Z-index: positionering, siden forsvinder.
Fra : Sabine J

Dato : 08-03-10 20:09

Hej igen,

Jeg sad og læste css-tutorialen herinde om "z-index" og prøvede
derefter at positionere elementerne på min side, men der skete
noget lidt mærkeligt:

Link: http://www.ravnfoto.dk/test2/testvol2.html

Lige når jeg loader siden, kan jeg i et kort glimt se både
menu-elementerne ude i siden, copyright i bunden, tekstboksen og
banneret i toppen. Men så forsvinder det, og kun slideshowet er
synligt.

Jeg forstod, at meningen med "z-index" egenskaben var, at man
kunne placerer elementerne ovenpå hinanden, men åbenbart vil den
ikke placere mere end maks to af mine elementer.

Kan nogen venligst fortælle mig, hvor jeg har misforstået noget
med egenskaben?

Mvh. Sabine J

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-03-10 21:01

Den 08-03-2010 20:08, Sabine J skrev:
> [...]
> ikke placere mere end maks to af mine elementer.
>
> Kan nogen venligst fortælle mig, hvor jeg har misforstået noget

Så vidt jeg husker skal det du vil have til at ligge øverst
have det højeste tal - for at være sikker på at menuerne
altid er øverst, kan du f.eks,
give menuerne z-index:100;

Se f.eks. http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-03-10 21:17

Sabine J skrev:
> Jeg sad og læste css-tutorialen herinde om "z-index" og

Endnu en gang(?): der er ikke noget "herinde". HTML.DK
er en hjemmeside med oldgamle artikler om HTML og CSS
og som bringer nogen af de mange mange hundrede usenet
newsgroups, som de fleste læser ved hjælp af deres
e-mail program. Den tjeneste på HTML.DK er kun og
udelukkende for at tjene penge.

> Jeg forstod, at meningen med "z-index" egenskaben var, at man
> kunne placerer elementerne ovenpå hinanden, men åbenbart vil den
> ikke placere mere end maks to af mine elementer.

Det er sjældent nødvendigt at bruge z-index egenskaben,
normalt ønsker man jo at websidens elementer lissom
skubber hinanden til side eller nedad.

Når det er sagt så er z-index den egenskab man /skal/
benytte hvis to elementer skal optage det samme eller noget
af det samme areal på en webside. Et ekstremt eksempel ser
du her:
http://webdesign101.dk/showcase/sbk/sbk.php

z-index kan i sagens natur kun påtrykkes elementer
der har en position-egenskab som er fixed, absolute eller
relative. Elementet med den højere z-index værdi dækker
over elementet med den lavere z-index værdi

Det er en forudsætning at de elementer der er i spil
har samme referenceramme, det vil sige et fælles forældre-
elementet. (Eller sagt på en anden måde - ligger i den
samme overordnede div).

Jeg har ikke kigget din kode igennem, men jeg vil tro det
er det sidstnævnte forbehold du er offer for.

Hvis ikke man bruger z-index er den naturlige stakkeorden
at det element der kommer senere i kildekoden dækker
over det eller de elementer der kommer før.

(Webdesign med stylesheet side 183-184 - kan lånes
på biblioteket.)

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-03-10 21:57

Den 08-03-2010 21:16, Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> newsgroups, som de fleste læser ved hjælp af deres
> e-mail program. Den tjeneste på HTML.DK er kun og udelukkende for at

Det værste er, når folk fåt brugbar information herfra, og så tænker
"nej, hvor er de goe på html.dk". Html.dk er en slags parasit på andres
arbejde. Mens vi andre svarer gratis, så kan de skovle penge ind på de
svar vi giver her, via reklamer på deres egen side. Og så deres
artikler, som er skrevet omkring sidste browserkrig imellem IE og
Netscape - de har ikke rørt én eneste lillefinger for nogetsomhelst med
html eller information om kode siden 2001 - siden da, er det bare penge
ned i foret ;)

Jeg er sikker på, du også kan finde information om, hvordan du bruger
frames i deres artikler, endda ;) ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-10 12:22

Rune Jensen wrote:

> [...]
> andres arbejde. Mens vi andre svarer gratis, så kan de skovle penge
> ind på de svar vi giver her, via reklamer på deres egen side.

Det burde være muligt at blokere for html.dk's nassen på usenet.

> [...]
> og Netscape - de har ikke rørt én eneste lillefinger for
> nogetsomhelst med html eller information om kode siden 2001 - siden

Ja, det er nemt. Man laver noget, der på det aktuelle tidspunkt er OK og så
læner man sig bare tilbage og bekymrer sig slet ikke om, at udviklingen er
gået videre. Det var derfor, jeg slap hjemmesideskolen.dk - der ligger en
kæmpe arbejdsbyrde lige om hjørnet med html 5 og css 3.

> Jeg er sikker på, du også kan finde information om, hvordan du bruger
> frames i deres artikler, endda ;) ;)

Shhhh! Ikke så højt, nogen kunne høre det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-03-10 15:15

Den 09-03-2010 12:22, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> gået videre. Det var derfor, jeg slap hjemmesideskolen.dk - der ligger en
> kæmpe arbejdsbyrde lige om hjørnet med html 5 og css 3.

Selve det at skrive det, kan selvfølgelig også være hårdt. Ja, det er
researchen, verificeringen af de ting man skriver, og test, som tager en
hulens tid. Kunne man det hele på fingrene, ville det være lettere, mere
et spørgsmål om opsætning.

Der mangler et eller andet udviklingsværktøj til det at skrive tekniske
artikler.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-03-10 00:25

Rune Jensen wrote:

> Selve det at skrive det, kan selvfølgelig også være hårdt.

Det er den mindste ting af det. Man ska- som du selv kommer ind på - først
sætte sig ordentligt ind i tingene, så man ikke kommer til at skrive noget
lodret sludder.

> Ja, det er
> researchen, verificeringen af de ting man skriver, og test, som tager
> en hulens tid.

Defor.

> Der mangler et eller andet udviklingsværktøj til det at skrive
> tekniske artikler.

Det ville være en stor hjælp. Lige nu er der kun slavemetoden.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-03-10 23:52

Den 10-03-2010 00:25, Erik Ginnerskov skrev:

> Det ville være en stor hjælp. Lige nu er der kun slavemetoden.

Jeg har overvejet en miniudgave af Wiki-metoden; Særligt langt er jeg
dog ikke kommet med det.

Men jeg synes det er et problem, at det er én enkelt person, som sidder
med hele l...

Jeg ved ikke helt, hvordan det foregår på wikipedia, men det er så vidt
jeg kan se mange med samme viden, som arbejder på det samme projekt. Det
synes at give nogle ret OK artikler som resultat.

MVH
Rune Jensen