Ærøskøbing-Lohals
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 22:22

Jeg sidder og planlægger sommerens ture, og det giver altså lidt sved på
panden i forhold til det sydfynske.
Min motorbåd stikker 0,8 meter, og jeg søger gode råd til planlægning af
turen fra Ærøskøbing til Lohals og gerne generelt i forhold til sejlads i
området.
Skal jeg sejle via Svendborg? Kan det lade sig gøre at navigere gennem
Skårupøre Sund?
Turen forbi Store og Lille Egholm, Græsholm og Siø synes jeg også er en
planmæssig udfordring. Øst eller vest om Siø?
Måske er det slet ikke så svært?
Jeg bruger DLSK og må selvfølgelig have anskaffet mig papirkort over
området.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Jan A

Dato : 07-03-10 08:42

"Thomsen Kolding" <news(A)perthomsenDOTdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> området.
> Skal jeg sejle via Svendborg? Kan det lade sig gøre at navigere gennem

Der er mindst 1,1 m vand i sejlrenden ved daglig vande.
Renden er noget snoet men fint afmærket, husk dog på
at frihøjden under Thurøbroen kun er 2,9 m, og den kan
ikke åbnes.

Hilsen Jan

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 09:59

"Jan A" skrev:

> [...]
> Renden er noget snoet men fint afmærket, husk dog på
> at frihøjden under Thurøbroen kun er 2,9 m, og den kan

Tak!
Det bliver gennem Skårupøre Sund
2,9 meters frihøjde er fint til min Møring 21.
Det må være en større opgave at planlægge sejlads med sejlbåd i området?
Måske findes der ruter, som de fleste sejlere kender og følger.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-03-10 00:15

"Thomsen Kolding" <news(A)perthomsenDOTdk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det må være en større opgave at planlægge sejlads med sejlbåd i området?
> Måske findes der ruter, som de fleste sejlere kender og følger.

Jeg undrer lidt om du har set, at der er et kort over Svendborgsund,
Skårupøresund mm. i 1:10.000 i DLSK (kort 171) ? Jeg synes det er rimelig
detailleret.
Jeg ville have chekket Skårupøresund ud i sommers, men kunne så se at jeg
ikke kunne gå igennem (under) Thurøbroen.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 09:20

"claus.b.p." skrev:>
> [...]
> Jeg ville have chekket Skårupøresund ud i sommers, men kunne så se at jeg
> ikke kunne gå igennem (under) Thurøbroen.

Jeg lærer noget hver dag, og nu har jeg flyttet og tilføjet nogle nåle
Så venter jeg bare på solen og regner bestemt med, at jeg kan gå under
broen.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-10 07:05

Som du skriver så har du DLS. Er det kun til planlægning eller har du
PC´en opbord og tilsluttet en GPS? Desuden er en dybdemåler udmærket
at have ombord.

Planlægningen er ikke den store kunst. Først bestemmer du dig for
hvilke havne/ankerpladser m.m. som du vil besøge undervejs. I hver
affarende havn, eller derhjemme, lægger du ruterne op i DLS under
hensyntagen til dybde og andre forhindringer. Når du skal sejle
klikker du på den rute som du tidligere har indlagt og følger denne.
Du bør også have tilsluttet "sporfunktionen" således at du kan se hvor
du har sejlet.
Du har den store fordel med båden lave dybgående at om du støder på
bunden er det muligt at hoppe i vandet og skubbe båden fri.
Der er ingen problemer i selve sejladsen blot skal du tage hensyn til
vind og vejr, samt udvise godt sømandsskab i forhold til besætningens
formåen.
Husk også inden for en uge før sejladsen at checke Efterretninger for
Søfarende om Farvandsvæsenet har nogle oplysninger her.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 18:26

"Harding E. Larsen" skrev blandt andet:
>Som du skriver så har du DLS. Er det kun til planlægning
>eller har du PC´en opbord og tilsluttet en GPS?
>Desuden er en dybdemåler udmærket
>at have ombord.

Jeg planlægger hjemmefra og tager pc'en med om bord tilsluttet gps-modtager
(Holux GR213). Det virker fint. Indtil nu har jeg sejlet i Lillebælt og
fjordene her omkring Kolding - bortset fra en enkelt tur, da vi hentede
båden i Göteborg: http://kortlink.dk/7hpz - men den kommende sommer skal der
ske lidt mere
Som du nævner, sker der ikke det store ved at støde på bunden - jeg har
prøvet det nogle gange, hvor jeg dog har været forberedt og vidste, at der
ikke var meget vand.
Dit indlæg fik mig straks til at abonnere på efterretninger for søfarende
leveret i mailboksen i pdf-format.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-10 11:10

Super! både m.h.t. at du anvender DLS med GPS i båden og at du
abonnerer på EfS, det bør alle gøre!Jeg hæftede mig ved:
"det giver altså lidt sved på panden i forhold til det sydfynske".
og
"Det må være en større opgave at planlægge sejlads med sejlbåd i
området?
Måske findes der ruter, som de fleste sejlere kender og følger."
Med en PC og DLS installeret samt GPS tilsluttet er det ikke svært at
komme rundt.
Man kan enten sejle som en supertanker igennem de dybe, afmærkede løb
eller også gå lidt på opdagelse, alt under hensyntagen til dybder og
sten på bunden; men kan man læse et søkort og har lært at navigere er
det ikke det storeproblem især ikke når man ved hvor man befinder sig
og dertil er DLS uovertruffen, da kortmaterialet er det bedste der
findes.

At sejle rundt i det sydfynske er som regel rigtig gode
ferieoplevelser. Vores tur i den kommende sommer går syd om Sjælland
gennem det sydfynske op gennem Lillebælt og norden om Fyn og Sjælland
tilbage til Kastrup med en veksling mellem havne og ankerligning.

Rigtig god tur til sommer, måske ses vi.

Mvh/Harding

Fra : JPS

Dato : 11-03-10 00:18

Jeg synes, du skal vælge turen syd om Thurø. Der er meget smukt i vriddet
ved Troense.
Læg til der og gå op til søfartmuseet. Meget interessant.
Der er ikke meget vand at gøre godt med i Skårupøre Sund. Bare en enkelt
uafmærket kampesten, og du er uden skrue. Og det var den ferietur
God tur.
/Jens Peter

Fra : SørenH

Dato : 12-03-10 22:01

Thomsen Kolding skrev:
> [...]
> Måske er det slet ikke så svært?
> Jeg bruger DLSK og må selvfølgelig have anskaffet mig papirkort over

Hej Thomas
Det er godt at du har gåpåmod, og med en båd som stikker 0,8m kan du jo
altid bunde som Harding skriver, men jeg ville nu være lidt varsom med
Skårupøre Sund.

Jeg flyttede fra Thurø for 10 år siden, og i min tid var afmærkningen
meget hjemmelavet og indforstået og krævede en vejledning (som jeg havde
dengang) hvor man skulle holde sig til bestemte over-et-punkter, og hvor
du til tider var meget tæt på sten under overfladen.
Det kan selvfølgelig ha ændret sig, men jeg ville nu - som en anden
skriver - tage sydom Thurø, som er en dejlig tur.
Skal du ha lidt adrenalinsus den vej, så skrå over halvvejs ude ved
sydbøjen på Thurø rev, - der er det kun sand du går på.
Stranden nord for revet kaldes Smørmosen og er hele Svendborgs Bellevue
strand, så dér ka du jo gå tæt og studere folkelivet.

Egholmene og Græsholm! Hallo, - der er du ude i noget snavs, for
Mørkedybet er voldsomt stenet, og grundt især i den nordvestlige del!

Gå 1: nord om St. Egholm og ned gennem mørkedybet (i renden) og syd om
Strynø, og glem ikke at besøge Birkholm (flad og dejlig) og Strynø med
smakkecentret.

Gå 2: Over Flintegrund nord for Halmø og over Meyers grund, men sejl
langsomt og hold skarpt øje med dybden.

Gå 3: Over Egholm flak, nord om Birkholm, og gå nordvest gennem Knudedyb
til Svendborg (uafmærket, men grusgrund) - dejlig sejltur, hvor du
sikkert går på grund et par gange!!).

Gå 4: Som 3 men sydpå efter nordrunding af Birkholm og nordom Vogterholm
og Strynø, men pas på ikke at komme for langt nord over sælgrund hvor
der er væmmeligt grundt og stenet!

Hvis du går syd om Strynø og det er eftermiddag, så læg ind for natten i
bunden af Lindelse Nor på Langeland.
Det er et gammelt stenalderbopladssted, og der er aldeles dejligt og
fredeligt, men uafmærket.
Grunden er bevoksning/sand med sten ved Bukø, så det sker ikke så meget
ved at tage grunden de fleste steder.
Gå N-NØ-til-Ø mod/under Højklint og læg dig dér eller snig dig så langt
op i Møllebugt mod nord som du tør. Nyd aftenen og digesvalerne!
Skal du mere rundt derinde kræver det en sejladsvejledning.
De Fæle (Dansk forening for ældre lystbåde) holder træf bag Bukø med
mellemrum, og vi taler om op til to mastede træskibe med 1-2 meter
dybgang, men det kræver i den grad kendskab til forholdene.
Er man kommet ind, så er det (efter min ringe mening) noget af det
smukkeste man kan opleve.

La vær med at gå under Siø-dæmningen! Der er grundt og ikke kønnere end
under broen!! Pas på Naversgrund og Rifbjerggrund nord for broen!! Ca
0,5m dybde!!

Ska du snuse rundt om "min gamle ø" Thurø, så snyd ikke dig selv for at
gå ind i Thurøbund, hvor skonnerterne lå tæt pakket i gamle dage i
vintersæsonen. Læg til ved Skovbroen eller kast anker for natten inde
ved søspejderbroen. Når du kommer sydfra kan du gå sydøst om Kidholm
(u'tales ki'holm på fynsk!) hvis du holder flagstangen på Thurø
sejlklubs bro over-et med den takkede gavl på huset ovenfor havnen (der
er ca 1,5m gennem søgræs tæt på Kidholm) og igen så er det sand hvis du
går på.

Besøg osse gerne Tåsinge havn/by på din vej, og nyd een af Danmarks
smukkeste bygader, og/eller læg dig i Pilekrog eller ved røde mølle i
sundet for natten.

Endelig: Når du nærmer dig Lohals, så vær igen lidt forsigtig i
Smørstakkeløb, hvor der er meget lave grunde.
Du kan med fordel nærme dig sydfra langs Langeland, gå ind i Dageløkke
(dejlig havn) og op gennem Stoense løb til Lohals.

Håber det var inspirerende.
SørenH
s/y Marie af Næstved
- tidligere kæreste var "Øhavet" af Thurø, en Bandholm 26 med dybgang
1,35 som tog grunden mindst 50 gange hver sommer på grund af min
eventyrlyst.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-10 22:12

"SørenH" skrev:
> Hej Thomas
> + en rigtig god beskrivelse af området

Hej Søren
Mange tak for beskrivelserne og de gode råd.
Det hele bliver printet ud og kommer med på tur
I det hele taget har tråden givet mig mere, end jeg havde turdet håbe på.
Dejligt med kvalificeret hjælp.
--
) Hilsen
( Per T.