Avis til genbrug.
Fra : B & O

Dato : 13-03-10 16:49

Hej have-gruppe.

Jeg leder efter en vejledning i at bruge avispapir til forspiring.
Jeg ved godt at man kan købe en tingest, men jeg vil gerne genbruge
aviserne. Ved også at det nemt kan gøres ved at rulle avisen om et glas
eller lignende, men mener jeg kan huske at have set en måde at lukke den på
så man ikke behøver lim eller andet. -Så den ligesom "låser sig selv".

Med venlig hilsen "for-spiren".

Fra : Armand

Dato : 13-03-10 19:29

B & O skrev:
> [...]
> så man ikke behøver lim eller andet. -Så den ligesom "låser sig selv".

Man kan lave en origami-papirkop ud af et kvadratisk stykke papir:
Fold det diagonalt så papiret fremstår trekantet.
Læg trekanten med folden imod dig og fold spidsen foroven ned til midten
af 'bunden' - gør dét på begge sider!
Tilbage til 'trekanten': Brug den førnævnte fold som sigtelinie når
højre hjørne foldes indover trekanten. Vend papiret og gentag dette.
Derefter kan afsluttes ved at føre hjørnet foroven ned i den lomme der
er i den sidst fortagne foldning - på begge sider underforstået!

--
Armand.

Fra : JBH

Dato : 13-03-10 23:47

> [...]
> Derefter kan afsluttes ved at føre hjørnet foroven ned i den lomme der er
> i den sidst fortagne foldning - på begge sider underforstået!

For skuda ik osse, nu fik du mig til at sidde og fedte med "en post-it" midt
i Braveheart

Her er i øvrigt en billedbeskrivelse....

http://jlorigami.wordpress.com/2007/11/10/at-folde-en-kop-af-papir/

mvh
JBH

Fra : Armand

Dato : 14-03-10 19:31

JBH skrev:

> For skuda ik osse, nu fik du mig til at sidde og fedte med "en post-it" midt
> i Braveheart

Nysgerrighed over mine evner til at formulere uden billedbrug?

Ifald, konstanterer jeg gladeligt at du kom til et resultat der ligner
den som jeg husker den

--
Armand.

Fra : Tom Andersen

Dato : 14-03-10 09:40

"B & O" <bente_ove@3mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på så man ikke behøver lim eller andet. -Så den ligesom "låser sig selv".

Mener du en "Potmaker"?

http://www.ecogarden.dk/artikler/saadan_anvendes_en_pot_maker/

Tom

Fra : B & O

Dato : 14-03-10 10:26

-Tak for Jeres svar, -og til JBH : håber ikke at du løb tør for "post-it" og
at du fik set Bravehart.

Det er helt sikket at jeg vil prøve begge modeller. Dem jeg søgte var dog
ikke lige dem. Jeg har kikket på Camilla Plums hjemmeside, da jeg troede at
det var i en af hendes udsendelser jeg så det.
Fortsat god weekend)

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 14-03-10 11:36

"B & O" <bente_ove@3mail.dk> skrev
> Det er helt sikket at jeg vil prøve begge modeller. Dem jeg søgte var dog
> ikke lige dem. Jeg har kikket på Camilla Plums hjemmeside, da jeg troede
> at det var i en af hendes udsendelser jeg så det.

Det var det også (udsendelse 1), og hvis den skulle sælges med samme avance
som alt det andet hun sælger, ville den nok runde en 500kroneseddel. Der er
ingen grund til at lave andet end en foldning i bunden, for så snart den
fugtige jord er i, er værdien af det potmakeren laver lig nul. Fold dem selv
så de bliver kasseformede, så kan de også stå helt tæt. Selv bruger jeg
diverse plastvarianter. Det at skulle tage planten ud af potten er helt
problemløst, og bliver en refleks man ikke tænker ret meget over. Mener også
at de mindste plastpotter er sikrere overfor udtørring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-03-10 18:09

"B & O" <bente_ove@3mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på så man ikke behøver lim eller andet. -Så den ligesom "låser sig selv".

Jeg kan nu bedre lide denne metode jeg har fundet på nettet.

http://www.youtube.com/watch?v=hqB4SI3TCsA&feature=related

Det ser lidt besværligt ud men det tager ikke lang tid når man lige har lært
det.

Steen.

Fra : Armand

Dato : 14-03-10 19:26

Steen Jakobsen skrev:

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hqB4SI3TCsA&feature=related
>
> Det ser lidt besværligt ud men det tager ikke lang tid når man lige har

Langt hen i processen ligner det en papirflyver, der så blot får foldet
vingerne også :-/

Bliver man hængende på Youtube kommer der en stribe alternativer at
forgabe sig i!

--
Armand.