Anbefaling af gasfyr
Fra : Martin Larsen

Dato : 06-03-10 09:59

Hej gruppe

Vores Junckers naturgasfyr er 20 år gammelt, og ekspansionsbeholderen er
stået af. Sidst vi skiftede den for 4 år siden, kostede det 4000 kr, så
vi overvejer om det nu er tid at skifte fyret. Godt nok fejler det så
vidt vides ikke ellers noget, men det er jo ret bedaget.

Kan vi regne med at enspansionsbeholderen på et nyt fyr holder længere?
Hvis det er normalt at skifte den med få års mellemrum, så er det i sig
selv ikke noget argument for at skifte fyret.

Men HVIS vi skifter, hvilke mærker/modeller bør man så gå efter? Jeg ved
intet om det, fyret stod der bare da vi flyttede ind for 8 år siden. Og
vores faste VVS-firma vil jo nok anbefale netop de modeller, de har på
programmet.

Endelig, er det rigtigt at man kan spare måske 15% på regningen i
forhold til et gammelt fyr?

På forhånd tak.

Martin

Fra : Mogens

Dato : 06-03-10 17:20

Martin Larsen wrote:
> [...]
> programmet.
>
> Endelig, er det rigtigt at man kan spare måske 15% på regningen i

Vi skiftede fra et 13 år gammel Junker & Vaillant til en ny ditto for et
par mdr. siden. Det er ikke mit indtryk af der er nogen registrerbar
forskel i forbruget, men det er jo altid lidt svært at vurdere. Men
vejret var rimeligt ensartet på begge sider af skiftet, og dagsforbruget
meget ensartet.

Så det med lavtforbrugende kondenserende kedler ved jeg ikke hvor meget
man skal tro på. Vi skiftede fordi alt stod til snarlig udskiftning
(pumpe, eks.beholder og vist en ting mere), og fyret var komplet
ustabilt. Det nye fyr har kørt upåklageligt og har næsten holdt trykket
siden installationen (den gamle skulle der hældes vand på hver 14. dag).

Fra : JE

Dato : 08-03-10 00:01

On 06-03-2010 09:58, Martin Larsen wrote:
> [...]
> programmet.
>
> Endelig, er det rigtigt at man kan spare måske 15% på regningen i

4 år til ekspansionsbeholderen lyder af meget lidt for mig og umiddelbart
vil jeg mene det er en fejl. Er det ekspansionsbeholderen ? Den sidder i
et lukket kredslølb og burde holde i rigtig mange år, eller det er måske
ikke tæring ?
Har du et kondenserende anlæg i dag og det fungerer som det skal
tror jeg ikke på en 15% besparelse, men det kommer også noget an
på forbruget formentlig. Normalt regner man med et anlæg har en
levetid på ca. 15 år, men nok mere i praksis afh. af reparationer.
Selv købte jeg et Milton-anlæg for godt 3 år siden og det er fungeret
problemfrit med fin økonomi.

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-03-10 10:43

JE wrote:

> [...]
> vil jeg mene det er en fejl. Er det ekspansionsbeholderen ? Den sidder i
> et lukket kredslølb og burde holde i rigtig mange år, eller det er måske

Jeg tror ikke det er tæring. Men en ekspansionsbeholder kan vistnok
"kollapse" selv om jeg ikke helt ved hvordan. Nogle gange kan man så
pumpe den op igen, det ved jeg ikke om vi kan i dette tilfælde.

> Har du et kondenserende anlæg i dag og det fungerer som det skal
> tror jeg ikke på en 15% besparelse

Nej, det er vist ikke kondenserende.

> Normalt regner man med et anlæg har en
> levetid på ca. 15 år, men nok mere i praksis afh. af reparationer.

Som sagt er det 20 år gammelt.

Martin

Fra : KsK FUT

Dato : 11-03-10 10:33

> Som sagt er det 20 år gammelt.
>
> Martin

Weisphaupt Weisphaupt

KsK gastekniker

Fra : KsK FUT

Dato : 11-03-10 21:43

"KsK FUT" <Fut@ld.dk> skrev i meddelelsen

> Weisphaupt Weisphaupt
>
> KsK gastekniker

Jeg plejer at siger Bosch bosch ,, men de ha så ændre indmadene i deres
Gaskedel til Plastic
Glem Alt om Vaillant !!!

Snup du dig en weisphaupt .. lige PT er det sådan et jeg ville vælge ..

KsK