Isolering af loft i min ødegård
Fra : Fosvang

Dato : 11-03-10 14:04

Jeg har et gammelt svensk hus hvor "vinden" (loftet) er uisoleret.
Loftet i stuen og det vil sige det der er imod loftsgulvet består af
plade, derefter bræddelag, med flisisolering og sidst et bræddelag som
er loftsgulvet.

Jeg overvejer at lægge 300 mm. isolering på gulvet i "vinden" og
således spare varmeenergi.

Jeg er bekymret for at lægge en dampspærre imod gulvet før isolering,
da jeg ikke ved hvorledes de underliggende lag vil reagere på dette,
eller om det i det hele taget er nødvendigt da der er "isoleret" i
forvejen.

Derudover er jeg usikker på om 300 mm. isolering er at skyde over
målet, idet der kan holdes god varme i huset, selv ved hård frost.

hvad bør jeg gøre her?

vh
Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-10 22:09

Fosvang wrote:
> [...]
> da jeg ikke ved hvorledes de underliggende lag vil reagere på dette,
> eller om det i det hele taget er nødvendigt da der er "isoleret" i

Dampspærren skal ligge umiddelbart over loftpladerne nede i stueetagen.

> Derudover er jeg usikker på om 300 mm. isolering er at skyde over
> målet, idet der kan holdes god varme i huset, selv ved hård frost.

Det er da i lige så høj grad om at spare på udgiften til opvarmning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 23:01

Fosvang skrev:
> [...]
> da jeg ikke ved hvorledes de underliggende lag vil reagere på dette,
> eller om det i det hele taget er nødvendigt da der er "isoleret" i

Og du er sikker på at der ikke ligger en 'fortidig' dampspærre á f.eks.
tjærepap under flisen? Jeg tænker at der alene af hensyn til gennemfald
af flis-støv burde ligge et lag et eller andet under flisen :-/

--
Armand.

Fra : jos

Dato : 12-03-10 10:46

Fosvang wrote:
> [...]
>
> Derudover er jeg usikker på om 300 mm. isolering er at skyde over
> målet, idet der kan holdes god varme i huset, selv ved hård frost.

Jeg ville benytte papiruld til isoleringen, da det er fugtpenetrerende og
derfor må bruges uden dampspærre!
finn

Fra : Elmer

Dato : 12-03-10 21:18

> hvad bør jeg gøre her?
>
> vh
> Carsten

Hvor meget bruger du huset? og om vinteren? Hvor mange dage skal det
varmes op.
Hvis det er elvarme, så sammenhold lige din el regning med udgiften til
isolering inden du begynder.
Jeg har selv et gl. bondehus, hvor der oprindelig kun er gulvbrædderne
som etage adskillelse. Da jeg købte det var der kun gl. 50mm måtter, som
jeg erstattede med 200mm glasuld - uden at jeg kunne føle nogen forskel.

Jeg tror at du kun vil kunne mærke udgiften til isolering.

Ang. dampspærre, så skal den være så tæt på det varme rum som muligt.
Men da det er et fritids hus som benyttes begrænset(?) så er det jo
begrænset hvor meget fugt der dannes i huset. Jeg har bevist ikke
anvendt dampspærre i mit gl. hus, og har ingen problemer (mere end 10 år).
Tænk dig godt om - men det er jo også det du gør når du spørge her

Elmer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-10 14:38

Elmer wrote:

> Jeg tror at du kun vil kunne mærke udgiften til isolering.

Da jeg købte mit hus for 6½ år siden, bestod isoleringen på loftet af 100
mm. rockwool. Jeg kunne godt mærke på olieregningen, da jeg øgede det til
300 mm.

Denne vinter har der været frost på loftet. Den første vintersæson, der i
øvrigt også var rigtig vinter, var der +grader.

Fra : jos

Dato : 14-03-10 16:05

> Jeg tror at du kun vil kunne mærke udgiften til isolering.

det lyder mest af en smart "Fjot" bemærkning!

fra lidt træflis til 300mm regulær isolering, burde investeringen (forudsat
vi snakker daglig stuetemperatur og alm. energipriser) tjene sig ind på
ganske få - måske 2 - år.

Jeg forstår godt bekymringen vedr. dampspærre, - derfor ville jeg som nævnt
bruge papiruld. - Et iøvrigt pragtfuldt materiale at arbejde med.

finn