|
| Ny Toyota sag Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-03-10 10:32 |
|
140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
udskridning).
http://nyhederne.tv2.dk/article/29114328/
Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Bjørn J. (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 09-03-10 10:47 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4b961576$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
> fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
Det står der ikke noget om i manualen......
mvh/Bjørn J.
| |
Martin Bak (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 09-03-10 10:54 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4b961576$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> 140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
> bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
> udskridning).
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article/29114328/
>
> Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
> fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
>
>
Det kan man da også. Det ville du og jeg kunne, men ikke alle er i stand til
at håndtere en usædvanlig situation. For at gøre det rigtige skal man helst
have et nogenlunde overblik over hvordan bilen virker.
Men heldigt, at føreren ikke har taget tændingsnøglen ud i
panik..."click.wav"
Med hensyn til farten... Speederen kan vel sætte sig fast uden at være
klampet helt i bund?
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Mogens \(K\) (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-03-10 19:00 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4b961a9e$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>> slå tændingen fra eller what ever.
> Det kan man da også.
Er det noget du ved, eller noget du tror??
I en Scenic kan man ikke slå tændingen fra ved at fjerne "nøglen"
| |
Aage Andersen (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Aage Andersen |
Dato : 09-03-10 10:56 |
|
"Per Henneberg Kristensen"
> 140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
> bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
> udskridning).
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article/29114328/
>
> Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
> fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
Det kan kun forklares ved at koblings- og bremsepedal ogsaa sad fast.
Aage (der er meget tilfreds med min Avensis)
| |
Armand (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-10 14:08 |
|
Aage Andersen skrev:
> "Per Henneberg Kristensen"
>> 140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
>> bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
>> udskridning).
>>
>> http://nyhederne.tv2.dk/article/29114328/
>>
>> Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
>> fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
>
> Det kan kun forklares ved at koblings- og bremsepedal ogsaa sad fast.
>
Hvis altså der ér en kobling i sådan en amerikansk solgt prius, ikke?
--
Armand.
| |
Mogens \(K\) (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 09-03-10 18:57 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b96480d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis altså der ér en kobling i sådan en amerikansk solgt prius, ikke?
Udgaven som har problemet, er med automatgear, sagde de i aften på DR1
| |
Martin Bak (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 09-03-10 19:13 |
|
"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4b968bfd$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b96480d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Hvis altså der ér en kobling i sådan en amerikansk solgt prius, ikke?
>
> Udgaven som har problemet, er med automatgear, sagde de i aften på DR1
Det var ikke helt det de sagde. De sagde at det kun kunne ske hvis der var
automatgear. Det stod ikke helt klart, om det var fordi Toyota, som stod bag
oplysningen, mente at det skulle være til at håndtere bedre i en bil med
manuelt gear, f.eks. ved at gå i frigear, men sådan opfattede jeg det.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-03-10 09:47 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4b968fa8$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b968bfd$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4b96480d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>> Hvis altså der ér en kobling i sådan en amerikansk solgt prius, ikke?
>>
>> Udgaven som har problemet, er med automatgear, sagde de i aften på DR1
> Det var ikke helt det de sagde. De sagde at det kun kunne ske hvis der var
> automatgear. Det stod ikke helt klart, om det var fordi Toyota, som stod
> bag oplysningen, mente at det skulle være til at håndtere bedre i en bil
> med manuelt gear, f.eks. ved at gå i frigear, men sådan opfattede jeg det.
Men selv om det er automatgear, kan man jo - ifølge flere herinde - stadig
skubbe "gearstangen" i neutral ..??!
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Elwarth (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Elwarth |
Dato : 10-03-10 17:58 |
|
> Men selv om det er automatgear, kan man jo - ifølge flere herinde - stadig
> skubbe "gearstangen" i neutral ..??!
>
> --
> Per
> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
Ja, lige præcis, derfor undrer denne historie mig meget.
Giv gearstangen et dask op i neutral, brems, drej nøglen.
Hvad er problemet lige?
Hvorfor begynder highway-patrol på alle mulige hassarderede tiltag med at
skære ind foran og jeg ved ikke hvad, i stedet for at vejlede manden til at
sætte bilen i frigear...
/Morten
| |
Mogens \(K\) (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 10-03-10 18:03 |
|
"Elwarth" <elwarth@kattensgivskudnet.dk> skrev i meddelelsen
news:faadnWeO85kzUgrWnZ2dnUVZ7sudnZ2d@posted.nordit...
> Ja, lige præcis, derfor undrer denne historie mig meget.
> Giv gearstangen et dask op i neutral, brems, drej nøglen.
> Hvad er problemet lige?
> Hvorfor begynder highway-patrol på alle mulige hassarderede tiltag med at
> skære ind foran og jeg ved ikke hvad, i stedet for at vejlede manden til
> at sætte bilen i frigear...
Det kunne tænkes, at manden var udenfor pædagogisk rækkeevne grundet hans
paniske tilstand. Hvem ville ikke være det...
(hvis du står midt på et spor, kan du blive paralyseret af skræk og ikke i
stand til at flytte dig - blot et eksempel)
| |
Henrik B. (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 10-03-10 18:08 |
|
"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4b97d0d6$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> Det kunne tænkes, at manden var udenfor pædagogisk rækkeevne grundet hans
> paniske tilstand. Hvem ville ikke være det...
Jep, og min umiddelbare tanke er, at han til at starte med har
"fedtbremset", for at holde farten nede, på den accellerende bil. Det har
givet fadende bremser, så han til sidst ikke har haft bremseeffekt.
Kommer man ud for en speeder der sætter sig fast, er der kun én ting at
køre - bremse kraftigt og bestemt ned, til stilstand.
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Bjarne (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 10-03-10 20:52 |
|
Elwarth wrote:
>> Men selv om det er automatgear, kan man jo - ifølge flere herinde -
>> stadig skubbe "gearstangen" i neutral ..??!
>>
>> --
>> Per
>> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
>
> Ja, lige præcis, derfor undrer denne historie mig meget.
> Giv gearstangen et dask op i neutral, brems, drej nøglen.
> Hvad er problemet lige?
På et amerikansk forum læste jeg, at gearvælgeren ikke har direkte
forbindelse til gearkassen som på ældre biler. I stedet er det blot en
positionssensor til noget computer som via software fortæller gearkassen
hvad der skal ske.
Hvis det er korrekt, og der samtidig er fejl i softwaren, kan du gøre med
gearvælgeren hvad du vil uden der sker en bønne.
>
> Hvorfor begynder highway-patrol på alle mulige hassarderede tiltag med at
> skære ind foran og jeg ved ikke hvad, i stedet for at vejlede manden til
> at sætte bilen i frigear...
>
> /Morten
--
mvh,
Bjarne
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-03-10 21:51 |
|
Bjarne skriver:
>
> På et amerikansk forum læste jeg, at gearvælgeren ikke har direkte
> forbindelse til gearkassen som på ældre biler. I stedet er det blot en
> positionssensor til noget computer som via software fortæller gearkassen
> hvad der skal ske.
> Hvis det er korrekt, og der samtidig er fejl i softwaren, kan du gøre med
> gearvælgeren hvad du vil uden der sker en bønne.
Det kræver så at der er en softwarefejl (gearvælger), samtidig med en
hardwarefejl (speeder)?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Anders Majland (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 10-03-10 22:21 |
|
> Det kræver så at der er en softwarefejl (gearvælger), samtidig med en
> hardwarefejl (speeder)?
I den lille er elektronikken ret moderne. Gearskiftet er bare noget plastik
og et par kontakter. Den kan man ikke tvinge op/ned i gear medmindre den
finder at omdrejningern passer til. Men man kan dog altid skifte den i
frigear (tror jeg). Jeg har dog ikke prøvet med fuld gas... Jeg burde vel
også prøve hvordan den reagerer på hvis både speeder og bremse trædes i bund
....
Men den har så heller ikke mere motorkraft end jeg er ret sikker på at kunne
bremse den ...
| |
Armand (11-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-10 00:43 |
|
Bjarne skrev:
> Elwarth wrote:
>
>>> Men selv om det er automatgear, kan man jo - ifølge flere herinde -
>>> stadig skubbe "gearstangen" i neutral ..??!
>>>
>>> --
>>> Per
>>> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
>> Ja, lige præcis, derfor undrer denne historie mig meget.
>> Giv gearstangen et dask op i neutral, brems, drej nøglen.
>> Hvad er problemet lige?
> På et amerikansk forum læste jeg, at gearvælgeren ikke har direkte
> forbindelse til gearkassen som på ældre biler. I stedet er det blot en
> positionssensor til noget computer som via software fortæller gearkassen
> hvad der skal ske.
> Hvis det er korrekt, og der samtidig er fejl i softwaren, kan du gøre med
> gearvælgeren hvad du vil uden der sker en bønne.
>
Og der kan endnu lettere fifles detaljer såsom speed-lock ind i systemet
--
Armand.
| |
Armand (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-03-10 20:34 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b968fa8$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4b968bfd$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4b96480d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>>> Hvis altså der ér en kobling i sådan en amerikansk solgt prius, ikke?
>>>
>>> Udgaven som har problemet, er med automatgear, sagde de i aften på DR1
>> Det var ikke helt det de sagde. De sagde at det kun kunne ske hvis der
>> var automatgear. Det stod ikke helt klart, om det var fordi Toyota,
>> som stod bag oplysningen, mente at det skulle være til at håndtere
>> bedre i en bil med manuelt gear, f.eks. ved at gå i frigear, men sådan
>> opfattede jeg det.
>
>
> Men selv om det er automatgear, kan man jo - ifølge flere herinde -
> stadig skubbe "gearstangen" i neutral ..??!
>
Tjaeh :-/
Da jeg læste om de nærmere begivenheder tænkte jeg på om grunden til at
man nævner farten (var det ikke 50mph?!) ligger i at der er spærre på
gearvælgere over den hastighed :-/
I så fald, skal der jo nærmest en Topgun-pilot til for at overskue og
udføre rette procedure for at redde livet - I den forbindelse er det
værd at bemærke at der ikke er katapultsæde i en Prius!
--
Armand.
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 10-03-10 21:52 |
|
Armand skriver:
>
> Da jeg læste om de nærmere begivenheder tænkte jeg på om grunden til at
> man nævner farten (var det ikke 50mph?!) ligger i at der er spærre på
> gearvælgere over den hastighed :-/
Hvorfor skulle der være det?
> I så fald, skal der jo nærmest en Topgun-pilot til for at overskue og
> udføre rette procedure for at redde livet - I den forbindelse er det
> værd at bemærke at der ikke er katapultsæde i en Prius!
Hvad er der galt i at slå tændingen fra?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (11-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-10 00:52 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Da jeg læste om de nærmere begivenheder tænkte jeg på om grunden til at
>> man nævner farten (var det ikke 50mph?!) ligger i at der er spærre på
>> gearvælgere over den hastighed :-/
>
> Hvorfor skulle der være det?
>
Aner det ikke, men hvorfor skulle manden først gøre noget aktivt under
50mph :-/
>> I så fald, skal der jo nærmest en Topgun-pilot til for at overskue og
>> udføre rette procedure for at redde livet - I den forbindelse er det
>> værd at bemærke at der ikke er katapultsæde i en Prius!
>
> Hvad er der galt i at slå tændingen fra?
>
Dét, ligesom at slå gearvælgeren i N, er så simpelt, at selvom min
tillid til amerikanske bilister er sørgelig lille, giver jeg de
implicerede den credit at det nok ikke er så simpelt!
Faktisk synes jeg at det er temmligt kålhøgent at man som dansker uden
større erfaring med pågældende køretøj (incl. tomatgearkassen) fremstår
med masser af mulige afhjælpninger i situationen :-|
--
Armand.
| |
alexbo (09-03-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 09-03-10 11:04 |
|
"Per Henneberg Kristensen" skrev
> Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
> fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
Næh, men mon ikke også vi kun hører om de sager hvor bilisten ikke selv kan
redde situationen.
Måske er der flere hundrede gange så mange tilfælde hvor bilisten bare
bremser ned, hiver speederen op og kører på værksted.
Det gør det nok heller ikke bedre med den advarsel der står i de fleste
instruktionsbøger.
DREJ IKKE NØGLEN MENS BILEN KØRER det er meget farligt.
Det er oven i købet muligt man slet ikke kan dreje nøglen mens bilen er i
drive.
Så er der ikke så langt til at panikken breder sig, og bilisten glemmer
muligheden for at sætte i neutral.
Rører man kun gearvælgeren een gang for hver kørsel, opfatter man måske slet
ikke at den har noget med kørslen at gøre, det er ikke en gearstang, det er
bare en pind man bruger til at vælge om man skal køre fremad eller baglæns.
mvh
Alex Christensen
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-03-10 12:14 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4b961576$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> 140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
> bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
> udskridning).
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article/29114328/
>
> Jeg kan sagtens fatte at speederen kan sætte sig fast. Men jeg kan ikke
> fatte at man ikke kan bremse den ned, slå tændingen fra eller what ever.
De har netop sagt i TV-avisen at de vil understrege at det kun kan lade sig
gøre i biler med automatgear ....
Når man træder på bremsen i en VW (f.eks. 1997 model), så slår speederen fra
....
Toyota Today ... ??
Og da slet ikke Tomorrow!
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-03-10 14:16 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4b961576$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> 140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
> bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
> udskridning).
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2010/03/08/national/a193031S51.DTL&feed=rss.news
"After the car decelerated to about 50 mph, Sikes turned off the engine and
coasted to a halt.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-03-10 14:20 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4b961576$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> 140 km/t - jeg troede alle biler kunne køre hurtigere. Vedkommende blev
> bremset ned af en politibil og håndbremsen i Toyota´en (hmm... fare for
> udskridning).
Niebert said he instructed Sikes to put the car in neutral and hit the
emergency brake and the floor brakes simultaneously. This, plus a slight
incline, helped Sikes slow the car to about 50 mph. Finally, he was going
slow enough to turn off the power, something he had been reluctant to do for
fear of losing control when the car was speeding. With Niebert's patrol car
in front of him as a barrier, Sikes finally brought the Prius to a halt.
http://www.signonsandiego.com/news/2010/mar/08/chp-helps-stop-runaway-prius/
Jesus!
Det er nok ikke løgn at man bare kan trække et kørekort i en automat
derovre.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Peter Dalgaard (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 09-03-10 19:10 |
|
On Tue, 09 Mar 2010 18:59:37 +0100, Mogens \(K\) wrote:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b961a9e$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> slå tændingen fra eller what ever.
>
>> Det kan man da også.
>
> Er det noget du ved, eller noget du tror??
>
> I en Scenic kan man ikke slå tændingen fra ved at fjerne "nøglen"
Virker næppe heller i en Toyota med "easy entry", der har man jo "nøglen"
i lommen hele tiden, og det virker næppe at smide den ud ad vinduet.
Startknappen skal holdes inde i 5 sekunder for at slukke motoren.
Hvis der er en nøgle, så skal man absolut ikke tage den ud og derved
aktivere ratlåsen...
-pd
(som fik fikset sin speeder i lørdags)
--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School
Phone: (+45)38153501
Email: pd.mes@cbs.dk Priv: PDalgd@gmail.com
| |
Peter Dalgaard (09-03-2010)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 09-03-10 19:13 |
|
On Tue, 09 Mar 2010 18:57:16 +0100, Mogens \(K\) wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b96480d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Hvis altså der ér en kobling i sådan en amerikansk solgt prius, ikke?
>
> Udgaven som har problemet, er med automatgear, sagde de i aften på DR1
Ja og nej. De har alle sammen problemet, men det er farligere i dem med
automatgear.
--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School
Phone: (+45)38153501
Email: pd.mes@cbs.dk Priv: PDalgd@gmail.com
| |
Anders Majland (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 10-03-10 22:16 |
| | |
|
|