Duelighedsbevis weekendkursus
Fra : lars

Dato : 08-03-10 10:57

Engang i 80'erne tog jeg duelighedsbevis, dette bevis er i mellemtiden
blevet væk og jeg har svært ved at skaffe dokumentation overfor
Søfartsstyrelsen. Så jeg må nok tage det igen!!
Er der nogle der kender til et kursus, gerne et weekend kursus, hvor
man kan tage duelighedsbeviset.. Hvis det er i Midtjylland vil det
være super, ellers må jeg finde overnatning.
Lars D

Fra : Unique

Dato : 09-03-10 21:27

Hvis din klub fra dengang har indberettet din teoretiske del er det bare at
gå op til en praktisk prøve igen.
/c

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 21:51

"Unique" <unique@diva35.com> skrev i meddelelsen
> Hvis din klub fra dengang har indberettet din teoretiske del er det bare
> at gå op til en praktisk prøve igen.
> /c

Hej,

Nej... sådan forholder det sig ikke. Hvis man tidligere har bestået eksamen
(både teoretisk og praktisk) til duelighedsprøven, men (som også det er sket
for mig, har forlagt pappet i årene efter) er der kun 2 muligheder:

1: henvende sig til Søfartsstyrelsen med nøjagtig angivelse af året,
lærer/eksaminators navn samt selvfølgelig egne data.

2: tage HELE kurset igen

Det er hvad jeg fik oplyst da jeg ville have Søfartsstyrelsen til at hjælpe
mig i forbindelse med mit bortkomne bevis (som jeg tog da jeg var teenager).

I mit tilfælde var ikke engang min egen sejlklub (Øresunds sejlklub FREM) i
stand til at finde mine data frem - selv om jeg var medlem i
adskillige år, deltog i kapsejladser, blev eksamineret og tog mit
duelighedsbevis dér - findes
der ingen papirer, notater eller andet om min eksistens - ikke engang i
klubbens store nissebog
som vist går helt tilbage til 1953.
Så måske håbet for Lars D. er, at han kan henvende dig til din sejlklub
hvor han tog
beviset - få dokumentation for hvilket år præcist han bestod samt eventuelt
lærers navn - og så derefter henvende sig til Søfartsstyrelsen, som så
derefter manuelt måske kan finde dig nede i deres arkiver i papkasserne

Man kan argumentere for og imod om hvorvidt det påhviler een selv at kunne
huske præcist hvilket år man har bestået - men.... i mit tilfælde tog jeg
uddannelsen i mine teenageår hvor alt gik stærkt, mange akriviteter inden
for mange forskellige områder ... og... det er da lidt træls at skulle
igennem det hele igen når man hellere vil bruge tiden på at sejle
fornøjelsesture som man har gjort det i mange mange år.

Det ville være dejligt hvis Søfartsstyrelse en dag fik ryddet op i
papkasserne (som de selv kalder dem) - og fik lagt også gamle beviser på den
moderne teknik. Så var en søgning meget enkel - også for os efterhånden
"ældre" sejlere... men, det er nok en drøm som ikke går i opfyldelse.

Det blev en længere smøre... beklager

venlig hilsen

JN

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-03-10 14:00

O-høj
Lige et tip. Tidligere har der været skrevet om emnet i denne gruppe. Mit
duelighedsbevis er fra 1981 (blåt), og her er ingen elektronisk database.
Har man ikke de oplysninger JN beskriver er det en ommer. Derfor har jeg
taget en farvefotokopi af kortet og gemt den et sikkert sted. Denne kopi
skulle være nok til, at de kan finde mig i det manuelle arkiv.
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-03-10 21:41

lars wrote:
> [...]
> man kan tage duelighedsbeviset.. Hvis det er i Midtjylland vil det
> være super, ellers må jeg finde overnatning.

Må man i al stilfærdighed spørge dig om, hvorfor du ønsker at have
dokumentationen for at have et duelighedsbevis?

Hvis du i øvrigt har vedligeholdt dine færdigheder, så er det på en eller
anden måde ligegyldigt, om du har beviset. Du navigerer og sejler helt
sikkert lige så godt eller måske endda bedre end i 80´erne, hvor du bestod
duelighedsprøven.

Der er da ret mange, der ikke har bestået duelighedprøven, men som ved
selvstudie har tilegnet sig den for sejlads fornødne teoretiske
viden/kunnen.

Mvh

Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-10 21:54

Torben Skovgaard Bach <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
c7ad8$4b96b283$55dad1d3$25231@news.galnet.dk

> Må man i al stilfærdighed spørge dig om, hvorfor du ønsker at have
> dokumentationen for at have et duelighedsbevis?

Lavere forsikringspræmie, for bare at nævne én grund.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-03-10 22:05

Jens Bruun wrote:
> Torben Skovgaard Bach <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
> c7ad8$4b96b283$55dad1d3$25231@news.galnet.dk

> Lavere forsikringspræmie, for bare at nævne én grund.

Ja det kan jo være grunden, men mit spørgsmål var til Lars, der har startet
denne tråd, så hans svar vil være relevant i forhold til mit spørgsmål

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 22:03

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Der er da ret mange, der ikke har bestået duelighedprøven, men som ved
> selvstudie har tilegnet sig den for sejlads fornødne teoretiske

Hej Torben,

jeg tillader mig at give et indspark da jeg jo er i den samme situation som
Lars D.

1: rent forsikringsmæssigt er der lidt at spare

2: i nordiske lande samt Tyskland accepterer man at DK ikke har
evis-pligt - men jeg er ikke sikker på at det gælder i andre lande

3: med et duelighedsbevis er der så intet bøvl med dén situation hvor du en
dag lige skal være skipper på en kammerats motorbåd (hvilket ind imellem er
aktuelt for mig)

Det var sådan lige hvad der kom ud af tasterne nu - andre har sikkert flere
og måske bedre grunde til at det er rart at have pappet.

Hvad angør færdighederne, så kan vi sagtens blive enige om at der sikkert
findes mennesker med pappet som måske ikke er de bedste sejlere... og
omvendt.. sejlere uden pappet som har glimrende færdigheder. Men generelt
synes jeg egentligt at det er en god ide at blive skolet i sejlads, både den
praktiske og den teoretiske del - så har man et vist niveau af sikkerhed for
at man har lært det man bør lære.

venlig hilsen

JN

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-03-10 22:09

JN wrote:
Klip

> [...]
> blive skolet i sejlads, både den praktiske og den teoretiske del - så
> har man et vist niveau af sikkerhed for at man har lært det man bør

1-2-3 og senere: Derom er vi bestemt ikke uenige, men som sagt så efterlyste
jeg årsagen til, at Lars har stillet dette spørgsmål.

Mvh

Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-10 06:43

Det er også muligt at gå ind på dette link:

http://www.fritidssejler.dk/Uddannelser/Sider/Genudstedelseafbevis.aspx

klik på:

Gå direkte til digital genudstedelse af duelighedsbevis eller
speedbådskørekort.

og indtast informationerne.

Mvh/Harding

Fra : lars

Dato : 12-03-10 12:45

On 9 Mar., 21:41, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er da ret mange, der ikke har bestået duelighedprøven, men som ved
> selvstudie har tilegnet sig den for sejlads fornødne teoretiske

Hej, det er fordi jeg netop har taget CEVNI bevis "Kanalbevis til de
indre europæiske vandveje" og i den sammenhæng skal jeg bruge mit
duelighedsbevis. Så derfor.

Lars