Fratrække kurtager i skatten?
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 12-03-10 12:12

Jeg har de sidste 5 år jævnlig købt aktier i investeringsforeninger,
men har ikke solgt nogen af dem før i 2009. Derfor har jeg aldrig
skulle indberette noget til Skat, da udbytte fra dem automatisk blev
videresendt til Skat.

Nu har jeg på Skats hjemmeside beregnet, hvor meget jeg skal beskattes
af de aktier, som jeg både købte og solgte i 2009. Kan se, at man får
lov til at trække ens kurtageudgifter fra.

Og så er mit spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan finde svar på:

Kan jeg på nogen måder trække de udgifter til kurtage, som jeg har
haft ved køb af aktier de sidste 5 år fra på nogen måde. Eller er det
kun noget man kan få trukket fra i det øjeblik man har solgt de
aktier, som kurtageudgifterne hører til? Kan se, at tab kun kan føres
et vist antal år frem i tiden. Mister man rettet til at trække
kurtageudgifterne fra, hvis der fx går 10 år mellem køb og salg?

Vh
Michael

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-10 20:31

mbk112@hotmail.com wrote:

> [...]
> år frem i tiden. Mister man rettet til at trække kurtageudgifterne fra,
> hvis der fx går 10 år mellem køb og salg?

Grundlaget for kursgevinstbeskatning er dine reelle købs- og salgspriser,
incl. kurtage (købpris tillagt kurtage, salgpris fratrukket kurtage).
Derved kommer du til at fratrække kurtage, når der sker beskatning af
kursgevinsten, hvilket er ved salg (realisationsbeskatning).

Det gør ingen forskel om der går 25 minutter eller 25 år mellem køb og
salg.

--
Jesper Lund