Tagboks eller bagageboks?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 11:57

Hej

Jeg har mangel på bagageplads i den lille 207'er, og er derfor på udkig
efter en form for boks - primært til brug på bilferie, storre indkøb osv.

Spørgsmålet er bare, og det skal være en tagboks, eller en bagageboks til
montering på trækket?

Jeg har absolut ingen erfaring med hverken det ene eller det andet,
fordele/ulemper, køreegenskaber, brændstoføkonomi osv. For mig at se må det
være lidt træls, at man ikke kan komme i bagagerummet, med boksen trækket.
Omvendt må det også være lidt træls, er fumle med en boks på taget, når der
skal ting op og ned...

Umiddelbart kan jeg laste det samme (50kg), om det er på taget eller på
trækket.

Gode råd og erfaringer modtaget :)

Har pt disse 2 i kikkerten:
http://topboksen.dk/product.asp?product=2454
http://topboksen.dk/product.asp?product=2341

Mvh
Hans

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-10 12:35

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote in message
> [...]
> taget, når der skal ting op og ned...
>
> Umiddelbart kan jeg laste det samme (50kg), om det er på taget eller på

Tjah - har een gang set storebror til din bil (en 407 stationcar) med
bagagebox. Den overhalede os på motorvejen.
Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvad de havde stoppet i den boks - men
boksen + holderen sad og duvede på trækkogen - samtidig med at bilens
bagfjedre tydeligvis havde en udfordring med den ekstra vægt så langt
bagude. Bagagerummet var tydeligvis fyldt til randen - og bagenden gyngede
ganske meget.
Og det er ikke atypisk, hvis du hænger meget vægt bagpå en bil. Husk på at
jo længere ude du hænger vægten jo større vægstangseffekt giver det på
affjedringen. Langt fra alle biler kan bære dette - hvilket diskuteres ofte
i camping-kredse.
Jeg kører selv med tagboks i en bil på størrelse med din - og somme tider en
kuffert på et cykelstativ på krogen. Men det er dels kun en almindelig
kuffert på max 20 kg, dels har vores vogn en "noget" stivere affjedring en
de fleste personvognes.
Har også haft et stativ tyil montering på reservehjulet hvor man kunne sætte
enten ski eller cykler på. Med 5 par ski kunne jeg mærke at det var vægt nok
der bagude (vel omkring 50 kg i alt).
Tagboks føles altså bedre at køre med - men husk at dine 50 kg på taget
inkluderer tagboks og tagstænger.
En kort, bred boks er lettere at læsse - men en lang, smal er billigere at
køre med.
Verden er fuld af valg

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 12:43

Hej

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagfjedre tydeligvis havde en udfordring med den ekstra vægt så langt
> bagude. Bagagerummet var tydeligvis fyldt til randen - og bagenden gyngede

Ikke så smart, og sikkert heller ikke så skide behageligt at køre med...

> Tagboks føles altså bedre at køre med - men husk at dine 50 kg på taget
> inkluderer tagboks og tagstænger.

Bilen må lastes med 65kg på taget, så regner med at boks og stænger er ca.
15 kg.

> En kort, bred boks er lettere at læsse - men en lang, smal er billigere at
> køre med.

Har du nogen erfaring med brændstofsøkonomi med tagboks?

> Verden er fuld af valg

Ja nemilg...:)

Ved du noget om, hvor lang en boks man maks bør montere? Den skal ved helst
centreres på bøjlerne - har tænker jeg på, at det kan blive et problem når
bagklappen ånbes?

Mvh
Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-03-10 12:51

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen

> Har du nogen erfaring med brændstofsøkonomi med tagboks?

4% siger FDM, men det er ret afhængig af boksen form.
Min Thule var nu skyld i et højere forbrug, husker jeg
www.fdm.dk/bladet-motor/tidligere-udgaver-af-motor/pas-paa-de-skjulte-benzinslugere

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 13:04

Hej

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> 4% siger FDM, men det er ret afhængig af boksen form.
> Min Thule var nu skyld i et højere forbrug, husker jeg
> www.fdm.dk/bladet-motor/tidligere-udgaver-af-motor/pas-paa-de-skjulte-benzinslugere

Okay det er jo ikke fordi det vælter budgettet så - hvis blot man køber en
aerodynamisk model ;)

Mvh
Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-03-10 14:39

> Okay det er jo ikke fordi det vælter budgettet så...

Næh overhovedet ikke. Jeg fandt ud af det (et højere brændstofforbrug med
tagboks) på den hårde måde. Bilen løb tør for brændstof (i nogle lande er
der længere mellem tankstationerne end i andre - Schweiz f.eks.)

Fra : Anders Majland

Dato : 14-03-10 13:32

> [...]
>
> Spørgsmålet er bare, og det skal være en tagboks, eller en bagageboks til

Boks på trækket besværliggør adgangen til babagerummet. Men er nem at
læsse - Og hvis de 50kg du vil laste er i få enheder så er det noget nemmere
end at stå med 20-50kg i strakte arme for at lægge dem op i en boks ...
Hvordan har alle brugere det med højden til en boks på taget ?

Jeg ville være træt af begge løsninger hvis det var hver uge de skulle
bruges ... Men "større indkøb" er jo fleksibel størrelse ... Måske det var
en ide at låne en trailer til større indkøb ?
Der kan også være meget på et bagsæde eller ved højre sæde hvis du er alene
ude at handle ...

Igår kom jeg tæt på grænsen og tankede derfor drikekvarer. 158liter blev det
til, hvoraf de 120 var i bagagerummet og det sidste i fodbrønden ved
passagersædet (og så lige lidt diverse)

Jeg har også af og til handlet stort ind i f.eks bilka - og er jeg alene i
bilen har godt kunne tømme en bilka indkøbsvogn med top ind i smarten...

Og 207'eren er ikke mindre - Der burde mindst være plads til 2 personer med
samme mængde indkøb ...

> [...]
> fordele/ulemper, køreegenskaber, brændstoføkonomi osv. For mig at se må
> det være lidt træls, at man ikke kan komme i bagagerummet, med boksen

Den kan tippes ned så du burde kunne åbne med den monteret. Så der er adgang
omend mere besværligt ..

/A

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 16:13

> [...]
> en ide at låne en trailer til større indkøb ?
> Der kan også være meget på et bagsæde eller ved højre sæde hvis du er

Fik måske formuleret mig lidt forkert ;)

Primært brug - bilferie (sommer, vinter)

Altså ikke ret mange gange i løbet af året...

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-03-10 17:18

Hans Mouridsen skriver:

> [...]
>
> Spørgsmålet er bare, og det skal være en tagboks, eller en bagageboks til

Tagboks.

Jeg kunne aldrig finde på at hænge en kasse bagbpå bilen. Tænk om man
skal have noget i bagagerummet, når man har fået fyldt boksen.
Klaus

Fra : Mikael

Dato : 14-03-10 10:32

On 14 Mar., 17:18, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Tagboks.
>
> Jeg kunne aldrig finde på at hænge en kasse bagbpå bilen. Tænk om man
> skal have noget i bagagerummet, når man har fået fyldt boksen.
> Klaus

Det er derfor man så køber en model der kan tippes ned. så man kan
komme til bagagerummet.

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-03-10 17:35

Mikael skriver:

> Det er derfor man så køber en model der kan tippes ned. så man kan
> komme til bagagerummet.

Kan man så stå ovenpå den?

Klaus

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 17:53

> Tagboks.

Ja det er jeg vidst også kommet frem til nu...

> Jeg kunne aldrig finde på at hænge en kasse bagbpå bilen. Tænk om man
> skal have noget i bagagerummet, når man har fået fyldt boksen.

Man kan godt få en base, som kan tippes, men er en rimelig bekostelig
løsning...

Tak for alle svar

Mvh
Hans

Fra : Mikael

Dato : 14-03-10 10:39

On 14 Mar., 11:57, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> [...]
> Omvendt må det også være lidt træls, er fumle med en boks på taget, når der

Jeg går med præcis de samme overvejelser. Jeg er kommet frem til en
løsning man sætter på krogen ud fra følgende.
Jeg har ikke mulighed for opbevaring af en tagboks, det er ikke nemt
at montere en tagboks for en person, en tagboks tror jeg sluger lidt
mere brændstof end en der sidder bag på bilen.
Jeg vil have den der hedder easybag fra Thule fordi den kan foldes
sammen og derfor fylder meget mindre når den ikke er i brug,
Jeg tror også men er mere tilbøjelig til ikke at have en boks bagpå
siddende når den ikke bruges frem for en tagboks. Det er sgu noget
mere besværligt med en tagboks, vælger man en til bagpå, kan man
desuden også bruge den til cykelstativ.

Mikael

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 18:04

Hej

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>at montere en tagboks for en person, en tagboks tror jeg sluger lidt
>mere brændstof end en der sidder bag på bilen.

Du kan få en tagboks, der kan foldes sammen:
http://netbutik.fdm.dk/blod-tagboks.html

Ifølge artikel Mogens har linket til, er der et merforbrug på 4% med
tagboks, og cykler bag på 7-9% . Så tror egenligt ikke der er den store
forskel mht brændstofforbrug, hvad enten hvad vælger det ene eller det
andet...

>Jeg vil have den der hedder easybag fra Thule fordi den kan foldes
>sammen og derfor fylder meget mindre når den ikke er i brug,

Meget smart - ligesom den tagboks FDM sælger...

> [...]
>siddende når den ikke bruges frem for en tagboks. Det er sgu noget
>mere besværligt med en tagboks, vælger man en til bagpå, kan man

Vær opmærsom på, at hvis du skal have et sæt der kan tiltes, så koster det
kassen....

Jeg vælger tagboks, pga den bedre vægtfordeling, og nemmere adgang til
bagagerum...

Mvh
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-03-10 21:23

> [...]
> kassen....
>
> Jeg vælger tagboks, pga den bedre vægtfordeling, og nemmere adgang til

Prøv lige med dig selv, om det ret beset ikke er overkill, at investere i
sådan en tingest.
Jeg har en bil på samme størrelse som din - En Citroen C3. Sidste år var vi
har været i Prag i otte dage, to voksne, en datter på 17, en søn på 16 og en
søn på 13. Bilen var da pakket og pakket med omtanke, men vi havde da det
meste med, inklusive mit kameraudstyr (En meget stor rygsæk), tre laptops i
egne tasker og en transportabel DVDafspiller med diverse film + almindelig
oppakning.

Vi har også været i Italien i fjorten dage samme fem mennesker i samme bil.
Det kan sagtens lade sig gøre.
Vi kører også i sommerhus hvert år. Her har vi som regel traileren spændt på
derned, mest fordi vi pr. tradition skal over grænsen og købe meningsløse
mængder af sodavand og slik

Ellers er det meget få ting, jeg ikke kan få plads til i Citronen. Hvor der
er vilje er der vej.
Det var kun dengang, barnevognene regerede, det reelt var nødvendigt med en
større bil.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-03-10 21:36

Hej

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige med dig selv, om det ret beset ikke er overkill, at investere i
> sådan en tingest.

Det er jo en individuel vurdering, om behovet er der, og om det kan betale
sig. For mig at se, vil det være en glimrende løsning, nu når man _har_ brug
for den ekstra plads.

Egenlig ville jeg helst købe en ny BMW stationcar, men tiden er der ikke
pt - så derfor bliver det et billigere alternativ ;)

Mvh
Hans

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-03-10 11:04

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> der er vilje er der vej.
> Det var kun dengang, barnevognene regerede, det reelt var nødvendigt med

Hæ! Er lige kommet hjem fra skiferie med tagbøjler med skiholdere i
bagagerummet på vores Audi 80 avant. Jeg troede at jeg ville få brug for
dem. Vi havde 2 par ski med som kunne være i skisækken gennem bagsædet -
når vi kun er 4 fungerer det fint.

Tagboksen var i brug sidst da vi var på skiferie 5 personer.

--
vh
Torben

Fra : Mikael

Dato : 14-03-10 15:23

On 14 Mar., 21:22, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFfiber.dk> wrote:

> Det var kun dengang, barnevognene regerede, det reelt var nødvendigt med en
> større bil.

Det er også derfor jeg skal have lidt ekstra plads

Mikael