Storebror kan kigge med når du kører
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-03-10 22:06

http://ing.dk/artikel/107096-dansk-boks-aflurer-din-bils-skjulte-data-og-viser-dem-paa-nettet

Min umiddelbare tanke: Nørj hvor smart. Endelig noget statistik om
hvordan ens bil kører og bør køre. Hvilken model man bør foretrække,
hvornår den trænger til et værkstedsbesøg og i den dur.
Yderst praktisk når man som jeg kører 60.000 km om året mellem hjem og job.

Hvis bilen bliver stjålet kan boksen fortælle hvor den er - hvis den
altså ikke med det samme bliver pillet ud.

Boksen kan f.eks også indrapporte kørsel til roadpricing ud fra
GPS-informationer. Det er det som Hollænderne lige har skrottet.

Så dukker den næste tanke op om at f.eks. Automatisk trafikkontrol kan
kigge med og uddele bøder på stribe når boksen logger hastigheder over
fartgrænserne.
Ligeledes kan forsikringsselskabet kigge med og justere præmien
proportionalt med trykket på speederen.

Og så er det vel ligesom skudt ned.

Egentlig ser jeg flere fordele end ulemper og databasen behøver ikke
kunne vise data på individuelle biler til de offentlige myndigheder. Og
det er vel i grunden også frivilligt om man vil installere boksen.

/Lars

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 01:23

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> fartgrænserne.
> Ligeledes kan forsikringsselskabet kigge med og justere præmien

Jeg er akkurat gammel nok til at kunne huske debatten omkring dét der
skulle blive Dankortet og skeptikerne udviste omtrent samme frygt for
misbrug omkring overvågning; men hvad blev det til?
Selvom konto-oplysninger ses brugt som bevis for lev og levned (p.t.
især overfor udenlandsdanskere), så er der vel ingen der ønsker at
skulle slippe sit dankort og istedet klare sig med at hæve penge i sit
pengeinstitut hhv. automat :-|

I virkeligheden er mobiltelefonen langt mere afslørende og således meget
populær som bevisbyrde for tid og sted i retten, men frygt for dét nåede
vist aldrig at komme på banen førend at vi alle fik gjort sig så
afhængige af mobilos at vi heller ikke vil (kan?) droppe dén :-|

--
Armand.

Fra : -

Dato : 14-03-10 18:31

Armand skrev:

> [...]
> vist aldrig at komme på banen førend at vi alle fik gjort sig så
> afhængige af mobilos at vi heller ikke vil (kan?) droppe dén :-|

Det er rigtigt at der er en udbredt skræk for alle forandringer i
øjeblikket. Om det er arbejdslivet, hospitalerne, klimaet eller
datateknik der er i forandring, så kæmper folk om at skrige højst!
Den sorte overvågningsboks er nu ikke bare en tanke, står det til visse
politikere så er den en intregreret del af bilen om få år. Man kalder
det "roadpricing", og formålet er _ikke_ at give bilisterne flere
fordele! Blot en ny måde at trække endnu flere penge ud af bilisterne på.
For år tilbage, da man indførte fartskriveren i lastbiler, var det med
det formål at checke om køre/hviletid blev overholdt, men idag udstedes
mig bekendt også hastighedsbøder ud fra fartskriverne. Så frygten er i
dette tilfælde ikke ubegrundet. Borgernes normale grundlovssikrede
retsbeskyttelse er i et vist omfang kendt ugyldigt, i samme øjeblik man
sætter sig ind i en bil. Det gælder fx. det objektive ansvar,
privatlivets fred og meget andet. Glidebanen er kridtet op, det er snart
lige så strafbart at køre bil på offentlige steder som at ryge!

/Claus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-03-10 03:28

> [...]
> privatlivets fred og meget andet. Glidebanen er kridtet op, det er snart
> lige så strafbart at køre bil på offentlige steder som at ryge!

En dom ved EU-retten har afgjort at fartskriver/tachograf ikke sidder i
bilerne til hastighedskontrol, hvorfor der ikke kan uddeles bøder på
baggrund af dem.

Ikke alle lande accepterer denne tilstand. Men får man en fartbøde efter
fartskriveren kan man føre sagen i retten og vinde den på baggrund af
ovennævnte dom.