Dagpenge og mulig bedrageri?
Fra : Peter

Dato : 13-03-10 10:46

Hej, jeg hørte ad omveje om en lidt speciel situation:
En fyr, har arbejdet i bank-sektoren og har igennem nogle år planlagt sin tidlige pension som
40 årig!
Han er nu blevet 40 år, har sagt sit job op og modtager nu dagpenge. Da han er den ret
sparsommelige type har han sparet en del penge op og bruger disse til investeringer, såsom
aktie-handel.
Hans mål er at afvise enhver form for "job-aktivering" og om nødvendigt gå på bistandshjælp,
eftersom indtjening via aktier forventes at give et rimeligt afkast, i nærheden af hans tidl.
løn.
Burde han ikke få et cvr/ se-nr og dermed starte eget firma?
Er der tale om bedrageri, når han handler aktier i privat regi (i større stil), samtidig med at
han modtager dagpenge?

mvh Peter

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 13-03-10 11:13

Peter skrev:
> [...]
> Er der tale om bedrageri, når han handler aktier i privat regi (i større stil), samtidig med at

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål ud over, at han ikke kan gå på
bistandshjælp så længe han har en større formue. Den må han spise op først.
Og heldigvis for det.
Hilsen Matthias

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-10 11:17

Peter skrev den 13-03-2010 10:46:

> [...]
> Er der tale om bedrageri, når han handler aktier i privat regi (i større stil), samtidig med at

Han skal vel stå stil rådighed for arbejdsmarkedet....og så længe han
kan gøre det samtidig med sine aktiehandler, så er det vel ikke noget
problem.
Dagpenge er ikke afhængig af den formue man har hhv. optjener ved ikke
erhvervsarbejde.

I forbindelse med bistandshjælp, så skal han ingen andre indtægtskilder
have end bistanden...hvis han har andre kilder så falder bistandshjælpen
bort.
Kommunerne har fået lov til at få elektronisk indsigt i SKATs
oplysninger om enkeltpersoner fx i forbindelse med behandling af social
hjælp af forskellig karakter. I hvilket omfang det sker pt. ved jeg
ikke. Når det viser sig, at han har aktieindkomst, så vil
bistandshjælpen nok standse helt af sig selv.

men hvad skulle grunden være at modtage sociale ydelser, når ens indtægt
fra aktiehandlerne er så store at de er på højde med den tidligere løn?
Er det så reelt /tidlig pension/ den person er på? Aktiehandel i det
omfang lyder som ret tidskrævende a la arbejde.

Ang. cvr-registrering har jeg ikke nogen ide om hvornår man skal lade
sig registere, når man handler aktier på egne vegne af allerede
beskattede midler.
Sagen er anderledes, når han handler aktier for andre personer og der
træder den berygtede 50.000 kroners grænse ind dvs. hvis han omsætter
mere end 50.000 kroner så skal han have cvr-registering.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 13-03-10 11:21

Jeg ved ikke hvor længe en A-kasse accepterer, at man nægter at arbejde.

Mht. kontanthjælp er der klare regler:

Detter er fra jobnet.dk

"Hvad er betingelserne for at få kontanthjælp?
For at kunne få kontanthjælp, skal dine forhold have ændret sig, så du
ikke længere kan forsørge dig selv eller din familie. Ændringen kan være
arbejdsløshed, sygdom, graviditet, fødsel, separation eller skilsmisse.

Desuden skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktivt
arbejdssøgende medmindre du ikke kan arbejde på grund af sygdom. For
ægtefæller tages der hensyn til begge ægtefællers indtægt og formue,
fordi ægtefæller har forsørgelsespligt overfor hinanden.

Har du eller din ægtefælle en formue, som kan dække jeres økonomiske
behov, eller har din ægtefælle en indtægt, som kan forsørge jer begge,
har du ikke ret til kontanthjælp. Formue er f.eks. indestående i banken,
aktier, obligationer og andre værdipapirer samt motorkøretøjer.

Har du kapitalpension, ratepension eller anden opsparing ved fratræden
fra arbejdsmarkedet ses der i de første 6 måneder på kontanthjælp bort
fra pensionsformuen. Herefter kan du ikke få hjælp, hvis opsparingen er
mere end 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar)."

Han skal altså sælge alle aktier, værdipapirer, biler mv. og have brugt
pengene for at være berettiget til kontanthjælp.

Mvh.

Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-03-10 03:29

Carsten Riis skrev

> Han skal vel stå stil rådighed for arbejdsmarkedet....og så længe han
> kan gøre det samtidig med sine aktiehandler, så er det vel ikke noget
> problem.

Kan aktiehandel i det omfang ikke sidestilles med arbejde og skal
indtægterne ikke oplyses i forhold til beregning af understøttelsen?

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-10 19:23

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Carsten Riis skrev

> Kan aktiehandel i det omfang ikke sidestilles med arbejde og skal
> indtægterne ikke oplyses i forhold til beregning af understøttelsen?

Indtægternes størrelse er i princippet irrelevant her. Kun hvis man kan
argumentere for at han reelt driver akriehandel som erhverv kan man
trække hans arbejdstimer fra på dagpengekortet, så han højst vil kunne
få supplerende dagpenge - og det højst i 30 uger.

Men har han virkelig en så stor formue at han kan sælge og købe aktier
hver uge? Næppe.

Og så et par ting mere.

Han kan højst få dagpenge i fire år, medmindre han gennem
erhvervsarbejde genoptjener dagpengeretten. Så senest som 44-årig er han
ude af dagpengesystemet.

Men allerede efter vistnok ni måneder [for voksne; for unge under 30 er
det seks måneder] skal han aktiveres. Og mon ikke han vil finde
aktiveringen noget trælst i forhold til sit gamle arbejde, som i det
mindste gav almindelig løn?

<http://www.krifa.dk/fs/dagpenge/krav-mens-ledig/aktivering.aspx>

Når han er ude af dagpengesystemet kan han ikke få kontanthjælp, da han
har formue. Naturligvis ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-10 23:28

Peter Lykkegaard skrev den 13-03-2010 11:28:
> Carsten Riis skrev

> Kan aktiehandel i det omfang ikke sidestilles med arbejde og skal
> indtægterne ikke oplyses i forhold til beregning af understøttelsen?
>
> - Peter

Derfor kriteriet: til rådighed for arbejdsmarkedet

Men jeg kan slet ikke se det interessante i at hæve dagpenge, når man
har indtægter på højde en løn som man har haft som succesfuld bankmand.

Såfremt man er succesfuld bankmand, så er man op topskatten i
forvejen...og evt. dagpenge vil blive beskattet temmelig
hårdt.....dertil risikoen for at akassen/arbejdsdirektoratet afviser ens
rådigheden man underskriver måned for måned og dermed risikoen for
anklager om social bedrageri.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-03-10 16:10

"Peter" <PetSoe@nejnej.nej> skrev i meddelelsen
> Er der tale om bedrageri, når han handler aktier i privat regi (i
> større stil),
> samtidig med at han modtager dagpenge?

Han må gerne handle med aktier, hvis han er på dagpenge fra en A-kasse.

Men han skal være til rådighed for arbejdsmarkedet, og søge relevante
job, og regne med aktivering efter 9 måneder - det er dog formentlig
bare et kortere kursus - dette checkes af A-kassen, der lukker
pengekassen, hvis de ikke mener, at han er til rådighed......

Derimod må han ikke have indkomst eller formue, hvis han er på
kontanthjælp.

Jan

Fra : kjaer

Dato : 13-03-10 16:21

Peter wrote:
> [...]
> Burde han ikke få et cvr/ se-nr og dermed starte eget firma?
> Er der tale om bedrageri, når han handler aktier i privat regi (i

Dine 'case story' er lidt fantasiløse.
Hvorfor bruger du ikke dit eget navn, når du ellers er så overseriøs?

Fra : N/A

Dato : 13-03-10 23:28

Fra : P

Dato : 01-05-10 19:50

On Sat, 13 Mar 2010 10:46:08 +0100, Peter <PetSoe@nejnej.nej> wrote:

> [...]
>eftersom indtjening via aktier forventes at give et rimeligt afkast, i nærheden af hans tidl.

Senest efter 9 måneder, skal han aktiveres, men dette kan i realiteten
ske efter en uge eller en måned. De 9 måneder er bare det seneste
tidspunkt han skal aktiveres på, for at overholde reglerne.
Hvis han ikke møder op til de møder og kurser han inskaldes til, samt
deltager i aktiveringen, som kan være på 6-9 måneder med arbejde på
dagpenge, så lukker a-kassen for pengene hurtigere end han kan sige
hvaba! Tro endelig ikke at aktivering bare er et kursus .. det kan
sagtens være fuldidsarbejde i et halvt år til en meget lav løn.

/P

Fra : KT

Dato : 02-05-10 06:28

Bistandshjælp er også en by i Rusland, hvis han har så stor opsparing i
aktier, at han kan leve af afkastet.
Han vil blive bedt om at afhænde disse værdipapirer inden der kan udbetales
så meget som en krone i bistandshjælp

Knud

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-05-10 16:45

On 02/05/2010 07:27, KT wrote:
> [...]
> Han vil blive bedt om at afhænde disse værdipapirer inden der kan
> udbetales så meget som en krone i bistandshjælp

Taler du om dagpenge eller om kontanthjælp, nu?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : KT

Dato : 07-05-10 17:02

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Taler du om dagpenge eller om kontanthjælp, nu?

Jeg taler om denne sætning "... afvise enhver form for "job-aktivering" og