Bilkøb...
Fra : RC

Dato : 07-03-10 18:41

Hejsa.

En ven har købt en bil privat for 2 dage siden- og er blevet taget godt og
grundigt ved næsen.

På " kvitteringen " står der købt som beset. Sælger har underskrevet - men
de har glemt køber´s underskrift samt dato.

Har min ven mulighed for at kunne få handlen annulleret ??
Har i nogle gode råd ?

På forhånd tak..
Venlig hilsen,
Knudsen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-03-10 19:37

On Sun, 7 Mar 2010 18:41:12 +0100, "RC" <fakemail@jubiimail.dk> wrote:

>En ven har købt en bil privat for 2 dage siden- og er blevet taget godt og
>grundigt ved næsen.
Hvordan det ?

>På " kvitteringen " står der købt som beset.
Men står der noget om reklamationsret ?
Står der noget om garanti ?

>Sælger har underskrevet - men
>de har glemt køber´s underskrift samt dato.
Der stilles ikke formkrav til en kvittering i en privat handel.

>Har min ven mulighed for at kunne få handlen annulleret ??
Er der ikke aftalt noget omkring begrænsning af reklamationsret, så er
der 2 års reklamationsret.
Det kan dog måske være en udfordring at få sælger overbevist om dette.

Tåber kan feks. godt tro at udtrykket "købt som beset" betyder "ingen
reklamationsret", men det gør det så ikke. For selvf. er en genstand
købt som beset, med mindre der er aftalt modifikation før overlevering
til køber.
"Købt som beset" er ikke en begrænsning af reklamationsretten.

>Har i nogle gode råd ?
Kig på kvitteringen igen og læs det hele.
Hvis du vil have noget mere at vide må du selv oplyse alt relevant, og
dertil hører oplysning om hvad der er aftalt ved handlen og
kvittering/slutseddels ordlyd.
Havde køber mulighed for at prøve/undersøge bilen før købet ?

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 07-03-10 19:41

Hans Kjaergaard skrev:
> "Købt som beset" er ikke en begrænsning af reklamationsretten.

Ved privat handel?

/Hauge

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-10 10:13

FDM, bruger i ders slutseddel til handel mellem private formuleringen "Bilen
sælges som prøvet og beset uden reklamationsret"

For at den holder er det vigtigt at køber har haft mulighed for undersøge
bilen og prøve den ...

Hvis RC's ven skal kunne slippe ud af handlen skal han kunne bevise at
sælger har handlet svigagtigt...

Fra : Jubii

Dato : 08-03-10 11:42

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> undersøge bilen og prøve den ...
>
> Hvis RC's ven skal kunne slippe ud af handlen skal han kunne bevise

Hvis bilen er beset og ikke afprøvet, så skal sælger vel oplyse om alle
fejl m.m. for at handelen evt. ikke kan gå tilbage?

Fra : /Peter

Dato : 08-03-10 11:54

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis bilen er beset og ikke afprøvet, så skal sælger vel oplyse om alle
> fejl m.m. for at handelen evt. ikke kan gå tilbage?

Han kan vel kun oplyse om de fejl og mangler han har kendskab til!

Fra : Petersen Michael

Dato : 08-03-10 19:34

Jubii wrote:

> Hvis bilen er beset og ikke afprøvet, så skal sælger vel oplyse om
> alle fejl m.m. for at handelen evt. ikke kan gå tilbage?

Ikke hvis køber havde mulighed for at afprøve køretøjet.
Om køber gør brug af muligheden er sagen uvedkommende.

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Jubii

Dato : 08-03-10 21:38

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4b954301$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ikke hvis køber havde mulighed for at afprøve køretøjet.
> Om køber gør brug af muligheden er sagen uvedkommende.

"Ikke afprøvet"
Det kan da ikke være uvedkommende for om handelen kan gå tilbage?

Fra : Petersen Michael

Dato : 10-03-10 21:23

Jubii wrote:

> "Ikke afprøvet"
> Det kan da ikke være uvedkommende for om handelen kan gå tilbage?

Hvis køber havde muligheden, men bare ikke gad trille en tur i køretøjet, så
er han selv uden om det..

Fra : Jubii

Dato : 10-03-10 21:56

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4b97ffae$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis køber havde muligheden, men bare ikke gad trille en tur i
> køretøjet, så er han selv uden om det..

Der kan stadig være skjulte fejl og mangler der ikke opdages ved en
enkelt køretur på x min.
Jeg mener sælger skal oplyse om alle fejl og mangler. Om køber så siger
"pyt" og køber alligevel, ja så...

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-10 22:23

> Jeg mener sælger skal oplyse om alle fejl og mangler. Om køber så siger
> "pyt" og køber alligevel, ja så...

Ja sælger har en loyal oplysningspligt - men sælger er ikke forpligtet
udover sit kendskab og er han totalt noob er det ikke hans problem ...

Så køber har bevisbyrden for at sælger var vidende om manglerne

Fra : Jubii

Dato : 10-03-10 22:35

> Ja sælger har en loyal oplysningspligt - men sælger er ikke forpligtet
> udover sit kendskab og er han totalt noob er det ikke hans problem ...
>
> Så køber har bevisbyrden for at sælger var vidende om manglerne

Ja, det har du ret i, mener jeg.

Fra : /Peter

Dato : 07-03-10 16:13

"RC" <fakemail@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men de har glemt køber´s underskrift samt dato.
>
> Har min ven mulighed for at kunne få handlen annulleret ??

"Købt som beset" er typisk ved privat handel.
At købers underskrift mangler er vel ligegyldigt, det er jo hans
kvittering for at
han kan bevise at han har betalt for bilen, og det er hans.

Køber har overdraget pengende og dermed accepteret aftalen, og har
forhåbentligt kigget sin vare efter inden
han betaler.

Fra : /Peter

Dato : 07-03-10 16:20

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Køber har overdraget pengende og dermed accepteret aftalen, og har
> forhåbentligt kigget sin vare efter inden

.... lidt mere:
Jeg var for mange år siden i den modsatte situation, hvor jeg
havde politiet til at bekræfte at en "Købt som beset" kvittering
var nok, så sælger ikke kom og hentede bilen igen - det var en fin bil

Fra : kjaer

Dato : 08-03-10 02:03

/Peter wrote:
> [...]
>
> Køber har overdraget pengende og dermed accepteret aftalen, og har
> forhåbentligt kigget sin vare efter inden

Jeg kender ikke til lovgivningen, men det er gammel ret at man ikke må sælge
noget fejlbehæftet uden at gøre opmærksom på det.
Hvis man har solgt en trepattet ko uden at oplyse om fejlen, så går handlen
tilbage. Det er der præcedens for.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-03-10 13:33

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man har solgt en trepattet ko uden at oplyse om fejlen, så går
> handlen tilbage. Det er der præcedens for.

Nej.
Hvis køber har haft mulighed for at hive koen i patterne før købet, burde
han selv have opdaget at der mangler en

Fra : kjaer

Dato : 08-03-10 21:31

Allan Soerensen wrote:
> "kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej.
> Hvis køber har haft mulighed for at hive koen i patterne før købet,
> burde han selv have opdaget at der mangler en

Nu bliver det lidt teknisk/biologisk. En trepattet ko har også fire patter,
der er bare en af dem der ikke giver mælk. Det troede jeg var almen viden

Fra : /Peter

Dato : 08-03-10 17:00

> Nu bliver det lidt teknisk/biologisk. En trepattet ko har også fire
> patter, der er bare en af dem der ikke giver mælk. Det troede jeg var
> almen viden

Nja. jeg troede tre patter var godt, og at en ko normalt kun har to!