Taknemmelighed
Fra : Live4Him

Dato : 04-08-01 14:22

"For de kendte Gud, og alligevel ærede og takkede de ham ikke som Gud;" (Rom
1,21)

At Gud bør have ære og tak for alt han har skabt fremgår tydeligt af
bibelen. Men takker den almindelige dansker så Gud for de ting vi får, eller
betragter vi det som en selvfølge at koen giver mælk og solen står op hver
morgen eller at kornet på marken vokser ?

Fra mit eget liv kan jeg skrive under på det faktum at det ofte først er når
man mister noget, at man indser dets værdi.

De goder vi har opfatter vi nærmest som en selvfølgelighed og føler ikke at
nogen skal takkes for dem. Vi har mad, bolig, tøj, fornuftigt klima, fred,
vores gode helbred, osv osv. Men sandheden er at vi ikke har fortjent noget
og at alt derfor er af nåde. Men takker den almindelige dansker så Gud for
alle disse goder eller betragter vi dem som en selvfølge ?

Det er ofte først når man mister noget, når man mister sit helbred, familie,
børn eller arbejde, at man ser livet fra en anden vinkel, en vinkel der
viser livet i et mere realistisk skær og man begynder at forstå at alt er af
nåde og vi selv ingenting er.

Når taknemmelighed erstattes af selvfølgelighed, så synder vi mod Gud. Når
vi tilskriver vor egen styrke det som alene fås ved nåde, rammer vi forbi
målet.

jørgen.

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 04-08-01 18:12

Hvad du har gjort mod din næste har du gjort mod mig, siger Jesus.
At sige tak for mad er da en begyndelse.

S.

Fra : ~^ Erik ^~

Dato : 04-08-01 18:39

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3B6C2CE7.73034614@io.dk...

> Hvad du har gjort mod din næste har du gjort mod mig, siger Jesus.
> At sige tak for mad er da en begyndelse.
>
> S.

Du har vel ikke spist din næste ud af huset ???

Erik