dimensionering af trærist der skal bære en~
Fra : Leif Neland

Dato : 10-03-10 15:47

I stalden er der en grebning, der er støbt til med grus og brokker og et
tyndt lag beton.
Tværsnittet er rektangulært og 70 cm bredt.
Jeg vil fjerne grus, brokker og beton, og lave en rist af træ, så vand kan
løbe ned i afløbet, som forhåbentlig kan renses op.

På siderne af grebningen vil jeg bolte en lægte, hvorpå jeg vil lægge en
rist af brædder sat på højkant:

**************
** **
**************
* * **
**************

Hvilken dimension skal jeg gå op i, for at det kan holde til en hest på
500kg?
Det skal vel være trykimpregneret?

Jeg kan save og skrue, men ikke svejse, så derfor skal det være træ...

Leif

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-03-10 00:38

On 10 Mar., 15:47, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
> Hvilken dimension skal jeg g op i, for at det kan holde til en hest p
> 500kg?
> Det skal vel v re trykimpregneret?

Den vil rådne med tiden, få lavet en i rustfrit stål (gyllen er hård
ved meget metal) på mål hos en smed.

--
Christian

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 12:53

Christian B. Andresen skrev:

> Den vil rådne med tiden,

Jup! Og hvornår er det lige at man opdager at dét er tilfældet? Når
krikken ligger med et brækket ben =

> få lavet en i rustfrit stål (gyllen er hård
> ved meget metal) på mål hos en smed.

Rustfrit stål er pisse glat for en beslået hestehov
Træ-løsningen vil også være uhyre fedtet og glat.
Så en jernrist er nok vejen frem alligevel :-/

Man kunne jo finde en hos en produkthandler og tilpasse hul/støbning
efter dén!

--
Armand.

Fra : Petersen Michael

Dato : 11-03-10 21:01

Armand wrote:

> Rustfrit stål er pisse glat for en beslået hestehov

Man har jo lov at anvende dørkplade

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 23:13

Petersen Michael skrev:

> Man har jo lov at anvende dørkplade

Selv dén er glat for en beslået hov. Vand og lidt gødnings-snask gør
ikke sagen bedre!

--
Armand.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-03-10 05:01

On 11 Mar., 12:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Jup! Og hvorn r er det lige at man opdager at d t er tilf ldet? N r
> krikken ligger med et br kket ben =

Nemlig.

> Rustfrit st l er pisse glat for en besl et hestehov
> Tr -l sningen vil ogs v re uhyre fedtet og glat.
> S en jernrist er nok vejen frem alligevel :-/

Måske varmgalvaniseret så, evt. med en gummimåtte ovenpå.

> Man kunne jo finde en hos en produkthandler og tilpasse hul/st bning
> efter d n!

Det kan man måske også.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-10 00:45

On 11 Mar., 23:13, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Selv dén er glat for en beslået hov. Vand og lidt gødnings-snask gør
> ikke sagen bedre!

Jeg ville heller ikke få den lavet som en stor plade, snarere som
vinkler som her, set fra siden:

|A A A A A A A A A A A A A A A A A A|

--
Christian

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-03-10 09:19

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 500kg?
> Det skal vel være trykimpregneret?
>
> Jeg kan save og skrue, men ikke svejse, så derfor skal det være træ...

Jeg tillader mig at svare uden for spørgsmålet.
Har du overvejet at bruge betonspalter?
Eks: http://www.sunds-alfa.dk/index.php?id=44&template=1
Så skulle du være omkring problematikken med at træ og metal bliver glat.

Med de kødpriser der er for tiden, brude det være muligt at finde nogle
brugte et eller andet sted, hvis prisen på projektet skal holdes nede...

Mvh
Keld Nygaard