Klimaanlæg - gør-det-selv service?
Fra : Søren Bay

Dato : 14-03-10 20:54

Hejsa

Kan man selv servicere klimaanlægget? Vores sidder i en Mondeo 2006, og
konen mener ikke det virker optimalt, så jeg tænkte på selv at tjekke,
rense osv - men der står ikke et ord om det i manualen til bilen!

Nogen der kan guide eller henvise til en manual?

//Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-03-10 21:04

Søren Bay skriver:

> [...]
> rense osv - men der står ikke et ord om det i manualen til bilen!
>
> Nogen der kan guide eller henvise til en manual?

Du kan ikke gøre meget andet end at skifte filteret ved luftindtaget.
Det har ganske sikkert "mistet gassen", sådan gør rigtigt mange anlæg.

Kan det ikke lave kold luft, nu her, hvor der er blevet varmt, eller
hvad klager hun over?

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 14-03-10 21:01

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev

> Kan man selv servicere klimaanlægget? Vores sidder i en Mondeo 2006, og
> konen mener ikke det virker optimalt, så jeg tænkte på selv at tjekke,
> rense osv - men der står ikke et ord om det i manualen til bilen!

I en standard vejledning jeg har står følgende.
Mål lufttemperaturen i midterluftdysen med blæser på fuld styrke.
Ved 20 g. udeluft 6-8 g.
ved 25 g. udeluft 7-10 g.
ved 30 g. udeluft 8-12 g.
ved 35 g. udeluft 10-14 g.

Med udeluft omkring frysepunktet er det ikke sandsynligt at klimaanlægget
overhovedet starter.
Hvis du stiller dit køleskab udenfor starter det nok heller ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-10 22:23

Den Sun, 14 Mar 2010 21:01:17 +0100 skrev alexbo:

> "Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev

> I en standard vejledning jeg har står følgende.
> Mål lufttemperaturen i midterluftdysen med blæser på fuld styrke.
> Ved 20 g. udeluft 6-8 g.
> ved 25 g. udeluft 7-10 g.
> ved 30 g. udeluft 8-12 g.
> ved 35 g. udeluft 10-14 g.

Hvor højt skal udetemperaturen så være for at man får en fornuftig
temperatur, og ikke det forbandede kolde luft der ikke duer til andet
end at blive syg af?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 14-03-10 22:40

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor højt skal udetemperaturen så være for at man får en fornuftig
> temperatur, og ikke det forbandede kolde luft der ikke duer til andet
> end at blive syg af?

At du mener at du bliver syg af det, må skyldes at du "kun" har
aircondition. Nyere biler med aut. klimaanlæg skulle ikke gerne gøre dig
syg, men selv tilpasse indblæsningen (sted, temp. og hastighed), så det hele
tiden føles rart.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-03-10 22:57

On Sun, 14 Mar 2010 22:40:19 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>syg, men selv tilpasse indblæsningen (sted, temp. og hastighed), så det hele

Man bliver da heller ikke syg af en alm. aircondition.

Fordi A/C er aktiveret er det da ikke forbudt at tilsætte lidt varme.

Det er jo det et aut. klimaanlæg gør.

Men Kent er nu også altid så positiv.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-10 17:27

Den Sun, 14 Mar 2010 22:40:19 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> At du mener at du bliver syg af det, må skyldes at du "kun" har
> aircondition.

Jeg har ingen af delene. Jeg har oplevet at blive syg af aircon både
på arbejdet og i toget om sommeren, hvor det åbenbart er helt normalt
at den slags er indstillet til at man skal have vinterjakken med når
man kan nøjes med shorts udendørs.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : alexbo

Dato : 14-03-10 22:33

"Kent Friis" skrev

> Hvor højt skal udetemperaturen så være for at man får en fornuftig
> temperatur, og ikke det forbandede kolde luft der ikke duer til andet
> end at blive syg af?

47 g. hvis ikke man kan finde ud af at tænde for varmen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-10 17:31

Den Sun, 14 Mar 2010 22:33:27 +0100 skrev alexbo:

> "Kent Friis" skrev

> 47 g. hvis ikke man kan finde ud af at tænde for varmen.

At skulle køre med varme på ved temperaturer på under 47 grader lyder
ikke gennemtænkt. Aircon bruger i forvejen rigeligt ekstra brændstof,
hvorfor laver man ikke skidtet så det kun køler de få grader der skal
til for at få en udholdelig temperatur?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : alexbo

Dato : 16-03-10 14:06

"Kent Friis" skrev

> At skulle køre med varme på ved temperaturer på under 47 grader lyder
> ikke gennemtænkt.

Det kommer an på hvor langt man tænker.
25gr. varm udeluft kan indeholde 25 gram vand pr. kubikmeter, det køler
aircon ned til 6 gr. så falder de 20 gram vand ud af luften og forsvinder ud
af afløbet under bilen, luften varmes op til 25 gr. sendes ind i kabinen og
opsuger 20 gram vand, den varme fugtige luft forsvinder ud af
ventilationshullerne bag og det hele starter forfra, det forhindrer at
ruderne dugger uanset hvor mange og hvor våde passagerene er.

At køle kold luft ned gavner så ikke ret meget med hensyn til affugtning,
køler man 6 gr. luft til - 6 gr. ville det fjerne 4 gram vand, så om man
køler kold udeluft yderligere ned inden opvarmning gør ikke ret meget
forskel, men kølelegemet vil fryse til.

Jeg har forøvrigt boret et par huller i ventilationsrøret der fører til
sidedysen i højre side så nu har jeg køleskab i handskerummet.
Kolde colaer og chokolade der ikke er helt smeltet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 16-03-10 21:31

alexbo skrev:

> [...]
> ventilationshullerne bag og det hele starter forfra, det forhindrer at
> ruderne dugger uanset hvor mange og hvor våde passagerene er.

Aprospos!
En lille aircon. anekdote:
Under Korea-krigen forekom historiens første sammenstød mellem jet-jagere!
De implicerede opponenter: Russisk byggede MIG's og Amerikanske Sabre
var hinanden meget lig hinanden hvad angår design; ydelse og
flyve-egenskaber, så udfaldet var afventet med spænding.
Det skulle blive amerikanernes større kendskab til
aircondition-teknologi der gjorde forskellen: Enhver forfulgt pilot vil
forsøge at strække retningen opad, og derved 'sløve' begivenhederne til
et niveau der er lettere at kontrollere; men man kan jo ikke fortsætte
opad i en uendelighed og når det kom dertil at det atter gik hastigt
nedad fik MIG'sne problemer med kondens og tildugget cockpit, hvor de
amerikanske Sabre's havde fortsat frit udsyn

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-03-10 14:46

On 14 Mar., 21:01, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> overhovedet starter.
> Hvis du stiller dit køleskab udenfor starter det nok heller ikke.

Selvfølgelig starter køleskabet ikke når det er koldt nok, men jeg
tror nu AC i biler er en anelse mere snedigt indrettet end et
køleskab. Fordamperen i anlægget vil ise til ved drift formentlig
allerede fra +6-8°C, men det kan forhindres med en afisningscyklus i
stil med det der bruges på luft-luft-varmepumper. Det vil jeg gætte på
de fleste biler bruger, men det er absolut ikke noget jeg ved noget
om...

Til gengæld er jeg ret sikker på at AC hjælper til at fjerne fugtighed
i indblæsningsluften, også ved lave temperaturer, og det kan det nok
ikke uden at være i drift. Jeg har haft en Honda Civic 2001, som reelt
ikke kunne holde ruderne rene om vinteren uden AC var tændt. Men lad
os høre trådstarterens beskrivelse af fejlen...

MVH Leo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-03-10 22:01

> [...]
> stil med det der bruges på luft-luft-varmepumper. Det vil jeg gætte på
> de fleste biler bruger, men det er absolut ikke noget jeg ved noget

I manualen til mit køretøj står der at kompressoren arbejder nå
udetemperaturen er over +2 grader.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Carsten

Dato : 15-03-10 17:54

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message

>allerede fra +6-8°C, men det kan forhindres med en afisningscyklus i
>stil med det der bruges på luft-luft-varmepumper. Det vil jeg gætte på
>de fleste biler bruger, men det er absolut ikke noget jeg ved noget om

min A/C vil slet ikke tænde hvis udetemp er <5 plusgrader, og det er faktisk
lidt noget skidt eftersom et A/C har bedst af at blive motioneret lidt ind i
mellem.

Carsten

Fra : Henning

Dato : 15-03-10 19:05

On Mon, 15 Mar 2010 17:54:01 +0100, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

> [...]
>lidt noget skidt eftersom et A/C har bedst af at blive motioneret lidt ind i

Aircon bruges jo ikke kun til at varme eller køle, som andre påstår.
Det bruges i lige så høj grad til at afdugge vinduerne, en meget
nyttig funktion i det regnvåde Danmark

Fra : Søren Bay

Dato : 15-03-10 20:07

> [...]
> ikke kunne holde ruderne rene om vinteren uden AC var tændt. Men lad
> os høre trådstarterens beskrivelse af fejlen...

Hejsa

Det er ikke fordi det er et akut opstået problem - fruen mente bare ikke
det kølede nok sidste år - i vinter har vi tilgengæld haft problemer med
tilskudsvarmeren :-|

Men filteret er skiftet ved service her i februar, og så må jeg se om
der skal mere gas på - nogen der kan anbefale et sted i Horsens eller omegn?

//Søren

Fra : Carsten

Dato : 16-03-10 21:41

"Søren Bay" <bay@cool.dk> wrote in message news:4b9e8550$0
> Det er ikke fordi det er et akut opstået problem - fruen mente bare ikke
> det kølede nok sidste år

Sommeren 2009 var faktisk ret god, især første halvdel (fra slut maj til
start juli). Når der er 30-35 grader i skyggen så kan selv det "bedste" bil
A/C ikke formå at køle bilen ned. Da slet ikke hvis bilen har stået parkeret
hele dagen på en solfyldt p-plads.
Jeg husker godt, at jeg også tænkte, at min A/C måtte mangle kølemiddel. Det
gjorde den dog ikke, og da temperaturerne blev lidt mere normale igen (20-22
grader) så virkede den da også fint nok.

Carsten

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 22:24

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det gjorde den dog ikke, og da temperaturerne blev lidt mere normale igen
> (20-22 grader) så virkede den da også fint nok.

Der er to muligheder:
1. Dit anlæg manglede rent faktisk kølemiddel.
2. Dit anlæg er underdimensioneret.

På min tidligere bil oplevede jeg slet ikke dette problem. Selv efter en
halv dag i høj solskin og 35 grader i Italien, blev der en behagelig
temperatur i kabinen, efter 10 - 15 min. kørsel.

Fra : N/A

Dato : 15-03-10 20:07

Fra : Mikael

Dato : 16-03-10 06:33

On 15 Mar., 17:30, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> ikke gennemtænkt. Aircon bruger i forvejen rigeligt ekstra brændstof,
> hvorfor laver man ikke skidtet så det kun køler de få grader der skal

Kan vi ikke blive enige om at det trods alt er lidt nemmere at aircon
køler luften ned til 2 grader og du derefter tilsætter den mængde
varme så du er tilfreds, fremfor at det køler luften ned til 22 grader
og 75% af brugerne vil jamre over at deres aircon ikke virker.

Desværre er det en udbredt misforståelse at den der kun skal komme
kold luft ud når man har aircon derfor er der også mange som ikke
bryder sig om det, men med rette betjening er det fantastisk. I min
gamle Suzuki swift med aircon stod temperaturen altid lige midt
imellem kold og varm og i min Mazda med fuldautomatisk klimaanlæg står
den på mellem 21 og 22 grader, det kommer lidt an på hvor meget solen
skinner.

I min optik burde klimaanlæg tælle med som sikkerhedsudstyr

Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 16:47

Den Tue, 16 Mar 2010 05:33:05 -0700 (PDT) skrev Mikael:

> [...]
> varme så du er tilfreds, fremfor at det køler luften ned til 22 grader
> og 75% af brugerne vil jamre over at deres aircon ikke virker.

Nej, det er nemmere uden aircon.

> [...]
> imellem kold og varm og i min Mazda med fuldautomatisk klimaanlæg står
> den på mellem 21 og 22 grader, det kommer lidt an på hvor meget solen

Ved nærmere eftertanke havde min kollega jeg kørte med til Vejle i to
år også klima i Citronen, og der var ingen problemer. Så du har nok ret
i at det er betjeningen der er problemet.

Desværre er det i førnævnte tilfælde (på arbejdet, samt som togpassager)
ikke bare lige til at udskifte ham der betjener anlægget.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 17:12

> Nej, det er nemmere uden aircon.

Det nemmeste er nu engang klimaautomatik...

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 17:17

Den Tue, 16 Mar 2010 17:12:13 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det nemmeste er nu engang klimaautomatik...

Hvordan forhindrer det ham der sidder ved knapperne at vælge
indstillingen "køleskab"?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 17:31

> Hvordan forhindrer det ham der sidder ved knapperne at vælge
> indstillingen "køleskab"?

Intet, men hvorfor skulle "han"?
Med klima er man desuden langt mere tilbøjelig til IKKE at sætte temp'en for
lavt - i modsætning til ved alm. aircon.
Jeg er desuden af den 100% overbevisning, at aircon og klima bidrager til
trafiksikkerheden, når det er 25+ grader udenfor.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 17:45

Den Tue, 16 Mar 2010 17:30:45 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Intet, men hvorfor skulle "han"?

Den eneste jeg har spurgt var ham der sad med fjernbetjeningen til
aircon'en på et tidligere arbejde. Hans svar var fordi han godt kunne
li' at temperaturen var ligesom et køleskab.

Hvorfor DSB har temperaturen indstillet til at man skal bruge
vinterjakke når udetemperaturen er til shorts aner jeg ikke.

> Med klima er man desuden langt mere tilbøjelig til IKKE at sætte temp'en for
> lavt - i modsætning til ved alm. aircon.

Hvorfor mener du det skulle være tilfældet?

> Jeg er desuden af den 100% overbevisning, at aircon og klima bidrager til
> trafiksikkerheden, når det er 25+ grader udenfor.

Tja, den uge man ligger i sengen med influenza bliver man med rimelig
stor sandsynlighed ikke involveret i nogen trafikuheld.

Jeg er glad for at jeg ikke har den slags. I min bil kommer temperaturen
aldrig under de anbefalede par grader under udetemperaturen, i modsætning
til folk med indbygget køleskab.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-03-10 17:33

> Hvordan forhindrer det ham der sidder ved knapperne at vælge
> indstillingen "køleskab"?

Derved at der selvfølgelig er separate temperaturzoner således at der er en
knap til hver...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 17:49

Den Tue, 16 Mar 2010 17:33:24 +0100 skrev Andreas M. Hansen:

> Derved at der selvfølgelig er separate temperaturzoner således at der er en
> knap til hver...

Hvor?

På min tidligere arbejdsplads var der i hvert fald ikke - og jeg sad
nærmest indblæsningen af kold luft, luften skulle forbi mig for at
komme hen til ham der skulle have køleskabstemperatur.

I toget tror jeg heller ikke det er muligt at lave det så den ene
kan have 5 grader, imens personen ved siden af har en temperatur på
de anbefalede få grader (jeg kan ikke hsuke det præcise tal) under
udetemperaturen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-03-10 17:55

> [...]
> kan have 5 grader, imens personen ved siden af har en temperatur på
> de anbefalede få grader (jeg kan ikke hsuke det præcise tal) under

Nu troede jeg det var biler i snakkede om...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 18:01

Den Tue, 16 Mar 2010 17:55:10 +0100 skrev Andreas M. Hansen:

> Nu troede jeg det var biler i snakkede om...

Det var aircon/klimaanlæg.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-10 18:15

> Det var aircon/klimaanlæg.

Ja, i biler, i en bilgruppe.
Jeg tror at du er den eneste som taler om arbejdspladser og DSB.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 18:27

Den Tue, 16 Mar 2010 18:15:12 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, i biler, i en bilgruppe.
> Jeg tror at du er den eneste som taler om arbejdspladser og DSB.

Mener du at aircon/klima betyder noget andet i biler da, eller hvor
er det lige du ser forskellen?

Jeg vil netop ikke have en bil med det fordi jeg har oplevet det på
de førnævnte steder.

Men hvis det er ligesom begrebet "sne", der betyder noget helt andet
i TV-branchen (en form for støj), som det gør i meterologisk forstand
(en form for vand), er det naturligvis en helt anden sag.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian

Dato : 16-03-10 20:01

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Mener du at aircon/klima betyder noget andet i biler da, eller hvor
> er det lige du ser forskellen?

Når du omtaler aircondition i toge eller på arbejdspladsen, lyder det som om
at du ingen indflydelse har på temperaturen.

Skulle du en dag komme dig over din aircondition forskrækkelse og købe en
bil med skidtet, vil du opdage at man kan få lige den temperatur man vil
have - også på sommerdage med 32 grader.

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 20:20

Den Tue, 16 Mar 2010 20:00:30 +0100 skrev Brian:

> Når du omtaler aircondition i toge eller på arbejdspladsen, lyder det som om
> at du ingen indflydelse har på temperaturen.

Præcist som hvis jeg skulle være passager i en bil.

> Skulle du en dag komme dig over din aircondition forskrækkelse og købe en
> bil med skidtet, vil du opdage at man kan få lige den temperatur man vil
> have - også på sommerdage med 32 grader.

Hvorfor skulle jeg købe en bil hvor man skal tænde for varmen om
sommeren? Det er da spildt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian

Dato : 16-03-10 20:56

> Præcist som hvis jeg skulle være passager i en bil.

Kommer da an på dit forhold til chaufføren - styringen sidder inden for
rækkevidde.
Kommandovejen i toget eller på arbejdspladsen, kan være lidt længere.

> Hvorfor skulle jeg købe en bil hvor man skal tænde for varmen om
> sommeren? Det er da spildt.

Om du vil tilsætte varm luft eller ej, er op til dig selv. Den varme luft er
der i forvejen, så der er ingen grund til at være pernitten omkring at du er
nødt til at "fyre" samtidig med at du prøve at køle...

Du plejer ikke at være _så_ firkantet i dine skriv... men der er jo en
Rasmus Modsat i os alle.

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 21:28

Den Tue, 16 Mar 2010 20:56:22 +0100 skrev Brian:

> Kommer da an på dit forhold til chaufføren - styringen sidder inden for
> rækkevidde.

Det kunne jo meget realistisk være kollegaen der vil have køleskabs-
temperatur.

> Om du vil tilsætte varm luft eller ej, er op til dig selv. Den varme luft er
> der i forvejen, så der er ingen grund til at være pernitten omkring at du er
> nødt til at "fyre" samtidig med at du prøve at køle...

Varmen er gratis i og med at den alternativt ryger ud gennem køleren,
korrekt. Men den kolde luft koster til gengæld brændstof.

Og så kan jeg da ikke se hvorfor man skulle spilde brændstof på at
køle luften ned for så at varme den op igen.

> Du plejer ikke at være _så_ firkantet i dine skriv... men der er jo en
> Rasmus Modsat i os alle.

Hvad er der firkantet i at *jeg* ikke vil have aircon? Det er da mig
selv der betaler min bil.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-03-10 21:35

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og så kan jeg da ikke se hvorfor man skulle spilde brændstof på at
> køle luften ned for så at varme den op igen.

Indeklimaet du....det gør/kan min potte i øvrigt.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 21:40

Den Tue, 16 Mar 2010 21:35:07 +0100 skrev Bjørn J.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Indeklimaet du....det gør/kan min potte i øvrigt.

Jeg vil så mene at det bedste indeklima opnås med frisk luft, uden
diverse kunstige tiltag.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-03-10 21:43

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil så mene at det bedste indeklima opnås med frisk luft, uden
> diverse kunstige tiltag.

Njaee.....nu er det jo ikke al frisk luft, der er ren eller sågar dufter af
roser.

Dertil er en hjælpende "hånd" nu meget komfortabel og indeklimavenlig.

Specielt hvis man skulle have en allergikker med.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henning

Dato : 16-03-10 19:09

On 16 Mar 2010 16:17:14 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvordan forhindrer det ham der sidder ved knapperne at vælge
>indstillingen "køleskab"?

Ham om det, bare han ikke rører min zone

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-03-10 13:56

On 16 Mar., 20:20, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Pr cist som hvis jeg skulle v re passager i en bil.

> Hvorfor skulle jeg k be en bil hvor man skal t nde for varmen om
> sommeren? Det er da spildt.

Jeg er ikke sikker på om det her også er spildt, men jeg svarer ud fra
at du ikke er en kværulant, men at du faktisk bare ikke rigtig forstår
det:

I en bil med AC (ikke klimaanlæg) kan du tænde og slukke for en kulde-
kilde ved at trykke på AC-knappen. Du kan ikke tænde delvist for
kulden, det er bare on/off. Det betyder, at din luft ind af dyserne
bliver måske 15°C koldere, hvis du tænder for AC. Det er de færreste,
der ønsker det, så for at opnå komfort tilsætter man varme indtil
luften er måske 3°C koldere end udeluften. Det koster jo ikke noget at
tilsætte varme, så hvorfor lave en regulerbar kulde-kilde ??

Du kan sagtens komme ud at køre med tumper, der mener det er vigtigt
at demonstrere hvor meget deres bil kan køle, ligesom de er vilde med
at skrue HELT op for varmen efter en vinter-koldstart og ikke skruer
ned før der er 33°C i kabinen, men de har altså ikke helt fattet
hvordan de kan bruge deres bils varmeanlæg.

I en bil med klimaanlæg vil ovenstående ske automatisk, du vælger bare
en temperatur, og så retter temperaturen sig ind efter dine ønsker.
Det lyder da meget behageligt, ikke ?

Vi er enige om at tog, fly, busser og primitive ventilationsanlæg ikke
er behagelige, men det er en bil altså, hvis den betjenes korrekt

MVH Leo

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 21:34

Den Tue, 16 Mar 2010 12:56:09 -0700 (PDT) skrev Leo Jensen:

> [...]
> luften er måske 3°C koldere end udeluften. Det koster jo ikke noget at
> tilsætte varme, så hvorfor lave en regulerbar kulde-kilde ??

Kulden koster.

> I en bil med klimaanlæg vil ovenstående ske automatisk, du vælger bare
> en temperatur, og så retter temperaturen sig ind efter dine ønsker.
> Det lyder da meget behageligt, ikke ?

Det lyder som spild af brændstof.

Herhjemme i lejligheden vælger jeg en temperatur, og så sørger
termostaten for at tænde for varmen. Indtil det bliver sommer, så slukker
jeg for varmen, og temperaturen holder sig automatisk så jeg ikke skal
tage ekstra tøj på når jeg går ind. Hvilken temperatur der kræves
varierer jo efter hvor meget tøj jeg har på, som igen afhænger af
udetemperaturen. 21 grader er fx passende med lange bukser, men det
er typisk ikke min påklædning om sommeren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-03-10 22:40

> Jeg vil så mene at det bedste indeklima opnås med frisk luft, uden
> diverse kunstige tiltag.

Hvordan opnår du så en behagelig temperatur på dage med 30 grader
udenfor? At sætte fuld blæs på kold luft og/eller åbne vinduer hjælper jo
ikke...

Ergo: AC er dejligt

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 16:27

Den 16 Mar 2010 21:39:32 GMT skrev Martin [6000]:

> Hvordan opnår du så en behagelig temperatur på dage med 30 grader
> udenfor?

Passende påklædning - dvs. det samme som udenfor. Jeg gider ikke at
skulle til at skifte til lange bukser og trøje for at sætte mig
ind i en kold bil.

> At sætte fuld blæs på kold luft og/eller åbne vinduer hjælper jo
> ikke...
>
> Ergo: AC er dejligt

Hvis man godt kan li' influenza, måske.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 17:11

> Passende påklædning - dvs. det samme som udenfor. Jeg gider ikke at
> skulle til at skifte til lange bukser og trøje for at sætte mig
> ind i en kold bil.

Nu går jeg i shorts og T-shirt, uanset om det er 22 eller 32 grader.
Forskellen er, at jeg får hovedpine, bliver sløv og har det generelt for
varmt, når temp'en nærmer sig 25+ grader. Derfor er det dejligt at blive
afkølet i en bil...

> Hvis man godt kan li' influenza, måske.

Du har nogle forskruede forstillinger om tingene...

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 17:20

Den Wed, 17 Mar 2010 17:10:36 +0100 skrev Henrik B.:
> [...]
> Forskellen er, at jeg får hovedpine, bliver sløv og har det generelt for
> varmt, når temp'en nærmer sig 25+ grader. Derfor er det dejligt at blive

Så du er en af dem der ville sætte temperaturen alt for lavt i forhold
til de anbefalede max to eller tre (SVJH) grader under udetemperaturen.
Tak for advarslen.

> Du har nogle forskruede forstillinger om tingene...

Det hedder erfaring.

På førnævnte tidligere arbejdsplads havde jeg en fleece-trøje liggende
på kontoret hele sommeren, efter netop at have ligget i sengen med noget
der mindede om influenza, efter at have siddet og frosset en hel dag
på arbejdet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 18:19

> Så du er en af dem der ville sætte temperaturen alt for lavt i forhold
> til de anbefalede max to eller tre (SVJH) grader under udetemperaturen.

Jeg sætter temp'en til 21 - 22 grader, året rundt! Det med at sætte temp'en
2 - 3 grader under ude-temp'en er noget fis, eller også har du misforstået
det. Det er korrekt at hvis man farer ud og ind af bilen, så er det klogt,
for ikke at redde sig en forkølelse. Kører man længere ture sætter man
temp'en til det man synes er behageligt (inde) klima. Går turen f.eks. til
Italien, med 28 - 30 grader udendørs, så sætter man temp'en i bilen til 20 -
23 grader, alt efter hvad man foretrækker.

> Tak for advarslen.

Nu er der ingen fare for, at du nogensinde skal køre med mig, så det er vist
ligegyldigt.

> Det hedder erfaring.

Nej, for det har du netop ikke, når det gælder bilers AC/klima.

> [...]
> på kontoret hele sommeren, efter netop at have ligget i sengen med noget
> der mindede om influenza, efter at have siddet og frosset en hel dag

Det skyldes ikke AC-anlægget, men derimod manglende temperaturstyring eller
dårlig administration af anlægget...

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 18:28

Den Wed, 17 Mar 2010 18:18:34 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg sætter temp'en til 21 - 22 grader, året rundt!

Pishamrende koldt når man er klædt på efter 35 grader.

> Det med at sætte temp'en
> 2 - 3 grader under ude-temp'en er noget fis, eller også har du misforstået
> det.

Det var svaret fra min lillebror der arbejder som VVS-mand, da jeg
undrede mig over at han kunne holde aircon ud.

> Det er korrekt at hvis man farer ud og ind af bilen, så er det klogt,
> for ikke at redde sig en forkølelse.

8 timer på arbejdet vil jeg ikke kalde "farer ud og ind".

> Nej, for det har du netop ikke, når det gælder bilers AC/klima.

Og hvordan er det lige at de er anderledes?

> Det skyldes ikke AC-anlægget, men derimod manglende temperaturstyring eller
> dårlig administration af anlægget...

Det var netop en der ville have temperaturen meget lavere endd udenfor,
der sad med fjernbetjeningen.

Der var faktisk en gang hvor det blev indstillet efter brugsanvisningen,
og det gav meget bedre resultat. Men det holdt kun et par dage, så blev
det stillet tilbage til pishamrende koldt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 18:40

> Pishamrende koldt når man er klædt på efter 35 grader.

Øøhh nej, jeg finder det behageligt. Men vil man have 25 grader, sætter man
blot anlægget til det.

> 8 timer på arbejdet vil jeg ikke kalde "farer ud og ind".

Nej, men det er jo fordi anlægget er sat for koldt. Det er sgutte anlæggets
skyld. Det skyldes en kollega og en chef.

> Og hvordan er det lige at de er anderledes?

Tjah, som du selv skriver har aut. klimaanlæg i biler en temperaturstigning.
Desuden er der væsentlig flere dyser, så man undgår at sidde i træk, i
modsætning til det på jobbet, hvor der ofte er én AC-enhed.

> Det var netop en der ville have temperaturen meget lavere endd udenfor,
> der sad med fjernbetjeningen.

Har intet med udetemp'en at gøre! Det er blot temp'en som er sat FOR lavt.

Jeg synes at du skal oprette en ny tråd, hvor du be'r folk om at stemme, om
de har prøvet at blive syg af at køre med AC/klima i biler.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 18:52

Den Wed, 17 Mar 2010 18:40:17 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Øøhh nej, jeg finder det behageligt.

Var det ikke dig dig der lige klagede over at du får det dårligt ved
temperaturer over 25 grader? Så er du nok heller ikke klædt på efter
35 grader - eller har mulighed for det (nogen har et naturligt
isolerende lag, andre har ikke).

> Men vil man have 25 grader, sætter man
> blot anlægget til det.

25 grader er stadig koldt når man er klædt på til 35.

> Nej, men det er jo fordi anlægget er sat for koldt.

Ja, langt koldere end de to-tre grader der anbefales. Præcist som du
selv bliver ved med at snakke om.

> Tjah, som du selv skriver har aut. klimaanlæg i biler en temperaturstigning.

Ja, og så er det jeg mener at det er spild af penge at køle luften ned
bare for at varme den op igen.

> Desuden er der væsentlig flere dyser, så man undgår at sidde i træk, i
> modsætning til det på jobbet, hvor der ofte er én AC-enhed.

Som til gengæld var næsten lige så bred som bilen.

> Har intet med udetemp'en at gøre! Det er blot temp'en som er sat FOR lavt.
>
> Jeg synes at du skal oprette en ny tråd, hvor du be'r folk om at stemme, om
> de har prøvet at blive syg af at køre med AC/klima i biler.

Hvorfor dog det? Jeg har prøvet det, TO gange, det er rigeligt til at
jeg ikke er interesseret i at prøve igen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 19:04

Kent Friis skriver:

> Hvorfor dog det? Jeg har prøvet det, TO gange, det er rigeligt til at
> jeg ikke er interesseret i at prøve igen.

Du lyder fuldstændigt som "Ekko": "Jeg har set et plasmatv der var
ringe billede på - Ergo må alle plasmatv vise ringe billede"

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:16

Den Wed, 17 Mar 2010 19:03:43 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Du lyder fuldstændigt som "Ekko": "Jeg har set et plasmatv der var
> ringe billede på - Ergo må alle plasmatv vise ringe billede"

Du glemte - igen - at læse den anden halvdel.

Jo, man kan godt skrue op for varmen, men så er det spild af brændstof
at køle luften ned først.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 19:33

Kent "Ekko" Friis skriver:

> Du glemte - igen - at læse den anden halvdel.

Nej.

> Jo, man kan godt skrue op for varmen, men så er det spild af brændstof
> at køle luften ned først.

I forhold til?

Ønsker du højere temperatur inde i bilen end udenfor køler den ikke
udeluften først. Det er kun når den skal køle at den gør det.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:42

Den Wed, 17 Mar 2010 19:32:31 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent "Ekko" Friis skriver:

> Nej.

> I forhold til?

I forhold til at lade være, sg* da.

> Ønsker du højere temperatur inde i bilen end udenfor køler den ikke
> udeluften først. Det er kun når den skal køle at den gør det.

Så det vil altså være fuldstændig spildt at sætte sådan noget i min bil.
Hvad er så problemet i at jeg ikke vil have det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 19:48

Kent Friis skriver:

> I forhold til at lade være, sg* da.

I forhold til at rulel vinduerne ned for at få firsk luft, er det en
energimæssig gevinst.

> Så det vil altså være fuldstændig spildt at sætte sådan noget i min bil.

Du vil altså gerne have 45 grader inde i bilen, når der er 30 udenfor?

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 20:06

Den Wed, 17 Mar 2010 19:48:16 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> I forhold til at rulel vinduerne ned for at få firsk luft, er det en
> energimæssig gevinst.

> Du vil altså gerne have 45 grader inde i bilen, når der er 30 udenfor?

Nej, og det bliver der heller ikke.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 20:12

Kent Friis skriver:

> Nej, og det bliver der heller ikke.

Nej, for du laver den uøkonomiske og ruller taget ned.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 20:19

Den Wed, 17 Mar 2010 20:11:54 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Nej, for du laver den uøkonomiske og ruller taget ned.

Præcis som jeg ville gøre hvis jeg havde aircon.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 19:10

> [...]
> isolerende lag, andre har ikke).

> 25 grader er stadig koldt når man er klædt på til 35.

Vrøvl! Som nævnt er jeg klædt ens, hvad enten det er 25 eller 35 grader, i
shorts og t-shirt. Og fordi jeg skal ud at køre i 35 grader, sidder jeg sgu
ikke i bar røv og slips.

> Ja, langt koldere end de to-tre grader der anbefales. Præcist som du
> selv bliver ved med at snakke om.

Som din bror anbefaler - ikke andre!
Og det har stadig ikke en skid med udetemperaturen at gøre, men at du sidder
og får blæst kold luft på dig - du sidder i træk!

> Ja, og så er det jeg mener at det er spild af penge at køle luften ned
> bare for at varme den op igen.

Det er den eneste måde det kan styres på. Det er ikke til at styre, hvis man
skal køle varm luft ned til en bestemt temp. Det kan derimod let lade sig
gøre, hvis man køler luft alt det man (anlægget) kan, for så at tilsætte
varme, op til den ønskede temp.
M.h.t. brændsstofforbrug, så er det stort set ikke måleligt, når vi taler
større biler. Jeg vil gætte på at vi taler om 0,5 km/l kortere på literen,
når anlægget arbejder aller mest - d.v.s. på en rigtig varm sommerdag.

> Som til gengæld var næsten lige så bred som bilen.

Netop! En rigtig masse kold luft fra ét punkt.

> Hvorfor dog det? Jeg har prøvet det, TO gange, det er rigeligt til at
> jeg ikke er interesseret i at prøve igen.

Ikke desto mindre kan du ikke huske at være generet af at køre med en
kollega som havde klima i bilen, sjovt ikke - og selvmodsigende.

Det er EOD herfra, eftersom der er gået totalt rasmus-modsat i dig. Du
blander koncepterne, laver sammenligner som ikke er der o.s.v....

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:32

Den Wed, 17 Mar 2010 19:10:23 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Vrøvl! Som nævnt er jeg klædt ens, hvad enten det er 25 eller 35 grader, i
> shorts og t-shirt.

Var det ikke dig der skrev før at du fik det dårligt ved temperaturer
over 25 grader? Så er shorts og t-shirt tydeligvis påklædning til
25 grader for dit vedkommende.

Når du er klædt på til 25 grader, og går ud hvor der er 15 grader, så
vil du opleve en lige så stor temperaturforskel (målt i grader), som
jeg oplever når jeg er klædt på til 35 grader, og går ind hvor der er
25 grader.

> [...]
> gøre, hvis man køler luft alt det man (anlægget) kan, for så at tilsætte

Men uden aircon virker det fint at holde varmen uden at køle ned
først.

> [...]
> større biler. Jeg vil gætte på at vi taler om 0,5 km/l kortere på literen,
> når anlægget arbejder aller mest - d.v.s. på en rigtig varm sommerdag.

Det er åbenbart nok til at amerikanerne sidste år snakkede om at forbyde
sorte biler pga. brændstofforbruget. I modsætning til de der benzin-
slugere der er så populære derovre, er aircon åbenbart et stort
problem.

> Netop! En rigtig masse kold luft fra ét punkt.

Et punkt der er lige så stort som hvis du havde 50 dyser i stedet for
10.

> Ikke desto mindre kan du ikke huske at være generet af at køre med en
> kollega som havde klima i bilen, sjovt ikke - og selvmodsigende.

Nej, han havde bare netop fyret op for varmen, så det var spild af
penge.

> Det er EOD herfra, eftersom der er gået totalt rasmus-modsat i dig.

Der hvor jeg kommer fra kalder vi det "en anden holdning". Præcis som
du har en anden holdning end mig.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 19:34

Kent Friis skriver:

> Der hvor jeg kommer fra kalder vi det "en anden holdning". Præcis som
> du har en anden holdning end mig.

Lige nord for Ringkøbing?

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-03-10 22:41

> Jeg er glad for at jeg ikke har den slags. I min bil kommer temperaturen
> aldrig under de anbefalede par grader under udetemperaturen, i
> modsætning til folk med indbygget køleskab.

Jeg er nysgerrig: Har du nogensinde ejet en bil med AC/Klima?

Et simpelt ja eller nej er nok hvis det er

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 16:28

Den 16 Mar 2010 21:41:01 GMT skrev Martin [6000]:

> Jeg er nysgerrig: Har du nogensinde ejet en bil med AC/Klima?

Naturligvis ikke, da jeg ikke vil have det skrammel. Jeg har eller
aldrig ejet en Trabi, men derfor kan jeg da godt beslutte at jeg
ikke vil have en.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 17:09

> Naturligvis ikke, da jeg ikke vil have det skrammel. Jeg har eller
> aldrig ejet en Trabi, men derfor kan jeg da godt beslutte at jeg
> ikke vil have en.

Sammenlignet med en moderne bilkonstruktion, så må det jo være modellen
efter netop Trabi, du kører rundt i...
Hvordan kan du i øvrigt udtale dig om AC/Klima i biler som værende skrammel,
eftersom du aldrig har ejet en bil med det??

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 17:14

Den Wed, 17 Mar 2010 17:08:31 +0100 skrev Henrik B.:
> [...]
> Hvordan kan du i øvrigt udtale dig om AC/Klima i biler som værende skrammel,
> eftersom du aldrig har ejet en bil med det??

Du svarede vist aldrig på om AC/Klima i en bil betyder noget helt andet
end i et tog eller på en arbejdsplads, men indtil da, er det naturligvis
ud fra at det er det samme på i en anden målestok.

Og de to steder har jeg prøvet at blive syg af det forbandede skrammel.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 17:34

Kent Friis skriver:

> Du svarede vist aldrig på om AC/Klima i en bil betyder noget helt andet
> end i et tog eller på en arbejdsplads, men indtil da, er det naturligvis
> ud fra at det er det samme på i en anden målestok.

Ind til videre har jeg kørt over 142.000 km med klimaanlægget til i
løbet af de sidste godt 3 år.

Enten må jeg være på dødens rand, ellers er det ikke så farligt som du
går og tror.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 17:50

Den Wed, 17 Mar 2010 17:33:40 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
> løbet af de sidste godt 3 år.
> Enten må jeg være på dødens rand, ellers er det ikke så farligt som du

Igen bliver jeg i tvivl om du overhovedet har læst hvad jeg skriver.

Jeg er to gange blevet syg efter netop at have siddet og frosset pga.
aircon indstillet alt for koldt. Når du kører i bilen sidder du
antageligt alene, og kan selv bestemme hvor koldt det skal være.

Jeg har her i gruppen fået at vide at et sådant system ikke kan
indstilles til kun at køle de anbefalede to-tre grader, men altid
køler max, hvorefter temperaturen styres ved at tænde for varmen
(enten manuelt eller automatisk). Det sammenholder jeg så med at
kølingen øger brændstofforbruget - og dermed koster en formue (med de
nuværende benzinpriser) - og konkluderer at det er spild af penge
at bruge benzin på at skulle køre med varmen tændt om sommeren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 18:01

Kent Friis skriver:

> Igen bliver jeg i tvivl om du overhovedet har læst hvad jeg skriver.

Ork jo, jeg har været det hele igennem.

> Jeg er to gange blevet syg efter netop at have siddet og frosset pga.
> aircon indstillet alt for koldt. Når du kører i bilen sidder du
> antageligt alene, og kan selv bestemme hvor koldt det skal være.

Jeg bestemmer i min side og den der sidder ved siden af bestemmer selv
hvad temeperaturen skal være derovre.

> [...]
> nuværende benzinpriser) - og konkluderer at det er spild af penge
> at bruge benzin på at skulle køre med varmen tændt om sommeren.

Om du afsætter ekstra varme i den ene eller anden radiator koster ikke
mere brændstof. Afkølingen gør selvfølgelig. Kører du under 80 km/t er
det mere økonomisk at rulle sideruden ned, kører du over er aircon
mere økonomisk.
Desuden var det ikke det jeg svarede på, men din indstilling til at
man definitivt bliver syg af sådan noget.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 18:21

Den Wed, 17 Mar 2010 18:01:08 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Ork jo, jeg har været det hele igennem.

Så forstår jeg ikke du poster som om at du ikke har læst halvdelen.

> Jeg bestemmer i min side og den der sidder ved siden af bestemmer selv
> hvad temeperaturen skal være derovre.

Så vil jeg godt vide hvordan det skulle være muligt at have 5 grader
i den ene side og 30 grader i den anden side, uden at det mærker
varmt hhv. koldt for den anden part.

> Om du afsætter ekstra varme i den ene eller anden radiator koster ikke
> mere brændstof. Afkølingen gør selvfølgelig.

Præcist som jeg skrev.

> Kører du under 80 km/t er
> det mere økonomisk at rulle sideruden ned, kører du over er aircon
> mere økonomisk.

Selv min lillebrors Kadett C havde luftspjæld og ventilator, så man
kunne få frisk luft ind uden at rulle vinduerne ned, så jeg ved ikke
hvorfra du har den ide at åbne sideruder er eneste alternativ til
aircon.

> Desuden var det ikke det jeg svarede på, men din indstilling til at
> man definitivt bliver syg af sådan noget.

<citation needed>.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 18:36

> Så vil jeg godt vide hvordan det skulle være muligt at have 5 grader
> i den ene side og 30 grader i den anden side, uden at det mærker
> varmt hhv. koldt for den anden part.

Det er også utopi, at man vil vælge det. Det normale er, at føreren f.eks.
har temp'en stående på 20 grader, og passageren på 23 grader.

> Selv min lillebrors Kadett C havde luftspjæld og ventilator, så man
> kunne få frisk luft ind uden at rulle vinduerne ned, så jeg ved ikke

Frisk luft ja, men kølende nej...

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 18:43

Den Wed, 17 Mar 2010 18:35:39 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er også utopi, at man vil vælge det. Det normale er, at føreren f.eks.
> har temp'en stående på 20 grader, og passageren på 23 grader.

Jeg satte engang et termometer på aircon'en på arbejdet, som min
førnævnte kollega havde indstillet, det viste 12 grader. Havde han
kunne få det længere ned, er jeg ikke i tvivl om at han havde gjort
det.

Så prøv at forestille dig at sætte mig i samme bil som ham en sommerdag
hvor jeg er klædt på efter en temperatur på 35 grader.

> Frisk luft ja, men kølende nej...

Og dermed er det heller ikke nødvendigt at tænde for varmen, ej heller
at tage ekstra tøj på.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 18:45

Kent Friis skriver:

> Og dermed er det heller ikke nødvendigt at tænde for varmen, ej heller
> at tage ekstra tøj på.

En dag med 35 grade og høj solskin kan friskluftindtaget ikke holde
kabinetemepraturen nede på 35 grader.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 18:56

Den Wed, 17 Mar 2010 18:45:21 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> En dag med 35 grade og høj solskin kan friskluftindtaget ikke holde
> kabinetemepraturen nede på 35 grader.

Så meget har jeg så ikke kørt med ham.

I min bil er det ikke noget problem, for når det er varmt nok til det,
er taget alligevel nede.

(Og nej, det er heller ikke gratis at køre med taget nede. Men det er
heller ikke spild, i modsætning til at køle luften ned for at tænde
for varmen).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 19:01

Kent Friis skriver:

> (Og nej, det er heller ikke gratis at køre med taget nede. Men det er
> heller ikke spild, i modsætning til at køle luften ned for at tænde
> for varmen).

Når du tager taget ned, bruger du mere effekt, end når min AC kører
for fuld skrue. Når den så varmer luften op igen, sker det med
kølevandet fra bilen, hvor en del af det sendes ind omkring radiatoren
til varmeanlægget. Ved din bil, går al varmen blot til radiatoren uden
foran på bilen. Ergo kører man mere økonomisk med et klimaanlæg, end
med toppen nede.

Så tal ikke om "spild"

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:13

Den Wed, 17 Mar 2010 19:01:11 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
> til varmeanlægget. Ved din bil, går al varmen blot til radiatoren uden
> foran på bilen. Ergo kører man mere økonomisk med et klimaanlæg, end

Du forstår simpelthen ikke betegnelsen "spild". Det er ikke første
gang vi har haft den diskussion.

Det er ikke prisen det kommer an på: At købe chokolade for 100 kroner er
ikke spild, det er det derimod at tænde ild til en 50'er.

At bruge benzin på at køle luften ned, blot for at varme det op igen
er spild på samme måde som at tænde ild til 50'eren.

Og ligesom chokoladen i eksemplet koster mere, så koster det også mere
at køre med taget nede.

Forskellen er fornøjelsen man får for pengene.

Iøvrigt virker aircon alligevel ikke når man kører med taget nede, så
det bliver nærmere endnu dyrere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 19:03

> [...]
> førnævnte kollega havde indstillet, det viste 12 grader. Havde han
> kunne få det længere ned, er jeg ikke i tvivl om at han havde gjort

Så måler du jo også lige der, hvor den afkølende luft kommer ud.
Glem nu det forpul**** anlæg på arbejde, det har ikke en skid med
klimaanlægget i en bil at gøre. Eller med velkonstruerede anlæg på
arbejdspladser i øvrigt.

> Og dermed er det heller ikke nødvendigt at tænde for varmen, ej heller
> at tage ekstra tøj på.

Nej, men du kommer til at sidde med sveden løbende i 35 graders varme - i en
lukket bil. Ligesom du klistrer til alt, og dine sanser sløves..

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:22

Den Wed, 17 Mar 2010 19:02:49 +0100 skrev Henrik B.:
> [...]
> Glem nu det forpul**** anlæg på arbejde, det har ikke en skid med
> klimaanlægget i en bil at gøre. Eller med velkonstruerede anlæg på

Indtil videre har du ellers givet indtryk af at problemet er præcist
det samme. Du er bare som min kollega der foretrækker at det er
koldt.

Han havde iøvrigt også aircon i bilen. Endda så jeg er i tvivl om
han havde motor i, for man kunne sg* ikke høre motoren for larmen
fra aircon'en, når den holdt startet imens han ventede på at den
opnåede hans ønskede køleskabstemperatur.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 18:43

Kent Friis skriver:

> Så vil jeg godt vide hvordan det skulle være muligt at have 5 grader
> i den ene side og 30 grader i den anden side, uden at det mærker
> varmt hhv. koldt for den anden part.

Det kan ikke lade sig gøre at have 5 grader i den ene side.

> [...]
> kunne få frisk luft ind uden at rulle vinduerne ned, så jeg ved ikke
> hvorfra du har den ide at åbne sideruder er eneste alternativ til

Ganske simpelt, din brors Kadett C's luftspjæld kan ikke levere luft
nok til at køle bilen ned, når der er 25 grader udenfor.

Been there, done that, min mor havde sådan en bil.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 18:53

Den Wed, 17 Mar 2010 18:42:49 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Det kan ikke lade sig gøre at have 5 grader i den ene side.

Så 12 da, som det på arbejdet kunne levere.

> Ganske simpelt, din brors Kadett C's luftspjæld kan ikke levere luft
> nok til at køle bilen ned, når der er 25 grader udenfor.

Smart, så behøver man ikke tænde for varmen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 19:00

> Så 12 da, som det på arbejdet kunne levere.

Det kan heller ikke lade sig gøre. Det typiske spænd ligger mellem 17 og 27
grader på biler med klima.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:05

Den Wed, 17 Mar 2010 19:00:14 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det kan heller ikke lade sig gøre. Det typiske spænd ligger mellem 17 og 27
> grader på biler med klima.

Så ingen af os ville være tilfredse...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-10 19:12

> Så ingen af os ville være tilfredse...

Så du sidder med 27+ grader hjemme i stuen til daglig? Og det er den
temperatur du ønsker på arbejde?
Hmmm, nu forstår jeg - Kent Friis er et akronym for en kvinde...

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-10 19:40

Den Wed, 17 Mar 2010 19:12:20 +0100 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Så du sidder med 27+ grader hjemme i stuen til daglig?

Ikke på denne årstid, nej. Der sidder jeg med lange bukser og en
fleece-trøje.

Men når sommeren tager over, og jeg slukker for varmen, kan temperaturen
sagtens snige sig derop. Så behøver jeg til gengæld hverken lange
bukser eller fleece-trøje.

Da mangler jeg til gengæld noget effektiv udluftning (allerhelst at
vinduerne sad så jeg kunne få effektiv gennemtræk), for selvom
temperaturen er fin, bliver det sg* hurtigt tæt i stuen.

> Og det er den temperatur du ønsker på arbejde?

Der sidder jeg med lange bukser.

> Hmmm, nu forstår jeg - Kent Friis er et akronym for en kvinde...

Den diskussion hører ikke til her i gruppen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian

Dato : 17-03-10 19:32

> Det kan heller ikke lade sig gøre. Det typiske spænd ligger mellem 17 og
> 27 grader på biler med klima.

De biler jeg har haft med klima, har også haft en 17 - 27 skala (eller
deromkring). men der har også været en min/max i hver ende af skalaen. Jeg
har ikke målt i hverken den nuværende eller den forrige, men den Golf jeg
havde med klimaanlæg, leverede 7 grader kold luft på en sommerdag, med temp.
indstillet på min.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 19-03-10 18:04

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> De biler jeg har haft med klima, har også haft en 17 - 27 skala (eller
> deromkring). men der har også været en min/max i hver ende af skalaen.

Det må jeg så tage tilbage - den nuværende E46 har ikke min/max for enden af
skalaen...

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-10 20:44

> Det må jeg så tage tilbage - den nuværende E46 har ikke min/max for enden
> af skalaen...

Nej, man er bedre vant i Saab'erne. )

Fra : Brian

Dato : 22-03-10 17:11

> Nej, man er bedre vant i Saab'erne. )

Klimaanlæget fejlede ihvertfald ingenting på min 9-3SS - til gengæld var
sædevarmen i lædersæderne halvsløj.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-10 20:45

> Klimaanlæget fejlede ihvertfald ingenting på min 9-3SS - til gengæld var
> sædevarmen i lædersæderne halvsløj.

Prøvede du mere en første trin? )

Fra : Brian

Dato : 23-03-10 17:12

> Prøvede du mere en første trin? )

Den stod til automatisk at tænde på højeste trin, når vejret var til det.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-10 19:02

Kent Friis skriver:

> Smart, så behøver man ikke tænde for varmen.

Nej, der bliver aligevel hurtigt 35 grader inde i bilen. Men hov, så
skal du jo have mere tøj på, når du træder ud af bilen......

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-03-10 23:03

> Passende påklædning - dvs. det samme som udenfor. Jeg gider ikke at
> skulle til at skifte til lange bukser og trøje for at sætte mig ind i en
> kold bil.

Problemet er bare at passende påklædning er intet tøj overhovedet og så
er det ikke engang nok.

> Hvis man godt kan li' influenza, måske.

Du må have et dårligt helbred generelt set. Jeg mangler endnu at blive
syg af AC men nu er jeg heller ikke typen der vil sidde i 18 grader når
der er 35 udenfor...

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-10 16:22

Den 17 Mar 2010 22:02:47 GMT skrev Martin [6000]:

> Problemet er bare at passende påklædning er intet tøj overhovedet og så
> er det ikke engang nok.

Passende påklædning til udendørs-temperaturen = det jeg i forvejen har
på når jeg opholder mig udendørs.

> Du må have et dårligt helbred generelt set.

En af de ting der før er blevet fremhævet af min chef til den årlige
samtale, er ellers at jeg har meget få sygedage.

> Jeg mangler endnu at blive
> syg af AC men nu er jeg heller ikke typen der vil sidde i 18 grader når
> der er 35 udenfor...

Du er altså en af dem der kører med varme på om sommeren?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-03-10 16:25

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> En af de ting der før er blevet fremhævet af min chef til den årlige
> samtale, er ellers at jeg har meget få sygedage.

Tjaee...du må så have flere end mig...nå, jeg er jo også chefen..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 18:13

Kent Friis skriver:

> Passende påklædning til udendørs-temperaturen = det jeg i forvejen har
> på når jeg opholder mig udendørs.

Ergo har du kørt rundt i "Vestkyst habit" de sidste måneder?

> En af de ting der før er blevet fremhævet af min chef til den årlige
> samtale, er ellers at jeg har meget få sygedage.

Fordi du ikke har A/C i bilen?

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-10 18:29

Den Thu, 18 Mar 2010 18:12:43 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Ergo har du kørt rundt i "Vestkyst habit" de sidste måneder?

De sidste måneder har bilen ventet på bedre vejr. Men når jeg cykler
på arbejde, er det naturligvis iført min gode vinterjakke. Det er jo
ikke 35 grader på denne årstid. I dag blev det dog for varmt til
handsker den sidste kilometer hjemad.

> Fordi du ikke har A/C i bilen?

Det var et svar til kommentaren om dårligt helbred - men det læste du
vel heller ikke...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 19:12

Kent Friis skriver:

> [...]
> på arbejde, er det naturligvis iført min gode vinterjakke. Det er jo
> ikke 35 grader på denne årstid. I dag blev det dog for varmt til

Det vil sige skulle du længere omkring, kørte du i bus. Og det lige
siden midten af december?

> Det var et svar til kommentaren om dårligt helbred - men det læste du
> vel heller ikke...

Ork jo.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-10 19:30

Den Thu, 18 Mar 2010 19:12:13 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Det vil sige skulle du længere omkring, kørte du i bus. Og det lige
> siden midten af december?

Du spurgte om de sidste par måneder. Og nej, da har jeg cyklet. Sidst
bilen var ude og køre var til jul, og der var der heller ikke 35
grader.

> Ork jo.

Så når du svarer helt ude af sammenhængen, må det være enten fordi du
ikke har forstået det, eller for at lege troll?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-03-10 21:59

Kent Friis skriver:

> Du spurgte om de sidste par måneder. Og nej, da har jeg cyklet. Sidst
> bilen var ude og køre var til jul, og der var der heller ikke 35
> grader.

Nej, men du skriver selv at du sætter temepraturen i bilen, så du kan
have samme tøj på ude som inde. Omkirng jul var der ikke meget over
frysepunktet. Et vejr som dette kræver for mit vedkommende en hus og
hadsker, hvis jeg skal være ude i længere tid, det formoder jeg også
at det gør for dig?

Men når jeg kører bil, har jeg omkring de 20 grader, så jeg kan tage
overtøjet af og sidde dejligt lunt.

> Så når du svarer helt ude af sammenhængen, må det være enten fordi du
> ikke har forstået det, eller for at lege troll?

Du mener at AC bliver man syg af. Det forstår jeg ikke da jeg så
ellers ville være på dødens rand.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 17:20

Den Thu, 18 Mar 2010 21:58:54 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Nej, men du skriver selv at du sætter temepraturen i bilen, så du kan
> have samme tøj på ude som inde.

Ikke helt. Jeg skriver jeg ikke gider tage overtøj på for at sætte mig
ind i bilen. At tage fx handskerne af, er meget nemmere, for da har
man dem lige ved hånden.

> Du mener at AC bliver man syg af. Det forstår jeg ikke da jeg så
> ellers ville være på dødens rand.

Man bliver syg af at sidde og fryse i længere tid. Du kører så vidt jeg
har forstået med varmen tændt om sommeren, det kalder jeg derimod spild.

Min bil kan sagtens blive varm om sommeren uden at jeg behøver tænde
for varmen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-03-10 17:30

Kent Friis skriver:

> Ikke helt. Jeg skriver jeg ikke gider tage overtøj på for at sætte mig
> ind i bilen. At tage fx handskerne af, er meget nemmere, for da har
> man dem lige ved hånden.

Nu må du bestemme dig. Du skriver at du har samme påklædning på inde
og udenfor bilen. Så kan temepraturen inde i bilen være det samme som
udenfor. Med det, mener du altså kun om sommeren og ikke om vinteren?

For ellers er det jo på med vestkysthabitten på denne tids af året og
dejligt koldt i bilen.

> Man bliver syg af at sidde og fryse i længere tid.

Hvorfor skulle man fryse?
Det gør man ikke med et AC, eller klimaanlæg, Har klima i firmaslæden
og privatbilen og den forrige privatbil var med AC. Jeg fryser ikke i
nogen af dem.

> Du kører så vidt jeg
> har forstået med varmen tændt om sommeren, det kalder jeg derimod spild.

Det gjorde jeg ikke i den gamle.

> Min bil kan sagtens blive varm om sommeren uden at jeg behøver tænde
> for varmen.

No shit, det klarer solen jo. Det gælder vidst alles biler.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 17:38

Den Fri, 19 Mar 2010 17:30:29 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
> og udenfor bilen. Så kan temepraturen inde i bilen være det samme som
> udenfor. Med det, mener du altså kun om sommeren og ikke om vinteren?

Det var den forenklede udgave, da vi snakkede om sommerpåklædning. Jeg
forventede at Martin fulgte med i diskussionen, og ikke behøvede at
have hver eneste detalje forklaret i hvert eneste indlæg.

I modsætning til dig, åbenbart.

> Hvorfor skulle man fryse?

Det var en konstatering, ikke noget man skal. Jeg er to gange blevet
syg af at have siddet og frosset pga. AC, den ene gang 8 timer på
arbejdet, den anden gang den tid det tager med toget fra Padborg
til Lunderskov.

> No shit, det klarer solen jo. Det gælder vidst alles biler.

Og det opfylder mit behov. Hvorfor er det så et problem, at jeg ikke
vil have AC?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-03-10 17:48

Kent Friis skriver:

> [...]
> syg af at have siddet og frosset pga. AC, den ene gang 8 timer på
> arbejdet, den anden gang den tid det tager med toget fra Padborg

Og moralen er at lige nu opfører du dig fuldstændigt som Eque og hans
holdning til fladskærme.

> Og det opfylder mit behov.

En solrig sommerdag kan du ikke holde indetemepraturen i bilen nede på
det samme som udetemperaturen.

> Hvorfor er det så et problem, at jeg ikke vil have AC?

Det er ikke et problem at du ikke vil have AC, jeg forstår det godt,
AC elller klima er heller ikke en livsnødvendighed for mig. Oliefyr er
mere relevant i Danmark, end klime, hvis folks biler holder udendørs.

Det er din grundlag for, hvorfor du ikke vil der er i tovene.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 17:54

Den Fri, 19 Mar 2010 17:47:56 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Og moralen er at lige nu opfører du dig fuldstændigt som Eque og hans
> holdning til fladskærme.

Du siger altså at han ikke fraråder folk at købe fladskærme, men blot
ikke selv vil have en.

> En solrig sommerdag kan du ikke holde indetemepraturen i bilen nede på
> det samme som udetemperaturen.

Det kan være et problem at få bilen kølet ned hvis den har holdt i
solen, men ellers har jeg ikke haft problemer med det. Jeg har ikke
checket med et termometer om temperaturen er præcis den samme, men
jeg har ikke haft behov hverken ekstra tøj eller at tænde for
varmen.

> [...]
> mere relevant i Danmark, end klime, hvis folks biler holder udendørs.
>
> Det er din grundlag for, hvorfor du ikke vil der er i tovene.

Mit grundlag er at jeg ikke mener at have brug for det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian

Dato : 19-03-10 18:08

> Mit grundlag er at jeg ikke mener at have brug for det.

Dit oprindelige grundlag var at du blev syg, og derefter var det fordi det
var idioti at have varmen tændt om sommeren...

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 18:16

Den Fri, 19 Mar 2010 18:08:04 +0100 skrev Brian:

> Dit oprindelige grundlag var at du blev syg, og derefter var det fordi det
> var idioti at have varmen tændt om sommeren...

Nu har jeg lige kigget tilbage til starten af diskussionen. Jeg startede
med at spørge hvor høj udetemperaturen skulle være for at aircon'en
kunne levere en indetemperatur jeg ikke bliver syg af. Svaret var
47 grader.

Derefter blev det nævnt at man kunne tænde for varmen, hvilket jeg
kaldte spild. I en bil uden aircon kan jeg sagtens holde varmen
*uden* at skulle tænde for varmen om sommeren, også selvom det ikke
er 47 grader.

Da vi ikke har 47 grader normalt i DK, mener jeg ikke at have brug for
det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 09:46

Kent Friis skrev:
> [...]
> er 47 grader.
>
> Da vi ikke har 47 grader normalt i DK, mener jeg ikke at have brug for

Og eftersom du har besluttet dig ikke at have brug for det, vil det til
enhver tid være spild :-|

Men dét du kalder spild (at bruge energi på at køle luften ned for
derefter at temperere den med varm luft) er jo i virkeligheden kun
komfort og ikke mere spild end de dage hvor det er den nedkølede luft
alene der kommer ud af frikslufts-dyserne.

I en tid hvor brændstoføkonomien har kæmpe opmærksomhed, er det klart at
mer-forbrugende aplikationer vil synes brændstof-dyre og unødvendige,
men set over hele året befinder man sig i talrige situationer hvor man
af egen vilje mer-forbruger mindst det samme brændstof som et
komfortabelt A/C-miljø om sommeren gør:
Det er de færreste der overhovedet nærmer sig det brændstof-forbrug som
bilen opgives til fra fabrikantens side og i min verden er det sq nok
også nærmest umuligt at komme helt op på. Men der er næppe én eneste
(dig selv incl.) der ikke ville kunne forbedre økonomien med blot én
km/l v.h.a. lidt omtanke samt en sænkning af farten (til det lovlige
niveau?), for slet ikke at nævne dét at tage cyken til bageren/lign.
Ud fra dén betragtning er det lidt overdrevet at rulle med øjnene og
holde et kors op foran sig når ordet aircondition nævnes :-|

Min egen potte har A/C, hvilket var en luksus jeg tog i køb da jeg
anskaffede mig den brugte bil. Jeg vedgiver at det kan være svært at
styre sin egen lyst til kølsomhed, hvilket forstærkes af at kabinen er
svær at køle ordentligt/ensartet ned - Men dét gælder jo også
opvarmningen om vinteren, og jeg ser ingen nytte i at iklæde mig
Thyborøn-habit og skrue ned for varmen i trods over at varmen ikke
virker perfekt :-|

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-10 11:41

Den Sat, 20 Mar 2010 09:45:50 +0100 skrev Armand:

> [...]
> komfort og ikke mere spild end de dage hvor det er den nedkølede luft
> alene der kommer ud af frikslufts-dyserne.

Der hvor vi er uenige er at du betragter AC som komfort, det gør jeg
ikke. De få dage hvor det er rigtig sommer, er jeg alligevel på vej
til stranden med taget nede, og der virker AC ikke engang.

> [...]
> Ud fra dén betragtning er det lidt overdrevet at rulle med øjnene og
> holde et kors op foran sig når ordet aircondition nævnes :-|

Jeg cykler på arbejde, og det uanset vejret. Så lige det punkt
rammer ikke mig. For de øvrige punkter er der tale om en opvejning
af hvad man får for pengene - om så det kun er en smule dovenskab,
så er det dog stadig noget. AC ser jeg derimod som rent spild,
det bruger ekstra benzin, og jeg vil bare skulle skrue op for
varmen for at få temperaturen op igen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 15:17

Kent Friis skrev:

> Der hvor vi er uenige er at du betragter AC som komfort, det gør jeg
> ikke. De få dage hvor det er rigtig sommer, er jeg alligevel på vej
> til stranden med taget nede, og der virker AC ikke engang.

Hæ!
Jeg undrer mig netop under hver sommerferie over at der under de varmere
himmelstrøg kører mange cabriolet'er; men aldrig en med taget nede -
Derimod pumper A/C'en løs for oprullede vinduer

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-10 15:29

Den Sat, 20 Mar 2010 15:17:09 +0100 skrev Armand:

> [...]
> himmelstrøg kører mange cabriolet'er; men aldrig en med taget nede -
> Derimod pumper A/C'en løs for oprullede vinduer

Det kan der være mange årsager til. Hvis det er i storbyer, kunne det
fx være fordi de ikke bryder sig om lugten eller larmen fra de andre
biler. Og så vil jeg også mene det er mere til "hygge-kørsel". Hvis man
er på vej ned til købmanden, eller bruger bilen hver dag til arbejde,
er det nok for besværligt. Jeg havde ikke taget nede en eneste gang
i de to år jeg lå og kørte til Vejle. Men når turen så gik det stranden,
var det en helt anden sag.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-03-10 23:07

> Naturligvis ikke, da jeg ikke vil have det skrammel.

Godt så. Ergo er du inhabil i at diskutere emnet. Du mangler simpelthen
indblik og erfaring på området.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-10 16:23

Den 17 Mar 2010 22:07:04 GMT skrev Martin [6000]:

> Godt så. Ergo er du inhabil i at diskutere emnet. Du mangler simpelthen
> indblik og erfaring på området.

Din påstand er altså at jeg er inhabil i en diskussion om hvorfor jeg
ikke vil have aircon?

Hvem mener du skulle være bedre til at diskutere det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-03-10 00:24

> Passende påklædning til udendørs-temperaturen = det jeg i forvejen har
> Du er altså en af dem der kører med varme på om sommeren?

Nogen gange ja. Jeg har ikke et advanceret klimaanlæg så jeg må selv
styre varmen.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 17:22

Den 18 Mar 2010 23:24:14 GMT skrev Martin [6000]:

> Nogen gange ja. Jeg har ikke et advanceret klimaanlæg så jeg må selv
> styre varmen.

Og det betragter jeg som spild. Det koster energi at køle luften ned,
bare for at varme det op igen.

Min bil kan sagtens holde varmen om sommeren, og det koster ikke ekstra.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-03-10 17:31

Kent Friis skriver:

> Og det betragter jeg som spild. Det koster energi at køle luften ned,
> bare for at varme det op igen.

Men at køre med AC'sn tændt er billigere rent økonomisk, end rulle
vinduerne ned. Varmen er der jo i forvejen.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 17:45

Den Fri, 19 Mar 2010 17:31:20 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Men at køre med AC'sn tændt er billigere rent økonomisk, end rulle
> vinduerne ned. Varmen er der jo i forvejen.

Og jeg har forklaret at jeg ikke ruller vinduerne ned for at køle
bilen af.

Jo, det sker ved bykørsel, da jeg arbejdede i Vejle var det nok
ikke usædvanligt at vinduerne var rullet lidt ned de 2 km ud til
motorvejen - men der betyder det minimalt.

Ude på motorvejen kan jeg derimod ikke mindes at det har været
nødvendigt at skrue ventilatoren op på max.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-03-10 00:26

> Din påstand er altså at jeg er inhabil i en diskussion om hvorfor jeg
> ikke vil have aircon?

Det kan man godt sige ja - du fravælger det på forkerte grundlag.

> Hvem mener du skulle være bedre til at diskutere det?

Hvem eller hvad det gør det? Hvem ved jeg ikke, men hvad må da være at
jeg har ejet biler både med og uden. Det giver et erfaringsgrundlag du
pt. ikke har. Intet ondt i det jo, men du er meget skråsikker på noget du
ikke har den store erfaring med - klimaanlæg i busser, kontorer mv. kan
jo ikke drages ind i sammenligningen selvom du prøver ihærdigt

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-10 17:29

Den 18 Mar 2010 23:25:59 GMT skrev Martin [6000]:

> Det kan man godt sige ja - du fravælger det på forkerte grundlag.

Jaså? Og da det er mig, mine penge, og min bil det handler om, hvem er
det så der bestemmer hvilket grundlag der er det rigtige.

Jeg vil heller ikke have en blå bil. Forskellen er bare at folk der kan
lide blå biler ikke har noget problem med at vi er forskellige.

> Hvem eller hvad det gør det? Hvem ved jeg ikke, men hvad må da være at
> jeg har ejet biler både med og uden. Det giver et erfaringsgrundlag du
> pt. ikke har.

Og hvad kan du bruge den erfaring til mht. hvorfor JEG ikke vil have
aircon?

> Intet ondt i det jo, men du er meget skråsikker på noget du
> ikke har den store erfaring med - klimaanlæg i busser, kontorer mv. kan
> jo ikke drages ind i sammenligningen selvom du prøver ihærdigt

Til gengæld er der flere der har oplyst at situationen i biler er mindst
lige så ringe. Uenigheden drejer sig åbenbart ikke om facts, men om
at folk der selv vil have aircon ikke bryder sig om at jeg har en
anden holdning til tingene.

Jeg vil ikke afskaffe jeres aircon. I må køre rundt med snemænd i bilen
hvis I har lyst, jeg vil bare selv kunne holde varmen, uden at skulle
tage overtøj på eller tænde for varmen om sommeren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-03-10 22:22

> Jeg vil ikke afskaffe jeres aircon. I må køre rundt med snemænd i bilen
> hvis I har lyst, jeg vil bare selv kunne holde varmen, uden at skulle
> tage overtøj på eller tænde for varmen om sommeren.

Du beskylder Klaus for ikke at læse indlæggene.... det må kaldes et
selvmål

Ha' det godt - tror ikke der er mere at diskutere her.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-10 07:38

Den 19 Mar 2010 21:21:39 GMT skrev Martin [6000]:

> Du beskylder Klaus for ikke at læse indlæggene.... det må kaldes et
> selvmål

Hvad har det at Klaus ofte svarer som om han kun har læst det halve at
gøre med ovenstående? Ovenstående var ikke et svar på noget specifikt,
blot en præcisering, da jeg ikke kan forstå hvorfor folk har så stort
et problem med at jeg ikke bryder mig om aircon.

Hvis jeg havde villet afskaffe det i alle biler, kunne jeg da forstå at
folk der selv gerne vil have det bliver negative, men det har jeg aldrig
haft i tankerne. Folk skal have lov til at gøre som de vil i deres biler
(bare jeg ikke skal køre med), ligesom jeg vil have lov til at gøre som
jeg vil i min bil.

Så hvordan du kommer frem til noget med selvmål kan jeg ikke se.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-03-10 14:51

On 22 Mar., 20:44, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Prøvede du mere en første trin?  )

Sædevarmen i Jag-sæderne er heller ikke noget at prale af, men jeg
undskylder det med at læderet ikke kan tåle den brødrister, der er
installeret i f.eks. en Peugeot...

Leo

Fra : Brian

Dato : 23-03-10 17:13

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Sædevarmen i Jag-sæderne er heller ikke noget at prale af, men jeg
> undskylder det med at læderet ikke kan tåle den brødrister, der er
> installeret i f.eks. en Peugeot...

Min nuværende BMW har samme styrke i sædevarmen, som en VAG med stofsæder på
højeste trin - på grænsen til at være ubehagelig.

/Brian