fok der bor paa sin baad
Fra : klaus nielsen

Dato : 13-03-10 18:30

hvad kan man sige om folk der bor paa sin baad, hele aaret. evt tager
sydpaa om vinteren.
hvad er aarsagen til at de vil bo paa meget faa kvadratmeter, ikke
have hus og have osv. det kan ven naesten ikke vaere oekonomien, da
baadpladser,forsikringer osv render i vejret paa en baad i en
stoerrelse man kan bo i.
hvad laver de for ikke at komme til at kede sig i laengden.
jeg soeger nogen historier og information om folk der har valgt det
liv. ikke noedvendigvis jordomrejsende.
i maa gerne skrive her, sende link eller skrive mails til mig.

jeg spoerger fordi jeg selv har det i tankerne.
saelge hus og hele skidtet. jeg har naturligvis min egen historie.
men jeg vil stadig gerne hoere andres historier

med venlig hilsen
klaus

Fra : SørenH

Dato : 14-03-10 11:01

klaus nielsen skrev:
> [...]
> saelge hus og hele skidtet. jeg har naturligvis min egen historie.
> men jeg vil stadig gerne hoere andres historier

Der kan sikket siges meget mere end der er plads til i en
standard-newsgruppe-tråd, men her er et par selverfarne reflektioner:

Mennesker er forunderligt tilpasningsparate, og efter meget kort tid
føles det antal m2 man nu har valgt/mulighed for som noget helt naturligt.
Der er da afsavn - det er f.eks. svært at få plads til bordfodbold,
græsplæne eller fem meter klædeskab - men til gengæld er skibet eet
stort samtalekøkken, - og det er jo så moderne!
Og ret hurtigt har man oprettet et antal krukker med blomster og
krydderurter på dækket så de grønne fingre kan holdes smidige.

Så har man indstillet sig på det, er der andre ting som betyder noget:
Nogen er grebet af den store ensomhed på havet men ikke os:
"I went to sea to see the world, but all I saw was the sea"!
For os var det tvært imod trangen til at opleve andre steder (og lande),
se smukke kulturlandskaber og møde en masse sjove og spændende
anderledes mennesker. Det "sociale netværk" du får på den måde
udkonkurrerer Facebook mm. til hver en tid!

Som "langsomsejler" langs kyster og på vandveje oplever du hele tiden
nyt, og du veksler mellem øde natur, landsbyer og storbyer, med hver
deres mylder af oplevelser og kontakter.
Syns du ikke om stedet eller naboerne smider du blot fortøjningerne, -
det er lidt sværere i et parcelhus!

Kede sig?? - aldrig!
På vores Marie har vi internet, telefon, podcasts, TV, masser af bøger,
et filmbibliotek og hinanden til både de stille varme og de stormende
våde dage.
Bådcyklerne og offentlige transportmidler udvider oplevelseshorisonten
næsten uendeligt. Desuden er der alle de gøremål som dagen består af
sammen med bådvedligeholdelse mm.

Men der er andre afsavn som man må leve med, - især familie og venner
som vi ikke ser så ofte. Til gengæld har vi dem på besøg intensivt i 1-2
uger ad gangen.

Du skriver det lidt som om det er et enten-eller men det kan osse
sagtens være både-og.
Jeg kender mange som lever sommeren i DK i lejlighed/sommerhus/lille
hus/hos familie, og så tilbringe den lange vinterperiode sydpå på deres båd.
Det har vi selv gjort i 3 år, og regnskabschefen (min kone) har opgjort
samtlige (og det er virkelig samtlige) udgifter til ca 10.000 d.kr. pr.
måned! - og altså incl. 2xrejse pr år, forsikringer, vedligeholdelse,
proviant, bådleje osv. Det passer godt med de info vi har fået fra andre
med samme livsførelse.

Vores er vores sædvanlige sejlbåd - en Oceanis 320 - men med masten
hjemme i DK. Andre vælger både som er skræddersyede til liv på vandveje,
ofte hollandskbyggede eller -inspirerede "barges" med en del mere plads.
Du kan få en ide om den livsstil, priser, muligheder osv. hos
organisationen Barge Association:
http://www.barges.org/
hvorpå du osse kan tilmelde dig deres åbne maillister så du kan følge
med i liv og levned for barge-folket.

Jeg kan kun sige: Gør det! - hvis du har muligheden, du vil ikke
fortryde det!

Mvh
Besætningen på
s/y Marie af Næstved
p.t. hjemme i DK en sæson

Fra : -

Dato : 14-03-10 12:50

klaus nielsen skrev:
> [...]
> saelge hus og hele skidtet. jeg har naturligvis min egen historie.
> men jeg vil stadig gerne hoere andres historier

Nogle af de beboelsesbåde jeg ser, er da lige så rummelige som et mindre
parcelhus, men til gengæld svære at komme rundt med, når de en sjælden
gang går ud af havnen. Her lever hele familier uden problemer.
Der er for mig ingen tvivl om at det er hyggen ved havnemiljøet og
samværet med andre med samme interesse, der er en væsentlig del af
begrundelsen. Havudsigt fra et parcelhus har altid været dyrt betalt,
her har man det i første parket. Til gengæld for, at der ingen have er
at passe, er der til gengæld en del besvær med at anskaffe energi, hvad
enten det så er som strøm, gas eller olie, men det er jo til at løse.
Desværre (eller hvordan man nu ser på det) bliver det sværere og sværere
at opnå forståelse for "fastliggere" i de danske havne, lystbådehavne er
nemlig i lokalplanerne beregnet til fritidsbeskæftigelser.
Senest er der kommet beslutning fra miljømyndighederne om at fastliggere
i Brøndby Havn er ulovlige, og Vallensbæk Havn følger med, og anmoder om
at folk ophører med helårsbeboelse. Det er dog ikke i havnens kompetence
at iværksætte sanktioner, det er kommunens ansvar. København har, på
trods af tidligere udtalelser om det modsatte, ikke gjort noget for at
finde pladser til fastliggere. De ville formentlig sagtens kunne finde
muligheder i deres lokalplaner. Men det er åbenbart mere interessant at
gøre det besværligere for sejlerfolket, for at nogle få cyklister og
fodgængere kan komme hurtigere frem.
Jeg kan dog ikke se at man kan forhindre folk i at bruge båden som
fritidshus, a la kolonihaver eller sommerhuse. Men der er en hel del
mennesker der skal til seriøst at overveje deres boligsituation.

Mvh. Claus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-03-10 00:37

Spørsgmålet afslører at du ikke har prøvet det.

Jeg bor i min båd i sommerhalvåret. Det er samme mekanismer som får folk til
at bo i kolonihavehuse der er mindre komfortable end deres lejligheder/huse.
I en båd har man bare (udover naturen og hyggen) også friheden til at sejle
rundt til andre havne og andre lande.

Inden jeg kører på kontoret sidder jeg i cockpittet og spiser mine
cornflakes og drikker min morgenkaffe. Altid omgivet af frisk luft, super
udsigt og som regel kommer svanerne og ænderne lige hen og ser om jeg gider
smide et par cornflakes til dem. Andre sidder i deres falske verden af
forbrugs'goder', polerede køkkenlåger og tvangstanker om nye materialistiske
sager de mener de har 'behov' for. De møder stresset op på kontoret. Jeg
kommer lykkelig. Specielt ved tanken om jeg har økonomi til at købe en
strandvejsvilla, men har valgt det fra til fordel for friheden og et intenst
ærligt liv i naturen.

Og når jeg kommer hjem til 'kolonihavestemningen' i havnen glemmer jeg
straks al stress og jag.

Sidder her i min lejlighed og glæder mig til foråret. og den friske luft. 2
måneder. Så venter de hyggelige morgener i cockpittet.

Bjarke

Fra : klaus nielsen

Dato : 14-03-10 21:45

hej
ja det er korrekt, jeg har ikke proevet det. jeg har haft en
hirondelle 23 mk2. en dejlig baad. og udemaerket for sejlads i en uge
eller to ad gangen.. og ogsaa mere hvis ikke lige konen brokker sig,
he he
konen er blevet vippet ud. det blev baaden ogsaa her i efteraaret.
saa tog jeg til thailand. her har jeg saa vaeret i et halvt aar. og
jeg kommer hjem om 2 uger.
planen med turen var at see hvordan det er at bo i thailand, ikke som
turist. men mere permanent. men her er for varmt til at jeg vil bo her
permanent. saa udflytningen blev opgivet.
dk er for traels om vinteren. at have en lejlighed i et varmere land
plus en i dk, bliver for dyrt. jeg vil jo ogsaa gerne have baad. og
den skal vaere i en stoerrelse saa jeg kan komme lidt omkring.
mit hus i dk er noget gammelt lort, saa en stoerre renovation var
igangsat. men blev opgivet. da jeg ikke kan overskue at skylde en
million kr til banken. samt tanken om at vaere stavnsbundet, hus, bank
og arbejde. plus ens arbejdsgiver havde det lidt svaert med at lade
mig rejse. han synes 4 gange 1 maaned i thailand maatte vaere rigeligt
for mig...og tilbage paa jobbet roevkeder jeg mig, og venter bare paa
naeste tur... forrige sommer tog jeg fri en dag til en sejltur. bossen
var bestemt ikke glad, men solen skinnede jo.. da jeg kom i havn igen
stod min chef og kiggede paa mig da jeg lagde fortoejninger.. han
smilede bare og spurgte om det var en god tur... ok, han nyder jo
aabenbart ogsaa selv at tage paa havnen. ha ha saa ingen sure miner
der.

naa, planen var saa at kombinere beboelse, sejlads og rejser..og spare
pengene til hus byggeriet. hvad er mere oplagt end at finde en baad
til beboelse ? jeg har dog ikke findet den perfekte baad endnu. krav
er at det skal vaere et katamaran. lav dybgang..og ikke stoerre end at
den kan bruges til kanal sejlads.. iroquois 32 maaske ? nogen andre
forslag?
jeg synes det er vildt hyggeligt at overnatte paa baaden, selv i
lortevejr.
tanken om den ultimative frihed er tiltraekkende. ikke noget med at
skulle bo et fast sted. ja goere stort set hvad man vil. kan prisen
holdes nede saa man ikke skal rende paa job hele tiden saa vil det
vaere dejligt. ikke at jeg er arbejdssky. men der er bare ting jeg
hellere ville bruge tiden paa.
der er saa mange overvejelser inden jeg springer ud i det. derfor vil
jeg gerne hoere andres meninger og erfaringer.
var jeg rig, saa var det jo bare proeve.. jeg kunne altid vende
tilbage til landjorden og bygge huset faerdigt. men den mulighed har
jeg ikke.
saa det er saelge huset (som er mit barndomshjem og derfor staerkt
knyttet til det, desuden ligger det i en fantastisk smuk natur) eller
ogsaa glemme det. det haardeste er nok at sige farvel til den
fantastiske natur huset ligger i. men paa den anden side kan jeg altid
sejle hen til noget andet natur. gratis.. naesten, he he
og saa er der lige det der med at mangle et vaerksted saa jeg kan rode
med mine projekter.... en lille 20' skibs container paa land er
rigeligt. jeg skal bare kunne opbevare mit vaerktoej. som ville vaere
for tungt at opbevare i baaden..

det var et lille indblik i mine tanker omkring det..

mvh klaus

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-03-10 19:12

Prøv at læse Björn Larssons bog "Fra Vredens Kap til Verdens Ende" (en
essay-samling om sejladser i Nordeuropa, og ikke mindst om at bo ombord på
sin båd) - og evt. samme forfatters kriminalroman "Den keltiske Ring", som
også kommer omkring emnet.

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : SørenH

Dato : 16-03-10 20:26

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> sin båd) - og evt. samme forfatters kriminalroman "Den keltiske Ring", som

Tak for tippet Mads, - den kender jeg ikke selvom jeg syns jeg har læst
en anselig bunke bøger om emnet!
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved