3 år til syn?
Fra : PNH

Dato : 08-03-10 08:50

Jeg købte sidste år en bil med 1 år til syn... Sælgeren syner bilen før
ejerskiftet. Og siger at den derved først bliver indkaldt til syn igen om 3
år.

Bilen er fra 14/4-2000
Sidste syn 24/4-2009 (købs dagen)
Registreringsdato ny ejer: 27/4-2009 (på registr. attesten)
Indkaldelse til periodisk syn: 20/4-2010

Har han snydt mig, eller er der sket en fejl?

Mvh.

Fra : KASO

Dato : 08-03-10 08:59

"PNH" <127i348@783grw.us> skrev i meddelelsen
> [...]
> Registreringsdato ny ejer: 27/4-2009 (på registr. attesten)
> Indkaldelse til periodisk syn: 20/4-2010
>
> Har han snydt mig, eller er der sket en fejl?

Biler skal synes 4 år efter 1. indregistreringsdato og derefter hvert 2. år.
Det er datoen for 1. indregistrering, der er gældende med mindre man syner
bilen på et andet tidspunkt og _samtidig_ får ændret datoen for
synsinterval. Syner man blot bilen på et tilfældigt tidspunkt uden at gøre
andet, ændrer det intet ved datoen for de periodiske syn. Sælger har
tilsyneladende blot synet bilen uden at være opmærksom på, at datoen skulle
ændres ved samme lejlighed - og derfor gælder udgangspunktet - dvs. 1.
indregistreringsdato.

Det er ikke på nogen måde muligt at opnå 3 år mellem syn - intervallet er 2
år, når bilen er over 4 år (som i dette tilfælde).

Sælger har tilsyneladende ikke haft helt styr på reglerne.....

Fra : PNH

Dato : 08-03-10 09:24

> [...]
> 2 år, når bilen er over 4 år (som i dette tilfælde).
>
> Sælger har tilsyneladende ikke haft helt styr på reglerne.....

Tak for svar.

Det undrer mig bare at han ikke havde styr på det. Han var mekaniker på et
autoriseret bil værksted. Så det er jo dagligdag for ham at syne biler.
Bilen var btw hans egen private. Han kørte den til syn mens jeg var i banken
efter en check. Uden først at klargøre den. Så han vidste den var tip top
iorden. Og den gik lige igennem.
De sidste mange ugers ruslandskørsel herhjemme, har vist været hårdt for
styrtøjet. (klonk klonk) Så det skal da lige ses efter. Men det havde jeg nu
også fået lavet, selvom den ikke var blevet kaldt til syn. Ellers burde den
nok kunne få et klistermærke til samlingen 2008 2009 2010. Sq da noget af en
forkælet bil :)

Fra : alexbo

Dato : 08-03-10 09:26

"PNH" skrev
> [...]
> Registreringsdato ny ejer: 27/4-2009 (på registr. attesten)
> Indkaldelse til periodisk syn: 20/4-2010 Har han snydt mig, eller er der

Han har næppe snydt dig han ved bare ikke nok om reglerne.

I felt 21 kan man afkrydse at den "nye" synsdato ikke skal bruges det må
sælger have gjort, han må have troet at synet så trådte i stedet for synet i
år.
Men det er kun muligt op til 6 mdr. før indkaldelsen.
Hvis han ikke havde krydset af skulle du til syn i 4 måned 2011.

Hvis bilen havde været synet i 10 måned 2009 kunne den have holdt syn til 4
måned 2012, altså 2½ år som er det længst mulige efter reglerne.

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/Dok/Blanketter/Omsyn-syn/MO2A.pdf

Som standard bruger man den nye dato, men netop for at kunne syne tidligt er
der denne mulighed for afkrydsning, sælger har bare misforstået reglerne.

mvh
Alex Christensen