Fedtsten
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 13-03-10 19:36

Hvor finder jeg fedtsten til at udstyre en Viking brændeovn med?
Kai

Fra : Elmer

Dato : 13-03-10 21:34

Fister Løgsovs skrev:
> Hvor finder jeg fedtsten til at udstyre en Viking brændeovn med?
> Kai

Det ved jeg ikke.
Men jeg syntes at det er lidt opreklameret med de fedtsten - OK det kan
være meget pænt, men det er så det. Hvormeget varme er der akkumuleret i
sådan et par sten? - næsten intet. Hvis udseenet er ligegyldigt ( det er
det dog sjældent), så find et par store kampesten og læg dem oven på
ovnen, det er mindst lige så godt. Det er faktisk bedre, for en kold ovn
vil varme hurtigere end en med tilpassede fedsten, hvor stenene skal
varmes inden ovnen begynder at varme.

Hvis du er tilfreds med din ovn som den er, men håber at den vil varme
natten over med et par sten, så glem det.

m.v.h.
Elmer

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-03-10 07:54

Elmer:

> [...]
> begynder at varme.
>
> Hvis du er tilfreds med din ovn som den er, men håber at den vil varme natten

Tak for info.
Jeg er ikke tilfreds med ovnen, forventer ikke at den varmer natten
over, men vil gerne akkumulere en lille times varme.
Kampesten, bare sådan nogen fra haven?
Flækker de ikke?
Kai

Fra : Jakob

Dato : 14-03-10 15:29

> Men jeg syntes at det er lidt opreklameret med de fedtsten - OK det kan
> være meget pænt, men det er så det. Hvormeget varme er der akkumuleret i
> sådan et par sten? - næsten intet.

Præcis, til sammenligning vejer en masseovn fra ca. 3 ton og opefter.
http://www.fornyetenergi.dk/masseovne/hvad_er_en_masseovnMain.htm

Mvh
Jakob