Hegnsloven
Fra : AW

Dato : 14-03-10 02:07

Vi har desværre fået en nabo, der ikke er til at snakke med.

Sidste forårhavde vi landmåler på og betalte godt 8000 kr. for at få sat
skelpæle op fordi de manglede. Efterfølgende er sket efter.

Vi har et plankeværk, som står ca. 30 til 40 cm. inde på vores grund, der
har jeg skiftet alle brædderne ud fordi de var rådne.
Samtidig var der en hæk, som stod i skellet, den har naboen fjernet uden at
bede om vores samtykke.
Naboens grund er ca. 50 cm. højere end vores, der har han påfyldt jord, så
den bliver mere plan inde hos ham, med det resultat at det ligger ca. 50 cm.
op ad plankeværket, det kan det ikke holde til.
For tre uger siden var han herinde, hvor han gik "amok", han smadrede
havemøbler og et solur.

Spørgsmål.

Er det for sent at anmelde ham for hærværk ?

Må han fjerne den hæk uden vores samtykke, hvis han ikke må det, - hvor skal
vi så henvende os ?

Angående jorden han har smidt op ad plankeværket, mener jeg han overhovedet
ikke kan tillade sig, - hvad gør vi ved det ?

mvh Arne.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-03-10 09:17

Den 14-03-2010 02:06, AW skrev:

> Samtidig var der en hæk, som stod i skellet, den har naboen fjernet
> uden
> at bede om vores samtykke.

Hegn i skel må ikke ændres uden enighed. Hvis der ikke er enighed, kan
det lokale hegnsyn træffe afgørelse, og udgiften fordeles ligeligt.

> Naboens grund er ca. 50 cm. højere end vores, der har han påfyldt jord,
> så den bliver mere plan inde hos ham, med det resultat at det ligger ca.
> 50 cm. op ad plankeværket, det kan det ikke holde til.

Han må naturligvis ikke foretage jordopfyldning på din grund. Du kan
uden videre fjerne jord, der ligger på din side af hegnspælene, i hvert
så længe, det ikke medfører ændringer (skred eller lignende) på hans side.

> For tre uger siden var han herinde, hvor han gik "amok", han smadrede
> havemøbler og et solur.

> Spørgsmål.
>
> Er det for sent at anmelde ham for hærværk ?

Nej. Det er ikke for sent. Men bevismæssigt besværliggøres alle forhold
ved lang ventetid.

http://www.hegnsyn.dk/ - læs mere om hegnsyn.

> Angående jorden han har smidt op ad plankeværket, mener jeg han
> overhovedet ikke kan tillade sig, - hvad gør vi ved det ?

I sidste ende bør det fjernes for hans regning, men det er ud fra en
teoretisk betragtning. I praksis bliver det næppe nemt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang