Privatkørsel i lastbil
Fra : Sørensen

Dato : 10-03-10 19:40

Er det ulovligt at køre privat i en lastbil ?.

Jeg kan se at vægtafgiften falder drastisk over 4 ton (til noget
der ligner en lille suzuki)og der står ikke noget om ekstra for
privatkørsel, partikkelfilter mm.

--
vh.
Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 10-03-10 20:01

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev

> Er det ulovligt at køre privat i en lastbil ?.

Ja.

Registreringsafgiftloven:
Biler med tilladt totalvægt over 4 tons,
a)¨~~~~
Køretøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring,

mvh
Alex Christensen

Fra : sode

Dato : 10-03-10 20:36

Passer ikke....
Der er masser af lastbiler på de danske veje til privat brug (Bla. min)
Har du afregnet moms af bilen kan den bruges privat.

VH/sode

Fra : alexbo

Dato : 10-03-10 20:58

"sode" <sode@xxxhas.dk> skrev

> Passer ikke....
> Der er masser af lastbiler på de danske veje til privat brug (Bla. min)
Over 4 tons?

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 20:44

alexbo skrev:
> [...]
> Biler med tilladt totalvægt over 4 tons,
> a)¨~~~~
> Køretøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring,

Igen bil på gule plader er iflg. reg-attesten 'til privat
personbefordring', ikke desto mindre kører mange private rundt i
gul/pappegøje -plade biler!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 10-03-10 21:00

"Armand" skrev

> Igen bil på gule plader er iflg. reg-attesten 'til privat
> personbefordring', ikke desto mindre kører mange private rundt i
> gul/pappegøje -plade biler!

I en 4 tons lastbil på papegøjeplader?

mvh
Alex Christensen

Fra : sode

Dato : 10-03-10 21:19

Minister Eva Kjær gennemførte loven i 2006 der tillader persontransport i
kombinerede
køretøjer ( praktisk kaldes det vel en lastbilsmandskabsvogn med beboelse)
betingelsen er at
51% af køretøjets egentlige lastrum bibeholdes.
Jow.. jeg er helt vil med at starte en 24 tons bus for at køre til bageren
.... NOT...

Fra : sode

Dato : 10-03-10 21:22

Her er lige et link til hvordan det kán gøres
http://www.clubman-racing.dk/billedserier/bus_billeder/index.htm

Og husk så lige der er vejbenyttelsesafgift..... ik'

VH/Sode

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-10 21:31

> Og husk så lige der er vejbenyttelsesafgift..... ik'

Er det ikke først fra 12tons ?

Fra : Sørensen

Dato : 11-03-10 05:59

"Anders > skrev

> Er det ikke først fra 12tons ?
Jo det mener jeg også, jeg trode faktisk at jeg selv havde fundet
svaret og slettede derfor spørgsmålet men det bliver åbentbart
hængende på serveren alligevel.

Som jeg ser det kan jeg købe en 4,5 tons disel lastbil og "Nøjes"
med at betale 3200 i vægtafgift om året, men der er åbentbart
vild uenighed om den må bruges privat til evt. heste eller
bageren om søndagen.

Men det kan jo så være at der skal hvide plader på

vh. Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 10-03-10 21:57

"sode" <sode@xxxhas.dk> skrev

..
> [...]
> betingelsen er at
> 51% af køretøjets egentlige lastrum bibeholdes.

8) motorkøretøjer, som utvivlsomt er konstrueret og særligt indrettet til
befordring af mandskab og materiel (mandskabsvogne). Personkabinen skal være
indrettet til befordring af mindst 4 personer og med mindst et sæde bag
forsæderne. Kabinen skal være adskilt fra vareladet eller varerummet.
Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end
personkabinen. Køretøjet må kun anvendes til transport til og fra
virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer og til
transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens
eller brugerens virksomhed. Køretøjet må ikke benyttes til privat
personbefordring.

mvh
Alex Christensen

Fra : sode

Dato : 10-03-10 22:15

Tjahhhh... du kan vel stoppe dine referater et eller andet sted hen.....
der er i perioden 2006-2009 indregistreret over 400 køretøjer efter
Evas "lov".. når jeg gider ****** finder jeg texten frem, men spørg i din
lokale
synshal de kender den jo... Imellem tiden hygger vi os 8 mand bag i bilen
*SS*

I øvrigt referere du til punktafgiftsloven som kun har med afgiftsfritagelse
at gøre ?????

VH sode

Fra : sode

Dato : 10-03-10 22:30

Paragraf 2, stk.1 i Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer

Lastbiler over fire tons vil i fremtiden helt lovligt kunne indrettes med
sovepladser, lys og køkken, uden at der skal betales ekstra afgift. Eneste
betingelse bliver, at lastbilen fortsat er indrettet til godstransport af
heste eller sportsrekvisitter. De nye regler er til gavn for
stævnedeltagere, der ønsker at kombinere hestetransport eller transport af
motorcykler og stævnebeboelse i en lastbil.

VH/Sode

Fra : Jensen

Dato : 11-03-10 11:20

On Wed, 10 Mar 2010 22:15:26 +0100, "sode" <sode@xxxhas.dk> wrote:

> Imellem tiden hygger vi os 8 mand bag i bilen *SS*

Det lyder mildest talt lidt ulækkert...

--
Thomas

Fra : Mcwm

Dato : 11-03-10 11:28

Jensen skrev:

> Det lyder mildest talt lidt ulækkert...

Hvordan fik du så dig selv til at bruge ordet "lidt"?

Venligst
Mcwm

Fra : Jensen

Dato : 11-03-10 11:51

On Thu, 11 Mar 2010 11:28:05 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> wrote:

>Hvordan fik du så dig selv til at bruge ordet "lidt"?

Ved hjælp af 'mildest talt'...

--
Thomas

Fra : Mcwm

Dato : 11-03-10 12:48

Jensen skrev:
> Ved hjælp af 'mildest talt'...

Forstår jeg dig ret, du finder det "mildt" at bruge diverse
kropsåbninger, 8 mand imellem?!?! ;-?

Venligst
Mcwm

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 01:06

sode skrev:
> [...]
> 51% af køretøjets egentlige lastrum bibeholdes.
> Jow.. jeg er helt vil med at starte en 24 tons bus for at køre til bageren

Nu er en bus jo så på hvide plader og derved ikke en lastbil!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 01:05

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> I en 4 tons lastbil på papegøjeplader?

Du spoler over de væsentligste argument:
På reg.attesten til en bil med pappegøjeplader kan der ikke stå 'privat
persontransport. Med andre ord er en Focus på papegøjeplade indenfor
samme rammer som det citerede:
"Registreringsafgiftloven:
Biler med tilladt totalvægt over 4 tons,
a)¨~~~~
Køretøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring.." !

Jeg forstyrrede måske billedet ved at nævne papegøjepladerne, men dé er
jo retteligt de plader den private ejer af en varevogn kører med i dag.
Papegøjen viser blot at der er svaret moms af et vare-køretøj, hvorved
at SKAT ikke har indvendinger imod privat brug. Tilbage står at Focus'en
på papegøjeplader jvf. reglerne ikke er til privat personbefordring,
selvom det er det de bruges til i praksis!

Og omkring det med katagorisk forbud mod privat kørsel i køretøjer til
stort kørekort, så er der da mange motorsportsudøvere der har såvel
kassevogne som ladbiler af den størrelse og selvom lasten er fyldt med
motorsportsmateriel er det da stadig privat kørsel der foretages i dém!

--
Armand.

Fra : sode

Dato : 11-03-10 17:46

Her er skat's mening om den sag !!!
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=53577

Fra : sode

Dato : 11-03-10 17:50

Og til dem der ikke gider link's

Indretning og beboelse i biler med tilladt totalvægt over 4 tons

Efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, er køretøjer
over 4 tons, der

utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, fritaget for
registreringsafgift.

Køretøjerne må ikke anvendes til privat personbefordring.

Fra 1. april 2006 må disse biler også anvendes til privat transport af
idrætsudstyr, der er

af en sådan karakter eller mængde, at det er nødvendigt, at udstyret bliver
transporteret i

et køretøj af denne størrelse, og i forbindelse hermed til privat befordring
af personer i

førerrummet samt til beboelse. Det betyder, at privat godstransport af fx
motocross

motorcykler, heste, både mv. bliver omfattet af fritagelsen.

VH/Sode

Fra : Sørensen

Dato : 11-03-10 19:25

> Her er skat's mening om den sag !!!
> http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=53577

Mange tak det var nyttigt, det var lige det jeg søgte.

vh.
Sørensen

Fra : Elmand

Dato : 13-03-10 10:16

"sode" <sode@xxxhas.dk> skrev i en meddelelse
> Her er skat's mening om den sag !!!
> http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=53577

Tak for dit glimrende arbejde med det link.-
Du skulle vel ikke have et tilsvarende - samme emne for varevogn 3 tons - gule
plader
moms fratrukket.- Emne: Transport ( som donation - reklame ) af Idrætsudstyr.

med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Sørensen

Dato : 13-03-10 17:06

"Elmand"
> Du skulle vel ikke have et tilsvarende - samme emne for
> varevogn 3 tons - gule plader
> moms fratrukket.- Emne: Transport ( som donation - reklame )
> af Idrætsudstyr.

Find en der er over 35 år gammel så bliver det virkeligt billigt

vh.
Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-03-10 00:32

On 10 Mar., 20:58, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "sode" <s...@xxxhas.dk> skrev

>  Over 4 tons?

Der er masser af hestetransportere og jeg kan ikke forestille mig at
det skulle være ulovligt.

--
Christian

Fra : alexbo

Dato : 11-03-10 10:29

"Christian B. Andresen" skrev

>Der er masser af hestetransportere og jeg kan ikke forestille mig at
>det skulle være ulovligt.

Næh men hestetransport er heller ikke privatkørsel, det er godstransport.
Privatkørsel er privat persontransport, en kørsel hvor formålet er at
transportere personer fra et sted til et andet i privat regi.
At transportere heste, motorcykler eller et flyttelæs er ikke privatkørsel.

Faktisk har SKAT lavet en særregel for chauffører der har passagerer med i
turen, det er tilladt hvis formålet udelukkende er af selskabelig art.
Enten skal passageren være en del af transporten han skal hjælpe med at
læsse af, bruge varene ved fremkomst eller lign., eller han skal være med
for sjovs skyld.
Danske vognmænd har rent faktisk spurgt om netop dette, fordi så mange af
deres chauffører tager deres børn med på en tur i ferien, og det er så
tilladt, men at transportere mennesker kun for transportens skyld er
forbudt.
Jeg er så lidt i tvivl om blaffere der kan være en dispensation, men jeg ved
det ikke, jeg kan heller ikke se hvordan man kan skelne mellem blaffere og
naboer.

Privat persontransport i lastbiler over 4 tons er forbudt, det er hvad jeg
svarede på, og hvis andre vil svare noget andet synes jeg de skulle gøre
det.
Sørensen vil sikkert gerne have andre begrundede meninger end min.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mcwm

Dato : 11-03-10 10:54

alexbo skrev:
> Jeg er så lidt i tvivl om blaffere der kan være en dispensation, men jeg ved
> det ikke, jeg kan heller ikke se hvordan man kan skelne mellem blaffere og
> naboer.

Hmm... skal vi ikke sige, at hvis de ikke bor ved siden af hinanden, så
er de sandsynligvis ikke naboer.

Venligst
Mcwm

Fra : alexbo

Dato : 11-03-10 11:48

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i

> Hmm... skal vi ikke sige, at hvis de ikke bor ved siden af hinanden, så er
> de sandsynligvis ikke naboer.

Jo det lyder rigtigt nok.
Blaffere tager man vel også med for selskabets skyld, men for blafferen er
det transporten der er formålet.
Så de er kun halvt ulovlige.

Nu er der heller ikke så mange, jeg tror interrail og den omsiggribende
frygt for alt og alle har udryddet dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mcwm

Dato : 11-03-10 13:00

alexbo skrev:
> Blaffere tager man vel også med for selskabets skyld, men for blafferen er
> det transporten der er formålet.
> Så de er kun halvt ulovlige.

Nu nævner lovene ikke noget om, hvorvidt det skal være sjovt selskab,
ellers kunne vi bevæge os ud i, at hvis en blaffer er halvdårligt
selskab, så var han/hun kun kvart ulovlig.

Blafferen kan vel rettlig gør det for oplevelsen skyld. Opleve samvær
med andre mennesker gennem sin blaffen og dermed ikke have et ønske om
at blive transpoteret til et bestemt punkt, men blot "følge trafikken".
Vil det i så tilfælde stille sagen anderledes?

> Nu er der heller ikke så mange, jeg tror interrail og den omsiggribende
> frygt for alt og alle har udryddet dem.

Syntes nu jeg møder en del af dem, og er det ikke i nærheden af Roskilde
dyrskueplads i festivaltiden(og det er mudder-festival)tager jeg dem
gerne med, såfremt der er plads.

Venligst
Mcwm

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-10 16:48

Den Thu, 11 Mar 2010 11:47:48 +0100 skrev alexbo:

> "Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i

> Jo det lyder rigtigt nok.
> Blaffere tager man vel også med for selskabets skyld, men for blafferen er
> det transporten der er formålet.

Det er det for blafferen, men bestemt ikke for lastbilen og chaufføren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 13:04

alexbo skrev:
> [...]
>
> Faktisk har SKAT lavet en særregel for chauffører der har passagerer med i
> turen, det er tilladt hvis formålet udelukkende er af selskabelig art.

Hvis SKAT skal blandes ind i sagen, drejer det sig om køretøjer der er
momsfri og eftersom man som privat ikke kan anskaffe sig sådant, er det
ikke skatteregler der skal ligge til grund for svaret :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 11-03-10 13:45

"Armand" skrev

> Hvis SKAT skal blandes ind i sagen, drejer det sig om køretøjer der er
> momsfri og eftersom man som privat ikke kan anskaffe sig sådant, er det
> ikke skatteregler der skal ligge til grund for svaret :-|

Dette er en uendelig historie.

Det handler om at lastbiler over 4 tons er fritaget for registreringsafgift
og ikke må bruges til privat persontransport.
Der er ingen køretøjer udover statens, kongehusets og på Grønland og
Færøerne der er momsfri, hverken i anskaffelse eller brug.

Momsfri betyder at man ikke betaler moms, det gælder f.eks. visse
sundhedsydelser og undervisning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 15:41

alexbo skrev:
> [...]
> Færøerne der er momsfri, hverken i anskaffelse eller brug.
>
> Momsfri betyder at man ikke betaler moms, det gælder f.eks. visse

Momsfri betyder at murermester Larsen har modregnet momsen i sit
regnskab, hvorfor Skat gnider sig i hænderne når de tager ham i at bruge
dén bil ud til golfklubben!
Private kan ikke køre momsfrit, hvorfor Skat startede med at dele en
'hár betalt moms'-mærkat ud til rette private varevogns-ejere, og siden
fik gen-indført papegøjepladen som tegn på betalt moms.

Selvom man har papegøjeplade på sin varevogn er den IKKE registreret til
privat persontransport, men derimod godtransport; men det er der ingen
der hænger sig i. Og sådan vil det også være omkring dem til stort kørekort.

Anyhow, så er godstransport vel så diffust en difinition at man vel blot
skal sørge for altid at have en kasse med ragelse (=gods) med bagi!

--
Armand.

Fra : Elmand

Dato : 11-03-10 16:10

> [...]
>
> Anyhow, så er godstransport vel så diffust en difinition at man vel blot skal
> sørge for altid at have en kasse med ragelse (=gods) med bagi!

og, det er ovenikøbet en bestemt godstransport,- f.eks må ovennævnte murermester
kun transporterer sine egne varer.- Altså ikke et flyttelæs,eller trælast for
sin familie.
Jeg fik selv ørene lettere i maskinen p.g.a et læs spejdermateriel- telte og
lejrudstyr.
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : alexbo

Dato : 11-03-10 16:51

"Armand" skrev

> Momsfri betyder at murermester Larsen har modregnet momsen i sit regnskab,

Nej så er den netop ikke momsfri, der skal beregnes moms når den sælges.
En brugt bil kan være "momsfri", for der er momsen betalt en gang for alle.

Hvis murermester Larsen vil sælge sin ladbil, og han vil have 100.000 kr for
den bliver prisen 100.000 kr plus moms.
Hvis en privatmand vil sælge sin ladbil er prisen 100.000 kr. det er ikke
anderledes end hvis han vil sælge sin cykel, han skal ikke beregne moms, men
den er ikke momsfri, momsen er bare betalt en gang for alle ved første køb.

På bilbasen kan man søge på varevogn + moms eller varevogn momsfri, at
momsfri så er noget vås er en anden ting, de er ikke momsfri den er bare
betalt een gang for alle.
Varevogn uden moms vil være mere rigtigt, at det så nok er for svært at se
forskel for de fleste er nok noget andet.
Det gør så heller ikke så meget i dagligdagen, men når man roder det hele
sammen kan det blive svært.
Der er tråd her der viser hvordan man mener noget forskelligt på grund af
ordet "momsfri"
http://www.djz.dk/interaktivt/forum/visemne/119695/

Momsfri varer eller ydelser er ting der ikke er pålagt moms,
aviser er momsfri.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-10 16:19

alexbo skrev:
> [...]
> Færøerne der er momsfri, hverken i anskaffelse eller brug.
> Momsfri betyder at man ikke betaler moms, det gælder f.eks. visse

Men det alene stiller da ikke hindringer i vejen for at en privatperson
kan eje, og lovligt køre i, en lastbil over 4 tons. Der skal blot være
betalt moms, og lastbilen skal være indregistreret til det. Evt på
"papegøjer".