iMovie2
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 04-08-01 13:54

Hejsa

Jeg er ved mit første iMovie2 projekt. Super program. Men når jeg er færdig
og har genereret filmen til quicktime sker der noget med skarpheden. Det
gælder både teksterne og billederne. Det bliver utydelige/uskarpe.
Kan det ikke blive bedre.
Gælder det også hvis man eksportere til camera ?

/Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-08-01 16:18

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Jeg er ved mit første iMovie2 projekt. Super program.

Ja, det program ka' Apple godt være stolte af!

> Men når jeg er færdig
> og har genereret filmen til quicktime sker der noget med skarpheden. Det
> gælder både teksterne og billederne. Det bliver utydelige/uskarpe.
> Kan det ikke blive bedre.

Når man laver en quicktime film ud af en digital videofilm skal der
laves en mere eller mindre "brutal" komprimering. iMovie har nogle
forudstillet valg som går under navne som web-film, cdrom-film m.m.
Disse giver forskellige størrelser film (altså Mb mæssigt) men også
forskellige synlige og hørbare komprimering af billeder og lyd.

.... men det ved du nok allerede!?

Kunsten er så at ramme lige præcis den opvejning af lyd- og
billedekvalitet i forhold til størrelse, som man ønsker. Jeg har selv
rodet en del rundt i det uden rigtig at ha' fundet hovede eller hale i
det. (Har jeg ret i at det ikke er helt let at finde frem til de rigtige
valg?) Jeg er endt med at bruge iMovies forudindstillet valg og så
acceptere det efter min mening forholdsvis ringe resultat.

Heldigvis er det meget sjældent, at jeg bruger "eksporter til
Quicktime". Oftest går det direkte tilbage til kameraet, hvilket fører
til dit næste spørgsmål:

> Gælder det også hvis man eksportere til camera ?

Nej - heldigvis. Det er her man mærker magien i DV formatet

Den råfilm man tog med sit DV kamera står lige så flot efter det har
været en tur gennem Mac'en/iMovie. (Bortset fra de få sekunders
overgange osv. som iMovie renderer på ny - men der er kun en tale om en
meget lille forringelse af billedet i de få sekunder som denne "special
effect" kører.)

Efter min mening er det synd at nøjes med at se videoen på Mac'ens
skærm. Den skal ses på et godt TV, hvor farverne og skarpheden rigtig
kommer frem.

Faktisk har jeg fundet frem til at det bedste redigerings-setup er at
ha' Kameraet og derigennem TV'et sat til computeren mens man redigere og
så lade iMovie sende det billede man normalt ser i det lille
redigeringsvindue til TV'et. Så er det lettest at se hvad der ser godt
ud på TV og hvad man skal holde sig fra. (Men det kræver jo en del kabel
og et TV - så oftest bliver alt redigering foretaget på min PowerBook).

/Martin

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 04-08-01 18:09

Tak for svaret.

Desværre kan jeg ikke eksportere til kamera da kameraet ikke understøtter IN
(Hitachi Digital8). Underligt, da det er en pakkeløsning med både
firewirekabel, Widge adaptor og PC-Firewirekort. (Det er ikke noget jeg har
købt)

Hvilke iMovie versioner og plugins bruger du ?

Hilsen Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-08-01 09:53

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Desværre kan jeg ikke eksportere til kamera da kameraet ikke understøtter IN
> (Hitachi Digital8). Underligt, da det er en pakkeløsning med både
> firewirekabel, Widge adaptor og PC-Firewirekort.

Det er da sært at der er en widget med hvis den ikke virker til
kameraet. Prøv at se på widgeproducentens hjemmeside.

> Hvilke iMovie versioner og plugins bruger du ?

Version 2.0.1 (Det er sgu' træls at Apple DK ikke får oversat de nyeste
opdateringer.)

Ang. plugins så holder jeg mig langt fra "special effects", bortset fra
lidt fade hist og pist samt titler. Det giver efter min mening den mest
seværdige film.

/Martin

Fra : BJ

Dato : 05-08-01 18:22

> Version 2.0.1 (Det er sgu' træls at Apple DK ikke får oversat de nyeste
> opdateringer.)

Er version 2.0.1 også dansk - når jeg henter den kan jeg ikke vælge en dansk
version :(

/Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-08-01 10:55

BJ <bo@pc.dk> wrote:

> Er version 2.0.1 også dansk - når jeg henter den kan jeg ikke vælge en dansk
> version :(

Ja, det er det. Faktisk mener jeg at det er den version, som fulgte med
Mac'en.

/Martin

Fra : J.C. Voss

Dato : 05-08-01 11:58

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> og har genereret filmen til quicktime sker der noget med skarpheden. Det
> gælder både teksterne og billederne. Det bliver utydelige/uskarpe.

Jeg læste følgende indlæg i den engelske mac-gruppe forleden. Det var et
svar til et spørgsmål der var næsten identisk med dit:

"Aha ... the dreaded poor quality quicktime movies. If you watch them in
iMovie I bet they look gorgeous, export them (even a 500 MB + full
quality file) and they look terrible. BIG PROBLEM. I know a solution.
Not a good one, and it makes Apple look a bit mean and scheming, but a
solution nonetheless. If you have Quicktime 5, upgrade to the Pro
version. Then open your exported movie in Quicktime Player, Get Info on
the movie and select Video track from the drop down menu on the left. On
the right hand menu select High Quality and make sure that the box is
checked next to "High Quality Enabled". Also, Selct Single field to get
rid of interlacing. Then save your movie and play it back as normal.
Voila ! A much higher quality movie, hope your mind is now at rest."

Som han skriver ikke nogen fantastisk løsning, men det lod ikke til at
der var nogen der havde bedre forslag i den engelske gruppe.

--
Jonas @ 11°56°
| OSS: <http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/> |

Fra : Anders

Dato : 05-08-01 12:07

J.C. Voss skrev:

> [...]
>
> Som han skriver ikke nogen fantastisk løsning, men det lod ikke til at
> der var nogen der havde bedre forslag i den engelske gruppe.

Hvis jeg tolker svaret rigtigt, så har Apple indbygget en
"kvalitetsnedsættelseseffekt" i iMovie, som endda kører oveni filmen som et
ekstra lag, der kan slås fra? Hvad skulle formålet være med det? At tvinge
folk med behov for en "bedre kvalitet" over til FCP? Hvis det er rigtigt, så
er det en frygtelig MS ting at gøre.

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : J.C. Voss

Dato : 05-08-01 12:15

Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Hvad skulle formålet være med det? At tvinge folk med behov for en "bedre
> kvalitet" over til FCP? Hvis det er rigtigt, så er det en frygtelig MS
> ting at gøre.

Ligegyldigt hvad formålet er, så sutter det nougatbrønd og virker meget
uappleagtigt. Der må da næsten være en anden forklaring. Måske Bo skulle
prøve at spørge i en filmproduktionsgrupperne på nettet -- kan ikke
huske hvad de hedder.
Hvor er Mikael Kern iøvrigt når man skal bruge ham -- på ferie måske?

--
Jonas @ 11°56° | <http://geografi.hjem.wanadoo.dk> |
| OSS: <http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/> |