Blaupunkt i Skoda
Fra : Mogens

Dato : 10-03-10 17:28

Min Fabia (2008) som er købt for 2 uger siden, er monteret med en Blaupunkt
Malaga (med cd), lyden er simpelthen forfærdelig, det er som om der er alt
alt for megen diskant, er der andre der har oplevet noget lign ?
Kan næsten ikke tro andet end at det er radioen der er noget galt med,
Blaupunkt laver vel ikke så dårlig en Radio.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 17:30

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Kan næsten ikke tro andet end at det er radioen der er noget galt med,
> Blaupunkt laver vel ikke så dårlig en Radio.

Tjah, det svarer meget godt til det indtryk jeg har af Blaupunkt.
Derudover sidder der nok kun nogle små fuldtone-enheder i Fabia'en, som
standard, der ikke just tilføjer lyden "fylde".

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 17:32

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hejsan..

> [...]
> Kan næsten ikke tro andet end at det er radioen der er noget galt med,
> Blaupunkt laver vel ikke så dårlig en Radio.

Nope, men mange laver elendige højtalere.

Du skulle høre min søns svigerfars S60 med samme radio som i min gamle S80.

Anlægget er uden de rigtige 12 højkvalitetshøjtalere og kun med 4 standard.

Han blev meget bleg, da han hørte det spille, men jeg kunne berolige ham
med, vi på et tidspunkt i Sverige køber de rigtige hjem, brugt til ham...

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 17:35

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Han blev meget bleg, da han hørte det spille, men jeg kunne berolige ham
> med, vi på et tidspunkt i Sverige køber de rigtige hjem, brugt til

Ja, og så mangler der lige nogle forstærkere også...

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 17:36

KLIP

> Ja, og så mangler der lige nogle forstærkere også...

Nu tror jeg, du udtaler dig om noget, du ikke ved noget om..;)

Hvilke forstærkere til denne radiomodel taler du om ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 17:45

> Nu tror jeg, du udtaler dig om noget, du ikke ved noget om..;)

Jeg tvivler...

> Hvilke forstærkere til denne radiomodel taler du om ?

Der skal andet andet lige flere/kraftigere forstærkere til at drive 12
højttalere, end 4.
I disse tider tvivler jeg meget stærkt på, at Volvo vælger at montere ens
forstærkere i et setup med fire enheder, hvor forstærkersiden vil være
himmelråbende overdimensioneret. Eller overbebyrdet i udgaven med 12
enheder - som man i øvrigt lige tager x-antal tusser ekstra for...

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 17:49

KLIP

> [...]
> himmelråbende overdimensioneret. Eller overbebyrdet i udgaven med 12
> enheder - som man i øvrigt lige tager x-antal tusser ekstra for...

Da du ikke evner at svare mig på mit spørgsmål, går jeg helt klart ud fra,
du ikke ved noget om Volvos audiosystemer.

Til begge modeller, blev leveret følgende:

HU-101
HU-401
HU-601
HU-801

Gæt hvilken jeg havde og hvilken han har ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 18:14

> [...]
> HU-601
> HU-801
>
> Gæt hvilken jeg havde og hvilken han har ?

Underordnet - det er Headunits du nævner. Du siger at den eneste forskel på
anlægget i S80'eren og S60'eren er antallet af højttalere! Jeg siger at ud
over forskel i antallet af højttalerenheder (og type), så er der forskel på
forstærkeren/forstærkerne i bilen, alt efter højttalerbestykning. Der er
ingen forstærkning i HU'en selv...

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 18:30

> [...]
> forskel på forstærkeren/forstærkerne i bilen, alt efter
> højttalerbestykning. Der er ingen forstærkning i HU'en selv...

Sæt dig ind i en HU-601 og kom så tilbage og fortæl mig, der ingen
forstærker er i den !...)))))

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 10-03-10 19:38

> Sæt dig ind i en HU-601 og kom så tilbage og fortæl mig, der ingen
> forstærker er i den !...)))))

http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/en-GB/P2X/audio/audio/VCC-249613.htm
Det ser ud til at der ER en ekstern forstærker i det kit.
Det ville nu også være underligt andet - det ville være svært at drive så
mange højtalere fra en HU alene.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 19:59

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det ser ud til at der ER en ekstern forstærker i det kit.
> Det ville nu også være underligt andet - det ville være svært at drive så

))

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 21:22

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det ser ud til at der ER en ekstern forstærker i det kit.
> Det ville nu også være underligt andet - det ville være svært at drive så

Ja, hvis du har en HU-801.

Jeg sidder altså med de originaler manualer her foran mig.

HU-601 har indbygget 4x25 watt og HU-801 kan kun spille med ekstern
forstærker.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 21:54

> Jeg sidder altså med de originaler manualer her foran mig.
>
> HU-601 har indbygget 4x25 watt og HU-801 kan kun spille med ekstern
> forstærker.

Så er vi tilbage ved mit oprindelige udsagn: Opgradering til 12 højttalere
kræver også en ekstra forstærker...

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 21:58

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så er vi tilbage ved mit oprindelige udsagn: Opgradering til 12 højttalere
> kræver også en ekstra forstærker...

Du kan ikke opgradere en HU-601 til mere end den er med 10 højtalere spredt
ud i kabinen og hattehyllen samt den ene i ceter i forruden.

Du har ikke på noget tidpunkt haft ret, jeg har dog talt 1 højtaler for
meget.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:04

> [...]

> spredt ud i kabinen og hattehyllen samt den ene i ceter i forruden.
>
> Du har ikke på noget tidpunkt haft ret, jeg har dog talt 1 højtaler for

Som jeg har forstået dig, så vil du/i opgradere svigerfars
4-højttalersløsning i S60'eren, til en løsning, svarende til den
10-højttalers løsning i S80'eren - er det korrekt?
Hvis så, så er mit udsagn stadig, at for at dét kan lade sig gøre, så skal
man ud over at skifte samtlige højttalerenheder og tilføje yderligere, også
have en ekstern forstærker tilsluttet HU'en. HU'en (601) driver IKKE 10
højttalere selv...

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:10

> [...]
> man ud over at skifte samtlige højttalerenheder og tilføje yderligere,
> også have en ekstern forstærker tilsluttet HU'en. HU'en (601) driver IKKE

Nej, du køber performance højtalersættet og sætter højtalerne til de
allerede installerede ledninger diverse steder.

Du skal naturligvis fjerne de fra start monterede standar skodhøjtalere.

Om han kan placere centerhøjtaleren samme sted som i S80, det ved jeg ikke,
da han ikke har original navigation i potten.

Der skal IKKE nogen ekstra forstærker til HU-601, den har slet ingen udgang
har til det, den har sin egen indbyggede 4x25 watt, nix weiter.. !

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:19

> [...]

> Der skal IKKE nogen ekstra forstærker til HU-601, den har slet ingen
> udgang har til det, den har sin egen indbyggede 4x25 watt, nix weiter..

Ok, så forstod jeg det rigtigt. Jeg tror ikke på, at man benytter en 4 x 25
Watt forstærker i et "Premium" setup!
Hvad er f.eks. forskellen til HU-611, som en del "opgraderer" til? Er det de
ekstra linieudgange?
I det link som blev vist tidligere stod jo tydeligt, at der i de opgraderede
systemer, var en ekstern forstærker. Jeg tror ganske enkelt ikke på, at
Volvo - som de eneste - har den spareløsning du taler om.

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:22

KLIP

> [...]
> opgraderede systemer, var en ekstern forstærker. Jeg tror ganske enkelt
> ikke på, at Volvo - som de eneste - har den spareløsning du taler om.

HU-611 er udelukkende til det amerikanske marked !

Jeg lader dig nu blive i din tro...

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:27

> Jeg lader dig nu blive i din tro...

Ok, det må efterprøves! Din påstand er altså: I en 2002 - 2003 Volvo S80 med
det store audioanlæg, sidder der en HU-601, 10 passive højttalere og en
aktiv SUB - og IKKE nogen ekstern forstærker?

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:31

KLIP

> Ok, det må efterprøves! Din påstand er altså: I en 2002 - 2003 Volvo S80
> med det store audioanlæg, sidder der en HU-601, 10 passive højttalere og
> en aktiv SUB - og IKKE nogen ekstern forstærker?

Nej, det har du også misforstået..

I min gamle S80 T6 sad der 11 passive højtalere og ingen Sub og ingen ekstra
forstærker.

De 10 højtalere spredt rundt i kabinen og hattehyllen og den sidste af de 11
i alt, sad i forruden.

Er du med nu, så du kan undersøge det 100%.

PS: Nogen af højtalerindningerne indeholdt 2 separate højtalere...

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:37

> De 10 højtalere spredt rundt i kabinen og hattehyllen og den sidste af de
> 11 i alt, sad i forruden.
>
> Er du med nu, så du kan undersøge det 100%.

Pyt være med antallet af enheder. Jeg er mere interesseret i at vide, om du
vil påstå at der ikke er nogen ekstra forstærker - ud over 4 x 25 Watt i
HU'601'eren?

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:40

KLIP

> Pyt være med antallet af enheder. Jeg er mere interesseret i at vide, om
> du vil påstå at der ikke er nogen ekstra forstærker - ud over 4 x 25 Watt
> i HU'601'eren?

Jeg påstår det ikke, der *ER* ingen ekstra forstærker ud over den indbyggede
på 4x25 watt.

http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/en-GB/P2X/audio/radio/VCC-260602.htm

+ den jeg havde i forruden.

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 11-03-10 09:35

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Jeg påstår det ikke, der *ER* ingen ekstra forstærker ud over den

Nu linker du til "performance"-udgaven.

Der står om performance:
"The base level, Performance Sound, offers good sound reproduction. The
system consists of a radio with either a CD player or cassette player that
drives up to 8 speakers."

Altså >Up to 8 speakers<

Det ledte mig til at tro, med alle de nævnte højttalere, at der var tale om
et af de kraftigere anlæg.
HU601 med ekstern forstærker, "high performance":
http://vccs.volvocars.se/accessories/cat/en-GB/P2X/audio/radio/VCC-260631.htm
Her er der en 200W ekstern forstærker med.

I min søgen efter et billede af en PA-200/PA-300 (de er ikke ret store)
fandt jeg
http://kortlink.dk/7hxd
Hvordan ved du at den ikke er der?

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 09:40

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> system consists of a radio with either a CD player or cassette player that

Ja, de to af dem indeholder mere end 1, bas og mellemtone.

> [...]
> Her er der en 200W ekstern forstærker med.
>
> I min søgen efter et billede af en PA-200/PA-300 (de er ikke ret store)

Jeg har haft hele lortet ude for at skifte navigations-CD-skifte - enheden i
hine tider.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-10 16:37

Den Wed, 10 Mar 2010 22:09:38 +0100 skrev Bjørn J.:

> [...]
>
> Der skal IKKE nogen ekstra forstærker til HU-601, den har slet ingen udgang
> har til det, den har sin egen indbyggede 4x25 watt, nix weiter.. !

Perfekt til 4 højttalere. Men hvor er det du mener at de 10x25 watt
skal komme fra?

Eller vil du nøjes med en klyt-løsning med at parralel-forbinde
højttalerne, så de kan forstyrre hinanden mest muligt? Jaja, sådan
gjorde vi i baren på handelsskolen, men det skulle jo også bare
spille højt, skidt med hvordan det lød.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 16:45

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> højttalerne, så de kan forstyrre hinanden mest muligt? Jaja, sådan
> gjorde vi i baren på handelsskolen, men det skulle jo også bare

Du er da vist stadig fuld fra da du forlod baren på handelsskolen.

Her kan du kigge billeder, hvis du da ikke er for bælgøjet..

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=hu-601&_sacat=See-All-Categories

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-03-10 16:50

Kent Friis skriver:

> Eller vil du nøjes med en klyt-løsning med at parralel-forbinde
> højttalerne, så de kan forstyrre hinanden mest muligt?

Tæl nu lige på fingrene:

Foran et trevejs system, bagi et tovejs. Så er du på 10 "højttalere" -
fuldstændigt som det der var i min nu tidligere Golf (hvad der er i
den nuværende ved jeg fakstik ikke på stående fod).

Så kan man let klare sig med 4x25W......

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-10 16:59

Den Thu, 11 Mar 2010 16:49:37 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Tæl nu lige på fingrene:
>
> Foran et trevejs system, bagi et tovejs. Så er du på 10 "højttalere"

Når du sætter quotes, er det så fordi du mener at Bjørn snakker om
enheder, adskilt af delefiltre, og ikke om højttalere? Så mine
2 højttalere i stuen, med hver 4 enheder, ville han tælle som 8
højttalere?

I så fald vil kunne jeg godt tænke mig at høre hvad han kalder et
7.1 surround-system... 20 "højttalere"?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 17:06

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> I så fald vil kunne jeg godt tænke mig at høre hvad han kalder et
> 7.1 surround-system... 20 "højttalere"?

At du tæller kasser, gør da ikke dit udsagng rigtigt.

På den anden side, så bestiller du vel en "hel kasse" hvis én af enhederne
brænder af.....

Er du en moderne automekanikker..?..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-03-10 17:29

Kent Friis skriver:

> [...]
> enheder, adskilt af delefiltre, og ikke om højttalere? Så mine
> 2 højttalere i stuen, med hver 4 enheder, ville han tælle som 8

Ja.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 17:31

KLIP

> Ja.

... og Kent ville tælle denne som 1 ..?

http://xpriserpic.edbindex.dk/Screenshots/109201.jpg

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-10 17:34

> .. og Kent ville tælle denne som 1 ..?
>
> http://xpriserpic.edbindex.dk/Screenshots/109201.jpg

Det hedder jo også en "Soundbar".... )

Jeg vil ihvertfald ikke tælle den som andet en én højttaler - dog monteret
med flere enheder...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-03-10 17:40

"Henrik B." skriver:

> Jeg vil ihvertfald ikke tælle den som andet en én højttaler - dog monteret
> med flere enheder...

En højttaler med flere højttalerenheder i.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 17:53

KLIP

> En højttaler med flere højttalerenheder i.

Jep og enig.

Den viste Yamaha har 42 højtalerenheder indbygget i "baren"..

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 11-03-10 09:14

> Ja, hvis du har en HU-801.
>
> Jeg sidder altså med de originaler manualer her foran mig.
>
> HU-601 har indbygget 4x25 watt og HU-801 kan kun spille med ekstern
> forstærker.

Så grundigt læste jeg ikke på lektien. Jeg har forresten ikke skrevet at der
ikke var en forstærker i selve HU'en, kun at der måtte være en ekstern
forstærker hvis man skulle drive 12 højttalere.

Jeg har aldrig (før nu) hørt om en HU helt uden (effekt-)forstærker
indbygget, men de findes vel.

En anden ting; 4 x 25 W fra en HU. Er den digital den effektdel den HU har?
Ellers giver jeg ikke meget for de tal.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 09:36

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ellers giver jeg ikke meget for de tal.

Det kan jeg ikke gøre noget ved, men blot konstatere at det står der i
specs./manualen.

Trods din skepsis, så spiller det faktisk ikke så ringe endda.

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 11-03-10 09:47

> KLIP

> Det kan jeg ikke gøre noget ved, men blot konstatere at det står der i
> specs./manualen.

Jaja du. Sådanne speks har jeg set mange af.
Målt peak-to-peak på en given frekvens osv.
Jeg forholdte mig til 100W fra en HU og det er der bare ikke plads nok til
at gøre særlig godt ... men =>

> Trods din skepsis, så spiller det faktisk ikke så ringe endda.

=> jeg bed også lige mærke i at det ligner en 2DIN størrelse.
Det giver plads til noget mere forstærkerkraft.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 19:59

> Sæt dig ind i en HU-601 og kom så tilbage og fortæl mig, der ingen
> forstærker er i den !...)))))

Nej Bjørn - vis mig at der er forstærker i en HU-601! Så længe at samme HU
benyttes med forskellig højttaler-setup, er jeg overbevist om, at der er
tale om seperate forstærkere (4-kanals/ 2 x 6-kanals)...
Sådan som andre bilproducenter også laver det. Det er trods alt stort set de
samme producenter bilproducenterne benytter til audio-løsningerne: Pioneer,
Panasonic, Sanyo m.fl.

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 21:23

> [...]
> Sådan som andre bilproducenter også laver det. Det er trods alt stort set
> de samme producenter bilproducenterne benytter til audio-løsningerne:

Henrik, jeg sidder med manualerne her foran mig...du ved ikke, hvad du taler
om ....)

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 21:55

> Henrik, jeg sidder med manualerne her foran mig...du ved ikke, hvad du
> taler om ....)

Jo - du behøver også en ekstern forstærker, for at drive de 12
højttalere......

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 21:59

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jo - du behøver også en ekstern forstærker, for at drive de 12
> højttalere......

Glem det Henrik, jeg har haft bilen og sidder med manualerne.

Subwooferen har egen indbygget forstørker. Der sidder i øvrigt en sådan i
S40 og den forsynes via optisk kabel....))

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:05

> Glem det Henrik, jeg har haft bilen og sidder med manualerne.
>
> Subwooferen har egen indbygget forstørker. Der sidder i øvrigt en sådan i
> S40 og den forsynes via optisk kabel....))

Der skal stadig en ekstern forstærker på - til de sidste 6 enheder. Ligesom
de fire bestående skal skiftes til nye højttalerenheder...

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:12

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der skal stadig en ekstern forstærker på - til de sidste 6 enheder.
> Ligesom de fire bestående skal skiftes til nye højttalerenheder...

Henrik, anlægget i Kirsten S40 (High Performance) er slet ikke det samme som
i S80 og kører desuden via optiske kabler.

Den har endda endnu flere højtalere end S80 havde...

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:20

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Henrik, anlægget i Kirsten S40 (High Performance) er slet ikke det samme
> som i S80 og kører desuden via optiske kabler.

Hvor kommer S40'eren nu ind i billedet?? Jeg troede vi talte om svigerfars
S60?

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:25

KLIP

> Hvor kommer S40'eren nu ind i billedet?? Jeg troede vi talte om svigerfars
> S60?

Glem det Henrik, det er nu spild af tid, da du har din mening om Volvos
HU-601 og jeg sidder med diverse manualer og specs mv. direkte fra
Mitsubishi...

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 11-03-10 09:38

> Glem det Henrik, jeg har haft bilen og sidder med manualerne.

Tjek under passagersædet for at slå diskussionen ihjel :)

> Subwooferen har egen indbygget forstørker. Der sidder i øvrigt en sådan i
> S40 og den forsynes via optisk kabel....))

Tsk tsk indbygget forstærker i en sub :\ Men det er da bedre end at HU'en
driver den!
God ide med et optisk kabel forresten! Der er nok ikke mange problemer med
støj der :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 09:44

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjek under passagersædet for at slå diskussionen ihjel :)

> Tsk tsk indbygget forstærker i en sub :\ Men det er da bedre end at HU'en
> driver den!

Der er ingen HU, der driver nogen subwoofer, skulle den da det ?

mvh/Bjørn J.

Fra : ShutEye

Dato : 11-03-10 09:49

> Der er ingen HU, der driver nogen subwoofer, skulle den da det ?

Det er også svært at forestille sig en HU drive 11 højttalere :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 09:53

> Det er også svært at forestille sig en HU drive 11 højttalere :)

Ikke desto mindre, så var det tilfældet, da nogen af enhederne indeholder
mere end 1 højtaler.

Jeg har tidligere opgivet et link til et reservedelskatalog og den fikse
læser af dette, finder også sub-linkene.....

Den 11. var en lille centerenhed i forruden.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 09:46

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjek under passagersædet for at slå diskussionen ihjel :)

Der sidder ikke noget.

Hold nu op, jeg havde potten i 9 år, så jeg har stort set været over alt i
den.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 21:55

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Henrik, jeg sidder med manualerne her foran mig...du ved ikke, hvad du
> taler om ....)

Ret skal være ret Henrik, min havde kun 11 højtalere, da jeg ikke havde
subwoofer i den (den sidder i øvrigt i midterarmlænet på bagsædet).

Den 11. højtaler sidder iunder navigationsanlægget "elevator" som en
centerhøjtaler.

Anlægget er lavet af Mitsubishi (som jeg har fået til at sende3 mig
diagrammet i hine tider)..

PS: En HU-801 har 1 udgang på 1x 25 watt og forstærkerne sidder i *bunden*
af bagagerummet.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-03-10 21:57

Mogens skriver:

> Min Fabia (2008) som er købt for 2 uger siden, er monteret med en Blaupunkt
> Malaga (med cd), lyden er simpelthen forfærdelig, det er som om der er alt
> alt for megen diskant, er der andre der har oplevet noget lign ?

Ja, når højttalerne er for ringe.

Radioen påvirker lyden cirka 5%, de resterende er højttalerne og deres
placering.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:06

> Radioen påvirker lyden cirka 5%, de resterende er højttalerne og deres
> placering.

Vi er slet ikke enige....

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:13

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Vi er slet ikke enige....

Ja men så køber jeg da et klasse A anlæg (rør-spille) og sætter nogen
Logitech højtalere til det og får englelyd...)

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:22

> Ja men så køber jeg da et klasse A anlæg (rør-spille) og sætter nogen
> Logitech højtalere til det og får englelyd...)

Omvendt - køb et sæt 250k Dynaudiohøjttalere, og sæt et 3.000,-
konfirmationsanlæg til. Du mener ikke at et 300k anlæg vil ændre lyden mere
end 5%?
Jeg mener så absolut at anlægget giver en forskel - bare mere end Klaus'
nævnte 5%.
Sikker på at du ikke misforstod mit indlæg?

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:26

KLIP

> Sikker på at du ikke misforstod mit indlæg?

Måske ikke, men jeg forstår 100% Klaus's spørgsmål til dig..)

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-03-10 22:32

"Henrik B." skriver:

> Omvendt - køb et sæt 250k Dynaudiohøjttalere, og sæt et 3.000,-
> konfirmationsanlæg til.

Det kan slet ikke være i en Skoda Fabia.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:33

KLIP

> Det kan slet ikke være i en Skoda Fabia.

Har en Fabia ikke noget bagagerum ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:39

> Har en Fabia ikke noget bagagerum ?

Jo, men du får sgutte et sæt Confidence C4 smit derind. )

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:41

KLIP

> Jo, men du får sgutte et sæt Confidence C4 smit derind. )

Kan bagsædet ikke lægges ned ?..)

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/794/#

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:48

> Kan bagsædet ikke lægges ned ?..)

Har du set målene? Og i indpakket stand får du kun én derind, selvom den
stikker bagud gennem en åben bagklap.

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-03-10 22:50

KLIP

> Har du set målene? Og i indpakket stand får du kun én derind, selvom den
> stikker bagud gennem en åben bagklap.

Nej, jeg hæftede mig ikke ved dem, men så må man jo opgradere til en Skoda
Superb Combi.

Så skulle man også kunne give en rundvisning..

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-03-10 22:18

"Henrik B." skriver:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Vi er slet ikke enige....

Du mener altså at radioen har mindre indflydelse?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:27

> Du mener altså at radioen har mindre indflydelse?

Nej! Mere....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-03-10 22:32

"Henrik B." skriver:

> Nej! Mere....

I en Skoda Fabia?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-10 22:40

> I en Skoda Fabia?

Nu taler jeg i generelle termer. Ligesom når jeg siger at jeg selv på gode
højttalere aldrig har været imponeret af Blaupunkts lyd....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-03-10 22:48

"Henrik B." skriver:

> Nu taler jeg i generelle termer.

Okay, jeg forholdte mig blot til spørgsmålet der kom....

Klaus

Fra : KR

Dato : 11-03-10 16:12

> [...]
> højttalere aldrig har været imponeret af Blaupunkts lyd....
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence.

Selvfølgelig ikke
I din verden virker jo kun de ting som du har.
Har aldrig selv haft problemer med mine Blaupunkter...............men har
selvfølgelig også kun haft 7stk. i tidens løb, i de 7 biler som jeg har
haft.
Det første man jo altid skal gøre i sin bil, er at udskifte de højtalere som
bilen er udstyret med..............det skader ikke.
Og jo, selv Blaupunkt kan levere varen i min C5...............som jo
også.......i dine øjne........er en skodbil.
Faktisk har den kun været til de regelmæssige serviceeftersyn i de seks år
jeg har haft den (købt fra ny).

KR.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-10 16:31

"KR" <kr_almen@tolerant.dk> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig ikke
> I din verden virker jo kun de ting som du har.

Det var dog en mystisk konklusion - hvordan når du frem til den?

> Har aldrig selv haft problemer med mine Blaupunkter...............men har
> selvfølgelig også kun haft 7stk. i tidens løb, i de 7 biler som jeg har
> haft.

Jeg har heller ikke haft "problemer" med Blaupunkt - ud over at en del
modeller er deciderede trælse at betjene/navigere. Men jeg ved en masse om,
hvad god lyd er, og her kommer Blaupunkt altså til kort imo.

> Og jo, selv Blaupunkt kan levere varen i min C5...............som jo
> også.......i dine øjne........er en skodbil.

Skodbil? Nej, jeg kan udemærket forstå at der er en masse mennesker som
ønsker at leve med dens "finesser". Og prisen fejler jo ikke noget
(sammenlignet med andet.

> Faktisk har den kun været til de regelmæssige serviceeftersyn i de seks år
> jeg har haft den (købt fra ny).

Fint for dig.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 16:47

KLIP

> Jeg har heller ikke haft "problemer" med Blaupunkt - ud over at en del
> modeller er deciderede trælse at betjene/navigere. Men jeg ved en masse
> om, hvad god lyd er, og her kommer Blaupunkt altså til kort imo.

Jeg har stadig min bedste Blaupunkt autoradio liggende i gemmerne.

Et mesterstykke, men den kostede også skejser.

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=hu-601&_sacat=See-All-Categories

PS: Jeg tror du på det tidspunkt kørte på cykel, Henrik..

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-03-10 16:51

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

UPS...Forkert indsat link...nu rettet !!!

http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Blaupunkt_Berlin_IQR_88.jpg&filetimestamp=20081014012729

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-10 17:32

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> PS: Jeg tror du på det tidspunkt kørte på cykel, Henrik..

Nope...

Fra : KR

Dato : 11-03-10 17:47

> Det var dog en mystisk konklusion - hvordan når du frem til den?

Fordi jeg har fulgt dig i snart mange år her på usenet

> [...]
> modeller er deciderede trælse at betjene/navigere. Men jeg ved en masse
> om, hvad god lyd er, og her kommer Blaupunkt altså til kort imo.

Det er noget som du synes................at andre kunne have en anden
mening.....tjaeeee.....de ved jo ikke bedre.

> Skodbil? Nej, jeg kan udemærket forstå at der er en masse mennesker som
> ønsker at leve med dens "finesser". Og prisen fejler jo ikke noget
> (sammenlignet med andet.

Prøv at se på dit svar
For i din verden er der jo kun dine biler der dur
Saab kan jo af princip ikke fejle noget.

Det er fair nok at man (du) giver svar om, hvad du mener om biler,
bilradioer..............og en hulens masse andre ting her på usenet.
Men andre har også retten til at mene noget andet.
Her i tråden er det jo tydeligt, at Bjørn ikke skal have ret, selvom det dog
er hans bil.....og radio.
Et råd til dig kunne jo være, at du ikke altid har
ret..................selvom det nok kan være svært for dig at kapere, og at
andres mening også kan tælle.
Jeg ved godt, at dit svar til mig vil være en masse
blaalblaaaablaaa................og at du jo aldrig har påstået at du altid
har ret.
Men en gennemgang her på usenet vil vise, at du altid ved bedre end
andre........ikke sandt?

KR.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-10 17:57

> Det er noget som du synes................at andre kunne have en anden
> mening.....tjaeeee.....de ved jo ikke bedre.

Nu kan der være meget stor forskel på folks referenceniveau - hvad enten det
drejer sig om f.eks. biler - eller lyd...

> Prøv at se på dit svar

Hvad er der med det? Du mener ikke at hydro-affjedringen er en finesse?
Eller det faste ratnav?

> For i din verden er der jo kun dine biler der dur

Mine biler??

> Saab kan jo af princip ikke fejle noget.

Sagtens - de fejler en masse. De er dog ikke ramt så hårdt af f.eks.
el-fejl, som franske og italienske øser.

> Men andre har også retten til at mene noget andet.

Nu fortæller jeg ikke andre, at de ikke må mene noget. Men derfor kan jeg
godt argumentere for mit synspunkt.

> Her i tråden er det jo tydeligt, at Bjørn ikke skal have ret, selvom det
> dog er hans bil.....og radio.

Og? Hvad har det med Blaupunkt at gøre?

> Et råd til dig kunne jo være, at du ikke altid har ret..................

Et råd?? *LOL*

> selvom det nok kan være svært for dig at kapere, og at andres mening også
> kan tælle.

Der er ikke noget at "kapere". Og selvfølgelig tæller andres mening også -
specielt hvis de har argumenterne i orden.

> Jeg ved godt, at dit svar til mig vil være en masse
> blaalblaaaablaaa................og at du jo aldrig har påstået at du altid
> har ret.

Så hvorfor skrive det? )

> Men en gennemgang her på usenet vil vise, at du altid ved bedre end
> andre........ikke sandt?

Nope. Og nu håber jeg ikke at du referrer til de seneste måneders
Saab-debatter.....
Hva' kan jeg sige? Jeg har en smule viden om rigtig meget. Og så er der et
par emner som jeg ved rigtig, rigtig meget om. Og så har jeg en
holdning/mening og en masse. )

Fra : KR

Dato : 11-03-10 18:17

Snip.............en hel masse

Som bare bestyrker mig i min opfattelse af dig

> [...]
> Hva' kan jeg sige? Jeg har en smule viden om rigtig meget. Og så er der et
> par emner som jeg ved rigtig, rigtig meget om. Og så har jeg en

Selvfølgelig har vi alle en holdning og en mening om stort sagt
alt...................problemet med dig....og et par andre debatører er, at
I sjældent hører, hvad andre mener og ved.................for jeres mening
er nu den der dur.
Og dem der følger med i rigtig mange nyhedsgrupper....som jeg gør......ved
at du bliver ved....til du får ret......eller til din "modstander" giver op.
Lidt hen af "Eque"...................aheeeee.......der strammer jeg den nok

Men for forståelsens skyld

KR.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-10 18:24

> KR" <kr_almen@tolerant.dk> skrev i meddelelsen

> Som bare bestyrker mig i min opfattelse af dig

Sæ'fø'li'......du vil jo ha' "ret".

> [...]
> alt...................problemet med dig....og et par andre debatører er,
> at I sjældent hører, hvad andre mener og ved.................for jeres

Er det et problem? Ik' for mig.

> Og dem der følger med i rigtig mange nyhedsgrupper....som jeg gør......ved
> at du bliver ved....til du får ret......eller til din "modstander" giver
> op.

Man behøver skam ikke følge med i "en masse nyhedsgrupper", da jeg mest
frekventerer ganske få (2 - 3 stykker).

Men sæt et kryds i kalenderen, for ved du hvad? Du får ret - og jeg får
fred.
Og se så at komme tilbage on-topic. Eller kan du kun deltage, når det er
personspecifikt?

Fra : KR

Dato : 15-03-10 13:31

> [...]
> fred.
> Og se så at komme tilbage on-topic. Eller kan du kun deltage, når det er

Og det skulle komme fra dig

KR.

Fra : ShutEye

Dato : 11-03-10 09:41

> Ja, når højttalerne er for ringe.
>
> Radioen påvirker lyden cirka 5%, de resterende er højttalerne og deres
> placering.

Enig. Hvis man vil bruge 5000,- på et nyt anlæg i bilen, så skal man bruge
de 3-4000,- på højttalerne og ikke på HU'en.
En god HU får aldrig dårlige højttalere til at lyde godt, mens en dårlig HU
sagtens kan bruges med gode højttalere.
Been there ... osv :)