Er et scannet dokument lige så meget "værd~
Fra : j.val

Dato : 09-03-10 10:21

Se subject.

mvh

valentin

Fra : alexbo

Dato : 09-03-10 10:52

Nej

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-03-10 10:57

Den 09-03-2010 16:20, j.val skrev:
> Se subject.

Skriv også dit spørgsmål i selve indlægget. Det gør det lidt
lettere for os andre, og det gør det også muligt at citere
dit spørgsmål.

Der kan ikke svares fornuftigt på dit spørgsmål. Du er nødt
til at fortælle, hvad det er for nogle dokumenter, og
hvilken værdi du vil sammenligne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Prøv Linux, det er gratis og nemt - omfattende brugerguide

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-03-10 11:01

"j.val" <jv@jvk> skrev i en meddelelse

En skannet "hund" er ikke hundrede kroner værd.

Aage

Fra : j.val

Dato : 09-03-10 11:54

Er et scannet dokument lige så meget "værd" som det originale?

Jeg har nogle aftaler som underskrives af køber og sælger.

Der er kun 1 eksemplar som køber får.

Originalen scannes og arkiveres digitalt.

Spørgsmålet er om denne pdf-fil har lige så meget værdi som en underskrevet
kopi.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-03-10 12:44

Den 09-03-2010 17:54, j.val skrev:

> Originalen scannes og arkiveres digitalt.
>
> Spørgsmålet er om denne pdf-fil har lige så meget værdi som en underskrevet
> kopi.

Der er ikke nogen retsligt formkrav til en aftale, så reelt
set er en aftale indgået mundtligt eller via røgsignaler
lige så bindende som en skriftlig aftale. Forskellen ligger
i at bevise, at der er indgået en aftale, og hvad aftalen
helt konkret går ud på. Derfor kan det være en god ide med
en skriftlig aftale som underskrives.

Så umiddelbart bliver svaret på dit spørgsmål: Ja, de er
lige meget værd.

Bemærk dog, at det er muligt at indgå en aftale, hvor et
formkrav er en del af aftalen. Det ses fx ofte, når man skal
opsige et abonnement, hvor der så kræves skriftlig opsigelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : alexbo

Dato : 09-03-10 14:24

"j.val" <jv@jvk> skrev

> Er et scannet dokument lige så meget "værd" som det originale? Spørgsmålet
> er om denne pdf-fil har lige så meget værdi som en underskrevet kopi.

Nej, en aftale er en aftale som der er svaret,
men et digitalt dokuments værdi som bevis er ikke så godt som et originalt
papirdokument.
Modparten kan påstå at det er ændret efter han har skrevet under, eller at
underskriften må være taget fra et andet dokument.
Det kan han også med et papirdokument, men dokumentet i selv er et godt
bevis.
Et scannet kørekort, pantebrev, reg. attest o.s.v. er uden værdi, til nød
kan de bruges til at sandsynliggøre at der findes et ægte dokument.

En aftale bør bestå af flere enslydende dokumenter underskrevet af alle
parter, så alle får en original.
Og skal det være sikkert, nogle vidner der kender de deltagende til at
bevidne deres underskrift.

Det var det Danske Bank forsømte i Baggersagen, deres regler siger at
bestyrelsesformanden skal underskrive i bankens påsyn, men Bagger kom bare
med papirerne underskrevet af Jensby.

mvh
Alex Christensen