "Benjamin Germansen"
<benjamin.germansenNOS...@get2net.dk> wrote:
> Jeg fandt ud af hvad for en motor der skal sidde i bilen,
> men hvor på motoren finder jeg motorkoden?

Det er vist i instruktionsbogen.

Klaus

Fra : KsK FUT

Dato : 15-03-10 17:19

> [...]
> der sidder et rundt luftfiler på toppen af motorblokken.
>
> Er der nogen i gruppen der ved om den er med insprøjning?

Vagcars.dk er din ven
KsK