Naboens kat
Fra : lom k

Dato : 07-03-10 11:52

hej

nogen som har et godt råd, og ikke omfatter ulovlig omgang med gift
skydevåben etc etc.

Problemet er at naboens kat ( eller en andens) render rundt i min have,
og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

så har I nogen ide'er ??

mvh

Lomse

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 12:00

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
> Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

Foderbrættet bør være ret højt, og så en urtepotte sat omvendt på standen,
sådan at katten ikke kan kravle derop. Katten kan ganske rigtigt nok hoppe
op og så trække sig op, hvis den får fat i brættet, men før den er oppe på
den måde så er fuglene forlængst væk, da dens mulighed for at liste sig ind
på byttet er væk.

Fra : BogK

Dato : 07-03-10 15:41

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den måde så er fuglene forlængst væk, da dens mulighed for at liste sig
Hej

Du skal sætte foderhuset højere oppe end det er nu og så vil problemet være
løst.

Jeg er modstander af skydevåben også vandpistoler.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-10 17:20

"BogK" <BogK@dk> skrev i meddelelsen
> Jeg er modstander af skydevåben også vandpistoler.

Jeg foretrækker helt klart også haveslangen.

Jan

Fra : BogK

Dato : 09-03-10 15:45

Godt Jan
ja - så kan katten nok lære at holde sig væk - så pipperne kan spise i fred.

Fra : Max

Dato : 07-03-10 12:07

Hej Lomse

> nogen som har et godt råd, og ikke omfatter ulovlig omgang med gift
> skydevåben etc etc.

Fortæl naboen at du ikke kan garantere for kattens sikkerhed hvis
han ikke holder den hjemme som han efter loven er pligtig til.

--
Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 13:06

> Hej Lomse

> Fortæl naboen at du ikke kan garantere for kattens sikkerhed hvis
> han ikke holder den hjemme som han efter loven er pligtig til.

Atter et komplet blæst forslag fra Max....

Fra : Max

Dato : 07-03-10 13:09

Hej Kim2000

> Atter et komplet blæst forslag fra Max....

Rart at se at du tænker meget over tingene.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-03-10 21:21

> Rart at se at du tænker meget over tingene.

Så skal jeg uddybe det. Der er hundredetusinder af vilde katte i Danmark. At
naboen holder sin kat inde, hjælper jo ikke på problemet.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 06:48

Maria Frederiksen wrote:

> Så skal jeg uddybe det. Der er hundredetusinder af vilde katte i
> Danmark. At naboen holder sin kat inde, hjælper jo ikke på problemet.

Nok ikke alle steder. Her er der 10 tamme mod en måske vild. Så kan man
diskutere om tamkatte i bedre foderstand holder de vilde væk.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Janne

Dato : 07-03-10 04:54

On 7 Mar., 12:07, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Fortæl naboen at du ikke kan garantere for kattens sikkerhed hvis
> han ikke holder den hjemme som han efter loven er pligtig til.

En kraftig vandpistol er effektiv. Men tror i øvrigt ikke, at det
betyder det store for fuglebestanden. Har selv flere katte og masser
af fugle.
Mvh. Janne

Fra : Max

Dato : 07-03-10 12:58

Hej Janne

> En kraftig vandpistol er effektiv. Men tror i øvrigt ikke, at det
> betyder det store for fuglebestanden. Har selv flere katte og masser
> af fugle.

Ja, men en salonriffel er en sikker løsning.

--
Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 13:06

> Hej Janne

> Ja, men en salonriffel er en sikker løsning.

Jeps og den sikre vej til nabokrig og politianmeldelse. Man må nemlig ikke
skamskyde dyr uanset hvor de er henne, det er dyrmishandling.

Fra : Max

Dato : 07-03-10 13:08

Hej Kim2000

> Jeps og den sikre vej til nabokrig og politianmeldelse. Man må nemlig
> ikke skamskyde dyr uanset hvor de er henne, det er dyrmishandling.

Problemet er at der ikke må dyrkes jagt i en villahave.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 18:47

Max skrev:
> Hej Kim2000

> Problemet er at der ikke må dyrkes jagt i en villahave.

Hvor står man egentlig hvis ens hund har gjort katteaflivning til en
specialitet - Forudsat at 'arbejdet' foregår på grunden?

Og hvorledes vil (bør?) naboen reagere på at man med en beklagende mine
aflevere hans døde musejæger med forklaringen??

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 10-03-10 19:08

Hej Armand

> Hvor står man egentlig hvis ens hund har gjort katteaflivning til en
> specialitet - Forudsat at 'arbejdet' foregår på grunden?

Man kan vel sige at katten jo får løn som forskyldt.

> Og hvorledes vil (bør?) naboen reagere på at man med en beklagende
> mine aflevere hans døde musejæger med forklaringen??

Man kunne vel bare grave efterladenskaberne ned og glemme sagen :)

--
Mvh Max

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 19:00

Armand wrote:

> [...]
>
> Og hvorledes vil (bør?) naboen reagere på at man med en beklagende
> mine aflevere hans døde musejæger med forklaringen??

Man ville opnå at første gang din hund strejfede, ville den blive anmeldt
med opslag og hele molevitten. Næste gang den strejfede, ville den blive
optaget og aflivet.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 22:37

Frank Leegaard skrev:

> Man ville opnå at første gang din hund strejfede, ville den blive anmeldt
> med opslag og hele molevitten. Næste gang den strejfede, ville den blive
> optaget og aflivet.

Hunden er på vej mod 12 år, går frit rundt i haven og selvom vi ikke har
nogen havelåge har den aldrig strejfet.
Den er endvidere af størrelse og gemyt, så den ligefrem nyder selskabet
af naboens store sort/hvide kat - Så det bliver ikke dén der bliver
henchman for havens omstrejfende katte!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:20

Armand wrote:

> [...]
> selskabet af naboens store sort/hvide kat - Så det bliver ikke dén
> der bliver henchman for havens omstrejfende katte!

Nu formoder jeg vi talte generelt og hypotetisk?

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 11:49

Frank Leegaard skrev:

> Nu formoder jeg vi talte generelt og hypotetisk?

Hypotetisk eller ej. Min hund strejfer ikke, hvilket man ikke kan sige
om naboskabets katte. Og hvis det ligger til en hunds natur at 'nappe'
katte, er det vel ikke værre end det 'kattens natur' -argument der
stedse bruges som bortforklaring fra katteejeres side.
Det var ud fra dén tanke at jeg skabte den hypotetiske situation hvor
man med beklagelse over sin hunds natur afleverede kadaveret af naboens
kat til ham.
Jeg tvivler på at han vil have den samme forståelse for naturens gang
hvis billedet vendes sådan, og i grunden ville han ikke kunne tillade
sig at være gnaven på sin nabo, som hvis han havde skudt eller blot
indfanget den u-ønskede kat :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:14

Armand wrote:

> [...]
> hvis billedet vendes sådan, og i grunden ville han ikke kunne tillade
> sig at være gnaven på sin nabo, som hvis han havde skudt eller blot

Næe - Det har jeg heller ikke som sådan sagt. Men jeg har bare fortalt om
konsekvensen.

Forskellen på en hund og en kat, er at hunden forventes at være under
kommando.

Men sker den slags ved uheld, er det naturligvis en anden sag. Natur er
natur.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 15:51

Frank Leegaard wrote:

> Forskellen på en hund og en kat, er at hunden forventes at være under
> kommando.

Hvorfor denne forskel?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-03-10 13:16

Kim2000 wrote:

> Man må nemlig
> ikke skamskyde dyr uanset hvor de er henne, det er dyrmishandling.

Måske Max er i stand til at ramme rigtigt så kræet dør straks.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-03-10 13:18

> Jeps og den sikre vej til nabokrig og politianmeldelse. Man må nemlig ikke
> skamskyde dyr uanset hvor de er henne, det er dyrmishandling.
Der var givetvis ikke tale om skamskydning....en salonriffel slår ihjel
omgående, men derudover er det ikke tilladt at bruge uden våbentilladelse og
ikke i bebygget område samt mange andre regler

Michael

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 16:59

Kim2000 skrev:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeps og den sikre vej til nabokrig og politianmeldelse. Man må nemlig
> ikke skamskyde dyr uanset hvor de er henne, det er dyrmishandling.

Hvis den efterfølgende ender i skraldespanden, er der sikkert ingen der
tror andet end at den ligger som strassen-pizza et sted :-/

Vi har mindst fire katte fra nabolaget der driver igennem vores have
(sneen er umiskendelig bevis) og selvom et par af dem er ganske
selskabelige så synes jeg at det er en mærkelig måde at holde husdyr på
bare at lukke dem ud i verden.
Selvom jeg ærgrer mig over de fuglekadavere jeg jævnligt finder er det
største irritations-moment at man ikke kan have et vindue stående åbent
uden at risikere at have en kat spankulerende rundt i stuerne - Er der
ikke en gradbøjning af reglerne for om de er indenfor hegnet eller
indefor murene??

Med kvarterest duehøg er det en helt anden historie!
Hvorfor findes der dog ikke 'katte-ørne' :-|

--
Armand.

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 17:07

> [...]
> (sneen er umiskendelig bevis) og selvom et par af dem er ganske
> selskabelige så synes jeg at det er en mærkelig måde at holde husdyr på

Sådan har det været de sidste 2000 år, det er først nu folk er blevet
sippet, men hvorfor ikke. Nu er husejere jo i fuldt alvor begyndt og kræve
at naboen ikke må ryge i sin have. Der er såmænd også folk der har indgivet
politianmeldelse mod naboen fordi hun har taget solbad i sin have topløs.
For nogle år siden var der såmænd en der fik en bøde for at gokke den af sit
eget soveværelse, der havde frit udsyn til vejen - 300 m væk, så med en
kikkert kunne man altså se ham (okay, det var i Sverige, men det er også
næsten Danmark).

Fra : Martin Bak

Dato : 07-03-10 18:48

> [...]
> (sneen er umiskendelig bevis) og selvom et par af dem er ganske
> selskabelige så synes jeg at det er en mærkelig måde at holde husdyr på

Hør, det er altså katte. Jeg finder det mere besynderligt at nogle kan finde
på at frihedsberøve katte og i den grad undertrykke deres naturlige adfærd
og medfødte instinkter.
Jeg har i gennemsnit hele tiden mellem 10 og 15 katte. Alle kælne og meget
sociale og de ved udmærket hvor de bor og er territoriebevidste. Ikke én af
dem kommer nogensinde ind i huset. De bor i længerne, hvor de passer deres
arbejde med at holde gården omtrent muse- og rottefri. Naboernes katte
kommer også af og til på besøg, ligesom mine katte sikkert også besøger
naboejendommene ind i mellem.
At holde katte indespærrede i huse eller lejligheder er efter min mening
synd for dyrene.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 19:19

Kim2000 wrote:

> Jeps og den sikre vej til nabokrig og politianmeldelse. Man må nemlig
> ikke skamskyde dyr uanset hvor de er henne, det er dyrmishandling.

Du tager fejl her. Lov om Mark- og vejfred beskriver hvordan man skal
forholde sig når nabodyr er trængt ind på ens ejendom. § 14 er i den
forbindelse interesant læsning for både katteelskere og kattehadere.

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

Stig Bang-Mortensen

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 23:02

Stig Bang-Mortensen skrev:

> [...]
> forholde sig når nabodyr er trængt ind på ens ejendom. § 14 er i den
> forbindelse interesant læsning for både katteelskere og kattehadere.

"Nedskydning ......... må dog kun anvendes, når dyrets besidder i
forvejen indenfor det sidste år er advaret.
Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr.."

Vil det mon kunne udnyttes når to af bæsterne holder katteslagsmål på
ens plæne: Skyd den ene og henvis til §14 stk.3!

--
Armand.

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 23:10

> [...]
>
> Vil det mon kunne udnyttes når to af bæsterne holder katteslagsmål på ens
> plæne: Skyd den ene og henvis til §14 stk.3!

Nedskydning må da aldrig nogensinde forgå i en have midt i et villakvarter,
tag dig dog sammen menneske. Du må sguda heller aldrig skyde på noget
levende med noget så latterligt som en salonrifel. Manner, hvor gammel er
du? Ti?

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 23:56

Kim2000 skrev:

> [...]
> villakvarter, tag dig dog sammen menneske. Du må sguda heller aldrig
> skyde på noget levende med noget så latterligt som en salonrifel.

Gammel nok til at have prøvet at skyde med lidt af hvert op til cal.50!
Salonrifler er cal.22 og det er en almindelig brugt kaliber for
jagtrifler ligesom den velkendte amerikanske Colt-M16 automat-riffel
bruger samme caliber.
Selvom ammunitionen til skydebane-rifler normalt er designeret 'til brug
mod mindre skadedyr' klarer de fint en kanin indenfor den distance en
villahave byder, og dermed også en kat, hvis behovet skulle vise sig!

--
Armand.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-03-10 16:57

> [...]
> på noget levende med noget så latterligt som en salonrifel. Manner, hvor
NÅ !!!! kender du lov om jagt ?? Her et lille udpluk

Du kan se selve lovtekster her:
http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=bek20071010-full

Men som kort version, så må du jage følgende med salonriffel:
Husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne,
ænder, måger, ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær.

Salonriflen bliver især brugt til regulering af rågeunger, så hvis du har
mulighed for at komme med til noget sådan, så kan du få meget glæde af en
salonriffel.

Michael

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-10 06:01

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> wrote:

> [...]
> forholde sig når nabodyr er trængt ind på ens ejendom. § 14 er i den
> forbindelse interesant læsning for både katteelskere og kattehadere.

Der står jo netop fjerne *på hensigtsmæssig måde*.
tager man samtidig dyreværnsloven i ed, får man nok meget svært ved ikke at
risikere en anmeldelse.

NB kat er ikke husdyr, og er dermed ikke omfattet af §1.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 06:28

Stig Johansen wrote:

> Der står jo netop fjerne *på hensigtsmæssig måde*.
> tager man samtidig dyreværnsloven i ed, får man nok meget svært ved
> ikke at risikere en anmeldelse.

Fælde og gas er en mulighed. I Grækenland bliver det ordnet med en sæk og et
par sten og så i havnen.

> NB kat er ikke husdyr, og er dermed ikke omfattet af §1.

Hedder den ikke Felix Domesticus?

Det er Kattens Værn har en pjece som gør opmærksom på forholdet, så jeg
gætter på at der har været sager som er gået katteejerne i mod.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-10 10:01

> Fælde og gas er en mulighed. I Grækenland bliver det ordnet med en sæk og
> et par sten og så i havnen.

Hvordan harmonerer det med "hensigtsmæssig måde"?

Da mennesker er større end katte, så kan du bære den ud til grundens grnse,
og slippe den der, eller måske give den et los i røven, men der er da
himmelvid forskel på det, og at drukne den (hvilket i øvrigt er forbudt i
DK).

> Hedder den ikke Felix Domesticus?

Min kat hedder Twix, men det gør den ikke til et husdyr.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 16:38

Stig Johansen wrote:

> Hvordan harmonerer det med "hensigtsmæssig måde"?

Sækken og stenen ikke, men fælde og gas (kulilte) er den måde det kan ordnes
på.

> [...]
> grnse, og slippe den der, eller måske give den et los i røven, men
> der er da himmelvid forskel på det, og at drukne den (hvilket i

Jeg giver dem gerne et los i røven, men når de har tømt den på min plæne, er
de for hurtige til at jeg kan fange dem.

> Min kat hedder Twix, men det gør den ikke til et husdyr.

Hvad er den så?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-03-10 13:19

lom k wrote:
> [...]
> have, og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord
> for dem. Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med

Du har fået løsningen = vand......
hav en beholder med vand klar og kast det efter katten ved hver given
lejlighed. Gør det klart for den, st det ikke er et rart sted at være. Den
er lærenem, og fanger hurtigt fidusen.....

desuden tror jeg ikke at den er den store fare for fuglene. de er vant til
at være byttedyr, og har jo en flugtmulighed hvoe katten ikke kan følge
efter

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 21:02

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> desuden tror jeg ikke at den er den store fare for fuglene. de er vant til
> at være byttedyr, og har jo en flugtmulighed hvoe katten ikke kan følge
> efter

Jeg tager lige tråden op igen - For i dag slog det mig hvor meget
kvidder der er i luften ovre i min svigermors kvarter.
Selvom der da er fugle her hos mig også er det markant mindre!
Forskellen må ligge i manglen på katte hos min svigermor :-|

--
Armand.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-03-10 13:20

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
> Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

Det bedste vil være at snakke med ejeren, det næstbedste hvis dette
mislykkedes, så kan en fælde sættes op og dyret kan afleveres ved
internatet.

Michael

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 13:54

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev i meddelelsen

> Det bedste vil være at snakke med ejeren, det næstbedste hvis dette
> mislykkedes, så kan en fælde sættes op og dyret kan afleveres ved
> internatet.

Atter et forslag der fører til nabokrig. Det betyder at når Lomse oplever at
dine dejlige birketræer skygger så skal de fældes hvis de ikke overholder
lovkravet, når de datter har abefest, så kommer der naboklager, når du slår
græsset en sommeraften kl. 22, så kommer der en politianmeldelse. Det er
rigtig sjovt.....

Fra : Max

Dato : 07-03-10 15:48

Hej Kim2000

> [...]
> naboklager, når du slår græsset en sommeraften kl. 22, så kommer der
> en politianmeldelse. Det er rigtig sjovt.....

Det er så ikke gået op for dig at krigen er startet, den starter når et
fjols anskaffer sig et dyr de ikke har kontrol over, og så skal andre
finde sig i at have dem rendene i haven, Nej du, jeg vil sgu ikke
have deres møjdyr i min have, og fatter de ikke det, ja så må de
tage konsekvensen.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-03-10 21:23

> [...]
> finde sig i at have dem rendene i haven, Nej du, jeg vil sgu ikke
> have deres møjdyr i min have, og fatter de ikke det, ja så må de

Det er jo ikke sikkert at det er en tamkat. Det kan være en gårdkat eller en
vildkat - og dertil kommer mår, musvåger og alt muligt andet, der tager
småfuglene. Hvad vil du gøre med dem?

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 07-03-10 21:39

Hej Maria

> Det er jo ikke sikkert at det er en tamkat. Det kan være en gårdkat
> eller en vildkat - og dertil kommer mår, musvåger og alt muligt
> andet, der tager småfuglene. Hvad vil du gøre med dem?

Hvis det ikke er en tamkat, ja så er det jo heller ikke
naboens kat, vel ?

--
Mvh Max

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-03-10 17:03

> [...]
> finde sig i at have dem rendene i haven, Nej du, jeg vil sgu ikke
> have deres møjdyr i min have, og fatter de ikke det, ja så må de

HØRT

michael

Fra : LG

Dato : 13-03-10 19:33

Som altid, Max, kan du ikke skrive et indlæg uden at det beviser, at du er
fuldstændig syg i hovedet. Skyd dit og afliv dat! Gå selv hjem til din
skaber.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 19:02

LG wrote:
> Som altid, Max, kan du ikke skrive et indlæg uden at det beviser, at
> du er fuldstændig syg i hovedet. Skyd dit og afliv dat! Gå selv hjem
> til din skaber.

Det er han da allerede gjort. Hans hjerne er i alle fald.

Onde tunger påstår godtnok at den aldrig har har været derfra.

--
- Frank

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-03-10 17:02

> [...]
> når du slår græsset en sommeraften kl. 22, så kommer der en
> politianmeldelse. Det er rigtig sjovt.....
Hvem sagde du skulle gå til ham og skrige ham ind i hovedet at du har fanget
og fjernet hans skadedyr ????
Næ nej, lige så stille afleverer du på lovlig vis dyret og beøver ikke
meddele nogle noget

Michael

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 18:44

Michael Nielsen skrev:

> Det bedste vil være at snakke med ejeren, det næstbedste hvis dette
> mislykkedes, så kan en fælde sættes op og dyret kan afleveres ved
> internatet.

Tager lige mig selv i at sidde og ryste opgivende på hovedet over
naboens uvorne unger ude på vejen - Og kommer i tanke om argumentet:
Hvad skulle forskellen være på naboens børn eller katte når det gælder
mit grundstykke?
Naboen forstår tilsyneladende at forklare sine børn at de min have ikke
er offentlig legeplads, men hvorfor skal jeg tolerere at hans katte tror
at børnenes sandkasse er et toilet??

--
Armand.

Fra : Allan F

Dato : 07-03-10 13:47

> [...]
> og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
> Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

Glæd dig over at de syge og gamle fugle bliver fjernet fra bestanden, så de
resterende fugle er de stærkeste og sundeste.

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-03-10 14:06

> Glæd dig over at de syge og gamle fugle bliver fjernet fra bestanden, så
> de resterende fugle er de stærkeste og sundeste.

Eller også er de resterende fugle de satans heldige

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Per H

Dato : 07-03-10 15:36

On 07 Mar 2010 10:51:49 GMT, "lom k" <lom@lomse.dk> wrote:

> [...]
>og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
>Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

kan du ikke slå søm i rækværket så de ikke kan ligge der.?

Jeg havde samme problem, med at de kravlede op til fuglebrættet, og
der bankede jeg søm i stolpen, og så kommer de ik op ad den vej.

Men ellers en vandpistol, der kan give et slag de kan mærke.
Og jeg ville ikke nævne det for naboen,

per

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 16:03

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> der bankede jeg søm i stolpen, og så kommer de ik op ad den vej.
>
> Men ellers en vandpistol, der kan give et slag de kan mærke.

Fuldstændig sygelige, ja perverse, tiltag der bliver forslået i denne
gruppe.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 16:23

Kim2000 wrote:

> Fuldstændig sygelige, ja perverse, tiltag der bliver forslået i denne
> gruppe.

Så skulle du se/opleve når man sætter hobbyknive
på standeren.....sikke en masse blod

Fra : Frank

Dato : 07-03-10 16:24

Vi havde samme problem med naboernes katte, men løste det på fredelig vis på
denne måde:

Hønsenet rundt om foderbrædtet så dette bliver lukket inde. Fuglene kan
komme igennem, men katten kan ikke.

Vi har set kattene tage flere fugle ved at springe op til foderbrædtet ca.
1.50 meter, men efter at vi anbragte et hønsenet omkring det, så forsøgte
kattene nogle gange igen at springe op, men de fik kløerne i nettet og blev
hurtig vænnet af med at forsøge. Nu har de opgivet og idyllen har igen
sænket sig over havens fugle - og ingen nabokrig.

v.h. Frank.

Fra : Leif

Dato : 07-03-10 16:32

"Frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen news:4b93c50d$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> igen sænket sig over havens fugle - og ingen nabokrig.

Jeg tror, de er kommet over til os.

Og vi har ikke noget mod dem - skulle de fange en enkelt fugl eller to
om året, er det alligevel meget færre, end hvad skaderne formår.
De tager dem bare direkte ud af reden enten som unger eller som æg.

Vi har stadig mange fugle af alle slags trods katte omkring os.
Vi hører tilsvarende fra andre, der enten selv eller naboen har kat.

/Leif

Fra : O.L

Dato : 07-03-10 17:16

Det er slet ikke dig, men katteejeren der har et problem, og det er til at
brække sig over de forpjuskede fjolser der ikke kan tåle at høre sandheden
om de forbandede fritgående rovdyr, der driver jagt, og skider i sagsløse
folks haver. Sæt en efektiv fælde op, dit problem kan så nemt løses, og
naboen har så heller ikke længere en kat, der strejfer omkring på andres
ejendom. Og VIL du have kat, kan du selv anskaffe en.

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 17:18

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> naboen har så heller ikke længere en kat, der strejfer omkring på andres
> ejendom. Og VIL du have kat, kan du selv anskaffe en.

Det er så dig, der får besøg af skattevæsenet når du får lagt tag på en
søndag. Kort sagt lev med naboerne i dit kvarter, accepterer deres særheder
så accepterer de også dine.

Fra : O.L

Dato : 07-03-10 17:27

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Det er så dig, der får besøg af skattevæsenet når du får lagt tag på en
> søndag. Kort sagt lev med naboerne i dit kvarter, accepterer deres

min særhed er så, at jeg vil sgu ikke have ders rovdyr på min matrikkel, så
de kunne jo starte med at respektere mig, og min ejendom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-03-10 21:25

> min særhed er så, at jeg vil sgu ikke have ders rovdyr på min matrikkel,
> så
> de kunne jo starte med at respektere mig, og min ejendom

Skyder du også vildkattene, måren, musvågen, skaderne, rågerne og alt det
andet vildt, der færdes på din matikel?

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 06:53

Maria Frederiksen wrote:

> Skyder du også vildkattene, måren, musvågen, skaderne, rågerne og alt
> det andet vildt, der færdes på din matikel?

Hvis de tog ophold på samme måde som kattene, ville jeg overveje at gøre
noget.

Stig Bang-Mortensen

Fra : KR

Dato : 09-03-10 17:02

> Skyder du også vildkattene, måren, musvågen, skaderne, rågerne og alt det
> andet vildt, der færdes på din matikel?
>
> Mvh Maria

Hvorfor er det altid katteejerne, der aldrig kan se, at deres kat kan være
et problem for naboen?
Iflg loven SKAL katteejere sørge for, at deres kat IKKE generer naboerne.
Fuldstændig som naboens hund heller ikke må løbe frit rundt på naboernes
grundstykke.
Er det så svært at forstå som katteejer?

KR.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-10 17:38

> Hvorfor er det altid katteejerne, der aldrig kan se, at deres kat kan være
> et problem for naboen?

Når man generaliserer så rammer man sikkert - men helt sikkert også forbi

Klart at der er mange katte og katteejere der giver naboerne problemer men
ikke alle ...

En af vores katte er også tidligere villakvarter's-kat. Ikke at hun selv
var noget problem for sine naboer, men hun tiltrak en del hankatte (både
kæledyr og vildkatte). Ejeren endte med at løse det problem ved at forære
os katten og opgive at holde kat ....

/A

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 17:55

Anders Majland skrev:

> [...]
> (både kæledyr og vildkatte). Ejeren endte med at løse det problem ved
> at forære os katten og opgive at holde kat ....

Hæ!
Trods indledningen, ender du med at beskrive en situation hvor det netop
er (andre) katteejeres kræ der i grunden er genen

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-10 08:10

> Trods indledningen, ender du med at beskrive en situation hvor det netop
> er (andre) katteejeres kræ der i grunden er genen

Der var _en_ katteejer der for fredens skyld forærede sit kæledyr væk.

Hvor mange af problemkattene der var vilde eller husdyr aner jeg ikk.

Men hun er den mest sociale af vore katte, men hun har lidt svært ved at
lære at hun ikke må komme ind i huset... Dem vi har haft fra de var
killinger har relativt hurtigt lært det.

Men vi er nede på 2 katte som vi betrager som vores egne. En nabokat der
spiser med stor set dagligt og en meget sky stor vildkat (en rigtig
slagsbror) Så til sommer skal vi nok have en killing eller to igen.

På godt og ondt lever de meget i det fri. Og når de bliver væk ved vi ikke
om de blot er flyttet eller "taget" af en ræv eller bil ...

/A

Fra : Per H

Dato : 09-03-10 19:19

On Tue, 9 Mar 2010 17:01:38 +0100, "KR" <kr_almen@tolerant.dk> wrote:

> [...]
>grundstykke.
>Er det så svært at forstå som katteejer?

ja åbenbart og hundeejere er på samme måde.

De kan slat ikke fatte at andre ikke er intreserede i deres dyr.

per

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 20:15

Per H skrev:

> ja åbenbart og hundeejere er på samme måde.
> De kan slat ikke fatte at andre ikke er intreserede i deres dyr.

Det er ikke uden grund at vi i denne tråd, i lighed med andre omkring
emnet, skændens som hund og kat :-|

Jeg selv er hunde-ejer, men ikke decideret kattehader.
Jeg synes dog at f.eks. debatten om hundes efterladenskaber på gader og
veje i grunden er tynd i forhold til forholdet omkring dét bare at lukke
sit rovdyr ud i villakvarteret!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-03-10 20:32

Armand wrote:

> Jeg synes dog at f.eks. debatten om hundes efterladenskaber på gader
> og veje i grunden er tynd i forhold til forholdet omkring dét bare at
> lukke sit rovdyr ud i villakvarteret!

Hvordan skal det forstås?

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 21:06

Erik Olsen skrev:

> Hvordan skal det forstås?

At det er i mine øjne godt hvis der kan komme en debat om omstrejfende
private katte igang!
Dybest set handler dét om krænkelse af den private ejendomstret, hvor
hundenes efterladenskaber i grunden 'blot' er på højde med Mc Donalds
take-away kunders uvane med at droppe skraldet på offentlig vej!

Men igen: Det er jo et synspunkt afgivet af en hunde-ejer!

--
Armand.
(hvis bjæffe-kræ egentlig er en værre kattehund: Den er ekspert i at

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-03-10 21:09

Armand wrote:

> At det er i mine øjne godt hvis der kan komme en debat om omstrejfende
> private katte igang!

Hvad har det med hundes efterladenskaber at gøre?

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 21:23

Erik Olsen skrev:

> Hvad har det med hundes efterladenskaber at gøre?

Forsøger du at få mig til at plædere for at hunde bare skal skide midt
på fortovet? Den går ikke!
Det jeg forsøger at sige er at hundes efterladenskaber kører der en
debat hhv. bevidsthed omkring, hvilket vi mangler omkring kattes
strejferi :-|

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-03-10 21:27

Armand wrote:

> Forsøger du at få mig til at plædere for at hunde bare skal skide midt
> på fortovet? Den går ikke!

Jeg forsøger ikke noget. Du nævnte selv hundes efterladenskaber, men du
har måske fortrudt?

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 23:30

Erik Olsen skrev:

> Jeg forsøger ikke noget. Du nævnte selv hundes efterladenskaber, men du
> har måske fortrudt?

Nej!
Hunde skal ikke skide på fortovet og katte skal blive på ejerens egen
matrikel medmindre de er i snor :-|

Den offentlige opmærksomhed er dog mest på høm-høm'erne, hvilket er en
skæv fordeling eftersom den private ejendomsret (á omstrejfende kattes
overtrædelse deraf) er en tung detalje i lovgivningen i forhold til
gadesvineri!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-10 17:21

Armand wrote:

> [...]
> skæv fordeling eftersom den private ejendomsret (á omstrejfende kattes
> overtrædelse deraf) er en tung detalje i lovgivningen i forhold til

Hvem har tisset på din sukkermad?

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 18:38

Erik Olsen skrev:

> Hvem har tisset på din sukkermad?

Du beder mig definere mine udtalelser til mindste komma og bebrejder mig
efterfølgende at være opfarende - Hvad er dét for en debat??

Hvis det er tilfældet at der er tisset på min sukkermad, må det regnes
for at være de katteejere der hér endnu en gang fremstår med
uforståenhed overfor hvor ulogisk at andre synes det er blot at lukke
sit rovdyr ud til fri færden på andres ejendom!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-10 18:45

Armand wrote:

> Du beder mig definere mine udtalelser til mindste komma og bebrejder
> mig efterfølgende at være opfarende - Hvad er dét for en debat??

Næh, du begyndte bare med et udsagn som jeg ikke forstod et kuk af,
derfor spurgte jeg. Men jeg har da fundet ud af at du ikke har noget af
værdi at tilføje til debatten. Fred være med det, og EOD herfra.

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 18:59

Erik Olsen skrev:

> Næh, du begyndte bare med et udsagn som jeg ikke forstod et kuk af,
> derfor spurgte jeg. Men jeg har da fundet ud af at du ikke har noget af
> værdi at tilføje til debatten. Fred være med det, og EOD herfra.

Godt det samme når du end ikke kan gennemskue dét indlæg :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 18:41

Armand wrote:

> [...]
> skæv fordeling eftersom den private ejendomsret (á omstrejfende kattes
> overtrædelse deraf) er en tung detalje i lovgivningen i forhold til

Hvor mange er reelt generet af at en kat strejfer om, hvorimod det fleste er
generet af at gå og træde i hundelorte.

--
- Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-10 19:00

On Sat, 20 Mar 2010 18:40:49 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Hvor mange er reelt generet af at en kat strejfer om, hvorimod det fleste er
>generet af at gå og træde i hundelorte.

Jeg er! Hvorimod jeg ikke har problemet med at træde i hundelorte.

Hundelortene kan jeg se, de lorte naboens katte laver i min have, dem
graver de sku' ned, så man ikke opdager dem før fingrene lugter af
kattelort

Og så er der jo lige det med at kattene væsser klør i mit lager af
flamingokasser ....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 22:31

Frank Leegaard skrev:

> Hvor mange er reelt generet af at en kat strejfer om, hvorimod det fleste er
> generet af at gå og træde i hundelorte.

En årsag til at debatten kan køre i sådant et gear og katteejere kan
fremstå som meget følelsesladede (omkring deres rovdyr, skyldes netop at
de (katteejerne) ikke fatter at nogen lader sig genere af deres kræ's
gøren og laden på deres grund og din opfattelse ovenfor bekræfter
fuldstændigt dette :-|

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-03-10 10:11

Armand wrote:

> [...]
> at de (katteejerne) ikke fatter at nogen lader sig genere af deres
> kræ's gøren og laden på deres grund og din opfattelse ovenfor

Kan du nu blive enig med dig selv om katten er et rovdyr eller et kræ!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:11

Armand wrote:

> [...]
> at de (katteejerne) ikke fatter at nogen lader sig genere af deres
> kræ's gøren og laden på deres grund og din opfattelse ovenfor

Næe. Vi har bare forstået at katten er kommet for at blive i den danske
natur. Det har du tydeligvis ikke.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 11:40

Frank Leegaard skrev:

> Næe. Vi har bare forstået at katten er kommet for at blive i den danske
> natur. Det har du tydeligvis ikke.

Undskyld mig hvis der er noget der er feset hen over hovedet på mig, men
hjælp mig lige på vej:
Hvoraf kan man udlede at katten er den del af den danske natur? Jég kan
ikke finde den i jagt-tabellerne, men der må være anden dokumentation (á
et link?) der understøtter din bastante udtalelse!

I grunden er det vist dig der ikke har forstået noget:
Min have er ikke 'naturen'!
Min grund er solidt beskyttet i lovgivningen om den private ejendomsret!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:07

Armand wrote:

> [...]
> Min have er ikke 'naturen'!
> Min grund er solidt beskyttet i lovgivningen om den private

Man skal være voldsomt alternativt begavet hvis man tror at vilde dyr
respekterer den grænse. Incl vilde katte, selvom de jo godt nok er klogere
end gennemsnittet.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 16:02

Frank Leegaard wrote:

> Man skal være voldsomt alternativt begavet hvis man tror at vilde dyr
> respekterer den grænse. Incl vilde katte, selvom de jo godt nok er
> klogere end gennemsnittet.

Med den erkendelse kom vi så et lille stykke videre. Når nu du er klar over
at din kat (som ikke er et husdyr) ikke af sig selv respekterer at der er
grænser for bevægelsesfriheden, var det så et urimeligt forlangende at det
var dig som sørgede for at din kat ikke optrådte på fremmed grund? Især
fordi du også erkender at katte ikke kan forventes at være under kommando.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 17:30

Frank Leegaard skrev:

> Man skal være voldsomt alternativt begavet hvis man tror at vilde dyr
> respekterer den grænse. Incl vilde katte, selvom de jo godt nok er klogere
> end gennemsnittet.

En vild kat er først vild når sheriffen/internatet har konstanteret at
den ikke er chippet, endsige ikke danner bånd til mennesker.
Og katteejeren har her i tråden betegnet en som hensynsløs hvis man uden
videre indfanger dem - Så hvordan i alverden skal man som almindelig
nabo kunne vide om katten i ens baghave er uden ejermand?

I min fynske kammerats barndomskvarter er der 3 meter høje plankeværk
omkring samtlige baghaver og ditto havelåger mod gaden På grund af
råvildt fra den nærliggende skov, og med din kommentar er vi tilbage ved
at det tilsyneladende er naboerne der skal stå med lignende problem
fordi katte-naboen lukker sin 'ikke skel-opfattende' musejæger ud :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 09:28

Frank Leegaard wrote:

> Hvor mange er reelt generet af at en kat strejfer om, hvorimod det
> fleste er generet af at gå og træde i hundelorte.

Jeg er. En optælling på plænen i går talte 11 fritliggende kattelorte og
ingen hundelorte.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:13

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Jeg er. En optælling på plænen i går talte 11 fritliggende kattelorte
> og ingen hundelorte.

De 11 kattelorte stammer naturligvis fra i vinters af. Nu da sneen er
smeltet kommer de så frem.

Du kender tydeligvis ikke meget til kattes natur og vaner.

Hvorfra ved du for øvrigt det er kattelort?

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 12:52

Frank Leegaard wrote:

> De 11 kattelorte stammer naturligvis fra i vinters af. Nu da sneen er
> smeltet kommer de så frem.
>
> Du kender tydeligvis ikke meget til kattes natur og vaner.

Det er rigtigt at de stammer fra i vinters, men det samme sker om sommeren.

> Hvorfra ved du for øvrigt det er kattelort?

Intet andet lugter som kattelort. Har du et bedre bud?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:08

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Det er rigtigt at de stammer fra i vinters, men det samme sker om
> sommeren.

> Intet andet lugter som kattelort. Har du et bedre bud?

Pindsvin.

Jeg har aldrig mødt katte der frivilligt sked på en græsplænw.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 15:52

Frank Leegaard wrote:

> Pindsvin.

Jeg har ikke truffet et i over 10 år, men det er ikke det samme som at de
ikke er der.

> Jeg har aldrig mødt katte der frivilligt sked på en græsplænw.

Du er som sagt velkommen til at bese fænomenet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 17:31

Frank Leegaard skrev:

> Pindsvin.
>
> Jeg har aldrig mødt katte der frivilligt sked på en græsplænw.

Og hvornår var det lige at du sidst så et pindsvin skide på sne :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 18:14

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 21:27

Frank Leegaard wrote:

> Pindsvin.
>
> Jeg har aldrig mødt katte der frivilligt sked på en græsplænw.

Nu kan jeg høre kattene i haven. Hvad skal jeg gøre?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Max

Dato : 09-03-10 21:49

Hej Armand

> Det jeg forsøger at sige er at hundes efterladenskaber kører der en
> debat hhv. bevidsthed omkring, hvilket vi mangler omkring kattes
> strejferi :-|

Nu er det jo heller ikke i strid med loven at en hund skider
på fortovet.

--
Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-10 06:51

> Hej Armand

> Nu er det jo heller ikke i strid med loven at en hund skider
> på fortovet.

Det skal nok blive sjovt efter naboen har aflivet ens kat, så frem med gule
ærter til vovse og over til hans fortov. For mens det ikke er forbudt at
skide på fortorvet så er det grundejerens pligt at fjerne lorten. Så man kan
endda skide på fortorvet kl. 10 og klage over lorten kl. 11

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 17:37

Kim2000 wrote:

> [...]
> er forbudt at skide på fortorvet så er det grundejerens pligt at
> fjerne lorten. Så man kan endda skide på fortorvet kl. 10 og klage

Du er lidt sjov da du antager at det altid er noget for noget. Hvis jeg slår
din kat ihjel med loven i hånden, tager du dit næste dyr i rækken og
irriterer videre.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-10 18:08

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Du er lidt sjov da du antager at det altid er noget for noget. Hvis jeg
> slår
> din kat ihjel med loven i hånden, tager du dit næste dyr i rækken og
> irriterer videre.

Sjov morale du udleder af historien. Du udleder altså moralen at hvis naboen
er et svin, så skal du rulle om på siden og sige undskyld? Hvis min nabo
aflivede mit dyr kan jeg garantere at hans liv i sit hus ville blive så
slemt at han ville fraflytte inden seks måneder. Eftergivenhed overfor syge
tosser har aldrig nogensinde ført noget godt med sig - Muhammedkrisen burde
have lært os dette.

Moralen på historien er naturligvis at man skal undgå en nabokrig fordi ens
nabo kan gøre ens liv til et helvede, hvis denne beslutter sig til det.

Vi havde en oppe i den anden ende af byen der brokkede sig at "alle" hunde
løb rundt i byen, en da stod hans hund udenfor vores dør. Du kan tro jeg var
hurtig til at sige haps, snor på den og så op til ham med den. Han har
aldrig brokket sig siden. Forstil dig han havde skudt de hunde der var løbet
ind til ham. Nu kunne han bare nøjes med lidt pinlige kinder og det var så
det.

At folk overhovedet kan overveje den slags komplet sygelige ideer der er
kommet op i denne tråd er rystende, ja vi mangler vel egentlig bare
højspænding omkring ens have for at gøre det komplet.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 18:21

Kim2000 wrote:

> [...]
> er kommet op i denne tråd er rystende, ja vi mangler vel egentlig bare
> højspænding omkring ens have for at gøre det komplet.

Du har ret i at man skal undgå en nabokrig.
Jeg undgår at du starter den ved at lade være med, lovligt, at slå din kat
ihjel i min have og du undgår at jeg starter den ved at holde din kat fra
min have. Det er i grunden enkelt.

Overvejelserne opstår nu nemt, når jeg igen kører igennem en tynd kattelort
med min cylinderplæneklipper. Jeg har intet imod katte, jeg vil bare ikke
have dem hos mig.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Kim2000

Dato : 10-03-10 18:34

> [...]
> kattelort
> med min cylinderplæneklipper. Jeg har intet imod katte, jeg vil bare ikke

Og så er det man starter med at tale med naboen, ifølge Armand skal man ikke
gøre det, for så kan naboen jo regne hvem der har slået den ihjel.

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 18:57

Kim2000 skrev:

> Og så er det man starter med at tale med naboen, ifølge Armand skal man
> ikke gøre det, for så kan naboen jo regne hvem der har slået den ihjel.

Selvom der i tråden her bruges begrebet 'naboen', så er det vel langtfra
tilfældet for størstedelen af de katte der krydser ens grund at de hører
hjemme hos naboen!
Af de katte jeg ser i haven er der kun en jeg kender ejerskabet til, og
det er genboen 'skråt overfor' og for at forplumre debatten helt er det
dén jeg tidligere har omtalt som værende meget indladende samt ligefrem
bedste ven med vores hund.

Endvidere regner jeg sagen for håbløs: En katteejer, der har vænnet sin
kat til at gå frit, kan ikke pludselig omvende den til indekat, ligesom
at det er umuligt at forklare katten at den kun må gå ind til de andre
naboer (hvis dé da gider den) :-|

Så mine ytringer i tråden er i det væsentligste med baggrund i at gøre
kommende katteejere opmærksom på problematikken :-|

--
Armand.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-03-10 20:22

> At folk overhovedet kan overveje den slags komplet sygelige ideer der er
> kommet op i denne tråd er rystende, ja vi mangler vel egentlig bare
> højspænding omkring ens have for at gøre det komplet.

Jeg har det efterhånden også sådan, at hver gang jeg ser en af de
efterhånden talrige tråde, hvor emnelinien indeholder ordene "nabo og kat",
så får jeg gåsehud ved tanken om alle de raffinerede aflivningsmetoder som
"opfindsomme" skribenter kan diske op med. Gad vide om det er en måde at
komme af med deres aggressioner på.

Èn ting er helt sikker. Det er fuldkommen tåbeligt at lægge kattene for had.
De aner jo ikke, at der er steder de ikke må færdes. Det er katteejerne der
skal under behandling, og man kan komme langt med venlige henstillinger, i
stedet for at hidse sig op over en naturlig dyreadfærd. Desuden findes der
jo også masser af herreløse katte. Det behøver jo ikke lige at være naboens
kat der er til gene.

P.S. Vi har selv en kattegård, så vores lille hunkat generer ikke nogen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lom k

Dato : 11-03-10 09:04

Tove Krieger wrote:

> [...]
> behøver jo ikke lige at være naboens kat der er til gene.
>
> P.S. Vi har selv en kattegård, så vores lille hunkat generer ikke

nej det er lidt underligt at katte skal vi acceptere, men alle andre
dyr nej. hverken hund/får/heste etc etc men katte ja.

som flere har været inde på hunde er jo "normalt" ikke et problem men
katte er. og nej det er ikke kattens skyld men den få straffen. men jeg
tror jeg tyd til vandpistol løsningen. idet jeg ikke vil beplate min
hav efter problem løsninger. evt bruge sprinkel væske i pistolen.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-10 09:06

> [...]
> tror jeg tyd til vandpistol løsningen. idet jeg ikke vil beplate min
> hav efter problem løsninger. evt bruge sprinkel væske i pistolen.

Vand er uskadeligt - Det er sprinklervæske ikke. Det er dyremishandling !

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-10 10:30

> nej det er lidt underligt at katte skal vi acceptere, men alle andre
> dyr nej. hverken hund/får/heste etc etc men katte ja.

Der er absolut ingen der forlanger, at du skal acceptere fremmede dyr i din
have, ligegyldigt hvilken art dyr det er, men derfor er der vel ingen grund
til mishandling. Det er kun dyr, som ikke har bedre forstand. De tænker jo
ikke som mennesker, og er ikke klar over at din have er forbudt at betræde.
Man skal tage fat i ejeren, hvis man da ikke er konfliktsky, og prøve at
finde en fredelig løsning. Det kan være svært, men ikke umuligt.

> [...]
> tror jeg tyd til vandpistol løsningen. idet jeg ikke vil beplate min
> hav efter problem løsninger. evt bruge sprinkel væske i pistolen.

Almindeligt postevand er tilstrækkeligt, sprinklervæske er derimod
forkasteligt.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 10:55

Tove Krieger wrote:

> [...]
> din have er forbudt at betræde. Man skal tage fat i ejeren, hvis man
> da ikke er konfliktsky, og prøve at finde en fredelig løsning. Det

Kattene kan ikke gøre andet end det de gør.

Jeg har gennem flere år stilfærdigt gjort mine naboer opmærksomme på at
deres katte er uønskede i min have. Det har været vendt stille og roligt på
grundejergeneralforsamlinger. Intet er dog sket og jeg har stadig kattelort
i plæneklipperen. Det er som om katteejere har et særligt filter når det
gælder deres dyr.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-10 12:09

> [...]
> kattelort
> i plæneklipperen. Det er som om katteejere har et særligt filter når det

Jeg vil da være ærlig og indrømme, at mange katteejere ikke er deres ansvar
bevidst og lader deres katte rende rundt hvor det passer dem. Det vil være
umuligt at få samtlige kattejere i Danmark til at indse hvad de evt. gør
galt.

Mange mennesker har katte, som de ikke vil have indenfor i huset, så de får
lov at passe sig selv og bliver fodret udendørs, men derfra til at lemlæste
kattene som jo desværre er foreslået i adskillige tråde på Usenet
efterhånden, hører ingen steder hjemme. Der er mange ting som vi haveejere
må lære at leve med, og kattene er nok en af de ting. Man kan også, som
mange har gjort, lave et lille kattetoilet under en busk, og fylde grus i.
Det vil mange katte hellere benytte end et bed med jord.

Hvis flere kattejere gjorde som os og byggede en kattegård, ville mange
problemer kunne undgås.

P.S. Der er altså mange andre dyr som besørger i haverne bl.a. pindsvin, der
ikke som kattene dækker deres afføring til efter at de har besørget.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-10 15:52

Tove Krieger wrote:

> [...]
> til at lemlæste kattene som jo desværre er foreslået i adskillige
> tråde på Usenet efterhånden, hører ingen steder hjemme.

Sagen er den, at man gerne må i følge lov om mark- og vejfred.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-10 18:02

> Sagen er den, at man gerne må i følge lov om mark- og vejfred.

Så tror jeg, at du lige skal læse loven om mark- og vejfred igennem én gang
til. Du vil (heldigvis) blive straffet hvis du griber til selvtægt og
lemlæster dyr i det hele taget.

Fra : Max

Dato : 11-03-10 18:05

Hej Tove

> Så tror jeg, at du lige skal læse loven om mark- og vejfred igennem
> én gang til. Du vil (heldigvis) blive straffet hvis du griber til
> selvtægt og lemlæster dyr i det hele taget.

Ja, ligesom katteejere der lader deres dyr føjde frit omkring.

--
Mvh Max

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 18:51

Max wrote:
> Hej Tove

> Ja, ligesom katteejere der lader deres dyr føjde frit omkring.

Hvad dækker begrebet føjde over?

--
- Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-10 18:57

On Sat, 20 Mar 2010 18:51:06 +0100, "Frank Leegaard"

>Hvad dækker begrebet føjde over?

Strejfer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 20:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Strejfer.

Det beror vist på gætteri?

--
- Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-10 21:47

On Sat, 20 Mar 2010 20:55:08 +0100, "Frank Leegaard"

>Det beror vist på gætteri?

Nej.

Men det kan være en fejlagtig oversættelse.

Heroppe føjder dyrene, as in: 'Dej hå vat u' o' føejd!'
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-03-10 22:29

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Nej.
>
> Men det kan være en fejlagtig oversættelse.
>
> Heroppe føjder dyrene, as in: 'Dej hå vat u' o' føejd!'

Det staves ikke "føjde" men "føjte", hvis det skal være helt rigtigt.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:14

Tove Krieger wrote:
> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Det staves ikke "føjde" men "føjte", hvis det skal være helt rigtigt.

Mjow .. Det var den pointe jeg godt ville have frem.

--
- Frank

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-03-10 11:48

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Mjow .. Det var den pointe jeg godt ville have frem.

Ja, det havde jeg også en lumsk anelse om.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 12:54

Tove Krieger wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det havde jeg også en lumsk anelse om.

Og den slags kan man så diskutere i sproggruppen.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:09

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Og den slags kan man så diskutere i sproggruppen.

Det kan man - og det gør de.

Nu gjorde vi det så også her.

--
- Frank

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-03-10 18:38

Tove Krieger wrote:
> [...]
> én gang til. Du vil (heldigvis) blive straffet hvis du griber til
> selvtægt og lemlæster dyr i det hele taget.

Det var Stig som citerede væsentlige dele af loven. Her er et link fra
Retsinformation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ,
omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på
hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr
udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller
beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen
indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel
indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på
egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber
andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§
6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at
iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-10 19:07

Nej, ikke lemlæste. Dyret kan selvfælgelig komme tilskade hvis man "optager
det". Men der er helvedes til forskel på om hensigten er at skade dyret
eller ej ...

Fanger du en kat (eller din hund gør) og katten derved kommer til skade er
det bare ærgeligt for katten og dens ejer.

> [...]
> Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
> fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor

Ja, man må (efter advarsel) tage livet af det - men ikke mishandle dyret....

Det er dyreværnsloven istedet:
Behøver ikke gå længere end første paragraf:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Men mere interessant for denne debat:

§ 11. Justitsministeren kan fastsætte regler om behandling af hunde og
katte, herunder regler om indfangning og aflivning af katte.

§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så
hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde
sted.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 18:49

Stig Bang-Mortensen wrote:

> [...]
> stadig kattelort i plæneklipperen. Det er som om katteejere har et
> særligt filter når det gælder deres dyr.

Sjovt du nævner det, For hundeejere står jo oftest vidende og ser deres dyr
besørge. Den samme problematik gør sig nok ikke gældende for katteejerne.

Hvad gør du når du ser en hundelort på fortovet?

--
- Frank

Fra : lom k

Dato : 11-03-10 22:38

Tove Krieger wrote:

> [...]
> kan være svært, men ikke umuligt.

> Almindeligt postevand er tilstrækkeligt, sprinklervæske er derimod

enig men det jeg prøver at anfægte er at det fra ejerens synsvinkel er
"mere" okay at en kat render rundt, der ingen der ville tillade at en
hund gør det. og det den ting jeg synes er meget over set.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-03-10 12:07

> enig men det jeg prøver at anfægte er at det fra ejerens synsvinkel er
> "mere" okay at en kat render rundt, der ingen der ville tillade at en
> hund gør det. og det den ting jeg synes er meget over set.

Hvis du tror at hundejere ikke lader deres hunde rende rundt, tager du meget
fejl.

Sidste år gik vores lille søde hunkat fredeligt rundt i vores forhave, da
genboen kom ud med hendes labrador( uden snor). Da den fik øje på Mini inde
i *vores* have, sprang den over stendiget og jagtede hende helt hen til
vores udestuedør, hvor den bed hende i venstre bagben. Det kostede en tur på
dyrehospitalet med narkose og smertestillende medicin i ca. en måned. Jeg
prøvede at smide en kopi af regningen på godt 1.700,- i genboens postkasse,
men den blev revet i stykker og smidt i vores postkasse dagen efter, så
sådan kan folk altså også tackle deres problemer.

Hvad gør man så ? Det skal jeg sige dig. Man lader katten blive i
kattegården, selvom hun aldrig er gået uden for vores have, hun er højest
gået ud på den store kornmark der støder op til vores baghave, men det er
desværre lukket land for hende nu, for næste gang får hunden måske held til
at slå hende helt ihjel, og det vil vi altså ikke risikere.

Vi er ikke på talefod med genboen, og har ikke været det i over 7 år, da det
er personer der er helt uden for pædagogisk rækkevidde, så kom ikke og tal
om, at hundejere er mere ansvarlige, for det passer ikke. Vi har adskillige
løse hunde rendende rundt i vores lille udstykning, og det bliver der heller
ikke gjort noget ved, udover at det bliver nævnt hvert år til
grundejerforeningens generalforsamling, og så sker der ikke mere ved det.

Fra : lom k

Dato : 12-03-10 14:24

Tove Krieger wrote:

> [...]
> og det bliver der heller ikke gjort noget ved, udover at det bliver
> nævnt hvert år til grundejerforeningens generalforsamling, og så sker

Hej Tove

Lad mig først beklager det som er sket med jeres kat. Et hvert dyr skal
kunne færdes sikkert i egen have. Dette uden undtagelser.

Så det var ikke et forsøg på at gøre hunde ejere til fejlfri. Som jeg
tidligere har skrevet kan jeg ikke forstå hvorfor hunde ejer mener det
er en ret for dem at deres dyr skal gå løs på gade/veje og stier.
Det jeg mente med mit indlæg var kun at give udtryk for at det er ofter
at en kat kommer i andres haver end en hund. dette skyldes måske at
katten laver færre ulykker ved jeg ikke.

jeg ønsker bare selv at bestemme hvilke hus dyr der kommer i min have.
Har ikke hund eller kat selv. Men har da et par hunde på besøg af og
til. men have er indrettet (af tidligere ejere) så de ikke kan komme ud
selv om de vejere deres 56 og 65 Kg.

så vi skal bare have lov til at være her alle sammen

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-03-10 14:48

> [...]
> Har ikke hund eller kat selv. Men har da et par hunde på besøg af og
> til. men have er indrettet (af tidligere ejere) så de ikke kan komme ud

Vi er helt enige hvad det angår.

Jeg er bare af den mening, at al den hetz mod kattene ikke fører til noget
som helst. Jeg er overbevist om, at det aldrig vil ændre sig, for folk
bliver mere og mere skødesløse med deres kæledyr. Hvor ville det dog være
dejligt hvis alle tænkte lidt mere på de små skabninger de har i deres
varetægt (de kan jo ikke tænke selv), og sørgede for at de befandt sig i
trygge omgivelser, hvor de ikke bliver udsat for had og forfølgelse fra
andre.

Jeg kan godt se, at det er et voldsomt problem med alle de løse katte, og
jeg kan derfor også godt forstå, at det er et evigt irritationsmoment for
dem der ikke vil have deres grund invaderet af andres dyr, men det nytter
altså ikke noget at lade den frustration gå ud over dyrene. Det optimale
ville nok være, at man kunne risikere en bøde hvis ens dyr generede andre,
men det ville blive uoverskueligt at administrere en sådan ordning, for hvem
skulle gøre det ?

> så vi skal bare have lov til at være her alle sammen

Lige netop, er 100% enig.

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-10 18:11

Tove Krieger wrote:

> [...]
> de har i deres varetægt (de kan jo ikke tænke selv), og sørgede for
> at de befandt sig i trygge omgivelser, hvor de ikke bliver udsat for

Det har sådan set ikke noget med kæledør at gøre at nogle mennesker er
skudt gennem låget (udenfor pædagogisk rækkevidde som du skriver), det
går også ud over andre mennesker og deres børn. Sådan nogle mennesker
burde aflives.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-03-10 18:21

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også ud over andre mennesker og deres børn. Sådan nogle mennesker burde

Med tanke på min genbo, så kan jeg sagtens nøjes med at hun og hendes
familie bare tog sig sammen og flyttede, for jeg og mine andre naboer har da
mange gange haft lyst til at dreje halsen om på dem, men vi har nøjedes med
at politianmelde dem, og det er en længere historie. Gudskelov for vores
dejlige naboer.

Fra : Armand

Dato : 11-03-10 12:58

lom k skrev:

> tror jeg tyd til vandpistol løsningen. idet jeg ikke vil beplate min
> hav efter problem løsninger. evt bruge sprinkel væske i pistolen.

Når nu du erkender at det er DIT problem at naboen har kat, så skulle
det være et trick me en plydsbamse på taget af bilen, hvis nabokatten
har et godt øje til bilens flader, og samme trick kan måske holde
rovdyret på afstand af foderbrædtet uden at skræmme fuglene :-/

--
Armand.

Fra : Jens G

Dato : 11-03-10 18:34

On Wed, 10 Mar 2010 20:22:17 +0100, "Tove Krieger"
<missminimiv@invalid.dk> wrote:

>Èn ting er helt sikker. Det er fuldkommen tåbeligt at lægge kattene for had.

Men sådan bliver det, når katte-ejerne ikke kan forstå at ikke alle er
glade for at få besøg af deres kæledyr.

>De aner jo ikke, at der er steder de ikke må færdes. Det er katteejerne der
>skal under behandling, og man kan komme langt med venlige henstillinger, i
>stedet for at hidse sig op over en naturlig dyreadfærd.

Hvor mange af de katte-ejere der lader deres katte løbe frit omkring,
vil mon tage sig af sådan en henstilling?
"Det er jo kattens natur", er holdningen hos dem jeg har talt med om
problemet.

De er slet ikke interesserede i at have det arbejde der følger med,
hvis man ikke bare kan slippe katten ud når den skal besørge.De vil
bare have de hengivne kæledyr, og det skal være så nemt som muligt.

>Desuden findes der
>jo også masser af herreløse katte. Det behøver jo ikke lige at være naboens
>kat der er til gene.

Mange af de herreløse stammer fra folk der har villet have et nemt
kæledyr, og så enten er blevet trætte af det, eller har behandlet det
så dårligt at det er gået sin vej.

>P.S. Vi har selv en kattegård, så vores lille hunkat generer ikke nogen.

Og sådan bør det være, hvis man vil holde dyr.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 18:58

Jens G wrote:

> [...]
> så dårligt at det er gået sin vej.

> Og sådan bør det være, hvis man vil holde dyr.

Kattehaderne i denne tråd snakker som de har forstand til. Bliver
populationen af tamkatte i et område begrænset, vil det blot give grobund
for en større population af vildkatte. Det er netop vildkattene der af nød
nakker fuglene og har tynd mave af sygdom. Ikke tamkattene.

--
- Frank

Fra : Jens G

Dato : 20-03-10 23:43

On Sat, 20 Mar 2010 18:57:45 +0100, "Frank Leegaard"

> [...]
>for en større population af vildkatte. Det er netop vildkattene der af nød
>nakker fuglene og har tynd mave af sygdom. Ikke tamkattene.

Jeg tror det er uforstående folk som dig der skaber kattehadere.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:16

Jens G wrote:

> Jeg tror det er uforstående folk som dig der skaber kattehadere.

Uforstående?

Næppe.

Men at slå dyr ihjel fordi de lever på deres præmisser, synes jeg er dyrisk
og primitivt.

Den etikette vil jeg gerne have mig frabedt at bære som menneske.

--
- Frank

Fra : Jens G

Dato : 21-03-10 14:45

On Sun, 21 Mar 2010 11:16:08 +0100, "Frank Leegaard"

>Uforstående?
>
>Næppe.

Så hvis naboen udtrykker at han ikke bryder sig om at få katte på
besøg i sin have, så sørger du for at ihvertfald din kat holder sig
hjemme?

>Men at slå dyr ihjel fordi de lever på deres præmisser, synes jeg er dyrisk
>og primitivt.

Mennesket er også et dyr, og vi dræber alle mulige andre skabninger
der generer os.
Selv kunne jeg ikke finde på at slå andre folks kæledyr ihjel, men jeg
holder meget af at betragte fugle og frøer i haven, og har det lidt
svært med at skulle acceptere at folks kælekatte afprøver deres
instinkter på dem.

>Den etikette vil jeg gerne have mig frabedt at bære som menneske.

Så vis forståelse for at ikke alle vil have andre folks katte på
besøg.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 09:37

Frank Leegaard wrote:

> [...]
> grobund for en større population af vildkatte. Det er netop
> vildkattene der af nød nakker fuglene og har tynd mave af sygdom.

Jeg hader ikke katte. Det forholder sig anderledes med katteejere.

I min have er forholdet 10 tamme til en vild. Tynd mave har de fleste.

For mig er der en væsentlig forskel på hunde og katte. Hunde skider ikke i
min have. Det de gør på gaden er lige så ulækkert.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:18

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Jeg hader ikke katte. Det forholder sig anderledes med katteejere.
>
> I min have er forholdet 10 tamme til en vild. Tynd mave har de fleste.

Dine oplysninger strider mod al viden om katte. Du lyder mest af alt som en
opmærksomhedssøgende lystløgner.

> For mig er der en væsentlig forskel på hunde og katte. Hunde skider
> ikke i min have. Det de gør på gaden er lige så ulækkert.

Deri er i vi enige. Altså såfremt katte ikke gravede deres efterladenskaber
ned.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 12:56

Frank Leegaard wrote:
> Stig Bang-Mortensen wrote:
>
> Dine oplysninger strider mod al viden om katte. Du lyder mest af alt
> som en opmærksomhedssøgende lystløgner.

Det samme kan jeg sige om dig. Du er velkommen til at at komme forbi og få
dit syn på kattes opførsel, når de er hjemmefra, revideret.

Hvis de så for fanden bare gravede det ned.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:11

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Det samme kan jeg sige om dig. Du er velkommen til at at komme forbi
> og få dit syn på kattes opførsel, når de er hjemmefra, revideret.
>
> Hvis de så for fanden bare gravede det ned.

Det i vinters stemmer fint med en kats natur for i deres øjne blev det jo
gravet ned i sneen.

Men at fænomenet gentager sig til sommer har jeg svært ved at tro på. MEGET
svært.

--
- Frank

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-03-10 14:39

> Men at fænomenet gentager sig til sommer har jeg svært ved at tro på.
> MEGET svært.
> --
> - Frank

Jeg kan heller ikke rigtigt forstå det. Da min lille hunkat endnu fik lov
til at gå rundt i vores have (hun er henvist til kattegården nu på grund af
genboens hund), har jeg aldrig set hende besørge på plænen. Hun havde et
bestemt bed hun gerne måtte besørge i, og det blev altid uden undtagelse
gravet ned.

Vi har også mange fremmede katte i haven, og de besørger heller ikke på
græsset. Jeg har heller ikke endnu set én af dem besørge i vores have. Det
kan til nød foregå under buskene.

Jeg har til gengæld set Mikkel Ræv så sent som i sidste uge lægge et
visitkort på græsplænen, og de pindsvin der kommer her kan også i vid
udstrækning finde på det, så jeg tror altså heller ikke på, at det er
retfærdigt at give kattene skylden over én kam.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 15:55

Tove Krieger wrote:
> [...]
> udstrækning finde på det, så jeg tror altså heller ikke på, at det er
> retfærdigt at give kattene skylden over én kam.

Kan jeg sende eksempler? Så kan vi lege gæt en lort. Jeg har ikke truffet
hverken ræve eller pindsvin i kvarteret i 10 år.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-03-10 17:55

> Kan jeg sende eksempler? Så kan vi lege gæt en lort. Jeg har ikke truffet
> hverken ræve eller pindsvin i kvarteret i 10 år.
> [...]

Nu er det jo ikke ensbetydende med, når du siger at du ikke har truffet dem,
at de så ikke lejlighedsvis er der. Det er de i ihvertfald her, men nu bor
vi også i en parcelhusudstykning på landet med kornmarker til begge sider,
så her er skam også rådyr og mosegrise (der ligger en lille mose 50 m. væk
herfra).

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 18:16

Tove Krieger wrote:
> [...]
> med kornmarker til begge sider, så her er skam også rådyr og
> mosegrise (der ligger en lille mose 50 m. væk herfra).

Jeg bor ikke i første husrække mod naturen. Når jeg tvivler, er det fordi
jeg kender en sort pindsvinelort når jeg ser den.

Stig Bang-Mortensen

Fra : KR

Dato : 11-03-10 16:17

Eftergivenhed overfor syge
> tosser har aldrig nogensinde ført noget godt med sig - Muhammedkrisen
> burde have lært os dette.

Er du da muslim

KR.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 18:45

Kim2000 wrote:
> [...]
> er kommet op i denne tråd er rystende, ja vi mangler vel egentlig bare
> højspænding omkring ens have for at gøre det komplet.

For en gangs skyld er jeg enig med Kim.

Sjældent har jeg set folk bekende sig så stærkt til ligusterfacisme som her.

--
- Frank

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-03-10 19:36

> For en gangs skyld er jeg enig med Kim.
>
> Sjældent har jeg set folk bekende sig så stærkt til ligusterfacisme som
> her.

Ork jo Frank. Det er nøjagtigt det samme hver gang emnelinien indeholder
ordet kat. Dette emne giver uden undtagelse hver eneste gang en meterlang
tråd med "raffinerede" aflivningsmetoder.

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 21:30

Max skrev:
> Hej Armand

> Nu er det jo heller ikke i strid med loven at en hund skider
> på fortovet.

Igennem den fornyede aktualitet, á i dagspressen, noterer jeg mig at det
ikke er svineriet med risikoen for at folk snubler i 'kagen' at det
drejer sig om.
Så i grunden er grundejeres forsømmelse omkring borttagning af hundes
efterladenskaber på hans fortov, på højde med manglende snerydning: Det
er først galt hvis en fodgænger uforvarende snubler på fortovet og
kommer til skade derved.
Og som med snerydningen vil husforsikringen i langt de fleste tilfælde
dække forekommende skader!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-03-10 18:39

Armand wrote:

> [...]
> take-away kunders uvane med at droppe skraldet på offentlig vej!
>
> Men igen: Det er jo et synspunkt afgivet af en hunde-ejer!

Så næste gang jeg ser din hunds efterlandenskaber på fortovet foran mit hus,
skal jeg bare smide det op på din trappe?

Evt Niels Hausgaards tricket med et putte det i en lille papirspose og sætte
ild til, og så lige ringe på dørklokken?

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 09:38

Frank Leegaard wrote:

> [...]
>
> Evt Niels Hausgaards tricket med et putte det i en lille papirspose
> og sætte ild til, og så lige ringe på dørklokken?

Det kan man vel også gøre med kattenes efterladenskaber eller hvad?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:19

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Det kan man vel også gøre med kattenes efterladenskaber eller hvad?

Hvis man gider have umagen med at grave den op.

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 12:57

Frank Leegaard wrote:

> Hvis man gider have umagen med at grave den op.

Det er jo kernen. De graver det ikke ned!

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:11

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Det er jo kernen. De graver det ikke ned!

Pindsvinene?

Eller er det den optøede fra nu af vi taler om?

--
- Frank

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 15:56

Frank Leegaard wrote:

> Pindsvinene?
>
> Eller er det den optøede fra nu af vi taler om?

Kattene graver dem ikke ned. Det er de eneste pattedyr der kommer i haven.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 10:54

A gnome is in the garden busily destroying some bushes when a house cat
appears. "What are you?" asks the cat.
"A gnome," comes the reply. "I steal food from humans, I kill their
plants, I make annoying music at night to drive them crazy, and I love
mischief. And what, may I ask, are you?"
The cat replies, "Um, I'm a gnome."

Stig Bang-Mortensen

Fra : Per H

Dato : 07-03-10 17:33

On Sun, 7 Mar 2010 17:18:23 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

> [...]
>søndag. Kort sagt lev med naboerne i dit kvarter, accepterer deres særheder

ØØØee sprang din kæde ik af her.

per

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 17:42

> ØØØee sprang din kæde ik af her.

Næh, når du ikke brokker dig over naboens "vilddyr", så brokker han sig
heller ikke over når du står og brænder dit affald i baghaven, eller når du
holder en abefest indtil kl. 4 om natten. Det kan du være sikker på han gør
hvis du har slået hans kat i ihjel.

Fra : Per H

Dato : 07-03-10 17:52

On Sun, 7 Mar 2010 17:41:45 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

> [...]
>holder en abefest indtil kl. 4 om natten. Det kan du være sikker på han gør

Jammen jeg gør ingen af delene. Jeg tager hensyn..og så er det vel på
sin plads at katteelskeren gør det samme.

per

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 17:05

Kim2000 skrev:

> Fuldstændig sygelige, ja perverse, tiltag der bliver forslået i denne
> gruppe.

Ikke mere sygeligt end at anskaffe sig et lille rovdyr for at slippe det
løs i naboernes haver :-|

Du er nok katte-ejer/elsker, men det er i grunden ikke kattens skyld at
den følger sine instinkter og derved bliver upopulær. Hele balladen
grunder i at kattens ejer lader den gå frit :-|

--
Armand.

Fra : O.L

Dato : 07-03-10 17:23

Jeg glemte at skrive, at Harald Nyborg sælger en fortrinlig trådfælde til en
fornuftig pris, hvis ellers det er fornuftigt, at det er os andre der skal
invistre i fælden, og have svineriet med at aflive kræet for naboerne, men
sådan er der så meget. Fælden virker, snakker af erfaring, og den kat ser
jeg aldrig mere, og det er der nok heller ikke andre der gør.

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 17:47

> [...]
> naboerne, men sådan er der så meget. Fælden virker, snakker af erfaring,
> og den kat ser jeg aldrig mere, og det er der nok heller ikke andre der

jeg kan egentlig godt forstå du skriver bag anonymitets dejlige gemmested,
for i det sekund det bliver opdaget i den by du bor i, så bliver du dels
udråbt, dels så går folk bare og venter på at du laver noget som kan
anmeldes, det kan være at hunden en dag stikker af, at du vander haven på et
tidspunkt, hvor man ikke må eller noget andet helt helt banalt som ikke en
kæft egentlig gider tage sig af, men du har _valgt_ at være et udskud, og
altså en person der skal kanøfles. Det er et spørgsmål om tid før du bliver
knaldet, men du vil sikkert aldrig helt fatte hvorfor du er så upopulær, du
havde jo loven på din side........ (det havde du så iøvrigt heller ikke, man
skal gøre opmærksom på det inden man må fange den)

Fra : Per H

Dato : 07-03-10 17:54

On Sun, 7 Mar 2010 17:47:15 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

>"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
..... (det havde du så iøvrigt heller ikke, man
>skal gøre opmærksom på det inden man må fange den)

Yest pressis..

per

Fra : Leif

Dato : 07-03-10 19:47

> [...]
> upopulær, du havde jo loven på din side........ (det havde du så iøvrigt heller ikke, man skal
> gøre opmærksom på det inden man må fange den)

Hmm ser ud til han kunne bo i en mindre by udenfor Frederikshavn og med
navne-sammefald som en kendt kompressorfabrikat........

/Leif

Fra : Per H

Dato : 07-03-10 17:31

On Sun, 7 Mar 2010 16:02:44 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Fuldstændig sygelige, ja perverse, tiltag der bliver forslået i denne
>gruppe.

Nævn en ting der er bedre?

per

Fra : Ulrich

Dato : 07-03-10 19:01

> [...]
> og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
> Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

Jeg oker ikke at læse alt mudderet.
Hvis der ikke er noget der forslået elhegn,
så det det der virker.
Bare den billige fra harrald skrald

Hygge Ulrich

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 19:05

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg oker ikke at læse alt mudderet.
> Hvis der ikke er noget der forslået elhegn,
> så det det der virker.
> Bare den billige fra harrald skrald

Så vidt jeg læser indlægget så har hun slet ikke noget imod kattene, men
søger derimod bare råd til at få dem til at holde sig væk fra foderbrættet.
Den omvendte urtepotte og 1,60-1,80 cm foderbræt er mere end rigeligt til
dette. Vi har så også sat et op i vindueskarmen på børnenes værelse på 1.
sal. Det virker fortrintligt, også på børnene.

Fra : Leif

Dato : 07-03-10 19:49

> [...]
> værelse på 1. sal. Det virker fortrintligt, også på børnene.

Får de ikke også noget ordentligt foder
eller er det bare for at de har noget at se på...
/Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 07-03-10 22:54

> Får de ikke også noget ordentligt foder
> eller er det bare for at de har noget at se på...

Snakker du om børnene eller kattene?

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-10 23:13

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> Snakker du om børnene eller kattene?

Desværre har der jo faktisk været sager fremme hvor børn har stjålet
fuglefoder fra naboen for at få noget at spise UDEN kommune af den grund har
syntes der var grund til at gribe ind

Jeg tror ungerne er kørt lidt træt i det med at fodre efterhånden, men
fuglene er vist gengangerer for vi kan komme helt tæt på vinduet uden de
reagerer, ja selv katten kan sidde i vinduet uden de reagerer (de får et
chok til sommer).

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-03-10 19:29

> sippet, men hvorfor ikke. Nu er husejere jo i fuldt alvor begyndt og
> kræve at naboen ikke må ryge i sin have.

Sikker?

Det er vel nærmere at han må gøre som han vil - bare han ikke forpester
naboerne... ?

Sagt på en anden måde: Han kan få lov at ryge, tage stoffer, kneppe konen
- alt sammen i fuld belysning i egen have/matrikel - så længe naboen ikke
generes af det.

Jeg har opgivet at få styr på naboens katte (han gider tilsyneladende
ikke gøre en indsats). Til gengæld må han så leve med at jeg af og til
støjer infernalsk.. noget for noget

Gider sq ikke være uvenner med naboen pga hans katte. Til gengæld
forventer jeg så også han er large over for mig når jeg gør noget der
generer ham, inden for rimelighedens grænser selvfølgelig. Funker fint.

Fra : Preben

Dato : 07-03-10 20:07

Den 07.03.2010 kl. 19:47 skrev :

> "Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hmm ser ud til han kunne bo i en mindre by udenfor Frederikshavn og med
> navne-sammefald som en kendt kompressorfabrikat........

Nåh, du mener ham Ole, der bor i nr. 472, og som er født den 14. februar
1944?

--
mvh/Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-03-10 21:20

> Problemet er at naboens kat ( eller en andens) render rundt i min have,
> og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
> Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

En kat fanger kun den svageste fugl, hvilket øger styrken i bestanden. Hos
os har katten ligget oven på fuglekassen i dagevis uden at fange noget som
helst - og de fugle, der får foder på jorden, fanger de heller ikke.

Bruger du foderautomat, så er du også ude over problemet.

En anden ting er så irritationen over katte i haven, men så længe der er
hundredetusinder at vilde katte, så er det ikke nemt at løse.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-10 10:44

> En anden ting er så irritationen over katte i haven, men så længe der er
> hundredetusinder at vilde katte, så er det ikke nemt at løse.

Er også rigtig glad for at jeg ikke bor i en villahave, men har lidt længere
til naboerne. Tror tolerancen generelt er propertional med afstanden

Husker stadig sidste år hvor jeg sad til gravøl i en lille villahave i
nordjylland. Til den ene side var der gang i håndværket på noget
garage/udhus og højt musik. Til den anden bare larm af legende børn og
vandkamp... Tror det var der jeg for alvor kom til at sætte pris hvor
fredeligt vi bor.... Indtil da havde jeg ikke rigtigt tænkt så meget over
det

Vi har også et par katte. Ganske sociale men strejfer også af og til så vi
måske ikke ser dem i en uge eller mere. Om de er nede i skoven, eller jagter
mus i en landmands halmlager ved jeg ikke - Men der er plads nok herude til
at de ikke behøver skide i en nabos rosenbed. Og så har alle katte det hører
sig ligesom til for at tage de mus der ellers ville flytte ind ...

Da vores børn var mindre var vi lidt nervøse ved en nabo's newfoundlænder
hunde, der også kan finde på at strejfe. De er nu meget godmodige og
når/hvis de kommer herover jager vi dem hjem igen... De ved godt de ikke er
velkomne ... Men nu hvor den mindste er 3 er han heller ikke længere nervøs
for dem og kommer de når vi er uden for matriklen så klør vi dem da også
gerne bag øret.. (i.e hvis børne cykler på vejen eller på vej til/fra
kælkebakken).

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 16:56

Anders Majland wrote:

> - Men der er
> plads nok herude til at de ikke behøver skide i en nabos rosenbed.

Var det så bare i bedet, næh lige midt på plænen og tyndt så man tror de er
syge.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Leif

Dato : 08-03-10 22:30

> Var det så bare i bedet, næh lige midt på plænen og tyndt så man tror de er
> [...]

Det har du så nok ret i.
Raske katte er fantastisk renlige - vi ser aldrig efterladenskaberne fra vore
katte, selvom vi nogenlunde godt ved , hvor de besørger.
Vi har også en god ide om, hvor det "går ud over" naboernes haver

Vi ser dem grave ned og dække omhyggeligt til - de lugter selv efter, om det
er skjult godt nok.
Jeg tror, det er noget med at holde markeringer skjult, så andre katte ikke
kan overpisse vores kattes markeringer.

Det er helt anderledes end hunde, der lige skraber med poterne et par gange.

/Leif

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 01:28

Anders Majland skrev:

> [...]
> vandkamp... Tror det var der jeg for alvor kom til at sætte pris hvor
> fredeligt vi bor.... Indtil da havde jeg ikke rigtigt tænkt så meget

Det var fandeme da også et trist gang gravøl - Mig bekendt er det kun i
de indremissionske kredse man sidder sådan og hænger med næbbet i den
situation!?

--
Armand.

Fra : Preben

Dato : 08-03-10 08:33

Den 07.03.2010 kl. 23:56 skrev Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>:

> [...]
> Salonrifler er cal.22 og det er en almindelig brugt kaliber for
> jagtrifler ligesom den velkendte amerikanske Colt-M16 automat-riffel

Cal .22 ammunition til Salonrifler er under ingen omstændigheder den samme
som ammunitionen til M16. Caliberen er den samme, men der en verden til
forskel på ladningen.
Se her for M16: http://www.amkat.se/556x45/556x45.html
og her for cal .22 LR: http://en.wikipedia.org/wiki/.22_Long_Rifle
I øvrigt er cal .22LR IKKE en normal caliber til jagtrifler!

--
mvh/Preben

Fra : Armand

Dato : 09-03-10 01:21

Preben skrev:

> Cal .22 ammunition til Salonrifler er under ingen omstændigheder den
> samme som ammunitionen til M16. Caliberen er den samme, men der en
> [...]
Jup - M16 var bare et sidekick for at vise at verden ikke er sort/hvid!

> I øvrigt er cal .22LR IKKE en normal caliber til jagtrifler!

Dét bekræftes ikke ligefrem af en googling på: 'jagtriffel cal.22' :-|

--
Armand.

Fra : lom k

Dato : 09-03-10 09:32

Tak for alle input. brugbar som ikke brugbar.
At de tager de syge fugle er okay, men de holder de små fugle væk fra
mit foderbrædt og jeg synes det hyggeligt med de kære små med deres
sang. Idet så føler jeg at foråret er kommet(ser frem til lærken højt
oppe på himlen, uden for katten.
Slagplanen må blive
- at købe en stor vand pistol, nu har jeg grund til det.
- låne min venindes 2 sankt bernhards hunde lidt ofter, så skal de nok
få jaget en skærk i livet på os alle.

Med ønsket om et snarligt varmt forår.

mvh

Lars

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-03-10 10:53

Efter mange tanker skrev lom k:
> [...]
> mit foderbrædt og jeg synes det hyggeligt med de kære små med deres
> sang. Idet så føler jeg at foråret er kommet(ser frem til lærken højt

Lærken er kommet; hørte den i fredags

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Marianne

Dato : 09-03-10 15:38

Hej

Prøv evt at se på www.amazon.co.uk og søg på 'WATER PEST REPELLER'

Måske kan du få noget lignende i DK.

mvh
Marianne

Fra : lom k

Dato : 09-03-10 19:14

Marianne wrote:

> Hej
>
> Prxv evt at se pe www.amazon.co.uk og sxg pe 'WATER PEST REPELLER'
>
> Meske kan du fe noget lignende i DK.
>
> mvh
> Marianne

griner
hvad du ikke kunne vide er at foderhuset er lige ud for kokken doren sa
jeg ville fa en tur hver gang jeg gar forbi. men den ser da smart ud

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-10 18:52

lom k wrote:

> Problemet er at naboens kat ( eller en andens) render rundt i min have,
> og mener at mit foderbrædt til havens fugle er et buffe bord for dem.
> Har set dem ligge på toppen af rækværk og holdt øje med foderbrædet.

Til inspration er der et spørgsmål/svar på havenyt.dk her:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/dyr_i_haven/1143.html

Og en megalang diskussion som spørgsmålet udløste:

http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/180.html

Hilsen
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-10 18:53

Martin Larsen wrote:

> Og en megalang diskussion som spørgsmålet udløste:

Som har kørt i 7 år - slå lige den

Martin

Fra : Armand

Dato : 10-03-10 19:03

Martin Larsen skrev:

> Til inspration er der et spørgsmål/svar på havenyt.dk her:
>
> http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/dyr_i_haven/1143.html
>
> Og en megalang diskussion som spørgsmålet udløste:
>
> http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/180.html

Jo tak!

Det jég bemærker mest, er at de første og fyldigste råd går på hvad en
grundejer skal gøre for at undgå katten (der slet ikke burde være der)!

Der er ikke noget at sige til at debatten raser :-|

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-10 19:06

Armand wrote:

> Der er ikke noget at sige til at debatten raser :-|

Ja!

Jeg må indrømme at jeg ikke har haft tid/energi til at gennemlæse
indeværende tråd, så måske har følgende argument allerede været bragt,
men jeg plejer at sige:

Hvad hvis det er naboens hund der render rundt og skider i haven efter
forgodtbefindende - skal vi så også finde os i det?

Hilsen
Martin

Fra : LG

Dato : 13-03-10 19:37

Nej, men forklar Max det. Han hader katte.
og Max: : du kan jo ikke skrive et indlæg uden at det beviser, at du er
fuldstændig syg i hovedet. Skyd dit og afliv dat!
Nu vil jeg skrive et indlæg i netop din stil:
"Gå selv hjem til din skaber, Max. Jo før jo bedre."

Fra : Per H

Dato : 13-03-10 19:47

On Sat, 13 Mar 2010 19:36:31 +0100, "LG" <leifgraversen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Nu vil jeg skrive et indlæg i netop din stil:
> "Gå selv hjem til din skaber, Max. Jo før jo bedre."

Jeg hader da også katte og hunde hvis de kommer ind på min grund og
skider.
De skal da være forberedt på en vis reaktion fra min side.

per

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 02-05-10 23:37

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> da er fugle her hos mig også er det markant mindre! Forskellen må
> ligge i manglen på katte hos min svigermor :-|

Vores fugle bruger betydeligt flere ord, når katten er i haven, end
når den ikke er der. Fugle åbnmer kun næbbet, når de skal tiltrække
hunner, forsvare territorie, eller advare om farer. Den eneste
variabel katte påvirker, er faresignalerne..

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*