Køb af telefon over nettet, reklamation, r~
Fra : John

Dato : 10-03-10 20:39

Hvis man bestiller en telefon over nettet, modtager den med posten og det
viser sig, at telefonen er defekt og man først returnerer telefonen til
sælger efter en måned, kan man så forlange telefonen ombyttet ifølge dansk
lov? Sælger kunne jo godt mistænke en for at have ødelagt telefonen (hvorfor
vente en måned med at reklamere!)...

Fra : /Peter

Dato : 10-03-10 15:58

"John" <John@yabadabadooo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ombyttet ifølge dansk lov? Sælger kunne jo godt mistænke en for at
> have ødelagt telefonen (hvorfor vente en måned med at reklamere!)...

Jamen hvorfor dog vente?
Normalt har man 14 dages returret ved visse nethandler og 2 års
reklamationsret,
jvf. dansk lov for varer købt i dansk netshop.

Fra : Simon

Dato : 10-03-10 21:49

On 10-03-2010 20:39, John wrote:
> det viser sig, at telefonen er defekt og man først returnerer telefonen
> til sælger efter en måned, kan man så forlange telefonen ombyttet ifølge
> dansk lov?

Mjaah... Op til to måneder er tids nok.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/klagefrist?tc=54C58B6CA1C54CE7B853C9918900F129

Men sælger kan have ret til at reparere i stedet for ombytte.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=587792B92FD9403C89CD50B54D7347D7

--
Simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-10 11:38

Simon skrev:

> Men sælger kan have ret til at reparere i stedet for ombytte.

Det står nu rigtigt nok på den side du henviser til:

    Hvis du vælger at få pengene tilbage eller et afslag i
    prisen, kan sælgeren dog afvise dit krav, hvis han i stedet
    tilbyder dig at vælge mellem, at få manglen afhjulpet, fx
    ved en reparation eller at få varen ombyttet.

--
Bertel

Fra : Simon

Dato : 12-03-10 16:26

On 11-03-2010 11:38, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>     tilbyder dig at vælge mellem, at få manglen afhjulpet, fx
>     ved en reparation eller at få varen ombyttet.

? Jeg fanger ikke pointen i det indlæg?

- John spørger om man kan forlange en defekt telefon ombyttet. Jeg
prøver at skrive det kan man godt, men ønsket kan blive afvist af
forskellige grunde (hvis det f.eks. "er uforholdsmæssigt dyrt at ombytte"
i stedet for at reparere).

--
Simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-10 19:54

Simon skrev:

> ? Jeg fanger ikke pointen i det indlæg?

Jeg understreger at det er køber der har nogle valgmuligheder. Du
skrev om sælgers muligheder, og det er et problem at mange tror
at det er sælger der bestemmer.

> prøver at skrive det kan man godt, men ønsket kan blive afvist af
> forskellige grunde (hvis det f.eks. "er uforholdsmæssigt dyrt at ombytte"
> i stedet for at reparere).

Det kan faktisk ikke afvises af andre grunde (det skulle da være
at firmaet er gået konkurs). Og hvis alle på forhånd regner med
at sælger bare afviser, så er forbrugernes udgangsposition
svagere end lovens intention lægger op til.

--
Bertel

Fra : Simon

Dato : 14-03-10 09:56

On 12-03-2010 19:54, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg understreger at det er køber der har nogle valgmuligheder. Du
> skrev om sælgers muligheder, og det er et problem at mange tror
> at det er sælger der bestemmer.

Njarh - jeg skrev om sælgers respons på købers valg (ønske). Og hvis
sælgers respons er rimeligt begrundet, ER det da sælger som bestemmer.

> Det kan faktisk ikke afvises af andre grunde

"hvis den fx er udgået af produktion og ikke kan skaffes, eller hvis den
er tæt på at være slidt op."

" fx ikke muligt at ombytte en brugt vare eller en udstillingsmodel, da
der ikke findes en anden vare præcis magen til. Der kan også være varer,
der er så specielle hver især, at det kan være svært eller umuligt at
finde en magen til. "

- Det var en 3-4 grunde mere; hvis vi hvis vi stadig taler generelle
forhold og tager
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A
for gældende.

[1-2 af disse (f.eks. 'unika'-situation) vil sandsynligvis ikke være
relevante i Johns telefon-eksempel]

--
Simon