Klage over trægulv
Fra : Mureren

Dato : 09-03-10 09:14

Hej.

Jeg købte i juli 2006 et klik-trægulv (altså lim-frit) hos en landsdækkende
"gulvkæde", til en pris af 420 kr./kvm.
Lidt over 2 år senere (efterår 2008), reklamerede jeg, fordi gulvet i
praktisk talt hele dets levetid har knirket når man går på det.
Reklamationen blev afvist , fordi importør/producent mente jeg var ude over
de normale 2 års reklamationsret. Jeg har ingen dokumentation på den første
reklamation, udover at "gulvkæden" havde en mand heroppe og kigge på det.
Samme mand er stadig daglig ansvarlig i "gulvkædens" lokale afdeling, og kan
godt huske mig/gulvet, i hvert fald når vi taler i telefon

22. januar 2010 søgte jeg andre løsninger på problemet, og i den forbindelse
talte jeg med en tekniker fra den danske importør (eller producent, det ved
jeg ikke med sikkerhed).
Teknikeren oplyste telefonisk at på 2 af gulvene i denne "serie" har der
været flere (en del) tilfælde hvor samlingerne rejser sig, og det er årsagen
til gulvet "knaser" (ikke knirker!). Eneste løsning er at pille gulvet op
igen, og lime det på et helt specielt sted, og kun der. Teknikeren mailer en
skitse over deres formentlig patenterede klik-samling, og den viser med en
pil og teksten "lim her", nøjagtigt hvor der skal limes for det hjælper på
mit gulv!
Teknikeren oplyser desuden at reklamationerne primært har været fra
Nordjylland, men de er ikke sikre på hvad årsagen er.
18. februar 2010 talte jeg med "gulvkæden", der vil vende sagen igen med
deres konsulent fra importør/producent. De ville vende tilbage den 19., men
den 28. februar har jeg stadig intet hørt.
8. marts 2010 talte jeg igen med "gulvkæden", som intet havde hørt. De
ringede til deres konsulent, og fik besked om der er "uenighed" om hvad
teknikeren har fortalt mig! Der skulle komme svar onsdag den 10. marts.

Nu kan jeg jo godt ane hvor den sag drejer henad, så jeg ville egentlig godt
have et råd med fra jer herinde!
Jeg bliver nok snart beskyldt (indirekte) for at lyve eller "have
misforstået" sagens sammenhæng.
Uanset hvad, så har jeg købt et klik-gulv, og det skal ikke pilles op og
limes...i hvert fald ikke af mig!
Det må i mine øjne bestemt anses som en mangel eller fejl ved produktet, når
et klik-gulv skal limes!

Købelovens §54 stk. 2 om byggematerialer siger mig jeg ikke er ude over
reklamationsretten, er det korrekt?
(jeg byggede hus i 2006, og i den forbindelse købte og lagde jeg naturligvis
gulvet)

Jeg har ikke decideret fremsat "krav" endnu, men er af den holdning at de må
enten lade montør/tømrer/maler fjerne gulv, fodlister m.m., lime gulvet,
montere nye fodlister, og male/fuge etc. så jeg igen har et interiør der
svarer til udseendet i dag, bare uden knirkeriet/knaseriet.
Alternativt må de refundere mig gulvets pris, og så står jeg selv for
arbejdet og indkøb af nyt gulv.

Hvordan ser sagen, og mine "krav" ud?

På forhånd tak
Mureren

Fra : Jubii

Dato : 09-03-10 09:25

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Købelovens §54 stk. 2 om byggematerialer siger mig jeg ikke er ude
> over reklamationsretten, er det korrekt?
> (jeg byggede hus i 2006, og i den forbindelse købte og lagde jeg
> naturligvis gulvet)

Jeg tror det vil være en hjælp til evt. rådgivere hvis du citerede §,
stk.
At tolke love m.m. er jo en stor del af juragruppens måde at være på.

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-10 10:01

Den 09-03-2010 09:25, Jubii skrev:
> [...]
> stk.
> At tolke love m.m. er jo en stor del af juragruppens måde at være på.

§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham
meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere
gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra
byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne
til køberen.

Fra : Henning

Dato : 15-03-10 11:45

On Tue, 9 Mar 2010 09:14:19 +0100, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>"gulvkæde", til en pris af 420 kr./kvm.
>Lidt over 2 år senere (efterår 2008), reklamerede jeg, fordi gulvet i

Reklamerede du i den mellemliggende periode? Ellers er du ude over din
reklamationsret.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-03-10 19:09

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Henning

Dato : 15-03-10 21:50

On Mon, 15 Mar 2010 19:08:31 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>
>Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra
>byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne

Du skal stadig gøre indsigelse i "rimelig tid" efter du har
konstateret fejlen. 2 år kan ikke siges at være rimelig tid.
Spørgsmålet er desuden, om et klikgulv kan kategoriseres som
"byggematerialer"?