Et lille for-sjov spørgsmål!
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 07-03-10 18:48

Fiktivt scenario:

Som bilist bliver jeg stoppet af politiet.
Han vil se mit kørekort, som han får forevist. Dermed er jeg identificeret.
Så spørger han om jeg har drukket!
Jeg svarer nej. Og det er også sandt.
Så beder han mig om at blæse i en alkotester.

Og så siger jeg noget i stil med: "Hvad? Tror du ikke på mig? Siger du at
jeg, Henrik Eriksen, er en løgner?"
Lad os sige at betjenten siger: "Nej, jeg tror Dem desværre ikke på Deres
ord. Vær venlig at blæse i alkotesteren".

Efter endt blæsning, kan han se jeg talte sandt!
Kan man forestille sig at man bagefter kan sagsøge ham for en injuriende
og/eller æreskrænkende udtalelse (At kalde mig løgner)?

Man kan selvfølgelig også forestille sig at han svarer: "Jo, jeg tror Dem på
Deres ord, men reglerne siger at jeg _skal_ foretage en test..." etc.
Og så er der vel ikke noget at komme efter; man kan vel ikke sagsøge
"reglerne"...

Fra : Jubii

Dato : 07-03-10 18:58

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Kan man forestille sig at man bagefter kan sagsøge ham for en
> injuriende og/eller æreskrænkende udtalelse (At kalde mig løgner)?

Da han IKKE har kaldt dig løgner, kan du heller ikke sagsøge.
At man ikke tror på det folk fortæller, og siger det, er ikke det samme
som at kalde dem løgnere.

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 19:33

> [...]
> Kan man forestille sig at man bagefter kan sagsøge ham for en injuriende
> og/eller æreskrænkende udtalelse (At kalde mig løgner)?

Dommeren burde måske tage dit kørekort fra dig mens du bliver mentalt
undersøgt.

Fra : /Peter

Dato : 07-03-10 16:15

Fra : Per

Dato : 07-03-10 21:27

Henrik Eriksen wrote:
> [...]
> Kan man forestille sig at man bagefter kan sagsøge ham for en
> injuriende og/eller æreskrænkende udtalelse (At kalde mig løgner)?

Nej for betjenten havde ikke forsæt til æreskrænkning og endvidere er
"ringeagtningen" ikke udbredt for andre = der er ingen sag.

§267: Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.

I øvrigt har du ikke pligt til at puste i alkometeret, men hvis du nægter
vil du uden tvivl få foretaget en blodprøve.

Mvh. Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-03-10 00:43

> [...]
> på Deres ord, men reglerne siger at jeg _skal_ foretage en test..." etc.
> Og så er der vel ikke noget at komme efter; man kan vel ikke sagsøge

Der er ingen grund til, at pgl. skulle sige, at pgl. ikke tror på dig:

§ 55. Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et køretøj eller en
rytter foretager udåndingsprøve.

Stk. 2. Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og
urinprøve, hvis der er grund til at antage, at han har overtrådt § 53 eller
§ 54, stk. 1 eller 2, eller han nægter eller ikke er i stand til at medvirke
til en udåndingsprøve. Angår mistanken andre forhold end spirituspåvirkning,
kan politiet tillige fremstille den pågældende til undersøgelse af en læge.
Det samme gælder ved mistanke om spirituspåvirkning, når særlige
omstændigheder taler derfor.

Stk. 3. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren
bestemmelser om anvendelse af udstyr til måling af udåndingsluften.

Stk. 4. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om de i stk. 1 og 2 nævnte
prøver og undersøgelser.

Som det fremgår kan der kræves udåndingsprøve uden mistankegrundlag, så
derfor er der ingen grund til at beskylde dig for at lyve.

Kurt

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-03-10 16:40