Hvorfor skal folk kimes ned privat ?
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-03-10 19:50

Jeg er efterhånden blevet dødtræt af at blive kimet ned af folk
med 'hemmelig nummer', som vil sælge en et-eller-andet, fx.
forsikringer.

Er der ikke en-eller-anden lov som forbyder dette ?

Og hvorfor skal Hjemmeis forfordeles og have lov til at støje hver
eneste uge ?

With kind regards,
Last OUTPUT: 10744 news:4b9641c6$0$280$14726298@news.sunsite.dk
http://sites.google.com/site/kallmusic001 File no: 10763

Fra : Mogens

Dato : 10-03-10 20:47

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

Ja enig, men heldigvis ringer disse mærkværdigheder da på relativt
humane tidspunkter (for os der har normale arbejdstider). Desværre har
de lov til dette efter loven, men jeg gør simpelthen det at når et
sådant subjekt ringer, så siger jeg intet, men lægger blot røret på. Jeg
synes at problemet er i kraftigt aftagende, men det er måske netop fordi
jeg gør som jeg gør, og ugerningsfirmaet noterer i deres EDB-system at
dette nummer er det spild af tid at ringe til. Så derefter fred fra
dette firma i al fremtid - Amen.

Alternativt kan man tage telefonen og undskylde sig med at der lige er
en ved døren, og derefter blot lade røret ligge. Fordelen ved denne
strategi er at ugerningspersonen i det tidsrum hvor han/hun naivt tror
at man vender tilbage, jo er afskåret fra at forstyrre andre af
dk.forbruger og dk.videnskab.jura's medlemmer.

Fra : Jubii

Dato : 10-03-10 21:04

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Ja enig, men heldigvis ringer disse mærkværdigheder da på relativt
> humane tidspunkter (for os der har normale arbejdstider). Desværre har
> de lov til dette efter loven,.....cut.

Kunne du ikke citere den lov og den tekst der giver dem lov til det,
hvis man advarer dem om at fortsat opringning vil blive meldt til
forbrugerombudsmanden?

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-03-10 21:10

Jubii skrev:
> Kunne du ikke citere den lov og den tekst der giver dem lov til det,

Forbrugeraftalelovens §6, stk. 1 og 2.

Se mit indlæg længere nede i tråden for et fuldt citat

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jubii

Dato : 10-03-10 20:56

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
> Jeg er efterhånden blevet dødtræt af at blive kimet ned af folk
> med 'hemmelig nummer', som vil sælge en et-eller-andet, fx.
> forsikringer.
>
> Er der ikke en-eller-anden lov som forbyder dette ?

Markedsføringsloven.

> Og hvorfor skal Hjemmeis forfordeles og have lov til at støje hver
> eneste uge ?

Færdselsloven, unødig støj?

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-03-10 21:09

Jesus-loves-you skrev:
> Jeg er efterhånden blevet dødtræt af at blive kimet ned af folk
> med 'hemmelig nummer', som vil sælge en et-eller-andet, fx.
> forsikringer.
>
> Er der ikke en-eller-anden lov som forbyder dette ?

Ja og nej. Der findes et generalforbud mod at forstyrre folk id eres
private hjem, men samme lov rummer en række undtagelser, som tillader
salg af visse ydelser.

Det er forbrugeraftalelovens §6,stk.1 og 2 du skal have fat i

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl,
arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang,
med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud
om indgåelse af aftale.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om
1)   bestilling af bøger,
2)   tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3)   formidling af forsikringsaftaler og
4)   tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller
sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner
har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved
ildebrand.

> Og hvorfor skal Hjemmeis forfordeles og have lov til at støje hver
> eneste uge ?

Hjemis bliver skam ikke forfordelt - det står enhver frit for at starte
en tilsvarende virksomhed.

Hjemis' hjemmel til at ringe med klokken er antageligvis baseret på §8,
stk.2 i "Bekendtgørelse 2005-06-20 nr. 511
om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt politiets adgang
til at iværksætte midlertidige foranstaltninger"

§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg,
musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til
væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.
Stk. 2. Råben med varer på en vej er forbudt før kl. 7 og efter kl. 18
og må ikke finde sted, hvor det er til ulempe for hospitaler, skoler
eller lignende.

Der står ikke direkte noget om at ringe med en klokke, men da
alternativet til klokken ville være, at ismanden kørte rundt og råbte
"såååå' der iiiiiis", vil jeg mene, at klokken er ligestillet med
handlingen "råben med varer på en vej". Dvs. det må foregå mellem kl 7
og kl 18.

Fra : Sune

Dato : 10-03-10 21:15

On Wed, 10 Mar 2010 21:09:14 +0100, Jesper Brock
<jesper.brock@KILLSPAMmail.dk> wrote:

>Det er forbrugeraftalelovens §6,stk.1 og 2 du skal have fat i

Ahem.. Robinson-listen.

Mvh
Sune

Fra : Jesper Brock

Dato : 10-03-10 22:07

Sune skrev:
> Ahem.. Robinson-listen.

Nu går jeg ikke ud fra at OP er registreret på denne, så ville han jo
nok vide det...

men bortset fra det har du ret, jeg burde have nævnt muligheden for at
man kan slippe fri ved at lade sig registrere på Robinsonlisten. Det
følger af Markedsføringslovens §6, stk. 3

"En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk
person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på
afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for den
erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en
fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i
sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved
undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt
sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere
gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler."

Robinsonlisten kræver dog som sagt en aktiv tilmelding fra forbrugerens
side, men det skal jo kun gøres en gang, så gælder forbuddet alle
henvendelser om telefonsalg.

Fra : GamleIdiont

Dato : 11-03-10 09:20

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

ROBINSONLISTEN !

Jeg får aldrig en opringning. Skulle der komme en siger jeg blot det magiske
ord - Robinson listen.

Fra : Max

Dato : 11-03-10 09:40

Hej GamleIdiont

> ROBINSONLISTEN !
>
> Jeg får aldrig en opringning. Skulle der komme en siger jeg blot det
> magiske ord - Robinson listen.

Hvordan tilmelder man sig ?

--
Mvh Max

Fra : GamleIdiont

Dato : 11-03-10 10:14

> Hej GamleIdiont

> Hvordan tilmelder man sig ?
>
> --
> Mvh Max
Hos folkeregistret - borgerservice i din kommune

Fra : Max

Dato : 11-03-10 11:14

Hej GamleIdiont

> Hos folkeregistret - borgerservice i din kommune

Fint, men det er ikke sådan lige at finde, så nu har
jeg skrevet og spurgt dem hvor den er.

Tak for info

--
Mvh Max

Fra : GamleIdiont

Dato : 11-03-10 10:20

https://www.borger.dk/Emner/forbrug-penge-forsikring/reklamer/Sider/robinsonlisten.aspx

Fra : Jubii

Dato : 11-03-10 11:10

"GamleIdiont" <idioten@jeghaderogsåsspam.dk> skrev i meddelelsen

> https://www.borger.dk/Emner/forbrug-penge-forsikring/reklamer/Sider/robinsonlisten.aspx

Visse ting varer 100 år eller mere, men visse ting kan være afbrudt
allerede, fandt jeg ud af ved at undersøge listen.

Fra : Lars

Dato : 11-03-10 20:11

On Thu, 11 Mar 2010 09:20:26 +0100, "GamleIdiont"
<idioten@jeghaderogsåsspam.dk> wrote:

>"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

>ROBINSONLISTEN !
>
>Jeg får aldrig en opringning. Skulle der komme en siger jeg blot det magiske
>ord - Robinson listen.

Det ord forstår f.eks Viasat ikke. Jeg bliver ved med at få opkald fra
dem. Når jeg så siger at jeg står på Robinson listen, så siger
vedkommende der ringer op undskyld, men et par dage efter så er der
tit bid igen.

--
Lars

Fra : N Dude

Dato : 11-03-10 23:22

Jesus-loves-you wrote.:

> [...]
>
> Er der ikke en-eller-anden lov som forbyder dette ?
>
> Og hvorfor skal Hjemmeis forfordeles og have lov til at støje hver

Måske af den samme grund , du selv bruger, når du selv pisser på alverdens
usenetbrugere og derved skider på reglerne om signaturer!

Du kan ikke tillade dig at klandre andre for at være nogle klaphatte, når du
selv er en mega-gigantisk klaphat!

Det er synd for dig, men du må jo være noget af en skisoidderik!

Fra : Jubii

Dato : 12-03-10 08:52

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Måske af den samme grund , du selv bruger, når du selv pisser på
> alverdens usenetbrugere og derved skider på reglerne om signaturer!

Obs: Brug dk.admin.netikette til debat om usenetregler.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 12-03-10 12:53

N Dude skrev:

> [...]
> selv er en mega-gigantisk klaphat!
>
> Det er synd for dig, men du må jo være noget af en skisoidderik!

Det er bare så torskedumt, at det er morsomt!

Bjarne

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-03-10 10:06

Jesus-loves-you wrote:

> Jeg er efterhånden blevet dødtræt af at blive kimet ned af folk
> med 'hemmelig nummer', som vil sælge en et-eller-andet, fx.
> forsikringer.

Jeg blev tit ringet op af nogle temmelig gebrokkent-engelsk-talende fre
og fyrinder som startede med at fortælle at de lavede en
opinionsundesøgelse af folks investeringsvaner. Så skulle man - rent
hypotetisk - svare på hvordan man ville investere (fx
korttids/langttids) HVIS man nu forestillede sig at ville investere.
Bare for at undersøge folks holdninger. Sjovt nok havde de bagefter et
tilbud der matchede det hypotetiske svar.

De ringede ret ofte, og jeg lagde bare på. Men de ringede igen senere.

Så fandt jeg på at sige at "ham Martin" var flyttet, og jeg havde ikke
hans nummer. Jeg var nyindflyttet.

Har ikke hørt fra dem siden.

Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-03-10 20:36

Martin Larsen wrote:

> Jeg blev tit ringet op af nogle temmelig gebrokkent-engelsk-talende fre
> og fyrinder som startede med at fortælle at de lavede en
> opinionsundesøgelse af folks investeringsvaner.

Jeg har også været ude for utallige opringninger, typisk om aftenen når man
spiser.
(det var min egen skyld, da jeg brugte samme nummer til privat og firma).
For en 'hel del år' siden havde jeg nummerviser på, og hvis det var sådan en
'ting' der ringede fredag aften kl. 19, lod jeg være med at tage den.

Men man skulle jo hen og kigge for at finde ud af om det var 'sådan en'
eller ej.

For knap så mange år siden købte jeg en telefon, hvor man kan tildele
ringetoner efter 'telefonbogen'.
Det gav noget fred, for jeg kunne høre om det var bekendte eller ej, så jeg
behøvede ikke at løbe efter telefonen.

Dog kunne den ikke skelne mellem 'skjult nummer' og 'ukendt nummer'.

For en 3 år siden gik jeg over til Fullrate incl. telefoni, og der kan man
deaktivere opkald med 'skjult nummer', så telefonen aldrig ringer hvis
nummeret er skjult.

Sikke en dejlig fred ;)

Stig Johansen

Fra : TMus

Dato : 14-03-10 11:26

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote in news:4b97e9ac$0
> [...]

> Er der ikke en-eller-anden lov som forbyder dette ?
>
> Og hvorfor skal Hjemmeis forfordeles og have lov til at støje hver

Mange af den slags opkald skyldes tit at en i husstanden har deltaget i
en "brugerundersøgelse" eller "konkurrence" på nettet.

Personligt finder jeg det mere grænseoverskridende når de forskellige
trosretninger i tide og utide udsender deres overtalelsesdiciple igen og
igen. De bruger batteriet i min dørklokke og min tid (og dermed mine
ungers tid med deres far). Altsammen selvom de udemærket godt ved at de
er uønsket.

-TMus