DELICIA KLASING hvilken type søkort bruger~
Fra : blueocean

Dato : 12-03-10 09:07

Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.

Gert

Fra : SørenH

Dato : 12-03-10 19:23

blueocean skrev:
> Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
> kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.
>
> Gert

Hej Gert
De hedder Delius, Klasing & Co., og er et stort tysk fritidsforlag med
bl.a. søkort:
http://www.delius-klasing.de/themen/sportbootkarten
Vi har to sæt:
Sæt 2-Østersøen og sæt 5-Kattegat.
På sæt 5 skriver de direkte, at kortene er udført på grundlag af
KMS-data, og vi synes kortene er rigtigt gode:
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-03-10 19:32

blueocean forklarede:
> Er der nogen der har disse søkort fra DELICIA KLASING, hvilken type
> kort bruger de ??. Hvilken erfaring har i med dem.

Jeg har deres sæt 3, Sveriges Vestkyst og sæt 11, Østkysten og jeg
synes at de er glimrende.
Typografien ligner meget de alm. danske søkort og størrelsen er som de
'gamle søsportskort".
De er ikke trykt på verdens bedste papirkvalitet, men alt i alt 'Value
for money' kort.
Der følger et udemærket hæfte med med en havnelods med havneplaner og
gennemgang af anvendte symboler og topografi.
Symbolergennemgang og særlige anmærkningen er på både tysk og dansk.

Jeg kan alt i alt anbefale kortene.
Man kan vist tilkøbe kortene i deres elektroniske form via et
rabatsystem når man har købt papirversionen, men det har ikke haft min
interesse, da jeg har udemærkede C-map kort over områderne til
kortplotteren.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : blueocean

Dato : 12-03-10 11:48

On 12 Mar., 19:31, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
> rabatsystem når man har købt papirversionen, men det har ikke haft min
> interesse, da jeg har udemærkede C-map kort over områderne til

Ok at de staves anderledes end jeg gjorde det.

Hvor kan man se om de er opdaterede, og hvis ,man bruger de
elektroniske versioner, hvornår er de så sidst opdatere, og HVORDAN
blive de elektroniske kort opdateret. Jeg kan se på deres hjemmeside
at de har 2 programmer en Yacht Navigator Premium 2.1 og en version
der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så
i. (BSB, ENC, S57) ?????.

Gert

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-03-10 20:02

blueocean skrev:

> Ok at de staves anderledes end jeg gjorde det.
Ja, men det var da let at forstå hvad du mente.

> Hvor kan man se om de er opdaterede,

På papirkortene står det nederst: Rettet til: "uge/år"
Dem jeg har er knap et par år gamle og de svenske skær ligger sikkert
stadig samme sted.

> [...]
> der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
> Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så

Det ved jeg intet om.
Som nævnt har jeg kun papirdelen og ingen intersse i den elektroniske
version. Andre må svare på det.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Birck

Dato : 12-03-10 16:12

On 12 Mar., 19:48, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> Hvor kan man se om de er opdaterede,

Det er geniale kort i et super format, og til kortene følger en
kortbog med havneoplysninger. Firmaet i Tyskland har en fuldstændig
fantastisk service. De udgiver en kortopdatering til de trykte kort
hvert år. Man kan enten købe den fortrykt hente en gratis pdf-fil på
nettet man selv printer ud.

At jeg lige roser deres service skyldes at jeg på et tidspunkt uden
regning fik tilsendt en ny kortbog da den oprindelige var faldet i
vandet. Det gjorde sgu et godt indtryk.

/Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-10 00:54

Hej Gert,

Det står i nederste venstre hjørne af kortet.

Jeg har gennem årene med test af navigationsprogrammer samlet over 30
GB kortmateriale. Ved at linke dem til Opsn CPB programmet er det
muligt at se i baren forneden hvor mange kort der overlappende dækker
samme område. Øverst i værktøjslinien kan man se kortets
udgivelsestidspunkt.
Det er nu muligt at klikke på baren nederst og skifte mellem kortene
der både ligger i raster- og vektorformat og så sammenligne dem med
DLS.
Det er typisk, som jeg tidligere har nævnt i trådene her, at de tyske
kort har flest detaljer med over de tyske farvande og færre over de
danske farvande og omvendt med danske kort.
Der er også forskelle i typografien hvor de tyske fritidskort afviger
fra de officielle retningslinier.
Grundinformationerne kan kun stamme fra KMS kort men bliver ved
omtegning simplificeret og ændret i typografien.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 13-03-10 02:59

Ja grunddata stammer fra KMS, - det fik jeg også bekræftet på Både i
Bella, men, - som ved tråden om NV Verlag, - vi ved ikke hvilke
informationer Delius Klasing har filtreret væk, og vi ved ikke hvilke
informationer de har købt retten til fra KMS. Og det er svært at
gennemskue om DK's datagrundlag egentlig er bedre end NV Verlag's, som
vi definitivt ved IKKE kommer fra KMS.

Det sædvanlige problem formodes at være at de digitale versioner
kræver et separat betalt navigationsprogram (evt. Vistanaut eller
Chart Navigator fra Delius Klasing selv). Det stiller dem prismæssigt
dårligere end NV Verlag's der er en 'helhedsløsning'. Formatet
formodes at være BSB/4 eller senere (?). Dermed kan de (efter 2008)
ikke bruges f.eks. i OpenCPN. Det kan andre måske bekræfte. Og man er
sædvanligvist udelukket fra de elektroniske kort i DLS med mindre man
har den ved siden af.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-10 05:57

Det er da bare at se på et kortudsnit fra hver udbyder. KMS-kortene er
de mest detaljerede og de andre har færre detaljer/dybdekurver/lodskud
o.s.v. Det ville være forunderligt om der var flere, for hvor skulle
de komme fra.
NV´s data kan ikke komme ud af den blå luft kun KMS/FRV har grunddata.

Da de tegner kortene og fortsat vil være på et marked hvor smarte
markedsmekanismer lettere har grobund hos fritidssejlerne end de
autoriserede kilder samt at fritidssejlerne hellere vil købe dyrt, ja
det minder mig om historien om de store motorbåde i Rungsted der
aldrig kom ud men det vigtigste var også at man på flybridgen kunne
fremvise den største flaske whiskey.
Kort og programfabrikanterne har ikke samme målsætning som NOAA at
tilbyde gratis opdaterede kort, for sikkerhedens skyld, jo sikkerheden
fornægter de ikke men de vil blot have penge for det.

Det burde være alle bekendt at meget kort tid efter udgivelsen af kort
eller progra, uanset hvor godt de krypteres, så vil der et eller flere
steder på nettet ligge cracks.
I Belle sagde de på Garmins stand til mig at alle deres kort da lå
frit tilgængelige det vidste de godt.

Hvis man ikke vil nøjes alene med en kortplotter og autoriserede
papirsøkort; men ud over papirkortene har forskellige programmer og
fabrikater kort installeret på sin PC, så har man mulighed for at
skifte. Når man sejler på det hvide i kortene er der programmer der er
gode rent navigationsmæssigt og det er tillige muligt i disse
programmer at indlægge forskellige signaturer i kortene fra en
signaturbank, således at man her kan holde selv ældre kort konstant
opdaterede.
Skal man ind på lavt vand og sejle i snævre render eller ind til en
god ankerplads, så skal man bruge DLS som kortplotter for de kort der
ligger i DLS er absolut de bedste med flest informationer indtegnet.
Når vi så ovenikøbet kan have muligheden for at indlægge DLS søkortene
som overlay ind over Googlekort ja så kan det simpelthen ikke blive
bedre.

Det har mange kortplotterfabrikanter også set og kort til de nyeste
plottere har netop muligheden for fotos og dybdefarver samt nogle
dybdekurver og bøjer lagt oveni.
Det giver imponerende indtryk; men mangler der her de væsentlige
informationer inden for 5-6meterkurven må man tage sine forholdsregler
herfra.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 13-03-10 06:13

Jeg har brugt Delius Klasings kort nu i en årrække og synes som de
ovennævnte at det er fremragende kort. Jeg har sammenlignet dem nøje
med KMS kort for et for mig relevant sejladsområde (Isefjord) og her
er ingen manglende detaljer, og DK's kort indeholder en blå baggrund
for de laveste vanddybder (jeg husker ikke lige grænsen - de ligger i
båden!).
Hvis ikke DK's programmer var så dyre ville det være et meget
attraktivt produkt både at købe papirkort og de elektroniske fra DK.

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-10 07:07

Jo for pokker der er stor forskel, Jeg har BSB kortene, KMS
papirkortene, de gamle sejlsportskort og DLS og der er stor forskel i
mange elementer tegningen af dybdekurver, sten, fareområder o.s.v. og
så har DLS som det eneste indtagning af de farlige skydebaner der ikke
er indtegnet på andre søkort nord for Orø og de to skydebaner ud for
Kongsøre, samt skydebanen lige syd for Nykøbing.
De bedste er KMS kortene i BSB format og DLS.
NV-kortene er af langt dårligere kvalitet.

Undersøg lige om DK kortene kan betegnes som officielle tyske
papirkort.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 13-03-10 16:22

> [...]
> der hedder Visatnaut 3.0, hvordan er graden af detailjer i disse kort.
> Hvis de får deres kort informationer fra KMS i hvilket format er de så

Jeg kan se at kortene faktisk fås i to formater, - begge raster. Dels
i et Delius Klasing format, det kræver (givetvist) et af de to
programmer du nævner. Dels kan kortene også fås i BSB/3-format (kan
købes direkte på amazon.de). Næsten samtlige navigationsprogrammer kan
læse BSB/3, og naturligvis også OpenCPN. Så der var lige et plus til
DK.

Desuden kan man købe kortene i separat elektronisk udgave, så koster
et sæt ca EUR 30. Man kan også købe dem kombineret papir/elektronisk,
så er prisen ca. EUR 60 for et sæt. Priserne bliver jo så 'opnåelige'
vil jeg mene, - en elektronisk udgave f.eks. med 3 sæt bliver jo så ca
650,-, det svarer til opgraderingsprisen for DLS. Og man behøver jo
desuden ikke købe mere end det/de sæt man har behov for. Man kan få 3
sæt kombineret papir/elektronisk for ca 1250,- DKK.

I priserne er inkluderet elektroniske opdateringer i løbet af året, så
vidt jeg kan se. Datakilderne er hhv BSH og KMS. Altså tilsyneladende
mere 'autoriseret' end NV.

Fra : HH

Dato : 17-03-10 15:02

Jeg har nu været i båden og hentet søkortene - i forbindelse med
begyndende klargøring, højtryksspuling i dag, så mangler polering af
dæk og fribord samt bundmaling - i afventen på tørt vejr og 10 grader..
Men til sagen:
Sidder med Delius Klasings kort over Isefjord: Dette er markeret med
"Produced with the permission of Kort & Matrikelstyrelsen, Denmark
(Licence -No.: G13-2003) and the Swedish and German Hydrographic
Offices"
Jeg går ud fra at dette kan tages til indtægt for, at det ihvertfald
ikke er illegale kopier.
Det har ikke været mig muligt at finde nogen steder hvor der er færre
eller anderledes detaljer med i DK's kort sammenlignet med KMS
officielle søkort 116. Faktisk ser det for mig ud som om det er samme
korttegner, dvs. en direkte kopi af KMS korttegning, samme typografi
etc.. Eneste forskel jeg kan finde er, at KMS-kortet indeholder 3 blå
nuancer mellem 6, 4 og 2m kurverne. I DK's kort er farven mellem 6 og
4m kurverne hvid, der er således kun to blå nuancer for vand mellem 4
og 2m kurverne og indenfor 2m. Til gengæld er 2m-kurven vist med rød
streg - til mit brug synes jeg at DK's kort vinder herved.

Men DK's kort er ikke oficielle kort: Der står i det medfølgende
"Begleitheft":

"Warning: No natioal Hydrographic Office has verified the information
in this product and none accepts any liability for the accuracy of
reproduction or any modifiction made thereafter. No warranty is given,
that this product complies with regulations regarding the use of
appropriate product for navigation. Delius, Klasing & Co. KG take on
no responsibility for the correctness of the information in the
charts".

Skydebaner er ligeså få som i KMS kort - og oplysningerne i DLS om
skydebaner kan vel ikke siges at være kort - det er et tema med
titlen: Skydebaner som ikke er medtaget i søkort (suk!).

Hans-Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-03-10 22:56

Da jeg havdde DK papir kort havde jeg problemer med opdateringerne. De havde
andre opdelinger end danske kort og det var derfor noget bøvl at rette
kortene. Og deres egen 'ESF-like' service kørte ikke.

Er det blevet rettet ?? Eller er alle holdt op med at rette deres papirkort
?

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-10 06:16

Hera kan det vel skønnes at selvom grundlaget stammer fra KMS har DK
lavet afvigelser både i de elektroniske og i papirsøkortene om end de
er små.
Afgørende for brugen ombord er at papirsøkortene, som DK selv skriver,
ikke lever op til kravene til udrustning ombord.
Det kan man så se stort på indtil der evt. kan ske noget således at
man bliver inddraget i en forsikringssag eller retssag.
Har man de officielle kort ombord stiller grundlaget sig væsentligt
anderledes.

Skydebanetemaet er desværre det eneste officielle omkring de farlige
skydebaner. Opmåling og indtegning af fareområderne på DLS når temaet
aktiveres hidrører fra Farvandsvæsenets opmåling så placeringerne kan
ikke drages i tvivl.
De vil blive indtegnet på de officielle søkort efterhånden som de
genoptrykkes på grund af væsentlige opmålingsændringer, ifølge
Forsvarsministeren. Først når skydebanerne er indtegnet på KMS´kort
vil de kunne blive tilgængelige for andre aktører. Forsinkelserne er
ikke acceptable og derfor har enhver maritim organisation og dansk
havn modtaget rapporterne om de farlige skydebaner, således at bringer
dem i stand til at lave printede kopier for deres nærområder og
opsætte dem i havnenes udhængsskabe.
Tilsvarende informationer giver det svenske forsvar i alle de områder
hvor de har farlige skydebaner der ikke er indtegnet på søkort.

Søkort på de mange plottere som ikke er af nyeste tilvirkning lider
alle af at skærmen ikke har den største opløsning, RAM´men er lille og
lagringsmediet ikke kan lagre så meget.
For at kunne være på markedet med noget der ligner har fabrikanterne
måtte undlade mange detaljer for at kunne holde sig inden for
lagringsmediets formåen. Derfor de meget simplificerede kort på
kortplottere med manglende detaljer ig informationer.
Først med vektorkortene vil muligheden for bedre kortoplysninger være
tilstede fo bedre grafik til kortplotterne.
Derfor kan vi der bruger en PC med meget større kapaciteter og
skærmopløsninger anvende de mange kort der findes på dette marked.
Med de over tyve programmer som jeg har testet til PC, med de
tilhørende kort og tillige skelet lidt til prisen, så er
kortmaterialet som leveres til DLS langt det bedste og billigste. Som
jeg mange gange tidligere har nævnt er problemet alene styresystemet
og det lukkede kortformat.it der har været problemet. Har man mulighed
for ved hjæp af KMS programmet VisIt 5.1 at ændre .it til JPEG og BSB
er alle muligheder åbne for at vælge det styreprogram som man bedst
kan lide at arbejde med.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 18-03-10 13:13

On 14 Mar., 00:22, oem <o...@live.dk> wrote:

> [...]
>
> I priserne er inkluderet elektroniske opdateringer i løbet af året, så
> vidt jeg kan se. Datakilderne er hhv BSH og KMS. Altså tilsyneladende

Jeg mailede til Delius Klasing, og talte så med en repræsentant i dag,
og han oplyste at DK-kortene fra og med 2010-udgaven ikke længere fås
i BSB3-format, men kun i deres eget Delius-klasing-format, som er
knyttet til deres egen Vistanaut. Øv, øv, og øv igen. Jeg havde ellers
lige besluttet mig for at teste de elektroniske kort til EUR 30,-. Det
er lidt ligesom med mobiltelefoner, men desværre får man dog ikke
Vistanaut til 1,-, men derimod på den forkerte side af de 4 cifre.

Man får opdateringer gratis 2 gange årligt, - men kun til
papirudgaven, - altså ikke til den elektroniske. Det undrede mig lidt,
men sådan var det altså. Måske for at sikre salget af en elektronisk
version næste år? Og desuden er der året efter ikke nogen
'opgraderingsrabat', - det er fuld pris igen.

Som udgangspunkt 'filtrerer' DK ikke noget væk fra de data de får fra
KMS, men redigerer altså alligevel med hensyn til farver og symboler.
I visse tilfælde også skala.

S57-formatet var han ikke vild med, - jeg kunne bare ikke finde ud af
om det er fordi det vil tage deres forretningsmodel med nuværende kort
væk , eller det er fordi der 'reelt' er et problem med det. Men hans
hovedargumenter gik på prissætningen fra hhv BSH og KMS, som han ikke
mente efterlod noget til dem. Det kunne jeg jo så ikke bestride..

Muligheden for at købe kort enkeltvist, - uafhængigt af navigations/
styreprogram kunne han naturligvis godt se ideen i, men brugte
alligevel 'automat-argumentet', om at der ikke ville være penge i det.
Hvilket jeg jo heller ikke har viden der kan bestride. Det var igen
noget med det produkt DK købte fra BSH/KMS.

Og så måtte jeg jo give ham ret i at DK-kortene, - særligt den
kombinerede papir/elektroniske udgave, er blandt de billigste. Også
sammenlignet med DLS.Og sammenligning med priserne på Navionics, C-
map, Garmin osv. er vel helt i skoven ..?

Enkeltkort (ligesom på papir) ville give bedre søsikkerhed, og derfor
muligvis også en bedre forretning for ham. Det første ville han så
godt give mig ret i, men (måske ret indlysende) ikke det sidste

ØV til at kortene ikke mere fås i BSB/3-format.