Kendingsmelodier til tv- og radioprogramme~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-03-10 22:40

Pænt mange tak og HAPS! - der snuppede jeg den lige igen.

Jeg synes det kunne være sjovt at finde en masse kendingsmelodier, det være
sig til både danske og udenlandske tv-programmer og radioprogrammer. og
radiostationer.
Det kunne jo f.eks. være fra Radio Luxemborg.

Mylle-manden havde en masse gode kendinger til sine programmer, TOP 40,
Efter skoletid og så videre og Hjorting med Dansktoppen o.s.v.

Det var jo nok mest før i tiden der var disse kendingsmelodier i stor stil -
derfor kunne det jo blive en lille kavalkade over gode gamle
kendingsmelodier. Altså kendingsmelodier meget bredt forstået.

Jeg lægger ud med et par eksempler på virkeligt gennemtrængende og gode
kendingsmelodier:

MUSIKANTENSTADL (ARD tv - Tyskland):
http://www.youtube.com/watch?v=2YEoiZqhCqE

MUPPET SHOW (DR tv):
http://www.youtube.com/watch?v=HdUeVAkzEas&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Carl Drud

Dato : 07-03-10 23:00

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> writes:

> Jeg synes det kunne være sjovt at finde en masse kendingsmelodier, det
> være sig til både danske og udenlandske tv-programmer og
> radioprogrammer. og radiostationer.

Jimi Hendrix - Radio 1 Theme

http://www.youtube.com/watch?v=RNbGdikn2RQ

--
Carl

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:44

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i meddelelsen

> Jimi Hendrix - Radio 1 Theme
>
> http://www.youtube.com/watch?v=RNbGdikn2RQ

Det må da vist være noget engelsk noget. Den kending kender jeg ikke:
Hilsen Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-03-10 23:02

http://www.youtube.com/watch?v=GLqqMFiiZng

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:47

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> http://www.youtube.com/watch?v=GLqqMFiiZng

Hehe. Kendingsmelodi for to DR-udsendelser. "Radioavisen kl. 12.00" hver dag
og nytårsaften ved årsskiftet.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 07-03-10 23:08

meddelelse news:4b941d2b$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Pænt mange tak og HAPS! - der snuppede jeg den lige igen.

Countdown melodi fra Top 20:
http://www.youtube.com/watch?v=osgjTEXWDKw

Kendingen til Top 20 med Floyd Cramer kunne jeg ikke lige finde. Men så får
vi den da bare på fiol:
http://www.youtube.com/watch?v=yV2AWjrTtjY

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:39

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Kendingen til Top 20 med Floyd Cramer kunne jeg ikke lige finde. Men så
> får vi den da bare på fiol:
> http://www.youtube.com/watch?v=yV2AWjrTtjY

Det kunne jeg så heller ikke. Fandt dog denne her i stedet. Den får du lige,
værsågod! - Det var også kendingsmelodien til et eller andet Mylle-værk.
Husker dog ikke hvad.

Vi skal altså have mere gang i det her. Her er f.eks. et nuværende programs
kendingsmelodi. Det er LIMFJORD PLUS DANSEGALLA, som kommer lørdage kl.
18-01.
Der må da være mange andre eksempler.
Hvad med gamle DR-programmer som
LP TOP 10 - Hjmmebal - Gammeldaws Dansemusik - Karlsens Kvarter - Hvornår
var det nu det var - Trettennulet - Dags dato - Aktuelt Kvarter - Kanal 22 -
Lørdagskanalen -
Husk lige tandbørsten - Gæt og Grimasser - på med pilen Palle - Kvit eller
dobbelt - Pladeparade - TV2 Hitlisten - Fangerne på fortet -
Sommerferiebussen o.s.v.

Der er da en masse at tage af.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:41

meddelelsen news:4b9519fa$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Ups her er samme indlæg nu med de links jeg glemte.

http://www.youtube.com/watch?v=YdVVq2mDbjc

http://www.youtube.com/watch?v=vK3we1VVRH4&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:49

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Countdown melodi fra Top 20:
> http://www.youtube.com/watch?v=osgjTEXWDKw

Det var et eksempel på en rigtig gedigen Mylle-kvalitets-kendingsmelodi

> Kendingen til Top 20 med Floyd Cramer kunne jeg ikke lige finde. Men så
> får vi den da bare på fiol:
> http://www.youtube.com/watch?v=yV2AWjrTtjY

Det er også en rigtig god Mylle-kendingsmelodi - altså i Floyd
Cramer-udgaven.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 08-03-10 17:53

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Lad os lige snuppe Johnnie Walkers kendingsmelodi fra Radio Caroline, som
han stadig bruger af og til på Radio 2:

http://www.youtube.com/watch?v=_L8XaPBs2MM

Fra : Allan Krautwald

Dato : 08-03-10 18:01

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Nu vi er ved det...en gammel kending fra Radio Luxembourg:
http://www.youtube.com/watch?v=3xR4PQv00oQ

Fra : Max

Dato : 07-03-10 23:13

Hej Åge

> Det kunne jo f.eks. være fra Radio Luxemborg.

Det kunne også Contry Expressen fra DR

http://www.youtube.com/watch?v=9f_QySKfsgI&feature=related

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:50

> Det kunne også Contry Expressen fra DR
>
> http://www.youtube.com/watch?v=9f_QySKfsgI&feature=related

Det kunne det nemlig. Den udsendelse hørte jeg fast og kan nikke genkendende
til kendingen. Det var vist Finn Kragerup der var studieværk.
Hvem pokker var det nu det var, før ham?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 20:15

> Det kunne også Contry Expressen fra DR
>
> http://www.youtube.com/watch?v=9f_QySKfsgI&feature=related
>
> --
> Mvh Max

Ja, der kom da en del kendinger, omend der var mange jeg ikke kunne nikke
genkendende til. Allan og Max kom med nogle som jeg faktisk havde glemt alt
om. De var gode begge to.
Den fra COUNTRYEXPRESSEN vakte dog størst begejstring, fordi jeg tit
lyttede til dette radioprogram i 70-erne.

Derfor kyler jeg stafetten hen til Hr. Max

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 08-03-10 22:39

Hej Åge

> Derfor kyler jeg stafetten hen til Hr. Max

Jeg siger tak, og tænker mig lige lidt om inden jeg
smider en ny staffet i luften.

--
Mvh Max

Fra : Jensen

Dato : 09-03-10 10:35

On Mon, 8 Mar 2010 22:39:02 +0100, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
wrote:

>Hej Åge

>Jeg siger tak, og tænker mig lige lidt om inden jeg
>smider en ny staffet i luften.

Og nu da du har vundet, kan jeg godt komme med et input, da det jo ikke
gælder længere.

"Popnøglen" med Mylle havde jo Milkways - Galactic Reaction som
kendingsmelodi:
http://www.youtube.com/watch?v=o8jTJzJZzhw

P.S. Sorry at jeg "svarer" på dit indlæg, men Åge hygger sig med BW i mit
filter.

--
Thomas

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 09-03-10 11:01

Jensen skrev:

>P.S. Sorry at jeg "svarer" på dit indlæg, men Åge hygger sig med BW i mit
>filter.

Den eneste grund til at jeg svarede var , at der ikke blev brugt ordet
Stafetten i emnelinjen (hvilket er meget ønskeligt), da det er i mit filter.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-10 16:29

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Den eneste grund til at jeg svarede var , at der ikke blev brugt ordet
> Stafetten i emnelinjen

Nå!, jamen det var da interessant og wældigt for dig

(hvilket er meget ønskeligt),

Hvorfor er det ønskeligt.

> da det er i mit filter.

..........og hvad er det lige der gør dit filter så interessant for alle os
andre ?

Hilsen Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 09-03-10 17:04

Åge Halldorsson skrev:

>(hvilket er meget ønskeligt),
>
>Hvorfor er det ønskeligt.

fordi at så virker filteret

>.........og hvad er det lige der gør dit filter så interessant for alle os
>andre ?

Det slap du også for, hvis du kunne finde ud af at bruge en relevant
emnelinje, men det overgår umiddelbart herrens evner at gøre dette.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-10 18:03

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det slap du også for, hvis du kunne finde ud af at bruge en relevant
> emnelinje,

........... Jo, men det er jeg jo sån set ret ligeglad med.

men det overgår umiddelbart herrens evner at gøre dette.

Så skulle hele news-hirakiet altså indrettes efter den ærede Very
Independent Person and his private filter. Ingen andre har ytret problemer.
Kun folk der laver al mulig privat hurlumhej med filter og dit og dat giver
sig selv problemer. Men alle vi andre kan jo altså ikke gå og indrette os
efter hver enkelt VIP-persons private filter-indretning. Så vigtige
VIPO-personer findes ikke - ikke engang i kongehuset.
...........men vi blev da belemret med en lille afhandling om en af
VIP-personernes private filter.

Hilsen Åge

PS: Så dettttt.........

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-03-10 10:57

meddelelse news:4b967f59$0$36570$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> vigtige VIPO-personer findes ikke - ikke engang i kongehuset.
> ..........men vi blev da belemret med en lille afhandling om en af

Hej Åge....

Du burde have en medalje )))

Very Independant Person..... Rofl.... I Love it ))

Men du har nok ret, har har nok et afhængighedsforhold til dette )

M.V.H....Benny..

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-03-10 11:11

Åge Halldorsson skrev:

>.......... Jo, men det er jeg jo sån set ret ligeglad med.

Ja, for du er dum som en dør, nej det er en fornærmelse mod en dør.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-03-10 11:56

> Ja, for du er dum som en dør, nej det er en fornærmelse mod en dør.
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

UUUHHHHHHHH-ha dada dada. Der har vi nok VIP-dør-eksperten.
Lad os så høre hvorfor en dør kan gå op - men ikke ned.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-10 16:26

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> P.S. Sorry

Ja

>at jeg "svarer" på dit indlæg, men Åge hygger sig med BW i mit filter.

> Thomas

Tilykke, men hvad kommer det lige os ved ? ? ? -. jensen er måske en meget
vigtig person, en såkaldt VIP.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-03-10 08:17

On 07-03-2010 22:39, Åge Halldorsson wrote:
> Jeg synes det kunne være sjovt at finde en masse kendingsmelodier, det
> være sig til både danske og udenlandske tv-programmer og
> radioprogrammer. og radiostationer.

Efter anden verdenkrig havde den amerikanske hær nogle radiostationer i
Tyskland.

En af dem sendte hver nat på langbølge fra klokken 24:00 og dette var
kendingsmelodien når stationen startede op. Lige netop i denne udgave
her, og kun den første stump indtil sangen begynder.
En stemme startede med at sige: "This is the Voice of America,
transmitting from Europe: " og så kom temaet:

http://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY

Henning.

----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 16:50

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> En stemme startede med at sige: "This is the Voice of America,
> transmitting from Europe: " og så kom temaet:

Jeg synes jeg har hørt den kending før - i forbindelse med et dansk
radioprogarm.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-03-10 16:02

On 07-03-2010 22:39, Åge Halldorsson wrote:
> Jeg synes det kunne være sjovt at finde en masse kendingsmelodier, det
> være sig til både danske og udenlandske tv-programmer og
> radioprogrammer. og radiostationer.

Radiostationer.
Dine svar plejer at fylde flere sider, så nu får du igen! Her er lidt
over ½ meter....

Her Danmarks radios gamle kendingsmelodi:

http://www.youtube.com/watch?v=NvCaaRbrHH8

Langt op i 60'erne havde næsten alle radiostationer deres faste
kendingsmelodi om du vil.

Hvert år udgav en eller anden international organisation en tyk bog, i
gammel telefonbogstørrelse indeholdende hele verdens radiostationer.
Heri var alle radiosendere og radiostationer opført med frekvenser,
sendetidspunkter og kendingssignal eller melodi. Det må være muligt at
finde en sådan antikvarisk.

Alle radioamatører købte sådan en hvert år. Så sad man og lyttede, mest
på kortbølge, efter kendingssignalerne og/eller melodierne.
Var man så så heldig, at finde en eller anden station, f.eks. en
sydamerikansk radiostation, så skrev man tidspunktet, og evt. noget man
havde hørt og som kunne verificere, at man "havde været der, ned.
Det postede man på et postkort til stationen, og sædvanligvis så fik man
så et svar og en kvittering.
En kvittering var et QSL-kort. Disse QSL-kort meget flotte og var
samlerobjekter og er det stadig.
Jeg har desværre ikke mine mere.

Frekvensbåndene var delt op i mange områder.
De civile radiostationer, som sendte amplitudemoduleret og som fyldte
meget, så skibsfarten, flytrafikken, amatørbåndene og til sidst de
militære frekvenser.
De fleste am-stationer brugte en kendingsmelodi, resten bogstaver/tal.
Jeg kan huske melodien fra den russiske radiostation i hovedet, men kan
ikke finde den på YouTube (det er ikke "Internationale", men en
lignende). Polens radio havde et stykke af Chopin.

Alle andre havde et kendingssignal, og det var bogstaver i morsetegn.
Jeg kan høre, at mange unge mennesker har sms som morsetegn på mobilen
Når du har lært at morse og bruger det, så hører du ikke tegn men ord.
Hvert morset ord, har sin helt egen lyd, ligesom talte ord.

Hvert eneste skib, kystradio, fly eller lignende, havde sit eget
signal/melodi.

Her nogle af de danske kystradiostationer og deres "kendingsmelodier":

Blåvand: OXB
Skagen: OXP
Lyngby: OXZ
Kom man med skib langsvejs fra, havde man også brug for Thorshavn: OXJ,
Göteborg: SAG, o.s.v.
Det er kun ca. 5 år siden, at den sidste, Lyngby Radio, er lukket, og
den sidste telegrafist er fyret.

Det civile kommunikationssprog var sædvanligvis fransk, men selvfølgelig
dansk her i nærområdet.

Militæret havde mange radiostationer. Herhjemme også en del.
Jeg kan ikke huske dem alle, men Ringsteds kendingsmelodi var XPP7 og
Slagelses XPP6.
Det var kraftige sager, især de militære radiostationer. De udsendte
sædvanligvis kun en bærebølge, og modtagere have så en lille
frekvenssender indbygget, som man kunne indstille. Det var så
bit-frekvensen mellem de to, der skabte den hørlige lyd.

Man lyttede på afsenderens frekvens, efter afsenderens "melodi", eller
et direkte opkald med ens egen melodi.
Disse melodier sad så fast en, at man kunne lægge sig til at sove, (hvad
man ikke måtte), og man vågenede kun, hvis man hørte den aktuelle melodi.

Man havde altid en ekstra radio tændt, der var indstillet på den
internationale nødfrekvens på 500 Khz. Opkald til nødfrekvensen var ikke
kun som sos, men kunne også være en række ensartede streger, som en
lille maskine kunne sende og modtage og som startede en alarm. Jeg mener
at huske, at det var tolv ensartede streger.

For at hurtiggøre kommunikationen havde man så en række Q-forkortelser.

I forvejen kender du sikkert QSL.

Her er nogle få af dem:

QSL Kan de give mig en kvittering?
QRD Hvorfra og hvortil?
QRL Er De optaget?
QRN Atmosfærisk støj.
QRO Forøge sendeeffekten.
QRU Noget til mig?
QRS Sende langsommere?
QRZ Hvem kalder mig?
QTH Position?
QSZ Send det hele to gange.
QTO Har De forladt havn?
QTR Hvad er klokken?

Disse Q-forkortelser blev ikke brugt militært. Militæret havde sine egne
forkortelser, som også var på tre bogstaver og som alle begyndte med Z.
Jeg kan desværre ikke længere huske nogle af dem.

Hilsen Henning

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-03-10 17:05

> Langt op i 60'erne havde næsten alle radiostationer deres faste
> kendingsmelodi om du vil.

Det har Danmarks Radio Program 6 stadig. Kan høres hver dag umidelbart før
programstart af Vejrmeldingen og Dagens farvandsefterretninger fra Søværnets
Operative Kommando.

> [...]
> var alle radiosendere og radiostationer opført med frekvenser,
> sendetidspunkter og kendingssignal eller melodi. Det må være muligt at

Den udkommer stadig. Det var / er ""World Radio And Tv handbook", som ligger
her i skrivebordsskuffen, dog i 1986-udgave:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51aCmrWSy%2BL.jpg

> Alle radioamatører købte sådan en hvert år.

Også mange DX-ere gjorde. Dog ikke jeg. Den var voldsomt dyr

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-10 18:08

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> [...]
> kendingsmelodier. Altså kendingsmelodier meget bredt forstået.
>
> Jeg lægger ud med et par eksempler på virkeligt gennemtrængende og gode

så tager vi lige en klassiker:

<http://www.youtube.com/watch?v=hdjL8WXjlGI>

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 08-03-10 18:38

> [...]
> være sig til både danske og udenlandske tv-programmer og
> radioprogrammer. og radiostationer.
> Det kunne jo f.eks. være fra Radio Luxemborg.

Her er klassikeren. Men den er dog fra før mig tid:

http://www.youtube.com/watch?v=prZTg84mwzI

Henning.

----------

Fra : HMLN

Dato : 08-03-10 20:52

Mon ikke jeg lige kan snige den her ind:

http://www.youtube.com/watch?v=3QTVtAsVrEg

om ikke andet så for at fejre at Al Jarreau fylder 70 år den 12 marts 2010.
Melodien var kending for "De Heldige Helte" på TV.

Hans

Fra : Ole Damgaard

Dato : 08-03-10 22:56

lige et par stykker mere på falderebet:

Den gamle Journal:
http://www.youtube.com/watch?v=g2LJ1i7222c

Ka' De Kende mig:
http://www.youtube.com/watch?v=srLyLywf_TQ

Søndagskvisten:
http://www.youtube.com/watch?v=8saIerPdFbk

Musik for millioner:
http://www.youtube.com/watch?v=JbkGA7B23G8

Kronsj:
http://www.youtube.com/watch?v=jpkGvk1rQBI

Pladescenen:
http://www.youtube.com/watch?v=pqashW66D7o

Gæstespil:
http://www.youtube.com/watch?v=S-Qva3kS4Ts

For teenagere
http://www.youtube.com/watch?v=ZYAG4AvJILY

Jazz Live
http://www.youtube.com/watch?v=eAzyKCnAlWc

Lun lørdag:
http://www.youtube.com/watch?v=jwdM9jw47ms

Pop før:
http://www.youtube.com/watch?v=aHjoi_0YhGA

Sejlredaktionen:
http://www.youtube.com/watch?v=DWIJGKkxGb4

Stormy Monday
http://www.youtube.com/watch?v=oZ7QCi4KmpI

De ringer, vi spiller:
http://www.youtube.com/watch?v=2iuyAwGxE4U

Trafikradio:
http://www.youtube.com/watch?v=WrTlq851qyY

Alle tiders pop:
http://www.youtube.com/watch?v=j1X_3d9e25o

Stardust:
http://www.youtube.com/watch?v=mrEjxAqx5kA

Hotel Evergreen:
http://www.youtube.com/watch?v=COLbULs08EQ

Det elektriske barometer:
http://www.youtube.com/watch?v=u0nsJghFqlI

7'eren:
http://www.youtube.com/watch?v=296wS9ome4M

En by i Danmark:
http://www.youtube.com/watch?v=EcumV00c4po

Folk nyt:
http://www.youtube.com/watch?v=HkhHDWZk4Ik

Pop før pop nu
http://www.youtube.com/watch?v=VO_ptMvoxqI

Pladescenen:
http://www.youtube.com/watch?v=g1JucxiOpyw

P4 i P1:
http://www.youtube.com/watch?v=0o2HMw1GHhg

Soulfood:
http://www.youtube.com/watch?v=ix_8FFt-oVY

Kvikke hoveder:
http://www.youtube.com/watch?v=liUA4cKUsek

Søndagsjournalen:
http://www.youtube.com/watch?v=wuIM_KRjLGk

Fem plus Fem
http://www.youtube.com/watch?v=lbqG6h4JRcA

Sommerferiebussen
http://www.youtube.com/watch?v=XfhSTwCFZUU

Det ville glæde mig at høre
http://www.youtube.com/watch?v=oHIJtPn1l9g

mvh ole

Fra : Allan Krautwald

Dato : 09-03-10 12:23

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Mange herlige genhør Ole og også nogle selv jeg ikke ´kendte eller huskede

mvh Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-10 19:10

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

lige et par stykker mere på falderebet:

Et PAR stykker. Milde Moses. Der var rigtigt mange gode kendingsmelodier,
som jeg kunne genkende efter mange år. Mange tak.
Lidt tidligere og stafetten havde gået til dig.

Hilsen Åge

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 09-03-10 12:19

On Sun, 7 Mar 2010 22:39:52 +0100, Åge Halldorsson
<aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>kendingsmelodier. Altså kendingsmelodier meget bredt forstået.
>
>Jeg lægger ud med et par eksempler på virkeligt gennemtrængende og gode

Jeg synes at denne også skal med, og meget praktisk er der flere
versioner af dens "udvikling gennem årene fra 1958 og fremefter
http://www.youtube.com/watch?v=nQxI2n3uZWA&fmt=18