Forsikring
Fra : Bent E.

Dato : 12-03-10 17:45

Jeg blev ringet op af en forsikringsagent fra mit forsikr.selskab.
Han var vældig flink, men inden jeg fik lagt røret på sagde han
at han ville sende et tilbud på en ulykkesforsikring.
Et par dage senere kom der en police med posten.
I følgebrevet kunne jeg annullere policen ved at sende et anbefalet
brev (det har jeg ikke meget lyst til, det koster 75 kr.)
Endnu et par dage senere kom den første opkrævning som skulle betales
inden for 10 dage.
Jeg har annulleret policen pr. e-mail, med bemærkning om, at jeg ønsker
en bekræftelse på annulleringen, men har ikke fået en sådan.

Kan forsikr.selskabet forlange at jeg sender et anbefalet brev, når jeg ikke
har skrevet under på noget som helst?; og må man sælge noget på denne
"bagvendte" måde, hvor jeg skal melde *fra* og ikke *til*?

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-10 20:00

Bent E. skrev:

> Jeg blev ringet op af en forsikringsagent fra mit forsikr.selskab.

Det er lovligt at sælge forsikringer ved uanmodede telefonopkald.

> [...]
> I følgebrevet kunne jeg annullere policen ved at sende et anbefalet
> brev (det har jeg ikke meget lyst til, det koster 75 kr.)

Fup og fidus. Vi har ikke negativ aftalebinding i dansk ret.

> Endnu et par dage senere kom den første opkrævning som skulle betales
> inden for 10 dage.

Du behøver ikke annullere eller skrive til dem. Der foreligger
ikke en fejl som du behøver gøre dem opmærksom på. Der foreligger
ulovlig og aggressiv markedsføring. Arkiver det hele lodret.

> Kan forsikr.selskabet forlange at jeg sender et anbefalet brev, når jeg ikke
> har skrevet under på noget som helst?

Nej.

> og må man sælge noget på denne "bagvendte" måde, hvor jeg skal
> melde *fra* og ikke *til*?

Nej. Kun hvis man selv har accepteret i en løbende aftale at den
fortsætter indtil man opsiger den, kan man blive bundet til en ny
periode hvis man ikke gør noget.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-10 20:08

Bent E. wrote:

> Kan forsikr.selskabet forlange at jeg sender et anbefalet brev, når jeg
> ikke har skrevet under på noget som helst?; og må man sælge noget på
> denne "bagvendte" måde, hvor jeg skal melde *fra* og ikke *til*?

Nej. Som Bertel skriver er der slet ikke indgået nogen aftale, og så er
der ikke noget at fortryde. For det andet er der en lovbestemt 14-dages
fortrydelsesret for forsikringer (forbrugeraftaleloven), og den kan man
ikke udvande ved at gøre det urimeligt dyrt at udnytte
fortrydelsesretten, såsom at stille krav om anbefalede breve.

--
Jesper Lund

Fra : Bent E.

Dato : 13-03-10 10:30

Jesper Lund wrote:

> [...]
> ikke udvande ved at gøre det urimeligt dyrt at udnytte
> fortrydelsesretten, såsom at stille krav om anbefalede breve.

Bertel og Jesper
Jeg vil herefter (igen) sove roligt om natten .
Tak for jeres interesse.

Bent E.