Dækregler Tyskland - sommerdæk nu?
Fra : Amore

Dato : 12-03-10 09:43

Hejsa

Jeg skal køre til Paris den 19/3. "Dernede" er det OK for sommerdæk,
men turen går jo gennem Tyskland. Har pt. vinterdæk på - men påtænker
at få sommerdæk på inden afgang.

Kigger lidt på reglerne i Tyskland - der kræves vinterdæk ved
"vintervejr"... Men hvad er "vintervejr". Sne? Kulde?

Er lidt i tvivl om jeg skal skifte på Torsdag - vil jo ikke slide
unødigt på vinterdækkene, hvis jeg kan få sommerdækkene på nu ;)

pft

Fra : Armand

Dato : 12-03-10 17:50

Amore skrev:
> [...]
>
> Er lidt i tvivl om jeg skal skifte på Torsdag - vil jo ikke slide
> unødigt på vinterdækkene, hvis jeg kan få sommerdækkene på nu ;)

Er dét ikke en dum kalenderstyret vanetænkning :-|
Det drejer sig om sikkerhed og ikke krav og dato, og som meteorologien
ser ud kan man sagtens risikere at befinde sig i en freak-snestorm på
dén tur.

Jeg venter med at tage vinterfodtøjet af til foråret ser permanent ud,
og jeg samtidig kan tillade mig at lade bilen stå hvis det alligevel
ændrer sig!

--
Armand.
(hvis forsikringsselskab også mener at det er forår for motorcyklisterne)

Fra : Amore

Dato : 13-03-10 00:00

Armand skrev:

> [...]
> Det drejer sig om sikkerhed og ikke krav og dato, og som meteorologien
> ser ud kan man sagtens risikere at befinde sig i en freak-snestorm på

Ingen tvivl om, at jeg ved chance for sne i de dage (set ud fra
vejrudsigten) lader dem sidde på. Jeg var mere nysgerrig på
definationen "vintervejr" - om det også er 2 graders frost og høj sol,
eller det alene er ved vinterligt nedbør.

> Jeg venter med at tage vinterfodtøjet af til foråret ser permanent ud,

Enig - normalt - men man skal jo ikke langt sydpå før det ser lidt
mere permanent ud... Hvis man altså ikke kører helt til Barcelona ;)

God weekend

Fra : Armand

Dato : 13-03-10 16:11

Amore skrev:

> [...]
>
> Enig - normalt - men man skal jo ikke langt sydpå før det ser lidt
> mere permanent ud... Hvis man altså ikke kører helt til Barcelona ;)

Over distancen ville jeg ikke stole på at der ikke kommer et
freak-snefald, sådan som vinteren har artet sig i år.

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-10 13:10

> Over distancen ville jeg ikke stole på at der ikke kommer et
> freak-snefald, sådan som vinteren har artet sig i år.
>
> --
> Armand.

Samme her - og tyskernes lov ligner en ren gummi-paragraf; i stedet for at
fastsætte en periode, hvor vinterdæk er påbudt, siger de at det er påbudt
når vejret kræver det.
Har ikke læst ordentligt igennem, men det lyder som om du faktisk ku få en
bøde for manglende vinterdæk midt om sommeren - hvis du altså blir
overrasket af snefald. Og i vintermånederne - og det, er ligner - syntes jeg
ikke det kan betale sig at tage chancen.
Der er langt gennem Tyskland hvis du skal holde på en rasteplads til sneen
er væk

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Klaus G.

Dato : 13-03-10 08:19

> Kigger lidt på reglerne i Tyskland - der kræves vinterdæk ved
> "vintervejr"... Men hvad er "vintervejr". Sne? Kulde?
Det er glatte vejbaner. Altså Islag, isslag, sne, slud, sjap osv..

--
Klaus G.

Fra : mugge

Dato : 13-03-10 14:11

Den tyske hovedregel er at man kører med vinterdæk "fra O til O" - fra
Oktober til Ostern (påske)

Når det så er sagt er en vurdering af den aktuelle vejr situation nok ligeså
relevant

mugge

Fra : Klaus G.

Dato : 13-03-10 14:48

> Den tyske hovedregel er at man kører med vinterdæk "fra O til O" - fra
> Oktober til Ostern (påske)
>
> Når det så er sagt er en vurdering af den aktuelle vejr situation nok
> ligeså relevant
Nej, der er kommet "nye" regler, som forlanger vinterdæk, altså
alpetop+snefnug på siden af dækket, når der er tale om glat føre pga. frost.
Altså, sne, is, sjap, slud osv.. Ikke noget med "hovedregl" fra dit og dat
osv.. Der er lovgivning på området nu. Så hvis der falder sne midt i juli
måned, så må folk ikke køre på vejene, medmindre de har omtalte vinterdæk
monteret. De kan tilgengæld også køre en hel vinter, hvis bare de undgår det
glatte føre.

--
Klaus G.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-10 18:16

Den Sat, 13 Mar 2010 14:48:19 +0100 skrev Klaus G.:

> Nej, der er kommet "nye" regler, som forlanger vinterdæk, altså
> alpetop+snefnug på siden af dækket, når der er tale om glat føre pga. frost.

Jeg har set det der alpetop+snefnug symbol nævnt flere gange, men jeg
kan ikke mindes at have set det. Så jeg gik lige ud og kiggede på mine
egne Goodyear Ultragrip 5 vinterdæk, og kunne kun finde M+S.

Er det et nyere symbol, eller hvad er årsagen til at det ikke er
på mine (ikke helt nye) Ultragrip?

Ville jeg risikere en bøde, hvis jeg fx skulle få brug for at hente
noget nede ved Duborg jeg ikke kan have på cyklen, og tilfældigvis
blev stoppet?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-10 12:58

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Ville jeg risikere en bøde, hvis jeg fx skulle få brug for at hente
> noget nede ved Duborg jeg ikke kan have på cyklen, og tilfældigvis

Mig bekendt: ja.
M&S godkendes ikke som vinterdæk i D - og svjh heller ikke i S (hvor de jo
også har indført cirka samme gummi-paragraf i år).
Har dog ikke lige noget link til de aktuelle regler....og dog - vent lidt...
Om Sverige:
http://www.fdm.dk/nyheder/koer-selv-ferie/vinterdaek-sverige-nu-ogsaa-danskere
langt nede ad siden er der et link: Se om dine vinterdæk er godkendt i
Sverige.
Tyskland m.fl.:
http://www.fdm.dk/ferie/koer-selv-ferie/planlaeg-ferien/goer-bilen-klar-til-ferien/regler-vinterdaek-andre-lande
Læg mærke til sidste afsnit under Tyskland - årh - den er sgu nemmere at
linke til end at
finde:http://www.fdm.dk/ferie-fdm-travel/tyskland/tyskland/biludstyr-sikkerhed.

M&S-dæk findes vist nu til dags mest som mudder-dæk til 4x4 - forskellen til
Top-og-snefug er svjh at gummi-blandingen er blødere samt at T-og-S som
regel også har lameller.
T-og-S- dæk fungerer forresten rigtigt godt sammen med sne og 4x4. Var i
Sverige i uge 3 - og tager derop igen i påsken, så vinterdækkene bliver på
til efter påske

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-10 13:19

Den Sun, 14 Mar 2010 12:58:10 +0100 skrev Jesper Hedegaard:

> [...]
> langt nede ad siden er der et link: Se om dine vinterdæk er godkendt i

Goodyear Ultragrip er med på listen.

> [...]
> Læg mærke til sidste afsnit under Tyskland - årh - den er sgu nemmere at

Det er så kun FDMs fejledning og ikke de officielle regler. Jeg mener
iøvrigt at have set at FDM skriver det samme om Sverige.

> M&S-dæk findes vist nu til dags mest som mudder-dæk til 4x4 - forskellen til
> Top-og-snefug er svjh at gummi-blandingen er blødere samt at T-og-S som
> regel også har lameller.

Nu er der ikke tale om 4x4-dæk, men et sæt ganske alm 195/65R14
Goodyear Ultragrip 5. Det er derfor jeg spørger om bjergtop-snefnug
symbolet er et nyere påfund.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 14-03-10 16:41

On 14 Mar 2010 12:18:52 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Nu er der ikke tale om 4x4-dæk, men et sæt ganske alm 195/65R14
>Goodyear Ultragrip 5. Det er derfor jeg spørger om bjergtop-snefnug
>symbolet er et nyere påfund.

Nyere og nyere - jeg købte et sæt dæk i 2001 hvor de er på.... så helt
nyt er det ikke.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-10 18:50

> [...]
>
> Nu er der ikke tale om 4x4-dæk, men et sæt ganske alm 195/65R14
> Goodyear Ultragrip 5. Det er derfor jeg spørger om bjergtop-snefnug

Længere tids søgen på nettet gav mig ikke andet end dette link til at datere
symbolet:
http://www.dbabiler.dk/asp/sektion/ordbog/Detail.asp?ArtikelId=41527
Artiklen er dateret 06.10.06 - jeg syntes nu jeg har læst om det tidligere.

Mærkningen er den samme for personbils- og 4x4-dæk - sidstnævnte har det dog
med at være lidt grovere i mønstret.

Fra : TDN

Dato : 13-03-10 14:22

"Amore" <ambelgien@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Kan læses her:

http://www.fdm.dk/ferie/koer-selv-ferie/planlaeg-ferien/goer-bilen-klar-til-ferien/regler-vinterdaek-andre-lande

Mvh
Thomas

Fra : N/A

Dato : 13-03-10 16:11

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-03-10 16:44

"Amore" <ambelgien@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er lidt i tvivl om jeg skal skifte på Torsdag - vil jo ikke slide
> unødigt på vinterdækkene, hvis jeg kan få sommerdækkene på nu ;)

Foråret er længere fremme i Holland og sydligere, så jeg ville ikke være så
betænkelig ved at skifte...

Fra : Armand

Dato : 14-03-10 19:17

Mogens (K) skrev:
> "Amore" <ambelgien@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Foråret er længere fremme i Holland og sydligere, så jeg ville ikke være
> så betænkelig ved at skifte..

Jeg vil snarere sige:
Det plejer ikke at sne i Madrid, hvilket det har gjort denne vinter, så
indtil det er forår for alvor ville jég ikke stole på
Europa-meteorologien over en uges tid!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-03-10 08:55

Amore wrote:
> [...]
>
> Er lidt i tvivl om jeg skal skifte på Torsdag - vil jo ikke slide
> unødigt på vinterdækkene, hvis jeg kan få sommerdækkene på nu ;)

Fra Bayreuth og sydpå forrige lørdag var der en del sne - vi kørte efter
sneplovene på autobahn, og i byen var det total kagedej på alle veje.

Jeg ville køre på vinterdæk.

--
vh
Torben

Fra : Amore

Dato : 27-03-10 14:42

On 15 Mar., 08:55, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Jeg ville køre på vinterdæk.
>
> --

Hjemme igen - efter +2500km på ...sommerdæk. Har ikke oplevet noget
værre end en smule regn.. Må iøvrigt konstatere at foråret er kommet
til Paris :))

/Michael

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-03-10 21:51

On Sat, 27 Mar 2010 13:42:18 -0700 (PDT), Amore
<ambelgien@hotmail.com> wrote:

>Hjemme igen - efter +2500km på ...sommerdæk. Har ikke oplevet noget
>værre end en smule regn.. Må iøvrigt konstatere at foråret er kommet
>til Paris :))

Gider du lige! Altså skal jeg virkelig til at skifte dæk på Plutoen i
morgen? ) Naaah- de skal lige slides helt ned - fordi næste sæson
klarer de alligevel ikke - 55000 km må da være OK for et sæt vintersko
+ hvad jeg kan vride ud af dem her i forsæsonen. Og de skal nok ryge
af pænt før de 1.6 mm. Jeg har prøvet at plane )

Fra : Armand

Dato : 11-04-10 14:10

quote:

--------------

> Hjemme igen - efter +2500km på ...sommerdæk. Har ikke oplevet noget
> værre end en smule regn.. Må iøvrigt konstatere at foråret er kommet
> til Paris :))

Hér en måned senere:
Hørte lige på radioen (der står på NDR2 dagen igennem) at der er
kraftige snefald og behov for vinterdæk i Oberharzen - Dét er altså blot
100 km syd for Hannover

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-04-10 14:59

> [...]
> snefald og behov for vinterdæk i Oberharzen - Dét er altså blot 100 km syd

Jeg var dér i sidste week-end - stadig is på søerne og lave temperaturer...

Fra : N/A

Dato : 11-04-10 14:10