Damixa køkkenbatteri løber ved siden
Fra : Henrik

Dato : 09-03-10 07:24

Hej

Mit Damixa køkkenbatteri, 1 greb, sikkert lidt ældre (ca. 10 år), løber
ved siden af, når der åbnes for vandet.

Det drypper ikke, men når vi åbner for vandet, så kommer der vand ud
inde ved basen. Det gælder både varmt og koldt vand.

Jeg kan renset batteriet, smurt med hanefedt. Hvad kan det være, og hvad
kan jeg gøre?

Mvh. Henrik
h1rik@hans1.dk - skift 1 med en

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-03-10 10:23

Henrik wrote:

> Jeg kan renset batteriet, smurt med hanefedt. Hvad kan det være, og hvad
> kan jeg gøre?

Vi havde nøjagtig det samme for en måned siden. Det var spindlen der
skulle skiftes. Altså selve den mekanisme der lukker for vandet. Kaldes
vist nogen gange et topstykkes. Den koster omkring 150 kr og er let at
skifte.

Martin

Fra : Henrik

Dato : 09-03-10 11:13

Martin Larsen skrev:

> [...]
> skulle skiftes. Altså selve den mekanisme der lukker for vandet. Kaldes
> vist nogen gange et topstykkes. Den koster omkring 150 kr og er let at

OK, det prøver jeg, selvom det ikke er mere end 2-3 år siden jeg
skiftede sidst. Men vi bruger jo også hanen flittig, så det er måske ved
den tid!

Tak for hjælpen!

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-03-10 11:16

Henrik wrote:

> OK, det prøver jeg, selvom det ikke er mere end 2-3 år siden jeg
> skiftede sidst. Men vi bruger jo også hanen flittig, så det er måske ved
> den tid!

Hvis I har meget kalk i vandet (som hos os) så går det desværre ud over
levetiden. Nogle gange kan den afkalkes, men det duede ikke for os.
Mekanismen tager skade af kalkaflejringen.

Martin

Fra : Henrik

Dato : 09-03-10 14:02

Martin Larsen skrev:

> Hvis I har meget kalk i vandet (som hos os) så går det desværre ud over
> levetiden. Nogle gange kan den afkalkes, men det duede ikke for os.
> Mekanismen tager skade af kalkaflejringen.

Er ret sikker på at vi har en del kalk i vandet, så det er sikkert derfor.
Henrik

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 13:17

Martin Larsen skrev:

> [...]
> skulle skiftes. Altså selve den mekanisme der lukker for vandet. Kaldes
> vist nogen gange et topstykkes. Den koster omkring 150 kr og er let at

Hvis det er et ét-grebs batteri er det da en lille 'joystick'-kugle der
styrer processen, eller så gammelt er det måske ikke!?

Når du skriver 'basen' er det vel hvor drejetuden omslutter batteriet
(også forudsat at det er et af de ældre batterier) og der sidder der to
tynde O-ringe som pakning for at vandet kun løber til tuden.
Både ventil-pakninger og O-ringe endsamt en-gangs værktøj til
operationen findes i forekommende reperations-sæt, men der er en fælde
derved at der findes to størrelser, så tag enten en af de gamle Oringe
med ud at handle, eller køb begge rep.sæt under løfte om tilbagekøb af
den ikke-benyttede!

--
Armand.

Fra : Henrik

Dato : 09-03-10 14:13

Armand skrev:

> [...]
> derved at der findes to størrelser, så tag enten en af de gamle Oringe
> med ud at handle, eller køb begge rep.sæt under løfte om tilbagekøb af

Tak for info vedr. de forskellige udgaver. Jo, der sidder en
joystik/kugle, ligesom indstøbt i en hvid plastiksskål. Såvidt jeg kan
se kommer vandet ud fra siden af plastiskskålen. Der sidder en enkelt oring.

Jeg tror at det er den her
http://saninetto.dk/reservedele/damixa/saturn/2947-damixa-komplet-kugleregulering-rep_saet

Henrik

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 14:33

Henrik skrev:

> [...]
> joystik/kugle, ligesom indstøbt i en hvid plastiksskål. Såvidt jeg kan
> se kommer vandet ud fra siden af plastiskskålen. Der sidder en enkelt

Men tuden sidder vel på et 'rør' under ventil-toppen og det er dette rør
der drejer når man svinger tuden til side!?

Reservedelen angives at passe til:
Damixa- Gala; Apollo Plus/Classic; Jupiter; Saturn; Superstar og
Eclipse. Kan du ikke pinpointe ét af dém som dit v.h.a. en Google
billed-søgning?

Lækker der kun vand ved brug og kort tid efter, er det sikkert
pakningerne i svingtuden der ikke kan holde trykket inde, og måske endda
er så utætte at vandet, der står i tuden efter lukning, også løber
'tilbage' og ud!

--
Armand.

Fra : Henrik

Dato : 10-03-10 08:28

Armand skrev:

> Men tuden sidder vel på et 'rør' under ventil-toppen og det er dette rør
> der drejer når man svinger tuden til side!?
Ja

> Reservedelen angives at passe til:
> Damixa- Gala; Apollo Plus/Classic; Jupiter; Saturn; Superstar og
> Eclipse. Kan du ikke pinpointe ét af dém som dit v.h.a. en Google
> billed-søgning?
Mener at det må være en Eclipse

> [...]
> pakningerne i svingtuden der ikke kan holde trykket inde, og måske endda
> er så utætte at vandet, der står i tuden efter lukning, også løber
Der lækker kun vand ved brug. Det flyder tilsyneladende ovenud ude fra
svingtudens kanten. Din beskrivelse af at det kan være pakninger i
svingtuden lyder ikke helt ved siden af ift. det jeg iagttager og ift.
at "joystikket" trods alt er forholdsvist nyt.

Men hvordan "søren" får jeg fingre i disse ringe inde i svingtuden & ved
du hvor de kan købes?

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 18:31

Henrik skrev:
> [...]
> at "joystikket" trods alt er forholdsvist nyt.
>
> Men hvordan "søren" får jeg fingre i disse ringe inde i svingtuden & ved

Oprindeligt (á de tidligste et-håndsgreb) var det en del af et
paknings-sæt, men det ser ud til at renoverings-sættet i dag er en
komplet 'pakdåse' hvortil at pågældende o-ringe er faldet fra - Eller
har du mon blot overset og glemt dem ??
Hørte der ikke også et par 'gajoler' at pakninger til kuglen, med?

--
Armand.

Fra : Henrik

Dato : 11-03-10 06:53

Armand skrev:

> [...]
> har du mon blot overset og glemt dem ??
> Hørte der ikke også et par 'gajoler' at pakninger til kuglen, med?

Åh, nu spørg du til mere end jeg kan huske.... Det er trods alt en 3 år
siden jeg skiftede "toppen" med kuglen. Men jeg mener nu, at jeg brugte
alle dele. Tror nok, at der findes et rep.sæt alene med pakninger til
den "lave" pris á ca. 250 kr.

Jeg synes det lyder vanvittigt, derhen af jeg kan købe et nyt lignende
komplet batteri fra (vistnok svenske) Focus til små 200 kr. i Jem&fix....

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 12:48

Henrik skrev:

> [...]
>
> Jeg synes det lyder vanvittigt, derhen af jeg kan købe et nyt lignende
> komplet batteri fra (vistnok svenske) Focus til små 200 kr. i Jem&fix....

Jup!
Akkurat som for cisterne-paksæt til WC'et

--
Armand.

Fra : jos

Dato : 11-03-10 18:16

Tror nok, at der findes et rep.sæt alene med
> pakninger til den "lave" pris á ca. 250 kr.

Lyder sansynligt!
for en måneds tid siden fik jeg skiftet alle pakninger (grundet vand løb ud
på bordet når hanen var åbnet!
Ringede til smeden, som var på besøg i løbet af en time, og skiftede alle
pakninger (svjv 3).
- pris 300,- incl pakningerne
det tog iøvrigt ca 15 min!

finn

Fra : Henrik

Dato : 12-03-10 15:37

jos skrev:
> [...]
> på bordet når hanen var åbnet!
> Ringede til smeden, som var på besøg i løbet af en time, og skiftede alle

Vil se om jeg kan finde en VVS-gut i Aalborg-området hvor vi bor.... det
er vist vejen frem - takker!